Onze reis van 26-11-05/25-02-06

Reisverhalen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Onze reis van 26-11-05/25-02-06

#1 Bericht door Edje » donderdag 02 maart 2006, 19:23

Vertrek uit onze woonplaats:
Wekker om 6 uur gezet. Toen ik mijn ogen eenmaal open had keek ik eens door het raam naar buiten en zag ik een pak sneeuw waar je niet goed van werd. Ik dacht, dit word een fiasco om met openbaar vervoer op tijd op schiphol aanwezig te zijn. Douchen, ontbijten en een laatste check van onze reispapieren. De taxi naar het NS station stond precies op tijd voor de deur zodat wij onze reis konden beginnen. Op het station was er geen trein te bekennen, maar op het laatste moment kwam hij toch binnen rollen. Met enige vertraging vertrokken en met nog meer vertraging op schiphol aangekomen. Door ons vroege vertrek uit de woonplaats hebben wij hier geen hinder van gehad. Alles verliep naar behoren, Taeck Off 14.25 uur.
De vlucht: Duurt te lang en is saai.
Aankomst BKK:
Eerst snel een sigaret roken in zo'n rookhol, vervolgens naar de bagage claim. Hier blijkt een koffer niet aangekomen.
Na het invullen van de benodigde papieren de shutlle bus genomen naar Domestic, iets gegeten en met Thai Airways verder gevlogen naar Khon Kaen. Hier zouden we Willem KK bellen die ons verder zou brengen naar de plaats van bestemming Tat-Kha, maar helaas, het tel.nr. van Willem zat in het voorvak van de vermiste koffer, dus maar een taxi genomen.
De aankomst in Tat-Kha was weer geweldig, ik kon meteen weer plaats nemen op de burgemeesterstoel. Na een voortreffelijke maaltijd met de nodige drank, georganiseerd door de plaatselijke bevolking, was het tijd om naar bed te gaan. Moe maar voldaan vielen wij op bed en binnen enkele seconden werd er gesnurkt met het geronk van de airco op de achtergrond.
De volgende morgen werden we pas om 10 uur wakker, we hadden zo vast geslapen dat we het gekraai van de hanen in de vroege morgen niet hebben gehoord.
Na een stevig English Braekfast gingen we ieder onze eigen weg. Khun wilde gaan bijpraten met familie en dorpsgenoten en omdat ik daar vooralsnog toch geen klo....te van versta heb ik mijn camera genomen om de vernieuwingen in het dorp op de gevoelige chip vast te leggen.
Helaas, of liever gezegd gelukkig, kon ik alleen maar vaststellen dat er weer enkele wegen waren geplaveit, zelfs de weg naar onze grond.
Na een paar Chang biertjes genuttigd te hebben werd het tijd om de BBQ aan te steken om ons voor te bereiden op het avondmaal voor ons beiden, Mama (75), onze broer/schoonbroer Pam, die alles in de gaten houdt als wij er niet zijn en onze zoon Mot (9)
De schemer viel in en na een half uur is het dan stikke donker, het vlees ging op de BBQ en zorgde dat er een lamp boven kwam te hangen zodat ik kon zien waar ik mee bezig was.
Na het vlees enkele malen gedraaid te hebben werd het ineens heel licht, ik schrok er een beetje van. Het was me snel duidelijk dat er straatverlichting was aangelegd, de tweede vernieuwing in het dorp.
Na het nuttigen van de maaltijd en nog wat Thaise TV kijken met slecht beeld was het weer bedtijd.
De volgende morgen worden we wakker gebeld, BKK airport, onze koffer is terecht en wat ze er mee moeten doen. Mijn antwoord: zo spoedig mogelijk op ons adres afleveren, het label aan de koffer verwees naar dit adres. Hun antwoord; dit is helaas niet mogelijk, we kunnen hem hooguit tot Khon Kaen laten vliegen en daar moesten we hem maar zelf ophalen. Khun, mijn vrouw dus, gaat met openbaar vervoer de koffer ophalen. Ze is de hele dag weg geweest, vv 300km. We konden aanspraak maken op 2000 bath onkostenvergoeding maar dat kon in KK niet betaald worden, moesten we maar doen bij de incheckbalie van CA in BKK.
Bij terugkomst van Khun meteen Willem KK gebeld ( zijn nummer zat in deze koffer), hij was al ongerust omdat ik hem bij aankomst niet had gebeld en de daaropvolgende dagen ook niet.
