Richard Ruijgrok,

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Richard Ruijgrok,

#1 Bericht door jomel17 » zondag 11 juni 2023, 14:56

Op het blog is een hele discussie gaande over Richard.
Ik heb deze man niet gekend maar de afwikkeling van zijn overlijden doet mij denken aan het overlijden van Willem Khonkaen ongeveer 10 geleden.
De ouderen hier kennen hem wel.
Ik ben op zijn crematie geweest en zat in de buurt van zijn familie uit NL om het allemaal te volgen, was mijn eerste Thaise crematie.
Het enige waar de NL familie naar uitkeek was de overdracht van de papieren van de lawyer en de vriendin van Willem (joy) werd totaal genegeerd hoewel zij toch jaren voor Willem had gezorgd.
Over de roddels en achterklap van oude blanke mannen met jonge Thaise vrouwen die ik van zijn familie hoorde
wil ik het hier niet eens over hebben, dat was echt treurig.
Ja zij scheelden 40 jaar maar Joy zorgde goed voor Willem terwijl de NL familie alleen maar zat te wachten op de erfenis....
Dit moest even van mijn hart....
หลงรัก

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Richard Ruijgrok,

#2 Bericht door erik-kuijpers » zondag 11 juni 2023, 21:01

Je moet je zaakjes regelen! Zo duur is een testament niet in Thailand maar veel farang vergeten dat te regelen. En dan is de Thaise partner de persoon die met niks achterblijft.

Ik had in Thailand een testament met alleen de Thaise kant als erfgenaam en nu heb ik een Nederlands testament met alleen de Thaise kant als erfgenaam. Voor mij trouwens gemakkelijk want ik had nooit echtgenote en eigen kinderen; anders had ik een verdeling moeten maken. Maar doe je helemaal niks dan blijft iemand met noppes nada achter.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Richard Ruijgrok,

#3 Bericht door wpdl » maandag 12 juni 2023, 02:18

Willem KK was een vrolijk persoon op deze site en was dat ook in zijn dagelijkse leven volgens mij.
Lees over deze man [onderwerp] inmiddels al andere verhalen.
Mededelingen die anders suggereren.
Zou het even lekker afwachten hoe of wat, maar veel gebakken lucht krijg ik de indruk.

Heb [nog] geen testament, maar ben getrouwd in Nederland met Thaise partner.
Geen kinderen en nooit eerder getrouwd
Geen problemen dus, het is duidelijk.

Testament aanmaken of niet heeft vaak een andere reden als die drieduizend baht. :Whistle:

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Richard Ruijgrok,

#4 Bericht door jomel17 » maandag 12 juni 2023, 03:51

Mijn vrouw en ik zijn in Thailand getrouwd en dat huwelijk is ook in NL ingeschreven. Ik heb wel een ex in NL maar geen kinderen dus als ik ga is alles voor mijn Thaise vrouw ook zonder testament , heb in NL niets meer.
หลงรัก

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Richard Ruijgrok,

#5 Bericht door jumbo » maandag 12 juni 2023, 05:17

Ik moet ook aan een testament, kwestie van effe de tijd nemen. Vrouw hier en kids in NL
Kids zijn al ingelicht hoe eea in zijn werking gaat en hebben er vrede mee...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Richard Ruijgrok,

#6 Bericht door erik-kuijpers » maandag 12 juni 2023, 08:35

wpdl schreef: maandag 12 juni 2023, 02:18 Testament aanmaken of niet heeft vaak een andere reden als die drieduizend baht. :Whistle:
Ja! Wie krijgt de koekoeksklok van overgrootvader! Dat is een erfstuk en moet in de familie blijven.

