beleggen en zo.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

beleggen en zo.

#1 Bericht door wpdl » zaterdag 09 september 2023, 05:22

Zijn er leden die ervaring hebben met beleggingspakketten bij een SCB of TTB.


Graag ervaringsdeskundigen aan het woord.

B.V.D.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: beleggen en zo.

#2 Bericht door jumbo » zondag 10 september 2023, 00:09

Lijfrente/annuity en OG zijn nog steeds de minst risicovolle beleggingen
Obligaties is ook een vetrouwd middel, met een fixed return

Niemand, en ook niet bij SCB/TTB kan een gegarandeerd rendement bieden boven zeg maar 1.5 tot 2%

Veel OG projecten bieden 6-8-10% aan, maar de kleine letters geven aan ; bij verhuur van OG, dus het blijft een risico
en is erg afhankelijk van locatie, locatie en locatie en de prijs is dienaangaande.

Op onze leeftijd is het naar mijn mening beter gewoon een deposit af te sluiten met fixed return
Elk ander middel met hoger rendement kan wegzakken en jaren duren voor het weer opkomt en dan heb je tijd nodig,
een luxe die wij niet echt meer hebben..

Als je wilt gokken zou ik de BTC ingaan, door het systeem van halving en de beperkte groei en het feit dat uiteindelijk de
financiele instanties, net als nu mondjesmaat de commercielen, de BTC zullen accepteren blijft het een boeiend instrument
Nu instappen, April 2024 de halving... het kan een 20-30% resultaat brengen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: beleggen en zo.

#3 Bericht door wpdl » zondag 10 september 2023, 02:37

OG heb ik zeer negatieve ervaringen mee.
Heb vele jaren terug moet ik er bij vermelden wel eens Landlord voor een dochter van mij vrouw gespeeld bij het huis van haar.
Je leert een hoop in vier jaar tijd.
Van Thai tot ja zelfs een Nederlander.

Midden in de maand met de noorderzon vertrekken inclusief een Airco die men van de muur had gesloopt.
Een Thai man wilde zijn 'sleutelgeld' want dat ging die toch niet krijgen.
De man was vergeten dat zijn kopie ID-kaart voldoende was om zijn familie op te sporen die vervolgens voor de keus gesteld werden,
of je betaald of je belt je broer even dat die binnen een uur hier staat met airco of geld om een nieuwe te kopen.
Gewezen Yaba dealer uit Lutjebroek met vrouw en kind, aardige kerel, maar de staat Thailand was zijn tegoed bonnetje in Hotel Bangkok niet vergeten.
Liet voor grote interieur investeringen achter nooit meer gezien.
Indiër die het huurde voor visum eisen en het op naam krijgen van een kind.
Een Nederlander die nog erger was als de doorsnee Thaise Tokkie waarbij ik het jaartje huur gelijk kon investeren in het huis updaten.
Het 'sleutelgeld' was teruggebracht naar een maand, helaas.
Vernieuwen verven onbetaalde elektriciteit, rekening et cetera.
Bleek achteraf dat die al uit meerdere huurhuizen was gezet met de nodige trammelant.
Asociaal zijn, heeft niets met nationaliteit te maken, maar altijd de wereld 'ontdekken' heeft een rede bij vele.
OG is leuk, maar dan moet het huis naast je eigen huis staan of op hetzelfde terrein en die optie heb ik niet.

BTC zie ik als Russisch roulette.

Ook Thaise banken bieden weinig in de marge een tot tien jaar.
Meer tijd wil je wel, maar is wensdromen en ook onzin met dit soort zaken.

:(

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: beleggen en zo.

#4 Bericht door jumbo » zondag 10 september 2023, 03:34

OG moet je ook meer zien als investeren in een Moo Baan of Condo, geen losse projecten, waarbij de ontwikkelaar of service provider de zaken waar jij tegenaan liep managen

Beleggen voor rendement is altijd een vorm van gokken, je moet afscheid nemen van het geld ofwel het beschikbaar hebben en kunnen leven zonder
Je moet je ook inlezen in de materie waarin je wilt investeren.
BTC is iets nieuws, en het wordt mondiaal gebruikt, de financiele instellingen hebben daar moeite mee omdat meer en meer zaken digitaal, cloud of anders gaan dan zij wensen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: beleggen en zo.

