Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#1 Bericht door iammike » maandag 09 oktober 2023, 04:36

Hoi,

vanwege de nieuwe regeltjes die er per 1 januari aan zitten komen hier in Thailand, lijkt me verstandig (om in ieder geval in 2024) min. 6 maanden uit Thailand weg te zijn.

Nou ben ik van plan een aantal maanden (4 of 5) naar NL te gaan (al een aantal jaren niet geweest).

Nu ga ik logeren bij verschillende vrienden (don't overstay your welcome :thumbsup: ) en zal ik ook vrienden in de UK en Zwitserland gaan bezoeken.

Maar de vraag is HOE lang mag ik als niet ingezetene in NL blijven (ik weet in ieder geval minder dan 180 dagen), maar precies hoe lang is me nog onduidelijk. Voor de zekerheid ik ga geen woning huren maar logeren.

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#2 Bericht door wpdl » maandag 09 oktober 2023, 05:55

Volgens mij ligt er een grens op 4 maanden mike.
Ben je toevallig visumplichtig 90 dagen.
Andere vraag wat is je angst aangaande de nieuwe regels in Thailand waarvan het helemaal nog niet zeker is dat die ingaan op 1 jan. 2024

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... and_wonen/

De Rijksoverheid heeft ook nog wat te melden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nschrijven

Succes

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#3 Bericht door iammike » maandag 09 oktober 2023, 06:05

Dank.
Volgens mij ligt er een grens op 4 maanden mike.
Dat zag ik ook, maar daar staat dus bij Wonen dus in eigen (huur) huis/appt en dan inschrijven, maar ik ben dus geregistreerd al als NIET ingezetene. Dus daarom de vraag
Ben je toevallig visumplichtig 90 dagen.
Wat bedoel je daarmee? Ik heb gewoon een Nederlands paspoort (ga ik vernieuwen als ik terug ben in Den Haag) en hier in Thailand heb ik gewoon een Jaar Extensie (al sinds tig jaar, eerst Marriage, nu retirement) (nog geen pension vanuit NL, ben ik nog te jong voor)
Andere vraag wat is je angst aangaande de nieuwe regels in Thailand waarvan het helemaal nog niet zeker is dat die ingaan op 1 jan. 2024
Je hebt groot gelijk, maar ik was sowieso van plan terug te gaan in 2024 (Paspoort, Rijbewijs etc etc vernieuwen) dus nu ga ik gewoon wat langer.

Ik denk dat ik een periode van 4 maanden (maar abs minder dan 6 maanden in het hele jaar) aan hou, dan weer NL uit (2-3 weken naar Swiss en 2-3 weken naar UK) en dan de rest weer in NL.

Als het allemaal niet uitkomt, dan vlieg ik gewoon naar Singapore en blijf daar ook nog een paar weekjes voordat ik weer naar Huis ga. Ga met een Single ticket terug dus kan altijd nog mijn plan trekken.

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#4 Bericht door iammike » maandag 09 oktober 2023, 06:10

Dit vind ik dus een hele leuke (van de site van de belasting dienst
U blijft 4 maanden of langer in Nederland

Blijft u 4 maanden of langer in Nederland? Dan moet u zich als ingezetene inschrijven bij de gemeente waar u woont. U moet dit doen binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland.
Ik weet dus nog niet of ik langer dan 4 maanden blijf, en ik zou me dan binnen 5 dagen bij aankomst moet inschrijven :crazy:

Maar ik denk dat je (@wpdl) gelijk hebt
U woont niet of korter dan 4 maanden in Nederland

Woont u niet of korter dan 4 maanden in Nederland? Dan kunt u zich laten inschrijven als niet-ingezetene in de BRP met uw adres in het buitenland. Dit heet ook wel de Registratie niet-ingezetenen (RNI). U krijgt dan een BSN. Dit nummer heeft u in de meeste gevallen nodig voor contact met de overheid.
Dus 4 maanden het is. Ben al ingeschreven bij RNI

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nschrijven

Edit: Spelling

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#5 Bericht door erik-kuijpers » maandag 09 oktober 2023, 08:14

Mike, welke regeltjes bedoel je in Thailand? De nationale regels over het overboeken van spaargeld, of het nieuwe verdrag tussen NL en TH? Dat verdrag kan er per 1-1 a.s. al komen maar ik denk dat het een jaar later wordt.

