bronwater naar de kraan

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

bronwater naar de kraan

#1 Bericht door jumbo » donderdag 02 november 2023, 02:00

IK heb de volgende opstelling bedacht voor het bronwater naar de kraan

bronwater naar het filter
gefilterd water naar de tank
tank naar de pomp
pomp naar de kraan/douche etc

Commentaar met advies wordt op prijs gesteld :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: bronwater naar de kraan

#2 Bericht door sjeng » donderdag 02 november 2023, 04:17

jumbo schreef: donderdag 02 november 2023, 02:00 IK heb de volgende opstelling bedacht voor het bronwater naar de kraan

bronwater naar het filter
gefilterd water naar de tank
tank naar de pomp
pomp naar de kraan/douche etc

Commentaar met advies wordt op prijs gesteld
Doe het al 15 jaar zo maar dan zonder filter.
Zie niet in waarom je het water moet filteren om de wc door te spoelen of te douchen.
Gebruik het water ook gewoon om te koken.
Alleen drinkwater kopen we in flessen en wordt door de waterboer aan huis bezorgd.
Als je al een filter plaatst doe dit dan zo dicht mogelijk bij de kraan. Maar m.i. totaal overbodig.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: bronwater naar de kraan

#3 Bericht door brake0345 » donderdag 02 november 2023, 04:34

Zomaar wat losse opmerkingen, misschien een open deur?

-Zet je tank op hoogte, daarmee bedoel ik hoger dan de douchekoppen en WC's in je huis (onze tank staat op 3-4 meter hoogte).
Op die manier hou je waterdruk naar het huis vanuit de tank, zelfs als de pomp is uitgevallen.
Als je de tank veel hoger zet, let erop dat de toevoerdruk van het water hoog genoeg is (na het filter!) om de tank op te vullen.

-Zorg ervoor dat het filter, de pomp en andere apparatuur een omloop afsluiter hebben.
Als je filter kapot is of vuil, zet de toevoer en afvoer afsluiter van het filter dicht, de omloop afsluiter open en je hebt nog steeds waterdruk naar je tank.
Vooral handig als het filter pas volgende week gerepareerd kan worden.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: bronwater naar de kraan

#4 Bericht door jumbo » donderdag 02 november 2023, 07:21

Brake

Ik ga een bungalow bewonen dus het verlies is 1-2 bar denk ik, valt dus wel mee

Omloop is aangedacht, pomp sluit auto af als er geen water komt
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: bronwater naar de kraan

#5 Bericht door jumbo » maandag 06 november 2023, 23:26

sjeng schreef: donderdag 02 november 2023, 04:17
jumbo schreef: donderdag 02 november 2023, 02:00 IK heb de volgende opstelling bedacht voor het bronwater naar de kraan

bronwater naar het filter
gefilterd water naar de tank
tank naar de pomp
pomp naar de kraan/douche etc

Commentaar met advies wordt op prijs gesteld
Doe het al 15 jaar zo maar dan zonder filter.
Zie niet in waarom je het water moet filteren om de wc door te spoelen of te douchen.
Gebruik het water ook gewoon om te koken.
Alleen drinkwater kopen we in flessen en wordt door de waterboer aan huis bezorgd.
Als je al een filter plaatst doe dit dan zo dicht mogelijk bij de kraan. Maar m.i. totaal overbodig.
Het gaat mij om bijvoorbeeld te ontkalken om apparatuur te beschermen en bronwater kan gewoon bacterien bevatten'
Naast zand en andere zaken. We gebruiken het water ook voor de tuin....voelt wat beter aan
Is ook een wasverzachter, beter als downy etc.

Ik heb daarnaast een RO apparaat, wat we nu ook gebruiken, voor drinkwater....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: bronwater naar de kraan

#6 Bericht door wpdl » dinsdag 07 november 2023, 03:33

Keertje laten testen op 'alles' in Europa is dat gereglementeerd, hier mag je dat zelf uitzoeken.
Denk eerder dat het zout en kalk en ijzer gehalte tegen gaat vallen.
Hadden het twintig jaar terug hier ook in Korat waar kalk en ijzer echt te zien waren na verloop van tijd in toilet en zwembad.