#5 Bericht door wpdl » zondag 10 september 2023, 03:48

Had twintig jaar terug een Thaise kennis, bouwondernemer waar ik wat centen bij kwijt kon, netjes op contract per vier jaar.
De man had toen geld nodig, tegenwoordig is die veelvoudig miljonair, niet meer nodig dus.
Geldt voor vele oprechte ondernemingen, ze zitten niet meer te wachten op privé-investeringen.

Dacht dat jij het over Bitcoin had met BTC maar schijnbaar toch iets anders.

En ja, niet alleen de financiële instanties hebben moeite met digitaal cloud et cetera.
Ook ik zie graag op papier wat er is afgesproken en als het even kan elkaar kunnen aankijken.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: beleggen en zo.

#6 Bericht door Joep » zondag 10 september 2023, 04:13

Inderdaad zo als Jumbo al heeft verteld moet je beleggen met geld dat je kunt missen.
Zelf beleg ik niet om 2 redenen, de eerste heeft Jumbo al aangehaald en de tweede is dat ik een gegarandeerd inkomen heb tot mijn dood en ook voor mijn vrouw mocht ik eerder hemelen. Dat is genoeg om te leven en we leven nu en niet over 10 of 20 jaar.
Voor het nageslacht hebben we 2 panden twv meer dan genoeg om de rest van haar leven goed uit te zingen bij verkoop of verhuur.

Wat ik persoonlijk doe is opletten hoe de Thb staat en dan proberen op het juiste moment geld over te maken, ook dit is geen zekerheid maar persoonlijk vind ik de koers nu wel goed om mijn spaarcenten om te zetten in Thb (nu ff niet, doe dat op het moment dat Wise boven de 38,5 staat. Heb nu al leefgeld voor de komende 2 jaar. Gaat de koers nog meer naar boven, jammer dan.

Wat mij wel opvalt is dat de dollar tov euro zeer sterk is (op het moment van schrijven $1,07/€)
Dus mijn interpretatie is eigenlijk dat niet de euro sterk is op dit moment, maar de Thb zeer zwak.
Afwachten wat de nieuwe regering gaat doen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: beleggen en zo.

#7 Bericht door wpdl » zondag 10 september 2023, 07:28

Stukje over de verhouding dollar Baht joep

https://ap.lc/Rdmr2

Het wisselen van euro of dollars voor de Baht levert alleen winst op als je bedragen van valuta laat wisselen die menig mens niet op zijn spaarrekening heeft staan.
Doe je ook niet ieder jaar want even terug storten kost ook geld.
Je maandsalaris of uitkering met een half puntje meer is niets meer als een gratis etentje op de vrijdag.
Hobby dus, maar als ik geld nodig heb, maak ik het toch wel over.

Dat je het kan missen oftewel als je alles kwijt raakt moet je niet zeuren vind ik een beetje erg negatief.
Natuurlijk gok je op positief resultaat in meer of mindere maten.
Dat risico schat je zelf in.
Dat banken zeer bewust een dikke vinger naar de klant geven is al een tijdje duidelijk, zie de Belgische oplossing.

Verwacht wederom in mijn voorspelling over de Baht dat die toch door de veertig Baht grens heen gaat binnen 6 maanden, en wie weet meer.........
Goede reden om eens de Nederlandse bank wat te 'ontlasten'.
Ga voor het laatste stukje, En wie weet meer..............
Tenzij er al een andere 'fijne' oplossing op tafel ligt.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: beleggen en zo.

#8 Bericht door Joep » zondag 10 september 2023, 08:41

Dank voor de link, best wel een interresante site.

Maar zoals gezegd maak ik me niet zo druk, mijn toekomstige pensioen is ruim voldoende om hier goed te leven. Had in NL geen dure grote auto en dat hoef ik hier ook niet. We wonen nagenoeg gratis (huis is betaald en kosten voor de moo baan zijn rond de 2500/mnd), stroom ed kost ook niet de hoofdprijs en eten ook niet.
Wat wil een mens nog meer.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: beleggen en zo.