De volgende dag, zoals afgesproken, stond hij en Toy bij ons op de stoep om de speciaal voor hem meegebrachte lekkernijen uit NL in ontvangst te nemen. Deze zaten gelukkig in de niet vermiste koffer anders waren de maatjes misschien gaan wandelen.
Na wat gebabbel, een paar drankjes en iets gegeten te hebben vond Willem het tijd om de thuisreis te aanvaarden. We spraken af dat ik naar Khon Kaen zou komen.
De daarop volgende dagen een beetje op mijn Honda Phantom rond getourd, alweer om te kijken of er nog iets verandert was en om de mensen die ik heb leren kennen in de afgelopen jaren weer te begroeten. Het is onvoorspelbaar hoe je in deze regio, DE ISAAN DUS, elke keer weer, door de bevolking wordt ontvangen, zelfs op de plaatselijke markt herkende ze mij meteen.
Willem KK gebeld, wij komen er morgen aan.
s'Morgens op de Honda gestapt om 150km te overbruggen om bij Willem te komen. Daar aangekomen blijkt het Willems verjaardag te zijn, dus maar meteen een feestje gebouwd. Op het einde heeft Toy ons naar een hotel gereden. De andere morgen met een tuk-tuk de motor bij Willem opgehaald en meteen een ritje in de omgeving gemaakt. Ik heb de Ubon Rat dam bezocht, hetgeen je een indruk geeft hoe de Thai het water opslaan en beheren ten koste van tig ha grond. Jammer, de Power Plant was niet in bedrijf op dat moment.
Terug gereden naar Khon Kaen via wegen die op de kaart staan aangegeven maar het was een puinhoop er klopte niets van en als je de plaatselijke bevolking vraagt, die weten niets omdat ze nooit buiten het dorp zijn geweest. Toch weer veilig aangekomen in het hotel.
De daarop volgende dagen enkele natuurreservaten en omstreken bezocht waarvan ik de beschrijvingen van internet hed geplukt. Het is ondoenlijk om dit allemaal te beschrijven, zo mooi, zelfs in de periode dat het hartstikke droog is. Info hierover: Google, intypen Loei of http://www.joachim-lange.de.
Wij wisten dat een zeer goede NL vriend van ons rond de kerstdagen in Udon Thani, Nong Han, zou verblijven. Dus gebeld en een afspraak gemaakt.
De volgende dag met openbaar vervoer, ik had even geen zin om 165km op de motor te doen,in een oranje bus naar Udon. Had ik me maar in de broek gesche...ten en toch de motor genomen, in deze bussen zit je gewoon op een houten plank waar een beetje bekleding overheen is getrokken en na een reistijd van 4 uur ( voor 165km ) ben je helemaal kapot. Op het busstation werden we opgehaald door Harry en zijn vrouw, uiteraard een Thaise. Na 40km reden we het stadje Nong Han binnen en nadat we enkele ongeplavijde stoffige wegen hadden bereden arriveerden we bij hun pas gebouwde woning. We konden bij Harry slapen want er is ruimte genoeg in dit gigantisch grote huis.
We zijn er 4 dagen gebleven en hebben de directe omgeving verkent, het scheelt niet veel van onze locatie en de bevolking is er even vriendelijk. Het maakt dus niet uit waar in de Isan je je bevindt.
Ook een beetje geshopt, ik zag een satalietsystem van LeoZ voor de ontvangst van BVN.
Bij terugkomst in onze omgeving meteen gekeken waar deze schotel te koop is. Gevonden, gekocht en dezelfde dag gemonteerd voor € 160.
Heb nu uiteraard BVN, alle Thaise zenders, BBC, NBC en nog wat middenoosten zenders haarscherp. Helaas geen NGC en Discovery, maar dat is tegen meerprijs ook beschikbaar. Dit komt wel als mijn eigen huis klaar is.
Na enkele dagen slaat de verveling toe omdat ik niets meer te doen heb.
Na overleg met Khun besloten om met de bouw te starten. De vraag, wat eerst, de omheining of het huis. We hebben besloten eerst de omheining te maken zodat bij de bouw van de woning geen onbevoegden de bouwplaats kunnen betreden.
Vriend van Khun benadert die een bouwbedrijf heeft, een prijsopgaaf laten maken met mijn eigen specificaties en hij bleek de goedkoopste van andere aanbieders.
We zijn dus gestart om ons eigen paradijsje te bouwen.