Linkje dan maar.
Watertjes

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: bronwater naar de kraan

#7 Bericht door jumbo » dinsdag 07 november 2023, 23:23

Daar heb ik een apparaatje voor. via een makker gekocht
Voorkomt magnetisch aanslag en sodium etc... heeft een paar andere voordelen

HOW DOES IT WORK? VERY POWERFUL NEODYMIUM MAGNETS CREATE A FIELD WHICH FLOWS THROUGH THE WATER PIPE INTO THE WATER. WATER ATOMS AND MINERALS ARE ELECTRICALLY CHARGED AS THEY PASS THROUGH THIS FIELD. MINERAL PARTICLES REDUCE IN MOLECULAR SIZE AND ARE PREVENTED ELECTRICALLY FROM ADHERING TO OTHER LIKE-CHARGED PARTICLES OR TO ANY OTHER SURFACES THEY MAY COME IN CONTACT WITH, INCLUDING HEATING ELEMENTS AND PLUMBING FIXTURES. INSTEAD OF BUILDING UP ON THESE APPLIANCES, THE CHARGED PARTICLES REMAIN IN SUSPENSION AND OVER TIME, BREAK DOWN EXISTING DEPOSITS IN PIPES AND HEATING ELEMENTS, WHICH ARE THEN FLUSHED THROUGH THE PLUMBING SYSTEM. THIS IN TURN ALSO ELIMINATES ALGAE AND BACTERIA, WHICH WOULD NORMALLY FEED OFF THE SCALE IN PIPES AND PLUMBING FIXTURES. A PRINCIPLE CALLED THE LORENTZ FORCE CHANGES THE MORPHOLOGY OF THE MINERAL CRYSTALS.
THIS EFFECT CAUSES THE SHAPE OF THE CRYSTALS CHANGE TO ARAGONITE WHICH IS FAR LESS LIKELY TO FORM A MINERAL SCALE. NO ELECTRICITY-NO SALT-NO PLUMBING MODIFICATIONS-NO TOOLS-NO MECHANICAL ABILITY--SIMPLE 5 MINUTE INSTALL BY ANYONE.

OTHER BENEFITS
· Requires No Salt and zero maintenance. Will work with your existing salt-based system.
· Comes complete with ABSOLUTELY everything you need to install.
· Requires no plumbing modifications—you don’t even have to turn the water off to install.
· Requires no electricity or power of any type as it is powered by Mother Nature.
· No back washing & no maintenance inconveniences.
· Completely silent and quiet.
· Improves water flow and pressure
· Removes scale build-up from inside pipes and appliances over time.
· Will not corrode water heaters, pipes, & plumbing fixtures.
· Safe for any home-older and newer homes and apartments.
· Ecologically friendly--Does not harm the environment or our fresh water supply.
· Feel cleaner after your bath or shower.
· Safe For Heart Patients and those with high blood pressure (keeps cooking water more free of sodium).
· Completely portable so you can take it with you when you move.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: bronwater naar de kraan

#8 Bericht door wpdl » woensdag 08 november 2023, 01:28


sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: bronwater naar de kraan

#9 Bericht door sjeng » woensdag 08 november 2023, 03:47

wpdl schreef: woensdag 08 november 2023, 01:28 deltawatersofteners

Succes
Alle mannekes toch, een beetje kalk is juist goed voor je ouder wordende botten.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: bronwater naar de kraan

#10 Bericht door wpdl » woensdag 08 november 2023, 04:55

Voor de mens maakt het weinig uit sjeng, kalk, zelfs een beetje ijzer zal de pret niet drukken, hoewel je lever er niet stuk van is.

Voor je spullen in het huis kan het wel degelijk 'vervelend' zijn is was er snel klaar mee hoewel ik toen netjes op de aansluiting van het 'gemeentewater' moest wachten.

Laatste stukje ook gelezen?
Werkt het ook echt?

