ING​ gekte

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

ING​ gekte

#1 Bericht door RuudThai » donderdag 07 maart 2024, 09:18

Enkele weken geleden kreeg ik een bericht van mijn ING bank. Er werd gevraagd om een gewaarmerkte kopie van mijn paspoort. Dit zou moeten gebeuren voor 24 maart want anders zou mijn rekening worden geblokkeerd.
Gezien de wat vreemde tekst dacht ik dat dit nou een typisch voorbeeld van phishing was dus ik reageerde niet.

Maar vorige week kwam een herhaald verzoek van de bank waarop ik dan maar aannam dat het geen phishing was. Ik las iets over de waarmerking maar ik dacht dat het mailen van een gewone kopie toch ook wel geaccepteerd zou worden. Ik ben er tenslotte al zo'n 50 jaar klant!

Dus niet, gisteren kreeg ik bericht dat de kopie niet geaccepteerd kon worden zonder waarmerking. Een handleiding hoe dat te doen was bijgesloten.
Eerst moest je het bij een notaris of een advocaat laten waarmerking. Dan moest je naar de rechtbank voor een apostille om te verklaren dat de advocaat die het stuk had getekend ook echt als zodanig geregistreerd stond bij de rechtbank.

Mijn vrouw heeft bij een bevriende advocaat gevraagd naar die procedure bij de rechtbank en die zei dat de rechtbank een enorme achterstand had en dat het wel een paar maanden kon duren.

Vanmorgen heb ik dat de ING medegedeeld. Tegelijk mijn verbazing uitgesproken over het feit dat er zo'n uitgebreide waarmerking nodig was. Immers, je moet al vaak genoeg een kopie van je paspoort meesturen met andere papieren. Bijv. je jaarlijkse levensbewijs voor de SVB, de aanvraag inkomensverklaring voor je visum verlenging bij de ambassade, de inschrijving in het kiezersregister van de gemeente Den Haag en bij iedere deelneming aan een stemming. En nooit hoeft er een gewaarmerkte kopie van je paspoort bij!

Dus ik verzocht de bank om genoegen te nemen met de al eerder verstuurde kopie.
Maar al binnen een kwartier kwam er het botte antwoord van de ING dat het verzoek niet in behandeling kon worden genomen wegens het ontbreken van een gewaarmerkte kopie van het paspoort.

Ik sta stomverbaasd. Wat is dit? De zoveelste pesterij van klanten in het buitenland om die lastposten kwijt te raken?
Ik ben aan het overwegen om mijn pensioen en AOW direct op mijn Thaise bank te laten storten.
Ik ga nog wel een officiële klacht bij de bank indienen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: ING​ gekte

#2 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 07 maart 2024, 11:20

Ruud, dan ben je de enige, denk ik, want op facebook en in andere media praat niemand er over. Wat is de sanctie? Rekening weg?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ING​ gekte

#3 Bericht door RuudThai » donderdag 07 maart 2024, 12:29

erik-kuijpers schreef: donderdag 07 maart 2024, 11:20 Ruud, dan ben je de enige, denk ik, want op facebook en in andere media praat niemand er over. Wat is de sanctie? Rekening weg?
Per 24 maart wordt dan de rekening geblokkeerd en kan ik er niets meer mee. Ik heb net een vriend met ook een ING rekening gevraagd of hij een dergelijk bericht heeft gehad maar hij niet dus.

Een week ervoor heb ik wel een bericht gehad van de ING waarbij ik moest invullen of ik nog onroerend goed in Nederland of in Thailand had en/of kapitaal had staan. Dit was I.v.m. witwassen. Braaf ingevuld en dan dit. Zou het met elkaar te maken hebben? Ik had niks bijzonders te melden.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: ING​ gekte

#4 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 07 maart 2024, 14:04

Ik heb in NL ooit, lang geleden, mijn paspoort aan de ING moeten geven maar dat was gewoon ter inzage en ze hebben een kopie gemaakt. Maar voor Thailand, geen ondertekenaar van het apostilleverdrag, kunnen andere regels gelden. En dan is het de rechter die de certificering doet, en niet, bijvoorbeeld, Chaeng Wattana van BuZa Thailand.

Je kunt ze vertellen dat de procedure bij de rechter enkele maanden kost en dat ze daarop moeten wachten; jouw keuze voor Thailand hebben ze maar te respecteren (uitspraak Nationale Ombudsman).

Wat je ook kunt voorstellen is legalisatie door de NL-ambassade in Bangkok. Dat is de bevoegde NL autoriteit en die procedure is simpeler al moet je misschien naar Bangkok. Dat kan wel op korte termijn. Ik weet uit een ander medium dat enkele Thaise banken dat wel eens eisen voor een bankrekening.

