Slapen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2897
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Slapen

#1 Bericht door wpdl » zondag 21 mei 2023, 05:33

Slaap al jaren heel verschrikkelijk 'licht' en heb even nodig om 'onder zeil' te gaan.
Iets wat zijn voordeel kan hebben maar vaak nadelen.
Bij de Pharmacy eens geïnformeerd of daar pilletjes voor zijn in Thailand aangezien ik wel eens gelezen heb dat die slecht verkrijgbaar zijn.
De dame achter de balie kwam met een doosje Codiphen 50 mg aanzetten, 10 pillen A 80 Baht per doosje.
Ik lijk wat dieper en rustiger te slapen :)

Meer leden ervaring mee met dit 'goedje'?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Slapen

#2 Bericht door erik-kuijpers » zondag 21 mei 2023, 07:29

Willem, over jouw slaapprobleem heeft arts Maarten Vasbinder advies gegeven in een internetmedium; oktober 2020. Hij adviseert in feite cannabisolie in plaats van middelen op basis van opium waar je nu aan zit. Cannabis moet nu in Thailand verkrijgbaar zijn.

Zie deze link https://pillintrip.com/medicine/codiphen#desc_11 over de gevaren van wat je nu slikt. Ik zit vanwege pijnstilling nu ook aan opiumtabletten op voorschrift (oxycodon retard 10 mg al vanaf december) en merk heel goed aan mijn vertaaltempo en -concentratie dat het op de lange duur iets met je doet...

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2897
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Slapen

#3 Bericht door wpdl » zondag 21 mei 2023, 07:44

Hallo Erik

Koop en gebruik ook regelmatig de groene flesjes water met cannabis erin verwerkt.
Slaap je ook een stuk beter van.
Zal eens informeren of de olie versie ook makkelijk te koop is.

Dat dit spul redelijk verslavend is, was mij duidelijk, gebruik nu een kwart pilletje [zelf snijden] halfje tot een hele is voorgeschreven.
Krijg er geen zeer aangename dromen van, zwart gaatje tot zover dus het valt mee :crazy:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Slapen

#4 Bericht door erik-kuijpers » zondag 21 mei 2023, 08:51

Willem, ik slaap ook slecht maar daar is niks tegen. Mijn prostaat is dichtgeslibd en de blaas moet te hard persen waardoor die 'overspannen' is geraakt en ik 24 keer per dag moet plassen waarvan de helft in de nacht. Tja, dus ik ben een 'Tena-man' geworden met een voorzetstuk in mijn slip. Tussen 5 en 10 uur plas ik soms zelfs om de vijftien minuten...

Twee jaar terug was de operatie gepland maar kreeg ik net een nieuwe neus vanwege huidkanker en ging de operatie niet door. Donderdag a.s. zie ik de uroloog en gaan ze weer naar binnen met een slang (brrr...) en krijg je een vinger in je achterste om de prostaat te bevoelen en op te meten. Ook brrr...! En dat op een zondagmorgen, even van de frisse!

Maar daarna zal de operatie wel komen en schrapen ze dat dingetje leeg. Een mannenkwaal waar bijna iedere vent aan moet geloven na zijn 40e... Maar daarna kan ik weer normaal pitten; men geeft garantie van 95 procent dat de ingreep helpt.

Een link: https://www.antoniusziekenhuis.nl/behan ... ehandeling

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11599
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Slapen

#5 Bericht door jumbo » maandag 22 mei 2023, 04:28

Brrr Erik, sterkte..

WPDL, onderstaande is wat natuurlijker, een inslapertje
Melatonin is a hormone made in the body. It regulates night and day cycles or sleep-wake cycles. Melatonin in supplements is usually made in a lab.

Darkness triggers the body to make more melatonin, which signals the body to sleep. Light decreases melatonin production and signals the body to be awake. Some people who have trouble sleeping have low levels of melatonin. It's thought that adding melatonin from supplements might help them sleep.