In het begin ging het tergend langzaam, graven-graven-graven en nog eens graven, alles op de Thaise manier, met schop en houweel. Na enkele dagen was het ijzer voor de fundering en de penanten aan de beurt. Met argusogen heb ik dat gevolgd en kon geen fouten ontdekken. Toen er een gedeelte van de fundering klaar was en de eerste penanten uit de grond kwamen kreeg ik vertrouwen in de aannemer. Wij besloten om nog 2 weken naar Pattaya te gaan. VIP 24seat bus genomen en weg waren we.
Ondanks de zeer gerieflijke stoelen in de bus kwam ik na 9 uur toch gebroken in BKK aan, aansluitend nog een busreisje 2de klas van 2,5 uur naar Pattaya.
In het Guest House wat opgefrist, iets gegeten en richting Jomtien Beach om in een heerlijke ligstoel uit te rusten van de reis en een heerlijke duik te nemen in de Gulf of Thailand.
s'Avonds een bezoek gebracht aan Ben Geurts van de Windmolen en toevallig was Jos Triepels, beide zeer goede kennissen van ons, ook aanwezig. Na wat bijpraten en de nodige pilsjes begon de vermoeidheid een rol te spelen en werd ik een beetje MAUW, tijd dus om de krip op te zoeken.
Volgende dag uitgeslapen en toen richting beach. In de namiddag een brommertje gehuurd en wat rond getourd, buiten alle bouwactiviteiten om is er ook hier niets verandert.
We hadden een bezoekje aan Hang Out gepland, s'avonds om 9 uur een bath taxi gepakt en op naar soi 13-1 (of 2 of 3 ) in elk geval op de hoek van Wonderfull, straat tot halverwege ingelopen maar wat schetst mijn verbazing, SFred is met de noorderzon vertrokken, dus maar een pilsje genomen in de Wonderfull.
De daaropvolgende dagen; beach,rondrijden en shoppen, s'avonds naar soi 8 ( white house ) Overal nog hetzelfde en na 7 dagen hadden we het weer gezien in Pattaya en besloten om richting ISAAN te gaan, onze heimaat. Omdat we nogal redelijk veel geshopt hadden hebben we een taxi genomen naar het thuisfront. Heerlijk om daar weer aan te komen, ongedwongen, geen stress en natuurlijk de nog gezonde lucht die je inhaleerd. For me, ISAAN FOREVER.
We hebben nu nog 1,5 week te gaan alvorens onze thuisreis te aanvaarden. Nog enkele dagen bezig geweest met de bouw van de omheining, 2 dagen voor ons vertrek naar BKK was de omheining naar volle tevredenheid klaar. Op enkele plaatsen moest nog gestukadoord en geverft worden.
De een na laatste dag een afscheidsfeestje gehouden voor de dorpsgenoten en de bouwvakkers met voldoende drank en eten.
De volgende morgen afscheid genomen van familie en vrienden, ook mijn mianoi. Om 11 uur in de taxi gestapt richting Khon Kaen airport voor de vlucht naar BKK.
BKK 1e dag
Aankomst in East Inn hotel 16.30 uur, te laat om nog iets te organiseren, dus op naar de poolbar. Enkele drankjes genomen afgewisseld door een frisse duik. s'Avonds in een naburig visrestaurant heerlijk gegeten, bij 7/11 binnengewipt om nog wat Sang Som, Cola en ijs in te slaan. Mijn favoriete slaapmutsje.
BKK 2e dag
Vroeg met de Sky train naar NL ambassade omdat we nog enkele papieren gelegaliseerd moesten hebben. Voor we aan de beurt waren wees de klok 2 uur later aan. We kregen de meededeling dat we tussen 15 en 16 uur de papieren konden ophalen. Hierna richting hoogste gebouw van Thailand, de Bakoa Tower ( waarschijnlijk niet goed geschreven ) Wat je hier ziet is onvoorstelbaar vooral als je naar het bovenste dek gaat waar de toren rond draait. We hadden de pech dat er veel smog in de lucht hing. Bij het invallen van de avond met millioenen lichtjes lag BKK aan mijn voeten.
BKK 3e dag
Wederom met de Sky train naar de Taksin brug waar de express boot van de Chao Phraya aanmeert. Ticket genomen voor het eindstation Nonthaburi. Hier gegeten op het drijvende restaurant en de boot terug genomen naar Thanon Pra Chan. Van hieruit gewandeld via Wat Malhatbat naar de Koningklijke Paleizen. Terug naar hotel met de taxi, poolbar en lievelingsdrankje als afsluiting.
BKK 4e dag
Zelfde begin als dag 3, maar een langzame boot genomen om de klongs te bezichtigen.
De tour die wij door BKK hebben gemaakt raad ik iedereen aan, gewoon fantastisch.
Het uur U, inpakken en wegwezen. Bij aankomst op schiphol was het bar en boos.
De kou heeft ertoe geleid dat ik alweer geboekt heb.
We verblijven de hele maand juni weer in Tat-Kha.

