WAO in euro's naar Thailand?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
kaidon
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 55
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 08:07

WAO in euro's naar Thailand?

#1 Bericht door kaidon » zondag 19 juli 2009, 13:22

Beste mensen,

Omdat ik me mogelijk (in de toekomst) met een WIA uitkering in Thailand wil vestigen ben ik graag op de hoogte van de regelgeving en mogelijkheden.

Ik kwam het volgende tegen:

"Ook heeft de Nationale ombudsman met instemming ervan kennisgenomen dat het UWV voornemens is zijn cliënten in Thailand te benaderen over de mogelijkheid een eurorekening te openen zodat, indien de meerderheid van deze cliënten dat wenst, betaling in euro's kan plaatsvinden."

Dit zou zo'n 8% schelen in vergelijking met het ontvangen van Thaise Bath.

Klik hier voor de volledige casus van begin 2009.

Weet iemand of er in deze al wat meer bekend is?

Groet

Kaidon
the line between wrong and right,
Is the width of a thread from a spider's web

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#2 Bericht door prajak » zondag 19 juli 2009, 14:43

Aardig van ze maar je kunt niet overal in TH een euro rekening openen. Dat kan alleen, wat Kasikorn betreft, op hoofdkantoor Bangkok. De gedachte daarachter is dat dan niet ieder kantoortje een stapel euro's hoeft aan te houden; ze houden de vreemde valuta-rekeningen nu op een plaats.

Wat bedoel je met 8% ? Bedoel je koersschommelingen ? Die krijg je dan ook als je gaat pinnen van die rekening. Je pint hier immers in THB. Kun je in THB pinnen van een E rekening ? Weet ik niet.

Heb je echt iedere maand die WAO nodig op jouw Thaise rekening ? Denk er aan, overmaken kost je al snel 20 E per keer. Ik ontvang mijn pensioenen op mijn ING rekening in NL en maak per 3 tot 4 maanden over naar mijn THB rekening, soms als het gewoon nodig is, maar vaak wacht ik een betere koers af.

Je zou ook jouw uitkering in NL kunnen laten en hier pinnen; enkele banken in NL bieden pakketten aan waarmee je de kosten per opname kunt reduceren. En hou je wat over dan biedt men in NL betere rente dan hier; van dat beetje rente hier gaat ook nog 15% belasting af, terwijl je na volledige emigratie uit NL, in NL geen box 3 meer betaalt.

Dus overweeg jouw stap.

Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#3 Bericht door Rene » zondag 19 juli 2009, 15:21

Toch goed dat je dit aanhaalt.
De volledige tekst kun je lezen in de genoemde link, daarna 'volledige tekst'
BofA is Bank of America
Belangrijke delen uit de volledige tekst;
Bij betalingen via de BofA geldt dat deze doorgaans gedaan worden in de valuta van het woonland. Een uitzondering geldt als de meerderheid van de in dat land wonende klanten kiest voor betaling in Euro's. Wij gaan een onderzoek doen naar het aantal klanten in Thailand. Wij willen deze mensen aanschrijven en hun voorstellen een Euro-rekening te openen. De Euro is een hardere munt en onze klanten krijgen in Thailand zelf misschien een betere koers dan de BofA op de geldmarkt. De meerderheid van de klanten kan dan beslissen in welke muntsoort de betalingen voortaan gedaan worden..."

Hoe verloopt een betaling via de BofA? UWV levert een betaling aan in Euro's. De BofA wisselt dat om in Dollars. Die Dollars worden dan weer omgewisseld in de valuta van het land van uitbetaling, in dit geval dus in Thaise Baht. Daarbij speelt niet alleen de wisselkoers een rol. Er is ook een aankoop- en verkoopkoers. Deze koers is weer afhankelijk van de hoeveelheid geld die wordt omgewisseld.

De BofA betaalt doorgaans in de valuta van het woonland, tenzij de meerderheid van de in dat land wonende klanten zich uitspreekt voor betaling in een andere muntsoort.

Klanten die in het buitenland wonen hebben de keuze tussen betaling op een buitenlandse rekening, meestal in de valuta van het woonland, of betaling op een Nederlandse rekening in Euro's ( en dan ter plaatse pinnen).