Zoek eens op de site van .. hoe heet dat, Nederlandersoverzee, een site van BuZa meen ik. Misschien staat daar iets. Je zou ook een vraag kunnen stellen in een bekend NL-talig medium.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: ING​ gekte

#5 Bericht door jomel17 » donderdag 07 maart 2024, 14:08

Ruud ik raad je aan om voor 24 maart over te stappen naar een andere bank.
Niet om reclame te maken maar ik zit al jaren bij de ASN bank, werken alleen online en accepteren dat ik in Thailand woon.
Is waarschijnlijk ook nog goedkoper dan ING
หลงรัก

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

Re: ING​ gekte

#6 Bericht door jodokus » vrijdag 08 maart 2024, 02:29

jomel17 schreef: donderdag 07 maart 2024, 14:08 Ruud ik raad je aan om voor 24 maart over te stappen naar een andere bank.
Niet om reclame te maken maar ik zit al jaren bij de ASN bank, werken alleen online en accepteren dat ik in Thailand woon.
Is waarschijnlijk ook nog goedkoper dan ING
Ik heb al een lange tijd een ING rekening en heb nog geen problemen ondervonden.
Wel werd er meteen na mijn emigratie gezegd door de ING dat ik buiten de kosten van het basispakket (3,85) een buitenland toeslag van 2,00 euro moest betalen.
Als ik dat niet wilde zou mijn rekening worden opgezegd.
Toch wel...

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: ING​ gekte

#7 Bericht door jomel17 » vrijdag 08 maart 2024, 14:22

Jodokus, heb je toen ook gevraagd waarom je 2 euro extra moest betalen?
Mijn maand bedrag is vergeleken met 2023 ook iets omhoog gegaan, verleden jaar was het nog 2,20 euro.

Ik betaal sinds begin dit jaar 2,70 euro per maand voor het basis pakket bij ASN en nee ik heb geen aandelen.
Waarom zou je extra moeten betalen omdat je in het buitenland woont?
Omdat ING eens in de 5 jaar een pasje moet opsturen met een duurdere postzegel ?
หลงรัก

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 768
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: ING​ gekte

#8 Bericht door pjotter » vrijdag 08 maart 2024, 15:00

Lang geleden, er bestond toen nog geen buitenland toeslag, wilde men ook mijn ING rekening opzeggen.
Als Nederlander hoefde ik alleen maar een kopie van mijn paspoort op te sturen. Nou ja, maar gedaan. Na 3-4 weken gevraagd of mijn post was aangekomen. Nee dus. (Heel vreemd want alles wat ik tot dan had verstuurd was aangekomen. Zelfs naar de belasting dienst). Nou ja, nogmaals verstuurd maar weer hetzelfde verhaal.

Helaas bestond toen de verbinding van Thai Post met PostNL nog niet qua trackingscode.
Toen maar eenzelfde kopie met echte handtekening naar mijn post adres gestuurd, wat er na 8 dagen al was, en daar mijn kopie in de originele antwoordenvelop naar hun laten versturen. En jawel hoor, na 5 weken bericht dat ik mijn rekening MOCHT houden na ook zo'n 45 jaar lid te zijn, pffff.

Inmiddels zouden ze er dus niet meer mee gedraaid komen doordat de trackingscode van Thai Post nu ook bij PostNL is te vinden een dag of wat nadat de post hier Suvarnabhumi heeft verlaten. In het verleden stopte het dan.

Maanden daarna heb ik ook nog een CRS brief gekregen. (Common Reporting Standard) in welk land ik belastingplichtig was of zoiets. Antwoord toen teruggestuurd met bewijzen dat Thailand daar helemaal niet aan mee deed. (Inmiddels wel heb ik begrepen). 8 Weken later dezelfde brief weer en niks meer mee gedaan. Een jaar later een brief dat ze dit aan de belastingdienst zouden doorgeven. Nooit meer iets van gehoord en gewoon altijd mijn belasting vrijstelling gekregen.

Enige tijd later kwam men idd met een buitenland toeslag van 1€. Jaar later 2€. Nu weet ik het niet want ik heb van mijn rekening een en/of gemaakt met mijn dochter (Woont in NL) en dan is het verdwenen. Alleen 1,10€ voor de 2e rekeninghouder/pasje.