THE END
Laatst gewijzigd door Edje op zondag 19 maart 2006, 21:59, 17 keer totaal gewijzigd.
Groetjes; Edje

Miel
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 29
Lid geworden op: zaterdag 04 maart 2006, 15:08
Locatie: Utrecht/Almere

#2 Bericht door Miel » zaterdag 04 maart 2006, 15:22

Leuk dat je je reiservaring hier deelt!
Met welk vliegtuigmaatschappij vloog je naar Thailand (en welk luchthaven in Thailand)? Ik heb ook ervaring met lange vluchten naar het oosten en ze zijn inderdaad slopend. Ik vertrok 's avonds... Je reist naar het oosten dus je hebt een versnelde nacht. Alsof je kunt slapen in een vliegtuig! :P Ik kan echt niet slapen als ik weet dat buiten de zon schijnt, maar je het luikje dicht moet houden :x
Maar goed veel plezier in Thailand :) Ik ga in juli naar Thailand 8)
It is better to travel well than to arrive.

Marcel1977
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: donderdag 17 november 2005, 21:53

#3 Bericht door Marcel1977 » zaterdag 04 maart 2006, 20:24

Gezien ze vertrektijd zal het hoogstwaarschijnlijk China Airlines zijn en die zal dus ook landen op het Don Muang airport, het internationale vliegveld.

Correct me if I'm wrong...

Mitch
kenner
kenner
Berichten: 95
Lid geworden op: zaterdag 11 februari 2006, 00:23

#4 Bericht door Mitch » zondag 19 maart 2006, 21:43

Beste Ed, ik heb met veel genoegen het "bijgewerkte "verhaal gelezen.


Succes met jullie PALEIS,
Mitch
HAPPY PEOPLE MAKE PEOPLE HAPPY !!

henhou
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: maandag 06 februari 2006, 12:31
Locatie: Muiderberg

klongs

#5 Bericht door henhou » zondag 19 maart 2006, 22:07

Leuk verhaal,
Ik ga pas in augustus maar kan nu al niet wachten.
Kan je iets meer vertellen over de tocht door de klongs?
waarvandaan, hoe regele etc.
Vast bedankt.
Henk

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

#6 Bericht door Mart » maandag 20 maart 2006, 08:38

Bedankt voor je inzending.
Voor vele die hunkeren om naar Thailand te gaan, is het een opwekking.
Jouw ervaring van heden, heb ik vele jaren geleden ook gehad.
Mijn vrouw komt ook uit de Isaan, tw Kunchinerai, op weg naar Mukdhahan.
Precies de zelfde ervaring.
De aankomst, de .... is weer thuis. Huis gebouwd enz enz.
En toen een beslissing genomen in belang van de kinderen en verhuisd naar Cha-am aan de kust. Maar regelmatig even een paar weken terug en binnenkort, dit of volgend jaar gaan we er definitief naar toe.

Hoop je tzt eens te ontmoeten.

Mart en Nuanchan.

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: klongs

#7 Bericht door Edje » maandag 20 maart 2006, 18:17

henhou schreef:Leuk verhaal,
Ik ga pas in augustus maar kan nu al niet wachten.
Kan je iets meer vertellen over de tocht door de klongs?
waarvandaan, hoe regele etc.
Vast bedankt.
Henk
Je gaat met de SkyTrain naar de eindhalte Thaksin Bridge, zoals ik heb beschreven. Vanaf het station loop je zo tegen 2 infobalies voor boottochten. Neem de linkse om een tocht met de Express boot te maken, deze vaart alleen op de Praha River. Wil je een tochtje door de klongs dan loop je vanaf de linker infobalie nog iets verder naar links en dan kom je een bouwvallige pier en een infostandje tegen. Hier is het te regelen voor 1500 bath. Je kunt hier ook drank kopen in een koelboxje voor onderweg. Neem geen Long Tail boot want die varen te snel en zie je nog niets. Neem een bootje zoals ik beschreven heb . Je moet het zelf ervaren, wij vonden het geweldig.
Groetjes; Edje

Manuel
Expat
Expat
Berichten: 2365
Lid geworden op: woensdag 09 februari 2005, 11:56
Locatie: Patong, Phuket
Contacteer:

#8 Bericht door Manuel » maandag 20 maart 2006, 18:36

Edje,
Leuk om te lezen. Zeker heel anders dan het leven wat ik had en heb in Thailand...