Ook heeft de Nationale ombudsman met instemming ervan kennisgenomen dat het UWV voornemens is zijn cliënten in Thailand te benaderen over de mogelijkheid een eurorekening te openen zodat, indien de meerderheid van deze cliënten dat wenst, betaling in euro's kan plaatsvinden.
Je kunt misschien online van je €urorekening in Th overboeken naar je baht-rekening?? en dan kun je ATMmen!? :roll:
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#4 Bericht door prajak » maandag 20 juli 2009, 00:21

Gaat overmaken van E in NL naar E in TH dan gratis ? Kan me niet voorstellen, er zitten bankclearings tussen. Dus kost het geld, via ING met alle tussenstappen en de stap van de centrale banken in TH kost me per boeking 20 E. Ik boek dus per zoveel maanden over. Dat is het eerste verdiend. Verder heb ik daarmee de vrijheid een goede koers af te wachten.

Als je die centen echt iedere maand nodig hebt, ik kan me voorstellen dat er die mensen zijn, dan is een E rekening hier beter indien het uitbetalend orgaan maatregelen neemt dat lage omwisselkosten in rekening worden gebracht. Dan open je hier in TH een E rekening en gaat via electronisch bankieren dat overboeken naar jouw lokale rekening in THB.

Denk er aan, openen van een E rekening en openen van een lokale rekening in THB gaat niet bij iedere bank even gemakkelijk. Kasikorn opent alleen een E rekening in Bangkok Headfoffice EN verlangt dat je laat zien dat je die E's gaat gebruiken voor een investering in TH. Sommige lokale banken verlangen minstens een non im O visum of een workpermit voordat ze jou een lokale rekening in THB geven. Ga er dus niet vanuit dat het wel zal lukken. Doe eerst wat huiswerk.

Goed, leg eens uit svp. Die maatregel, als hij komt, is dat alleeen voor de uitbetaling van WAO of valt na 65 als de WAO vervalt de AOW er ook onder ? Verder mag ik hopen dat je de vrijheid behoudt jouw uitkering te laten boeken op een NL rekening. Ik heb al verteld dat je dan meer vrijheid hebt en een overschot rentedragend kan uitzetten.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#5 Bericht door Mario08 » maandag 20 juli 2009, 03:29

Als je geld overmaakt naar thailand kun je dat het beste in Euro's doen, dan heb je de meest gunstige koers.

Let er op dat als je geld overmaakt naar Thailand je kunt kiezen wie voor de kosten van het overmaken opdraait. De zender, de ontvanger of delen van de kosten. Als je de ontvanger ( je eigen bankrekening in Thailand) de kosten laat betalen ben je bij de meeste banken 500 baht kwijt, tegen zo'n 20 Euro als het ten kosten komt van je bankrekening in NL.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#6 Bericht door Mart » maandag 20 juli 2009, 03:33

Niet mijn ervaring maar van een goede kennis, die nu ergens in de buurt van Korat woont. Zijn scheepvaart pensioen kwam via BoA, er daar verloor hij ca 8000 TB per maand.
Toen hij nog op een schip "woonde "- bijna 40 jaar, ging het ook via BoA.
Nu komt zijn geld op een NL rekening bij de ING, met een speciaal pakket, en pint in TH.

Overigens de meeste banken, en zeker in de toeristen plaatsen, hebben stapels euris.
Als ik weer naar NL zou gaan ( wanneer ? ) dan wissel ik weer TB naar euris bij vakantie gangers :o
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#7 Bericht door prajak » maandag 20 juli 2009, 04:29

Mario, iedere stap kost geld. Waar je de kosten ook laat vallen. Je zou eens een overzicht kunnen opvragen van een transactie naar TH. Dan krijg je een fax van headfoffice. Kijk maar eens, aan beide kanten wordt betaald en een van de banken betaalt de kosten van de tussenstappen, uiteraard op jouw kosten. Er is geen gratis-bank ! En indien wel hoor ik graag de naam.....

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#8 Bericht door Mario08 » maandag 20 juli 2009, 15:06

prajak schreef:Mario, iedere stap kost geld. Waar je de kosten ook laat vallen. Je zou eens een overzicht kunnen opvragen van een transactie naar TH. Dan krijg je een fax van headfoffice. Kijk maar eens, aan beide kanten wordt betaald en een van de banken betaalt de kosten van de tussenstappen, uiteraard op jouw kosten. Er is geen gratis-bank ! En indien wel hoor ik graag de naam.....
Ik denk dat je mijn bericht nog eens moet lezen. Ik zeg dat je de kosten kunt beperken tot 500 baht indien je de kosten ten goede laat komen van je Thaise bankrekening. Niets gezegd over gratis.