Of je je wel of niet MOET inschrijven is een moeilijke materie. Heb je wel het voornemen in NL te blijven? Daar hangt veel van af. Er zijn ook andere termijnen; in twee jaar meer dan vijf maanden uit NL heb ik ook iets van gelezen. Inwonen kan gevolgen hebben voor de gastheer/vrouw/gezin, zeker als men er later achter komt en die persoon/personen o.a. een AOW uitkering hebben. En verder, naar Thailand toe, als je op kamers woont in NL, wat is dan jouw fiscale woonplaats? Dat kan dan net zo goed nog Thailand zijn.

Lammert de Haan heeft een uitgebreide verhandeling geschreven over de fiscale woonplaats onder het verdrag tussen NL en TH maar de link daarheen mag ik niet vermelden van de leiding hier. Dus zoek eens bij andere NL-talige media. Eenvoudig is dit niet dus raadpleeg een deskundige. Bel ook een grote gemeente of raadpleeg forumlid Ruudthai; burgerzaken was zijn vak.

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#6 Bericht door iammike » maandag 09 oktober 2023, 08:44

Heb je wel het voornemen in NL te blijven?
Abs niet. Heb mijn leven in Thailand ben hier ook getrouwd ben alleen van plan om een tijdje terug te gaan naar NL. ZEER Zeker niet voor altijd.

Edit: We hebben net ons huis voorzien van Solar en Batterijen zo we zijn BIJNA self supporting (alleen sommige apparaten blijven nog lopen via de PEA maar dus minimaal ;) )
Inwonen kan gevolgen hebben voor de gastheer/vrouw/gezin, zeker als men er later achter komt en die persoon/personen o.a. een AOW uitkering hebben. En verder, naar Thailand toe, als je op kamers woont in NL, wat is dan jouw fiscale woonplaats? Dat kan dan net zo goed nog Thailand zijn.
Al mijn vrienden in Nederland werken en ik logeer alleen bij hun, mijn postadres wat ik sinds Dag 1, van vertrek uit Nederland, heb is ook bij een van hun (en dat is bekend bij alle instanties en nooit problemen gehad).

Ik ga me niet inschrijven bij hun, dat is en was nooit de bedoeling van mijn oorspronkelijke vraag.

Ik blijf gewoon de maxi tijd dat ik daar mag zijn, als ik samen met mijn vrouw zou gaan dan zou het simpel zijn, omdat zij maar max. 3 maanden mag blijven, dus.

Maar ik blijf dus (zoals het er nu naar uitziet) maxi 4 maanden in Nederland.

Ga nu alleen naar NL. We zijn nu van plan, om samen naar Singapore te vliegen, blijven daar 2 weekjes of zo, zij vliegt ALLEEN terug naar BKK en ik vlieg door naar NL, blijf daar 4 maanden (min een aantal dagen ;) ) vlieg dan weer naar Singapore, blijven daar weer 1-2 weekjes en dan samen terug naar Thailand. Dat geeft nog geen 6 maanden, maar zullen wel weer eens een paar weekjes naar Siem Reap gaan, grens overgang daar naar toe is niet zo ver weg van hier.
Laatst gewijzigd door iammike op maandag 09 oktober 2023, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#7 Bericht door iammike » maandag 09 oktober 2023, 08:48

het nieuwe verdrag tussen NL en TH?
Welk nieuw verdrag heb je het over?

Misschien handig om te melden, ik heb GEEN inkomen in Nederland en krijg (NOG) geen Pensioen van zowel staat as bedrijfsleven.

De rente en dividend inkomen van NL's assets zijn onder de belasting norm van Thailand.

Dus ik wil gewoon voor 2024 een half jaartje weg uit Thailand, totdat alles zeker is met die nieuwe Thaise Regeltjes. Heb al genoeg geld overgemaakt dat we beide (als ik hier zou blijven heet dat) 2024 uit kunnen zingen en nog ietsje langer.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#8 Bericht door erik-kuijpers » maandag 09 oktober 2023, 09:10

Mike, ik begrijp dat je leeft van vermogen en van een beetje rendement. Je bent bang dat de nieuwe benadering van de Thai Income Tax gaat leiden tot het belasten van jouw stortingen vanaf 1-1 a.s.