People most commonly use melatonin for insomnia and improving sleep in different conditions, such as jet lag. It is also used for depression, chronic pain, dementia, and many other conditions, but there is no good scientific evidence to support most of these uses. There is also no good evidence to support using melatonin for COVID-19.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2897
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Slapen

#6 Bericht door wpdl » maandag 22 mei 2023, 04:47

Zal het eens bij de pharmacy vragen wat men in de aanbieding heeft, jumbo.
Kan ik gelijk eens even informeren of er ook cannabis olie te koop is.

En ja Erik op de betere dagen dan maar.

Gebruikersavatar
Ronny010
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: dinsdag 19 oktober 2021, 05:02
Locatie: Thailand z.l.a.m.

Re: Slapen

#7 Bericht door Ronny010 » maandag 22 mei 2023, 11:47

Slaap is essentieel voor onze fysieke en mentale gezondheid. Veel mensen worstelen echter met slaapproblemen en zoeken naar oplossingen. In deze presentatie zullen we natuurlijke methoden verkennen om je slaap te verbeteren en enkele stoffen vermijden die mogelijk negatieve effecten kunnen hebben.
Regelmatig slaapschema:
Houd een consistent slaapschema aan, waarbij je elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat. Dit helpt je lichaam een natuurlijk slaap-waakritme te vinden.
Slaapvriendelijke omgeving:
Zorg voor een donkere, stille en koele slaapkamer. Creëer een comfortabele omgeving met behulp van gordijnen, oordopjes, een slaapmasker of een ventilator.
Vermijd schermen voor het slapengaan:
Blauw licht van elektronische apparaten kan je slaap verstoren. Schakel smartphones, tablets en computers minstens een uur voor het slapengaan uit.
Ontwikkel een ontspannende bedtijdroutine:
Neem de tijd om te ontspannen voordat je naar bed gaat. Lees een boek, neem een warm bad, mediteer of luister naar rustgevende muziek.
Beperk cafeïne en stimulerende middelen:
Beperk de inname van cafeïnehoudende dranken, vooral in de late namiddag en avond. Let op hoe je lichaam reageert op cafeïne en pas je inname dienovereenkomstig aan.
Vermijd zware maaltijden voor het slapengaan:
Eet geen grote maaltijden vlak voor het slapengaan, omdat dit je spijsvertering kan verstoren en het inslapen bemoeilijkt. Kies voor lichte snacks als je toch honger hebt.
Doe ontspanningsoefeningen:
Probeer progressieve spierontspanning, ademhalingsoefeningen of yoga om je lichaam en geest te ontspannen voor het slapengaan.
Beperk dutjes overdag:
Beperk dutjes overdag of vermijd ze helemaal, vooral laat op de dag. Dit kan helpen om 's nachts gemakkelijker in slaap te vallen.
Vermijd slaappillen:
Slaappillen kunnen verslavend zijn en leiden tot afhankelijkheid. Ze kunnen ook bijwerkingen hebben, zoals slaperigheid overdag en een verstoord slaappatroon. Natuurlijke methoden zijn veiliger en effectiever op de lange termijn.
Vermijd cannabisolie:
Cannabisolie is geen aanbevolen middel om slaap te bevorderen. Het gebruik ervan kan de slaapkwaliteit negatief beïnvloeden en invloed hebben op je alertheid en cognitieve functies. Het is belangrijk om natuurlijke methoden te gebruiken en, indien nodig, medisch advies te raadplegen.
Vermijd het drinken van bier:
Het drinken van bier voor het slapengaan kan de slaapkwaliteit beïnvloeden. Hoewel alcohol in eerste instantie een kalmerend effect kan hebben, kan het later in de nacht leiden tot onrustige slaap, frequent ontwaken en een verminderde diepe slaap. Het is het beste om alcoholconsumptie te beperken, vooral vlak voor het slapengaan.
Conclusie:
Door het volgen van natuurlijke methoden zoals het handhaven van een regelmatig slaapschema, het creëren van een slaapvriendelijke omgeving en het vermijden van stimulerende stoffen zoals slaappillen, cannabisolie en overmatig alcoholgebruik, kun je je kansen op een goede nachtrust verbeteren. Raadpleeg altijd een arts als je chronische slaapproblemen hebt, zodat de onderliggende oorzaken kunnen worden aangepakt en passende behandelingsopties kunnen worden verkend.
Dus naar de dokter of warme melk :worshippy:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2897
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Slapen