Overigens heb ik een Nederlandse bank die mij gratis laat pinnen in Thailand, moet natuurlijk wel de 150 baht opname koten betalen die de Thaise bank berekent.

Andaman
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 57
Lid geworden op: zaterdag 20 januari 2007, 09:14

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#9 Bericht door Andaman » maandag 20 juli 2009, 15:07

Prajak , bestaat er ook ING bank in Thailand ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#10 Bericht door prajak » maandag 20 juli 2009, 16:41

Mario, heb je al eens een fax opgevraagd ? Doe dat en kijk maar eens goed. De kosten vallen niet alleen in Thailand maar ook aan NL kant. Jij suggereert dat de kosten alleen in TH vallen.

En als dat te moeilijk is, in september ga ik weer overmaken en zal ik de fax eens opvragen. Dan hoor je hier van me; ik boek altijd kosten begunstigde.

Andaman, zover ik weet zit er geen ING bank in Thailand, wel een ING Life maar ik geef mijn mening voor een betere.

Nu mogen we niet klagen ! Ik heb ooit geld van TH naar NL gestort en dat kostte me extra bijna 30 euro. De boeking werd handmatig verwerkt. Ik kreeg een briefje van de ING. "Onder gebruikelijk voorbehoud werd aan u gecrediteerd.....". Alsof het geld uit een apenland kwam.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#11 Bericht door stevenl » dinsdag 21 juli 2009, 03:48

Mario, heb je al eens een fax opgevraagd ? Doe dat en kijk maar eens goed. De kosten vallen niet alleen in Thailand maar ook aan NL kant. Jij suggereert dat de kosten alleen in TH vallen.
Nee, dat staat er niet en wordt niet gesuggerreerd.

je hebt de keuze: alle kosten (Nederlandse en Thaise bank) voor rekening van de zender, kosten delen en alle kosten voor rekening van de begunstigde. En als je voor die laatste optie kiest (dus zowel kosten van de Nederlandse als Thaise bank voor rekening van de begunsigde) vallen de kosten een stuk lager uit dan wanneer je kiest voor een van de andere opties.

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#12 Bericht door chaiyaphum » dinsdag 21 juli 2009, 05:14

als ik vanaf een bankrekening in Nederland - via internetbankieren - euro's overboek naar Thailand - dan is er geen enkele keuze voor wiens rekening de kosten zijn - deze zijn gedeeld - aldus ABNamro
I am not in Thailand but Thailand is in me

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#13 Bericht door stevenl » dinsdag 21 juli 2009, 05:24

chaiyaphum schreef:als ik vanaf een bankrekening in Nederland - via internetbankieren - euro's overboek naar Thailand - dan is er geen enkele keuze voor wiens rekening de kosten zijn - deze zijn gedeeld - aldus ABNamro
Dat is waarschijnlijk omdat dat de standaard is, zeker voor binnen de Eurozone (gratis overboeken).

Bij Rabobank kan ik dit wel veranderen, en mij staat bij dat het bij ABN ook kan (maar ik ben enkele jaren geleden overgestapt naar rabo omdat ABN te duur was voor geldopnamen en overboekingen in Thailand).

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#14 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 21 juli 2009, 06:48

stevenl schreef:
chaiyaphum schreef:als ik vanaf een bankrekening in Nederland - via internetbankieren - euro's overboek naar Thailand - dan is er geen enkele keuze voor wiens rekening de kosten zijn - deze zijn gedeeld - aldus ABNamro
Dat is waarschijnlijk omdat dat de standaard is, zeker voor binnen de Eurozone (gratis overboeken).

Bij Rabobank kan ik dit wel veranderen, en mij staat bij dat het bij ABN ook kan (maar ik ben enkele jaren geleden overgestapt naar rabo omdat ABN te duur was voor geldopnamen en overboekingen in Thailand).

Bij Fortis heb je de keuze uit drie mogelijkheden: kosten voor verzender, gedeeld of kosten voor de ontvanger.
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: WAO in euro's naar Thailand?

#15 Bericht door prajak » dinsdag 21 juli 2009, 07:24

ING geeft ook drie opties en ik kies altijd BEN, begunstigde dus. Ik ga toch eens een fax van de boeking opvragen om een juist beeld te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat het een duurder is dan het andere; prijs is prijs toch ?

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”