Dan is het in Thailand zijn van minder dan 181 dagen (in een kalenderjaar) een must; alsdan ben je voor de nationale TH wetgeving geen fiscaal resident en ben je alleen belast voor binnenlands inkomen in Thailand. De lokale Thaise belastingdienst ziet niet meer dan de optelsom van jouw dagen. Jouw paspoort is daarvoor het beste bewijs.

Het is aan te bevelen dat jij, als het nieuwe verdrag er is, je op de hoogste stelt van de woonplaatsbepalingen daarin.

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#9 Bericht door iammike » maandag 09 oktober 2023, 09:18

Hoi Erik,

ja precies en daarom lijkt me het beste om zeker in 2024 minder dan 6 maanden (180 dagen) hier te zijn.

Ik zou geen problemen hebben om hier Tax te moeten betalen maar zoals het er nu uitziet is er nog niets echt zeker en dat wil ik dus vermijden met die tijd uit Thailand weg te zijn en hopende dat tzt (loop van 2024) er iets meer duidelijkheid is.

In 2025 zien we wel verder.

4 maanden NL max het is.
het is aan te bevelen dat jij, als het nieuwe verdrag er is, je op de hoogste stelt van de woonplaatsbepalingen daarin.
Over welk verdrag heb je het toch over? Een nieuw belastingverdrag tussen NL en Thailand?

Mijn woonplaats/land blijft sowieso Thailand (dat is het nu al 10+ jaren)

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#10 Bericht door wpdl » maandag 09 oktober 2023, 09:56

Ben je toevallig visumplichtig 90 dagen.

Wat bedoel je daarmee? Ik heb gewoon een Nederlands paspoort (ga ik vernieuwen als ik terug ben in Den Haag) en hier in Thailand heb ik gewoon een Jaar Extensie (al sinds tig jaar, eerst Marriage, nu retirement) (nog geen pension vanuit NL, ben ik nog te jong voor)
Je nickname is I am mike dus ik sloot het feit dat je roots ergens anders liggen even niet uit.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#11 Bericht door erik-kuijpers » maandag 09 oktober 2023, 10:08

Mike, het nieuwe belastingverdrag is al een jaar HET onderwerp op NL-talige media op internet. Heb je dat allemaal gemist? Verdiep je er dan maar in, het geldt ook voor jou als je straks AOW en pensioen krijgt. En de woonplaatsregeltjes gaan ook voor jou gelden.

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#12 Bericht door iammike » maandag 09 oktober 2023, 10:11

Sorry ja dat heb ik inderdaad gemist, volg niet echt het nieuws :oops:

Heb je enige linkjes voor me?

Ps: NL pensioen is (voor mij) nog ruim 9 jaar in de toekomst.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#13 Bericht door erik-kuijpers » maandag 09 oktober 2023, 10:22

Mike, in dit forum nota bene!

https://www.thailandforum.nl/viewtopic. ... it=verdrag

Zoek anders in andere NL-talige intermedia maar de meest gedocumenteerde info is te vinden in een link die je hier niet mag geven. Het heeft me al een dikke waarschuwing opgeleverd van moderator Loempia...

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#14 Bericht door iammike » maandag 09 oktober 2023, 10:29

dank dank

:wai:

iammike
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 85
Lid geworden op: zondag 28 augustus 2016, 10:20
Locatie: Isaan

Re: Hoe lang mag ik in Nederland zijn (als niet ingezetene)

#15 Bericht door iammike » maandag 09 oktober 2023, 11:01

wpdl schreef: maandag 09 oktober 2023, 09:56
Ben je toevallig visumplichtig 90 dagen.

Wat bedoel je daarmee? Ik heb gewoon een Nederlands paspoort (ga ik vernieuwen als ik terug ben in Den Haag) en hier in Thailand heb ik gewoon een Jaar Extensie (al sinds tig jaar, eerst Marriage, nu retirement) (nog geen pension vanuit NL, ben ik nog te jong voor)
Je nickname is I am mike dus ik sloot het feit dat je roots ergens anders liggen even niet uit.
5555555555555555

Nope. Geboren en getogen in NL en lang woonachtig geweest in Rotjeknor voordat ik verkaste naar Thailand.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”