#9 Bericht door wpdl » zondag 10 september 2023, 13:44

MEER dat staat al een paar miljoen jaren in steen gehakt, joep. :giggle: :giggle: :giggle:

Het is mooi dat jullie erg tevreden zijn en dat zijn mijn vrouw en ik ook, maar in het klein [valuta omwisselen] als in het groot probeer je het beste uit je mogelijkheden te halen.
Vergeet een ding niet 'op papier' is een wazige realiteit in TIT.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: beleggen en zo.

#10 Bericht door jumbo » maandag 11 september 2023, 03:10

Als je de kracht THB wilt inschatten moet je eigenlijk kijken naar de concurrentie ofwel de buren en wat Zuid Amereikaanse landen (APEC)

Tov van de USD en EURO zijn de variaties 95% door deze munten die een eigen 'huishouding' hebben en niet door THB anders dan Politieke onrust en economische
gevolgen van politieke beslissingen, beiden nagenoeg altijd negatief.
Er zijn voordelen voor beide situaties, maar in een export gestuurd land is een sterke THB (hoog tov Euro en USD).
Uiteindelijk zullen ze echter de grondstoffen ook in EU or USD moeten betalen dus het nivelleert, maar altijd positief (je exporteer meer als je importeer kwa handelsbalans)
Daarom is het een hedge tool voor grotere bedrijven een prima tool wat niet altijd is winst gerealiseerd wordt, maar je kan je investering beter volgen en er is geen risico
bij een plotselinge dip (staatsgreep). Aan de andere kant mis je ook de highs..... hoewel dat met een beetje schuiven voor een gedeelte kan worden voorkomen

Ik snap dat de leden de Euro- THB in de gaten houden voor het overmaken van geld
Altijd een goede gedachte, het kan links en rechts en via instanties als Wise zoals WPDL zegt een dinertje schelen

Hier een linkje om eea te bekijken ook historisch
https://www.bot.or.th/en/statistics/exchange-rate.html

In Bhutan krijg je momenteel 8% op een deposito in de locale munt, Nieuw Zeeland zit ook in die marge
Als je deze munten analyseert over een periode van 10 jaar dan zie je dat de Bhutan munt is gehalveerd in 2010 dacht ik
Kan het nog slechter? Economie analyseren, waar liggen de sterke punten en waarom gehalveerd in 2010??
Dat zijn momenten die je kunt overzien en berekenen en in beleggen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: beleggen en zo.

#11 Bericht door Joep » maandag 11 september 2023, 04:34

Goed verhaal Jumbo, kort en krachtig.
Maar voorlopig blijf ik toch weg van beleggen en ben tevreden met af en toe een extrs dineetje als ik m.i. mijn euro gunstig heb kunnen wisselen voor thb.
Doen we anders ook wel op z'n tijd.

Denk dat er ook wel een verschil is als je een partner hebt die "afhankelijk" is van het inkomen van de falang. Dan wil je denk ik toch een goed gevulde sok achterlaten voor je evt nabestaanden.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: beleggen en zo.

#12 Bericht door wpdl » dinsdag 12 september 2023, 10:43

Lees net dat de RABO bank weer een verhoging heeft doorgevoerd en dat zal niet de laatste zijn, dit jaar vermoed ik.
Heeft niets met beleggen te maken natuurlijk, maar je krijgt zo hier en daar inmiddels wat vergoeding voor je gestalde geld.
Wat een tijdslotsparen is, moet ik nog even uitzoeken.
Zal wel niet online te regelen zijn :(

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: beleggen en zo.

#13 Bericht door Joep » dinsdag 12 september 2023, 12:39

Ff naar Duitsland en daar een spaarrekening openen

https://www.telegraaf.nl/financieel/118 ... paarrentes

Eigenlijk te gek boor woorden.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: beleggen en zo.

#14 Bericht door jomel17 » dinsdag 12 september 2023, 14:12

Tijdslot is de nieuwe naam voor 90 dagen vast uit het verleden
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”