#8 Bericht door wpdl » maandag 22 mei 2023, 12:31

Jeminee waar heb je dat gekopieerd Ronny?
Ik voldoe vrijwel aan alles inmiddels als een oudere jongeman.
Onderliggende oorzaken zijn dus niet bekend, misschien dat de boeklezingen voor het slapen gaan te spannend zijn dat zou kunnen.
Zal de olie laten voor wat het is en die Codiphen 50 mg alleen als het echt niet anders kan [weg gooien is zonde] verslaafd wordt je echt niet van tien pillen, anders had ik in de vorige eeuw al de weg kwijt geraakt in de roerige jaren tachtig.
Anijsmelk kreeg ik vroeger wel van mijn moeder was goed voor mij, volgens moeders, of dat voor de slaap was weet ik niet meer.
Lekker spul kan ik mij nog voor de geest halen.

Gebruikersavatar
Ronny010
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: dinsdag 19 oktober 2021, 05:02
Locatie: Thailand z.l.a.m.

Re: Slapen

#9 Bericht door Ronny010 » maandag 22 mei 2023, 12:58

Graag wil ik mijn standpunt delen over het onderwerp anijsmelk wat jij aanhaalt en de mogelijke invloed ervan op de nachtrust. Anijsmelk, een warme drank gemaakt met anijszaadjes en melk, wordt soms genoemd als een natuurlijk middel om de slaap te bevorderen. Hoewel er geen wetenschappelijk bewijs is dat anijsmelk direct de nachtrust verbetert, kunnen bepaalde aspecten ervan wel indirect bijdragen aan een goede nachtrust. Hieronder zal ik mijn argumenten uiteenzetten.

Ontspannend effect: Anijsmelk wordt vaak geassocieerd met ontspanning. Warme melk zelf kan een kalmerend effect hebben, omdat het een gevoel van comfort en warmte biedt. Dit kan helpen om je geest te ontspannen en je voor te bereiden op de slaap.
Anijsaroma en geurassociaties: Anijs heeft een karakteristiek aroma en wordt soms gebruikt in aromatherapie. Geuren kunnen sterke associaties oproepen, en als je anijsmelk regelmatig drinkt voor het slapengaan, kan je lichaam dit aroma gaan associëren met ontspanning en slaap. Het creëren van een consistent slaapritueel, zoals het drinken van anijsmelk, kan helpen om een signaal aan je lichaam te geven dat het tijd is om te rusten.
Indirecte voordelen voor de nachtrust: Anijsmelk bevat melk, wat rijk is aan tryptofaan, een aminozuur dat betrokken is bij de productie van serotonine en melatonine, hormonen die een rol spelen bij het reguleren van slaap en stemming. Hoewel het tryptofaangehalte in melk niet bijzonder hoog is, kan het nog steeds een positieve invloed hebben op het bevorderen van de slaap.
Het is echter belangrijk om te benadrukken dat de effecten van anijsmelk op de nachtrust sterk afhankelijk zijn van persoonlijke factoren. Iedereen reageert anders op voedingsmiddelen en drankjes, en wat voor de ene persoon werkt, werkt mogelijk niet voor een ander. Het kan zijn dat sommige mensen baat hebben bij het drinken van anijsmelk voor het slapengaan, terwijl anderen geen merkbaar effect ervaren.

Daarnaast zijn er andere aspecten van een gezonde slaaphygiëne die van groot belang zijn voor een goede nachtrust. Zorg ervoor dat je een rustige en comfortabele slaapomgeving hebt, vermijd stimulerende stoffen zoals cafeïne en elektronische apparaten vlak voor het slapengaan, en zorg voor een consistent slaapritueel.

