AOW en pensioenen

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
raymey46
Erelid
Erelid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 29 november 2009, 13:15
Locatie: Chiangrai

AOW en pensioenen

#1 Bericht door raymey46 » zondag 03 juli 2011, 14:13

Ik heb een brief van de SVB gekregen met een afwijzing van mijn KOB dat is ongeveer 33,- EURO.
En wel omdat mijn wereldinkomen minder dan 90 % belast is in Nederland.
Mijn vraag aan de andere AOWers is, is je AOW nou belast in Nederland ,ook als je uitgeschreven bent uit Nederland,er wordt wel iets ingehouden zag ik op mijn afschrift.
Ook heb ik nog een drietal kleine pensioenen,waar ook inhoudingen op plaatsvinden.
Dus heel mijn inkomen komt uit Nederland vandaan, komt op een Nederlandse bank en er worden inhoudingen op gepleegd. Toch komt de SVB tot een afwijzing.
Iemand ervaring hiermee.

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 549
Lid geworden op: woensdag 12 januari 2011, 15:24
Locatie: Jomtien

Re: AOW en pensioenen

#2 Bericht door SiamTon » zondag 03 juli 2011, 15:22

raymey46 schreef:Ik heb een brief van de SVB gekregen met een afwijzing van mijn KOB dat is ongeveer 33,- EURO.
En wel omdat mijn wereldinkomen minder dan 90 % belast is in Nederland.
Mijn vraag aan de andere AOWers is, is je AOW nou belast in Nederland ,ook als je uitgeschreven bent uit Nederland,er wordt wel iets ingehouden zag ik op mijn afschrift.
Ook heb ik nog een drietal kleine pensioenen,waar ook inhoudingen op plaatsvinden.
Dus heel mijn inkomen komt uit Nederland vandaan, komt op een Nederlandse bank en er worden inhoudingen op gepleegd. Toch komt de SVB tot een afwijzing.
Iemand ervaring hiermee.
Volgens mijn informatie krijg je bij emigratie naar TH en bij uitschrijving GAB vrijstelling inhoudingen sociale premies (AOW, ANW, AWBZ). Alleen betaal je nog IB. Dat zijn resp. in schijf I 2,3% en schijf II 10,8%.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en pensioenen

#3 Bericht door Henk Korat » zondag 03 juli 2011, 15:26

Dit onderwerp is al een keer behandeld en ik dacht opgestart door Dutch.
Als ik het mij goed herinner betaal je over je AOW en ABP (rijks) pensioen IB. :crazy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: AOW en pensioenen

#4 Bericht door printen44 » zondag 03 juli 2011, 15:33

Heel erg vreemd. Ik schreef mij uit in Nederland en daardoor betaal ik geen cent aan inkomstenbelasting. Niet van mijn bedrijfspensioen en ook niet van mijn AOW. Op de jaaropgaven staat: Inhoudingen: 00.00. Uiteraard ook geen premies.

Ik had nog een klein pensioentje van een ander bedrijfstak en die werd in een keer uitgekeerd. Werd inkomstenbelasting ingehouden en na een brief aan de Belastingdienst werd keurig de ingehouden belasting terug gestort.

Maar je krijgt een keuze wat de IB betreft. Of betalen in Nederland of betalen in het land waar je verblijft. Ik koos voor betalen in Thailand, want die heft geen belasting op pensioenen.

raymey46
Erelid
Erelid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 29 november 2009, 13:15
Locatie: Chiangrai

Re: AOW en pensioenen

#5 Bericht door raymey46 » maandag 04 juli 2011, 00:31

Bedankt voor de antwoorden,heren.
Ik neem aan dat het SVB in zijn gelijk staat en mijn wereldinkomen niet in Nederland belast is.
Is mijn inkomen weer een klein beetje verminderd,terwijl de prijzen hier in Thailand toch echt wel omhoog gaan.
Daar was de KOB (kopkrachttegemoetkoming Ouderen en nog wat) toch voor bedoelt.
Een boodschappenmandje bij de Tesco of Big C zal toch niet al teveel in prijs verschillen dan bij AH.
Of ben ik nu al te lang weg uit Nederland (3 jaar).
Maar in ieder geval bedankt.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: AOW en pensioenen

#6 Bericht door yandre » maandag 04 juli 2011, 04:23

nu ik denk dat je het bij ah niet red met de prijzen in nederland
tegen de thaise prijzen .
of je moet veel import artikelen er in doen dan gaat het ook hard
natuurlijk ook hier

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en pensioenen

#7 Bericht door prajak » dinsdag 05 juli 2011, 17:10

Nee, Printen, nee, Raymey46.