Maar meestal wil je voorkomen dat de partner niks krijgt en de kinderen of de kouwe kant alles incasseren. En maak er geen fouten mee want anders krijg je toestanden als bij de familie van Jan des Bouvrie waar je eigen kinderen elkaar de rechtszaal in vechten en daar jouw centen aan op gaan..... Het bekende spreekwoord zegt 'Jouw laatste hemd heeft geen zakken...' dus regel het goed.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Richard Ruijgrok,

#7 Bericht door wpdl » maandag 12 juni 2023, 13:02

Er schijnt hier al het een en ander duidelijk te worden, dat er iets meer aan de hand is als de koekoeksklok, klopt wel aardig begrijp ik er uit.
Gepruttel en geruttel uit de beerput lijkt het op.
Rustig afwachten lijkt mij, ook hier houden ze van zulk soort openbaringen.
En mijn opmerking sloeg meer op het feit dat er hier heel wat buitenlanders lopen die helemaal niets te verhapstukken hebben, maar dat liever niet willen weten voor de buitenwacht............ of vrouw lief.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Richard Ruijgrok,

#8 Bericht door jumbo » dinsdag 13 juni 2023, 00:41

Mijn vrouw en kids, zoon werkt nu hier overigens, hebben inzicht, dat lijkt mij toch minimaal.
Echter hoe en aan wie ik, nog steeds, mijn geld besteed is aan mijzelf. Maar normaliter is
mijn vrouw geinformeerd. Aankopen als een auto doe je niet zonder overleg, ook als is de auto voor haar :lol:

Ik vermoed dat er wel wat cash overblijft, maar het gaat niet alleen om geld in deze, maar ook om
bezittingen. OG, auto, sierraden, noem maar op, tot en met de BIG C punten toe :P :P

En die bezittingen zijn naar mijn mening, en min of meer correct gememoreerd door WPDL, veelal groter dan
de cash situatie bij de meeste expats.
Uitkeringen stoppen dus je kunt alleen je bezittingen nalaten of overdragen tenzij de vrouw hier heeft gewerkt.

Mijn vrouw maakt tegelijkertijd een testament waarin mijn kids ook in zijn opgenomen.
Daarmee kunnen ze recht uitoefenen op geld en goederen gelijk aan de dochter van mijn vrouw.

Alles is met iedereen doorgenomen en mee ingestemd, over het hoe en wat, maar toch een papiertje is wel zo handig
Vooral ook omdat er OG op naam staat vd dochter, voor fiscale overdrachtsreden en -kosten.
Dat is een beetje een warrige boel voor de lawyer, maar daar komen we wel uit, ik kan altijd 66% eigendom naar de vrouw overschrijven

Kortom ieder zijn situatie zal anders zijn en goed doordenken wat je doet en kunt doen is een vereiste.
Het testament schrijft slechts op wat jij aangeeft, het moet wel juridisch kloppen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Richard Ruijgrok,

#9 Bericht door jomel17 » dinsdag 13 juni 2023, 14:37

Ik denk niet dat ik een testament nodig heb.
Wij hebben 2 huizen op naam van mijn vrouw zij is 20 jaar jonger dan ik .
Auto ook op haar naam, motor op mijn naam.
AOW en nabestaanden pensioen krijgt ze tezijnertijd ook .
Heb haar al verteld dat ze minsten 1x per jaar haar Digid-D moet gebruiken.
En ze is Thais, weet hier beter de weg dan ik ....
หลงรัก

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Richard Ruijgrok,

#10 Bericht door jumbo » woensdag 14 juni 2023, 00:31

jomel17 schreef: dinsdag 13 juni 2023, 14:37 Ik denk niet dat ik een testament nodig heb.
Wij hebben 2 huizen op naam van mijn vrouw zij is 20 jaar jonger dan ik .
Auto ook op haar naam, motor op mijn naam.
AOW en nabestaanden pensioen krijgt ze tezijnertijd ook .
Heb haar al verteld dat ze minsten 1x per jaar haar Digid-D moet gebruiken.
En ze is Thais, weet hier beter de weg dan ik ....
Als je verder geen kinderen of familie hebt in NL die komen zoeken is dat normaliter voldoende

Maar met kinderen wordt minimaal de helft van je bezittingen bij je overlijden aan hen gelaten
en de ambassade gaat op zoek!!!
Mits je een testament maakt in TH, je hoeft in NL niets te doen, want TH law rules Thailand
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”