In conclusie kan anijsmelk mogelijk een positieve invloed hebben op de nachtrust door het ontspannende effect, de geurassociaties en de aanwezigheid van tryptofaan in melk. Echter, het is van belang om te erkennen dat slaapervaringen subjectief zijn en dat wat voor de ene persoon werkt, niet noodzakelijk voor iedereen geldt.

Ik hoop dat dit betoog een nuttige bijdrage levert aan de discussie over anijsmelk en de nachtrust. Mocht je nog vragen hebben of een ander perspectief willen delen, sta ik open voor verdere discussie.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1564
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Slapen

#10 Bericht door jomel17 » maandag 22 mei 2023, 14:12

Warme melk hoe achterhaald kan dit zijn...
Ik had op de lagere school al iedere winter ruzie met de schoolmeester of juf.
De flesjes schoolmelk werden koud geleverd en dan lekker warm bij de kachel gezet...

Mooi dat ik in de winter geen schoolmelk dronk.. ajakkes bah !!!!
หลงรัก

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Slapen

#11 Bericht door driver » maandag 22 mei 2023, 21:24

jomel17 schreef: maandag 22 mei 2023, 14:12 Warme melk hoe achterhaald kan dit zijn...
Ik had op de lagere school al iedere winter ruzie met de schoolmeester of juf.
De flesjes schoolmelk werden koud geleverd en dan lekker warm bij de kachel gezet...

Mooi dat ik in de winter geen schoolmelk dronk.. ajakkes bah !!!!
Driehoek pakjes van Joris Driepinter vlgs mij. Ik wou dat ook nooit opdrinken en dat heeft me toen op de lagere school eea aan gedoe gekost. Leraar naar mijn ouders ect. Maar eigenwijs als ik was dronk ik het niet.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11599
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Slapen

#12 Bericht door jumbo » dinsdag 23 mei 2023, 00:34

wpdl schreef: maandag 22 mei 2023, 04:47 Zal het eens bij de pharmacy vragen wat men in de aanbieding heeft, jumbo.
Kan ik gelijk eens even informeren of er ook cannabis olie te koop is.

En ja Erik op de betere dagen dan maar.
Lazada shopee etc hebben het ook, beiden, maar echte pure cannabis olie wordt er niet verkocht, goed opletten
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Slapen

#13 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 24 mei 2023, 08:16

En ja Erik op de betere dagen dan maar.

Ja, ik houd de goegemeente op de hoogte. Morgen het onderzoek in endeldarm en prostaat/blaas. Het eerste bloedonderzoek was goed wat betreft de PSA (tussen 3 en 4) en de nierfunctie (kreatinine) leek me ook OK. Da's fijn tegenwoordig, je logt in bij je ziekenhuis en ziet uitslagen en verslagen van onderzoeken.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2897
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Slapen

#14 Bericht door wpdl » woensdag 24 mei 2023, 09:41

Nog wat info gevonden over het natuurlijke slaapmiddel melatonine.
Trouwens hier in niet een winkel te koop, aanbod van andere slaappilletjes wel, iets wat met glu begon.
Lazada, stinkend duur, eigenlijk naar mijn gevoel.

https://www.zorgenzekerheid.nl/zorg-reg ... middel.htm

Volgens zeggen.

Wat is het beste alternatieve slaapmiddel?

Een kruidenthee op basis van tijm, valeriaan, citroenmelisse, kamille, lavendel, salie of sint-janskruid voor het slapen gaan kan al wonderen doen.
Daarnaast bestaan er ook kruidentabletten.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Slapen

#15 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 24 mei 2023, 09:57

Willem, valeriaan alleen is al krachtig genoeg. Het is geen drug dus je kunt er niet aan verslaafd raken. In NL koop je dat bij Kruidvat of Holland & Barret en internationaal is er A. Vogel Helpt.... Vraag iemand een paar plastic druppelflesjes mee te nemen voor je en je slaapt als een zonnetje.... Per post kan het wel eens niet bij je aankomen....

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”