Brommer op mijn naam

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Brommer op mijn naam

#1 Bericht door Duiker » dinsdag 29 augustus 2023, 05:09

Toen ik een nieuwe brommer kocht, was het aanleveren van proof of adress genoeg. De rest deed de company waar ik de brommer kocht. Na een maand kreeg ik het groene boek met mijn naam er in, en een kenteken plaat (Wit).

Nu wil ik van een farrang een brommer kopen. Natuurlijk zal ik dat proof of adress weer nodig hebben. Maar hoe gaat dat nu verder? Hoe komt die brommer op mijn naam?
Ik denk dat e.e.a. bij de transport office geregeld zal moeten worden. Ik ben bang dat die farrang zelf niet mee zal kunnen gaan. Hij zit immers in een rolstoel.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Brommer op mijn naam

#2 Bericht door wpdl » dinsdag 29 augustus 2023, 05:55

Het lijkt te overzien, Duiker.
Heb zelf wel eens een verlopen kenteken bewijs laten vernieuwen.
[Paar jaar zonder sticker gereden, oeps.]
Taal blijft een struikelblok.
Opdracht gegund aan de plaatselijke autowasserette had het binnen twee uur rond.
Week erna nieuw kentekenplaat, basic kosten plus driehonderd extra voor de tussenpersoon.
Misschien een idee met overdrachtpapieren?

Succes

Info thailawonline

Hoe u het eigendom van een motorfiets kunt overdragen in Thailand

(Houd er rekening mee dat de volgende informatie rechtstreeks van de transportafdeling afkomstig is. Dit kan echter van plaats tot plaats verschillen. In Thailand is dit altijd het geval).


Door de eigenaar zelf

1. U heeft het registratieboekje (groen boekje) nodig. De eigenaar moet tekenen in het door de obligatiehouder aangegeven gebied.

2. Een overdrachtsverzoek en overdrachtsacceptatieformulieren (gebruik alleen de formulieren van de transportafdeling) samen met een kopie van de identiteitskaart van de overdrager en de overnemer en een gewaarmerkte kopie. Voor buitenlanders geldt dat zij een paspoort en vaak een werkvergunning** moeten tonen (zie hieronder** voor uitleg)

Opmerkingen: Als de overdracht tussen echtgenoten plaatsvindt (u heeft de huwelijksakte nodig en de kopie door beide partijen gewaarmerkt), hoeft u de overdrachtskosten niet te betalen, maar betaalt u ongeveer 105 Baht overdrachtskosten

** Houd er rekening mee dat een werkvergunning GEEN vereiste is. Buitenlanders moeten echter een bewijs van adres tonen en de transportafdeling vraagt vaak om dat document. Een gele ta bian baan (of geel huisboek) kan ook een adresbewijs zijn. Een andere manier is om een zogenaamd “woon certificaat” te verkrijgen van uw lokale immigratiedienst. Ten slotte hebben we gezien dat mensen een ‘politierapport’ als adresbewijs gebruikten.

3. Breng de motorfiets mee voor een keuring bij de voertuigkeuring.

4. Als het klaar is, wacht u op de volgende stap bij het ontvangen van het document en de evaluatie van het prijsvenster. Het beoordelingspersoneel zal het document beoordelen en als het klaar is, zal het personeel het document terugsturen om het venster te controleren en te ontvangen en de overdrachtskosten te betalen.

5. Lever het document in bij de inspectie van documenten en betaal 90 baht voor belastingkosten, 10 baht voor voertuigcontrole, 105 baht voor transferkosten, 20 baht voor managementkosten. De overdrachtskosten zijn gebaseerd op de geschatte waarde van het voertuig (in het geval dat u te maken heeft met een vergoeding volgens het Bureau of Transportation, maar als de overdracht van man en vrouw uit genegenheid kosteloos is).

6. Ontvang het registratieboek en controleer of de overdracht heeft plaatsgevonden.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Brommer op mijn naam

#3 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 29 augustus 2023, 08:03

Dat deden wij ook. Tegenover het transportoffice zit een bemiddelaar die voor een dikke honderd baht 'loon' de verplichte verzekering en de brommerbelasting betaalt aan de overkant en alles netjes afwerkt. Vaak zitten nabij kantoren deze bemiddelaars en schakel ze gerust in, waren ze niet betrouwbaar dan zaten ze er niet lang..... Vraag een Thai die je vertrouwt om mee te gaan voor vertaalwerk.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Brommer op mijn naam

#4 Bericht door Duiker » dinsdag 29 augustus 2023, 13:13

Oke, bedankt voor de antwoorden.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Brommer op mijn naam

#5 Bericht door jumbo » donderdag 31 augustus 2023, 01:26

Duiker schreef: dinsdag 29 augustus 2023, 05:09 Toen ik een nieuwe brommer kocht, was het aanleveren van proof of adress genoeg. De rest deed de company waar ik de brommer kocht. Na een maand kreeg ik het groene boek met mijn naam er in, en een kenteken plaat (Wit).

Nu wil ik van een farrang een brommer kopen. Natuurlijk zal ik dat proof of adress weer nodig hebben. Maar hoe gaat dat nu verder? Hoe komt die brommer op mijn naam?
Ik denk dat e.e.a. bij de transport office geregeld zal moeten worden. Ik ben bang dat die farrang zelf niet mee zal kunnen gaan. Hij zit immers in een rolstoel.
Power of attorney, in THAI en ENGESL, voor jou of iemand die hij vertrouwt, copy pp en alles uiteraard getekend
Jij moet proof of adres bij immi ophalen tenzij je een geel boekje of ID hebt

Landoffice bezoeken en dan overschrijven.... ze bekijken vooraf de docs en dan ben je zo geholpen
Cash overdragen
En een ervaring rijker
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”