Emigratie - contact voor informatie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
johan00johan
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 33
Lid geworden op: dinsdag 14 juli 2015, 14:06

Emigratie - contact voor informatie

#1 Bericht door johan00johan » dinsdag 30 april 2024, 11:08

Beste allemaal,
Wij denken er serieus over om naar Thailand te verhuizen ( als mijn huis in Nederland verkocht is ).
Nu het dichterbij komt zou ik graag eens met iemand of instantie in contact komen om te praten
wat er allemaal bij komt kijken om goed voorbereid te zijn en waar ik rekening mee moet houden als we daar wonen.
Zaken als belastingen, financen, ziektekosten ja of nee, papierwerk etc, maar ook huis-tuin en keuken dingen.
Zijn er suggesties wie ik hiervoor kan contacteren?

Het is allemaal nog niet zo ver, maar als de kogel door de kerk is ben ik graag goed voorbereid.
Alvast bedankt.
Mvg
Johan

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3383
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Emigratie - contact voor informatie

#2 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 30 april 2024, 11:36

Johan, praten of schrijven?

Stel eerst al je vragen samen en leg ze hier neer. Hier zit zat kennis op veel terreinen rond emigratie naar Thailand. En er staat al veel info; gebruik de zoekfunctie rechtsboven en kijk in de inhoudsopgave van dit forum.

Wat belastingen betreft staat er veel te veranderen. De 2024-maatregelen in Thailand gaan geld kosten en er komt een nieuw verdrag aan dat nog meer geld gaat kosten want Nederland gaat over meer inkomen heffen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1589
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Emigratie - contact voor informatie

#3 Bericht door Herbergier » woensdag 01 mei 2024, 03:18

Ik denk dat je eerst iets meer over jullie zelf moet vermelden.

Bij voorbeeld:
Zijn jullie een Nederlands/Nederlands of Nederlands/Thailands koppel?
In welke leeftijdsgroep vallen jullie?
Krijgen jullie al een maandelijks pensioen, of hebben jullie voldoende neven inkomsten, of voldoende geld op de Nederlandse en/of Thaise bank. Dit i.v.m. visum aanvraag.
Bezitten jullie al een huis in Thailand of willen jullie een huis huren, zelf laten bouwen, of kopen? Bij zelf bouwen of kopen is eerst een aantal maanden daar in de buurt een huis huren het verstandigste.
In welk gebied of stad in Thailand gaan jullie wonen of willen jullie gaan wonen? Er zijn hier waarschijnlijk wel leden di (ook) al in dat gebied of die stad wonen en die je dan met van alles kunnen helpen.
Hebben jullie schoolgaande kinderen?
Kunnen jullie goed tegen de warmte? Hier in de Isan (Buriram) is het nu al ruim twee maanden overdag omstreeks de 40 graden met nachts een minimum van 27 graden, maar de laatste dagen is het hier zelfs omstreeks de 43 graden met nachts een minimum van 30 graden.

En zo zijn er natuurlijk nog veel meer onderwerpen over jullie die de leden graag eerst willen weten voordat ze jullie verder kunnen helpen.
Alles van waarde is weerloos.

johan00johan
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 33
Lid geworden op: dinsdag 14 juli 2015, 14:06

Re: Emigratie - contact voor informatie

#4 Bericht door johan00johan » woensdag 01 mei 2024, 18:04

Bedankt voor jullie reactie.
Enige antwoorden op jullie vragen/ informatie.
Wordt het inkomen ( pensioen ) meer belast als nu in Nederland?
Wij zijn een Ned/Thai getrouwd stel.
Ik ben inmiddels gepensioneerd. Inkomen en spaargeld zal voldoende zijn ivm visum.
Wij hebben een huis in Satuk, nabij Buriram.
Wij verzorgen nog twee schoolgaande kleinkinderen.
Ik hoop hiermee mee voldoende uidelijkheid te zijn.
Mvg
johan

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3383
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Emigratie - contact voor informatie

#5 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 01 mei 2024, 21:44

Johan, is het bedrijfs- of ambtenarenpensioen, en indien ambtenarenpensioen, is het zuiver ambtenarenpensioen (1) of verdiend in een overheidsbedrijf (2, zoals vervoer)? Na emigratie valt de component Volksverzekering uit de heffing en blijft een dikke 9 procent over; over bedrijfspensioen en de tweede ambtenarenregeling heft nu Thailand maar in het nieuwe verdrag straks NL. De zorgpremie vervalt en dus ook de zorgpolis. Jouw AOW-opbouw stopt; heb je al AOW dan heft NL maar TH mag ook heffen.

Lees dit forum eens goed door en zoek op internet in NL-talige media die ook info bieden.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11621
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Emigratie - contact voor informatie

#6 Bericht door jumbo » donderdag 02 mei 2024, 01:13

Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1589
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Emigratie - contact voor informatie

#7 Bericht door Herbergier » donderdag 02 mei 2024, 13:34

Ik woon als gepensioneerde zijnde nu bijna 13 jaar in een Moo Baan aan de rand van de stad Buriram, ongeveer 100 m vanaf de grote weg die vanaf de stad naar het voetbalstadion ligt, dit is de weg naar Prakhon Chai, achter het voetbalstadion staat ook een klein immigratiekantoor, het hoofdimmigratiekantoor staat ongeveer 5 km verder achter het provinciehuis, ik heb redelijk wat goede contacten hier in Buriram, dus als je iets meer wil weten kan je misschien even bij mij thuis langs komen, maar dan moet je me wel eerst een privéberichtje sturen, dan kan ik je uitleggen waar ik precies woon en kunnen we kijken of ik je wat verder kan helpen.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”