Gelukkig is men links en rechts bezig dat witwassen voor 'kleine' particulieren als ook het verplicht krijgen van minstens 1 NL Bankrekening voor mensen wonende in het buitenland, aan de kaak te stellen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: ING​ gekte

#9 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 08 maart 2024, 23:00

Jomel, de buitenlandtoeslag is omdat men, wegens wonen buiten NL, extra controles moet doen om te kijken of jij het terrorisme steunt. Alsof je dat zou laten zien...

Pjotter, de CRS heeft niets met jouw aangifte of vrijstelling te maken. Ja, TH doet daar aan mee vanaf september vorig jaar. Vragen over jouw fiscale woonplaats moet je beantwoorden met Thailand want daar is het centrum van jouw economische en sociale belangen; zie ook artikel 4 van het verdrag.

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 919
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

Re: ING​ gekte

#10 Bericht door jodokus » zaterdag 09 maart 2024, 02:49

jomel17 schreef: vrijdag 08 maart 2024, 14:22 Jodokus, heb je toen ook gevraagd waarom je 2 euro extra moest betalen?
Mijn maand bedrag is vergeleken met 2023 ook iets omhoog gegaan, verleden jaar was het nog 2,20 euro.

Ik betaal sinds begin dit jaar 2,70 euro per maand voor het basis pakket bij ASN en nee ik heb geen aandelen.
Waarom zou je extra moeten betalen omdat je in het buitenland woont?
Omdat ING eens in de 5 jaar een pasje moet opsturen met een duurdere postzegel ?
Eigenlijk zoals het woord al zegt... Buitenland toeslag... Als ze mij verder met rust laten vind ik die 2 euro wel goed.
Toch wel...

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ING​ gekte

#11 Bericht door RuudThai » dinsdag 12 maart 2024, 15:02

Vervolg ING soap:
Afgelopen vrijdag maar eens het servicecenter van de ING gebeld. De medewerker daar was uiterst behulpzaam maar wist uiteraard niet direct een oplossing.
Na enkele gesprekken van hem met achterliggende bankafdelingen kwam hij tot de conclusie dat ik het toch weer moest voorleggen aan de afdeling die mij al eerder een afwijzend besluit had toegestuurd, de afdeling Persoons Identificatie o.i.d.

Onmiddellijk weer een email gestuurd waarin ik naar voren bracht dat een apostille niet mogelijk was omdat Thailand geen partij is bij het Apostilleverdrag. Dus had een advocaat ook geen nut aangezien diens handtekening moet worden geverifieerd in zo'n apostille.
Ik heb aangegeven dat ik mogelijk de paspoortkopie kon laten waarmerken bij de SSO of bij de Immigratiedienst.
Ik weet niet zeker of ze dat ook doen maar het is het proberen waard.
En vandaag kreeg ik het bericht van de bank dat een waarmerking door de SSO of de Immigratiedienst geaccepteerd wordt.
Ik word bij beide instanties altijd uiterst vriendelijk geholpen dus ga ik morgen maar eerst naar de SSO.
Dan is blokkering per 24 maart afgewenteld!

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: ING​ gekte

#12 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 12 maart 2024, 16:54

Grappig woord, waarmerk. Van Dale zegt: merk of teken waardoor iets gegarandeerd wordt.

Maar wat garandeert men dan? Dat het authentiek is, gelijk aan het origineel? Dat kan alleen de NL gemeente of de ambassade. Ben benieuwd wat de SSO doet maar ik vrees dat je naar de ambassade moet.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 768
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: ING​ gekte

#13 Bericht door pjotter » woensdag 13 maart 2024, 01:48

Denk dat je gelijk hebt Erik. SSO (Korat) weigerde ook mijn levensbewijs (zelfs officieel laten vertalen naar Thai) van mijn particuliere pensioenfonds af te stempelen. Alleen SVB/AOW (had toen nog geen AOW) levensbewijzen deden ze. Mijn Amphur deed het wel gelukkig. Ik had toen al een geel huisboekje. DAAR had ik dus ook een gelegaliseerde kopie van mijn paspoort voor nodig. Helaas...een reisje naar de NL ambassade was hier idd voor nodig. Nergens wilde ze een (vertaalde) kopie afstempelen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: ING​ gekte

#14 Bericht door jumbo » woensdag 13 maart 2024, 03:10

Het is weer het zelfde liedje
Sommige instanties doen zaken wel, andere niet
Mijn SSO heeft zowel voor pensioen als AOW afgetekend, overigens SSO in 2 verschillende regio's door mijn verhuizingen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 768
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: ING​ gekte

#15 Bericht door pjotter » woensdag 13 maart 2024, 03:26

Aha. Tja idd Jumbo, EEN naam, maar allemaal verschillende werkwijzen. Dus mss dat het Ruud toch lukt. 🤞🤞🤞

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”