Het verdrag tussen NL en TH is keihard en duidelijk. AOW en NL rijkspensioen zijn toegewezen aan NL. En enkele andere bronnen hier niet van belang. Bedrijfspensioen en de meeste lijfrentes zjn belast in TH als de emigratie is afgerond. Maar TH heft nog niet.

Raymey46, als jouw HELE wereldinkomen in box 1 valt EN in NL belast dan heb je recht op die tegemoetkoming. Het is dan zaak de SVB de zaken helder voor de ogen te brengen met een goeie brief met kopie van jouw bewijsstukken. In de brief waarin de AOW wordt toegekend staat ook opgenomen dat, indien niet eens met..., je kunt schrijven. Niet te bang zijn, het zijn mensen als jij en ik. En Limburgers ook nog eens.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: AOW en pensioenen

#8 Bericht door Harm » dinsdag 05 juli 2011, 19:26

prajak schreef:Nee, Printen, nee, Raymey46.

Het verdrag tussen NL en TH is keihard en duidelijk. AOW en NL rijkspensioen zijn toegewezen aan NL. En enkele andere bronnen hier niet van belang. Bedrijfspensioen en de meeste lijfrentes zjn belast in TH als de emigratie is afgerond. Maar TH heft nog niet.

Raymey46, als jouw HELE wereldinkomen in box 1 valt EN in NL belast dan heb je recht op die tegemoetkoming. Het is dan zaak de SVB de zaken helder voor de ogen te brengen met een goeie brief met kopie van jouw bewijsstukken. In de brief waarin de AOW wordt toegekend staat ook opgenomen dat, indien niet eens met..., je kunt schrijven. Niet te bang zijn, het zijn mensen als jij en ik. En Limburgers ook nog eens.

Is dat laatste zinnetje nou niet net HET probleem? :D :D

Welkom terug Prajak
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: AOW en pensioenen

#9 Bericht door nbreeker » woensdag 06 juli 2011, 01:48

Ik heb zo net een brief gekregen van de SVB dat mijn KOB toeslag is toegekend,ik heb dit al een keer verteld maar wil het nog wel een keer uitleggen als je dat helpt.
Ik heb mijn formulier helemaal ingevuld alleen niet getekend bij het Thaise belasting kantoor,wel een brief van het datzelfde belasting kantoor dat ik geen belasting betaal in Thailand.
Toen ik de svb vertelde dat ze niet wilde tekenen hier in Thailand was hun dat bekend en vertelde ze mij het zelf maar te ondertekenen ik heb daar tenovervloede toch een aantekening bij gemaakt dat ze hier niet wilde tekenen.
Ik heb het formulier opgestuurd met:
Jaaropgaves 2008.Die willen ze zien.
Kopie paspoort.
Die brief van het belastingkantoor was niet nodig vertelde ze mij.
Daarna nog een keer telefonisch kontakt gehad en toen werd mij al medegedeeld dat het goed gekeurd was,dus daar vandaag een bevestiging over ontvangen.
Als ik jou was vroeg ik het opnieuw aan desnoods bel je ze en als je dat via skype doe kan je een uur bellen voor een euro,zorg wel dat je je burgerservicenummer bij de hand heb.
Succes.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

raymey46
Erelid
Erelid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 29 november 2009, 13:15
Locatie: Chiangrai

Re: AOW en pensioenen

#10 Bericht door raymey46 » woensdag 06 juli 2011, 02:00

Bedankt Prajak en nbreker,jullie hebben me overtuigd.
Ik ga maar weer eens een potje ravotten met een Nederlandse instantie.
Uitslag volgt in de toekomst