Ik kan mij zeker niet zien leven in Esarn, voor mij te traag en misschien zelfs saai. Toch is ons huis in Surin bijna klaar. Zeer veel groter geworden dan gepland en ik ben er nog nooit geweest!!! (btw, schoonmoeder woont hier en bouwt het huis voor zichzelf, hopende dat wij er later ook komen wonen..)

Ooit zal ik er langer verblijven, maar kan nog even duren.

(PS: die boot vanaf Thaksin moet niet meer dan 1000 THB kosten!)

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#9 Bericht door Edje » maandag 20 maart 2006, 18:53

Manuel schreef:Edje,
Leuk om te lezen. Zeker heel anders dan het leven wat ik had en heb in Thailand...

Ik kan mij zeker niet zien leven in Esarn, voor mij te traag en misschien zelfs saai. Toch is ons huis in Surin bijna klaar. Zeer veel groter geworden dan gepland en ik ben er nog nooit geweest!!! (btw, schoonmoeder woont hier en bouwt het huis voor zichzelf, hopende dat wij er later ook komen wonen..)

Ooit zal ik er langer verblijven, maar kan nog even duren.

(PS: die boot vanaf Thaksin moet niet meer dan 1000 THB kosten!)
Zover als ik weet ben je nog redelijk jong en volop bezig in de zakenwereld met 2 bedrijven. Er komt echter een tijd dat je op lauweren wilt gaan rusten en dan is Surin in de Isan de idieale plek.
Voor ons is deze tijd bijna aangebroken na een werkzaam leven in NL.
Die 500THB meer lig ik niet wakker van op vakantie.
Groetjes; Edje

henhou
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: maandag 06 februari 2006, 12:31
Locatie: Muiderberg

tocht klongs

#10 Bericht door henhou » dinsdag 21 maart 2006, 12:39

Edje,
Bedankt voor je toelichting over de tocht door de klongs.
Ik heb het verhaal uitgeprint en ben vast van plan zo'n trip te gaan maken.
Henk

Viooltje

#11 Bericht door Viooltje » zondag 07 mei 2006, 08:01

En vertrekken die boten door de klongs ook nog op een bepaald tijdstip of zit je er maar samen in en vertrekken ze direct?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11628
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

#12 Bericht door jumbo » zondag 07 mei 2006, 08:48

Topverhaal Edje
Heel andere beleving dan mijn ervaringen in Thailand.
Ik ben wel in Isan geweest bij Thaise vrienden, prachtige omgeving maar een beetje te rusig voor mij.
Ik hou van de roerigheid van de stad, ik kom er niet te vaak eens in de twee weken effe snuiven en dan weer teug naar mijn huisje
Maar zoals gezegd prima ervaring

J
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#13 Bericht door Loe » zondag 07 mei 2006, 10:07

he edje,

mijn vrouw komt ook uit de isaan. Ban Dung. Ook hier kun je weer echt op rust komen. De kliniek Vijverdal moest hier zijn dependance openen.
Wanneer je weer eens naar Pattaya of misschien naar Rayong gaat moet je mij maar eens mailen ik heb daar twee condo's gekocht. In Rayong vlak aan zee op de 19 verdieping, geen toeristen alle thaise mensen uit bkk. 15 min rijden en je bent aan de pier voor koh Samet.

groetjes Loe

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

#14 Bericht door Edje » zondag 07 mei 2006, 17:48

Beste Loe.

Voorlopig kom ik die kant niet meer op.
Als ik in Th. ben ben ik druk bezig met de bouw van mijn woning in Tat-Kha. Eerlijk gezegt ben ik Pattaya wel een beetje zat.
Wat bedoel je met Vijverdal, wonen er zoveel gestoorden in Rayong.
Groetjes; Edje

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

#15 Bericht door Loe » zondag 07 mei 2006, 20:03

edje,

Ik bedoelde dat je in de Iaan volledig op rust kunt komen en mensen die in Vijverdal zitten zouden hier weer kunnen herstellen.

Aan het strand van Rayong zit je alleen tussen thaise mensen, falangs hebben dit plekje nog niet ontdekt.

Pattaya is inderdaad een plek waar je niet te lang moet verblijven.

sukses met de bouw van je nieuwe woning.

Volgend jaar wil de winters in Thailand gaan doorbrengen, dan kom ik weleens langs als je daar bent

grotejes Loe

Plaats reactie

Terug naar “Reisverhalen”