De onafhankelijke consumentenorganisatie Test-Aankoop(de ‘Consumentenbond’ van onze zuiderburen) testte onlangs enkele magnetische waterontharders en vond de doeltreffendheid ‘zeer slecht’. De conclusie? Om kalkaanslag te voorkomen en te genieten van de voordelen van zacht water, is een waterontharder met ionenwisseling gewoon beter in huis.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: bronwater naar de kraan

#11 Bericht door sjeng » woensdag 08 november 2023, 06:20

wpdl schreef: woensdag 08 november 2023, 04:55 Voor de mens maakt het weinig uit sjeng, kalk, zelfs een beetje ijzer zal de pret niet drukken, hoewel je lever er niet stuk van is.

Voor je spullen in het huis kan het wel degelijk 'vervelend' zijn is was er snel klaar mee hoewel ik toen netjes op de aansluiting van het 'gemeentewater' moest wachten.

Laatste stukje ook gelezen?
Werkt het ook echt?

De onafhankelijke consumentenorganisatie Test-Aankoop(de ‘Consumentenbond’ van onze zuiderburen) testte onlangs enkele magnetische waterontharders en vond de doeltreffendheid ‘zeer slecht’. De conclusie? Om kalkaanslag te voorkomen en te genieten van de voordelen van zacht water, is een waterontharder met ionenwisseling gewoon beter in huis.
een aansluiting op het gemeente water hebben wij ook maar gebruiken het niet. Isooj gewoon bronwater, mogelijk uit een diepere put en het filtratiesysteem is twijfelachtig hier,
Een koolstof filter met echt houtskool, daarna een laag rijstkaf en vervolgens een flinke scheut chloor.
Et zit dus wel een luchtje aan en regelmatig een lading zand mogelijk ontstaan bij een leidingbreuk ergens.
Ik houd me maar bij mijn eigen putje van 35 m.
En ik vraag mij af hoelang een filter effectief werkt en wat kost zoiets , al snel 15 k. denk ik
Heb in het begin eens zo een klein 3 delig keukenfilter gekocht voor drinkbaar water maar dar was het ook niet

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: bronwater naar de kraan

#12 Bericht door jumbo » woensdag 08 november 2023, 09:19

wpdl schreef: woensdag 08 november 2023, 01:28 deltawatersofteners

Succes
Heb er een voor dochter gekocht en water getest, geen verhoogd calcium meer en de was is beduidend zachter
Ik hou me bij het apparaatje...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: bronwater naar de kraan

#13 Bericht door jumbo » vrijdag 10 november 2023, 05:44

Dus de routing is als volgt

Bron/pomp naar groot filter (zand, bacterien etc) naar 2 tanks (nergens anders om dan capaciteit) leiding met de ontkalker naar de volgende auto-stop pomp 550 watt (met een kraan om toevoer te bepalen) en via spitsing naar RO voor drinkwater en de andere splitsing naar huishoudelijk gebruik. Daarnaast nog een bypass of, waar ik ook over denk, een solar verbinding naar de 2e pomp

Separaat is er nog een tank met een pomp voor de tuin en vijver....

Solar op zich voor het geheel moet nog effe wachten, eea aardig geisoleerd dus effe zien wat de rekening is straks, daarnaast komt er nog een huis, of 2, bij en dan wordt de capaciteit anders en 1 groot systeem is goedkoper als bijvoorbeeld 3 verschillende systemen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: bronwater naar de kraan

#14 Bericht door jumbo » zondag 12 november 2023, 02:11

@Brake, denk je dat 550 watt pomp misshien wat teveel is voor bungalow type, 3 badkamers, keuken, paar wasmachines?
Tuin voorkant komt hier ook vandaan
Ik heb er ook een gezien van 350 watt die me ook voldoende leek...
Aannemer zegt dat 350 voldoende is voor ons verbruik.

Het bouwland komt van andere bron met een 250 watt pomp
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: bronwater naar de kraan

#15 Bericht door brake0345 » zondag 12 november 2023, 02:49

Wij hebben ongeveer hetzelfde en wij hebben een 150 watt Hitachi die alles doet behalve de tuin want dat doen we met gemeente water.

Onze tank en pomp staan 3 meter hoger dan de rest, dat helpt ook natuurlijk.

De bronpomp is ook een Hitachi van 300 watt, die pompt het water uit de ongeveer 30 meter diepe put naar de tank.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”