De afdeling Pollution Control (PCD)

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

De afdeling Pollution Control (PCD)

#1 Bericht door wpdl » zondag 07 mei 2023, 00:55

De afdeling Pollution Control (PCD) heeft gisteren plannen aangekondigd om zich aan te sluiten bij de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie en het veilige niveau voor ultrafijne deeltjes (PM2,5) te herclassificeren van 50 microgram per kubieke meter (µg/m3) naar 37,5 µg/m3 in een poging om de zorgen over stofverontreiniging aan te pakken.

Momenteel categoriseert de PCD luchtverontreiniging in vijf niveaus: van blauw (zeer goed), tot rood (ongezond). De rode drempel zal worden aangepast van 91 µg/m3 naar 75,1 µg/m3


Volledig verslag Mitch Connor, Author at Thaiger

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: De afdeling Pollution Control (PCD)

#2 Bericht door brake0345 » zondag 07 mei 2023, 02:14

Het is een goede zaak dat Thailand de WHO standaard klassifikatie voor PM2.5 gaat volgen.

De consequentie daarvan is dat Thailand veel vaker en veel langer in het rood zal schieten.

Met de huidige klassifikatie onderneemt men naast veel (tijdelijk) gepraat weinig concreets, ik vermoed dat de nieuwe klassifikatie daar verder weinig in gaat veranderen?!

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: De afdeling Pollution Control (PCD)

#3 Bericht door wpdl » zondag 07 mei 2023, 02:31

Het zal nog wel wat jaren aanlopen brake, maar de touwtjes worden aangetrokken.
Nou zeg dat weinig in Thailand, maar de druk vanuit het buitenland om tot normale cijfers te komen wordt groter.
De omliggende landen zullen ook hun bijdrage moeten leveren.
En de Thaise regering zal agrariërs toch meer moeten ondersteunen en corrigeren, lijk mij.
En zo zijn er nog vele andere die daar aan bijdrage natuurlijk waar de rem op mag.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: De afdeling Pollution Control (PCD)

#4 Bericht door brake0345 » zondag 07 mei 2023, 03:29

De oplossing zal niet uit de politiek komen maar eerder uit een commerciele insteek, hoe maak je het voor de boeren aantrekkelijk om biomassa afval niet op het veld plat te branden maar in te zamelen en op een milieuvriendelijke wijze te regenereren terug in de rijst en maïs velden als bemesting?

Carbon credits zijn een mogelijke oplossing, maak van biomassa biochar wat de grond goed bemest en krijg er geld in de vorm van carbon credits voor terug, er zijn kleinschalig al projecten die dit in Noord Thailand realiseren.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: De afdeling Pollution Control (PCD)

#5 Bericht door wpdl » zondag 07 mei 2023, 03:37

Financiële bijdrage naast het aanscherpen van regels en controle door overheid lijk mij mogelijk door de politiek.
De kleinschalige projecten zijn mij onbekend, jou niet schijnbaar, kan je daar wat dieper op in gaan?

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: De afdeling Pollution Control (PCD)

#6 Bericht door brake0345 » zondag 07 mei 2023, 04:23

Jazeker, heb je weleens gehoord van de Warm Heart stichting in Phrao, Chiang Mai?
https://warmheartworldwide.org/biochar/

Ze hebben recent een sociale onderneming opgericht voor hun biochar/carbon credit activiteiten.
https://www.biochar.life/

Misschien vind je dit artikel van Prof. Michael Shafer, oprichter van Warm Heart interessant.
https://www.chiangmaicitylife.com/clg/b ... t-farmers/

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: De afdeling Pollution Control (PCD)

#7 Bericht door wpdl » zondag 07 mei 2023, 05:04

Er gaat een belletje rinkelen dat er wel eens eerder over gesproken is.
Heb de derde link eens gelezen waar ik de quote uithaalt.
Het is dus hoewel het door de staat volledig gefinancierd zou moeten worden om diverse beschreven redenen een verdienmodel.
Je zeggen CO₂ verminderen, PM2 verminderen, arbeid voor vaak ongeschoolde mensen moet als een warme regenbui aan voelen voor sommige politieke partijen.

Interessante link, brake.
De andere linken later.

Het verwijderen van organisch afval kan natuurlijk op veel meer manieren met financiële ondersteuning voor machines.

Dacht dat het toen [belletje rinkelen] ging over PDF-platen die van agrariërs afval gemaakt werden?
Kosten gaan voor de baten uit, veelal ook op commerciële methode.
Ik wil iets radicaal anders voorstellen. Ik wil een op de markt gebaseerd systeem voorstellen dat heel weinig moet kosten, uit zichzelf moet groeien, CO2 moet vastleggen, nevel en PM2.5 moet verminderen, banen op het platteland moet bieden aan de armste plattelandsbewoners en genoeg nieuwe inkomsten moet genereren om de binnenlandse economie te stimuleren.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”