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: AOW en pensioenen

#11 Bericht door nbreeker » woensdag 06 juli 2011, 02:06

Nog even dit als je svb.nl opent kan je dat KOB formulier downloaden,er zijn er twee 1 voor 65 jaar en een voor 68 jaar en ouder.
Bij mij vroegen ze om jaar opgaves 2008 maar jij bent 65 ik weet niet welke jij moet sturen moet je even opletten.
Nogmaals succes.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en pensioenen

#12 Bericht door prajak » woensdag 06 juli 2011, 15:16

Ik krijg die toeslag niet; heb AOW toegekend gekregen maar nog geen scan gehad daarvan doch het bedrag dat ik per sms doorkreeg lijkt me te kloppen. Nu is die AOW minder dan 90% van mijn totaal pensioeninkomen na 65 dus gaat dat bedrag er af ingevolge die regeling.

En verder, ik heb het al geschreven, trek aan de bel bij die lui. Hou je van bellen, ga je gang, niet mijn idee, ik doe dat per aangetekende brief.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW en pensioenen

#13 Bericht door prajak » maandag 18 juli 2011, 14:57

Net in BVN wat cijfers. 280.000 Mensen die buiten Nl wonen (of buiten de EU ? Dat werd me niet duidelijk..) zijn kandidaat voor de korting op die koopkrachttoeslag. De 90% regel. Heb je alleen AOW, of alleen AOW en NL overheidspensioen dan is 90+ procent van het wereldinkomen in NL belast en hou je die toeslag. Rente en beleggingswinsten tellen niet mee, alleen loon, pensioen, lijfrente en AOW.

Ik zag dat 11.000 Marokkanen die in Marokko wonen die toeslag gaan missen. Die gaan de toeslag missen om, denk ik, dezelfde reden dat ik hem mis: AOW belast in NL en bedrijfspensioen niet belast in NL. Maar de mensen in Marokko maakten er een drama van. Die zeggen geen 31 euro per maand te kunnen missen. Ik zag een familie vertellen dat ze geen 30 euro overhouden om van te leven. Hoezo dan ?

Is Marokko dan duurder dan Thailand ? Ik zou van mijn 700 euro AOW kunnen leven maar dan moet het zuinigjes aan maar met 29 tot 30 k baht per maand zou kunnen al valt dan het pilsje weg en het wijntje en de koffie in de stad en het uit-eten. Maar het kan wel voor dame en ik met ons tweetjes. Nu verteren we rond de 45 k per maand en leven er ruim van.

Maar....als die toeslag wegvalt heb je wel 11% of meer van die AOW als ander inkomen. En op 600 euro AOW is die 30 euro korting maar 5%. Ik denk dat men overdrijft of dat men voor de uitzending alleen de crepeergevallen heeft uitgezocht. Hoe erg dat ook is voor die mensen.

Maar dan hoor ik: we gaan terug naar NL. Voor 31 euro per maand ? Alleen de reis al kost meer dan een jaar toeslag. En dan te bedenken dat die mensen in Marokko, een verdragsland sociale zekerheid, een NL zorgpolis hebben ! OK, kost poen, maar wij in Thailand hebben die in de regel niet. Wij moeten de zorg zelf dokken en krijgen daarnaast die korting getracteerd.

raymey46
Erelid
Erelid
Berichten: 18
Lid geworden op: zondag 29 november 2009, 13:15
Locatie: Chiangrai

Re: AOW en pensioenen

#14 Bericht door raymey46 » donderdag 04 augustus 2011, 12:32

Heb netjes een brief ontvangen van het SVB met daarin een ontvangstbevestiging van de door mij gestuurde documenten.
Ik heb wel bemerkt dat mijn brief gepost op de 14de july, de 18de al op het kantoor bij de SVB lag of eerder want hun brief had een dagtekening op de 18de,maar die kreeg ik 02 augustus,dus van Nederland naar Thailand duurde veel langer.
In ieder geval zullen ze me voor 31 agustus antwoord verschaffen betreffende de Koopkrachtkorting op de AOW

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”