lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#16 Bericht door brake0345 » zondag 30 april 2023, 05:47

Even terug naar de vraag van wpdl, hoe een batterij backup te installeren zonder de bestaande zonnepaneel installatie overhoop te trekken, in simpel tech en liefst tegen lage kosten.
M.i. zijn er 3 componenten nodig, de batterij set, een oplaad systeem en een omvormer van de batterij set naar 220v.

De batterij is de meest kostbare component, hoe bouw je tegen relatief lage kosten een zeg 48v 100Ah (+/- 5Kw) backup systeem in Thailand? Het antwoord is met scooter batterijen, 48v 10 of 20Ah batterijblokken die kosten bij Lazada 3-5.000 baht/stuk en een 5Kw set kost dan pakweg 25-30K baht.

BV: https://www.lazada.co.th/products/24v-3 ... =CPI_EXLAZ

Dit zijn meestal Li-ion sets (18650 cellen) die in Thailand makkelijk gerepareerd kunnen worden en prima geschikt zijn als back up set.

Die batterijen kun je het simpelst opladen met een 48v oplader en tijdens zonneschijn zodat de oplader zonnestroom trekt i.p.v. het net, er zijn betere oplossingen maar we houden het simpel in 1e instantie.

De laaste component is omvorming van de batterij set naar 220v en dat is te realiseren met een inverter, geen solar inverter maar een power inverter, ik zou gaan voor dezelfde capaciteit als de Huawei inverter dus pakweg 3.000 watt.

BV: https://www.lazada.co.th/products/pure- ... =CPI_EXLAZ

Deze inverter moet dan vervolgens veilig op het 220v systeem aangesloten moeten worden, das werk voor de installateur.

Wat kost dit voorbeeld? 48v 20Ah batterij 4.600 baht x 5 (+/- 5Kw) is 23.000 baht, een oplader zeg 5.000 baht en de inverter zeg 3.500 baht, totaal 31.500 baht plus wat lossen spullen en installateur tijd, zeg 40k Baht....

Er zijn een enorme berg youtubers die allerlei video werk hebben over dergelijke backup systemen, er is er zelfs (minimaal?) 1 in Thailand: https://www.youtube.com/@RolandW_DIYEnergy/videos

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#17 Bericht door wpdl » zondag 30 april 2023, 09:58

Klinkt positief Brake. :thumbsup:

Begreep in een eerdere uitleg van je dat deze dingen nogal brandbaar zijn, dus de locatie van zo'n opstelling graag buitens huis?
De installatie veilig aansluiten maakt niet uit waar zolang het maar op mijn systeem is?
Heeft dit spul een grote koeling nodig?
Hoe 'snapt' zo'n installatie dat wij de stroom van de batterijen willen of is dit alleen als het 'net' geen stroom levert?

De hele technische werking is nog steeds abacadabra voor mij, maar goed een installateur zal dat snappen, lijk mij.
De aankoop is geen punt bij een online service als lazada blijft een installateur over voor de montage.
Eentje die het vertrouwen heeft en dat ook tijdens montage toe kan lichten in een voor mij begrijpelijke taal.
Ik ben in de loop der jaren licht wantrouwig geworden met de technische mannen. :Whistle:

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#18 Bericht door brake0345 » zondag 30 april 2023, 14:28

De installatie van deze batterijen is inderdaad beter buitenshuis, relatief brandveilig en liefst zo koel mogelijk.
Zowel de oplader als de power inverter hebben ingebouwde ventilators maar zo koel mogelijk opstellen is het best.

Zolang e.e.a. goed is geïnstalleerd en met materiaal van goede kwaliteit is het risico van zelfontbranding niet heel hoog.

Ergens in je bestaande 220v systeem moet de batterij set inderdaad aangesloten worden, net als je bestaande Huawei inverter.

De installateur zou moeten weten hoe de solar inverter, het PEA net en de batterij power inverter het best geschakeld moeten worden zodat je optimaal van je installatie gebruik maakt en ik denk dat die kennis niet heel makkelijk te vinden is, het vergt namelijk "out of the box thinking".....

Maar, nu je weet dat het technisch en budgettair mogelijk is, is het misschien een goed idee om te inventariseren wat je van die batterij set verwacht en hoe lang?

Hoe lang duren normaal je off net periodes en wat moet minimaal doordraaien?

Onze ervaringen recent zijn dat onze koelkast en vriezer vrijwel geen probleem hebben tijdens een 8 uur durende off net.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#19 Bericht door jumbo » zondag 30 april 2023, 23:43

een google search geeft aan dat van het stroomverbruik per 24 uur gemiddeld 56% wordt verbruikt in de avond/donkere uren
Ik denk dat dit getal wel moet worden aangepast omdat er veel gezinnen zijn die geen airconditioners hebben.
Je kan je stroommeter een weekje volgen 6.00 AM en 6.00 PM noteren en je bent er
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#20 Bericht door wpdl » maandag 01 mei 2023, 01:08

Ik begrijp er uit dat deze oplossing van Brake een 'off Grid' oplossing is of bij een fai dap [stroomuitval]zeg maar.
Zou je natuurlijk zelf de schakelaar om kunnen halen om +- 6 uur in de avond en de volgende ochtend weer aanzetten van het net :crazy:
Dat was natuurlijk niet mijn bedoeling, in principe het overschot aan opgewekte stroom in de avond verbruiken of bij een fai dap, automatische schakelen dus van en naar.

Tijdens de stroomuitval de laatste keer zaten wij een uurtje of vier zonder stroom, dat is geen probleem voor koelkast of vriezer natuurlijk.
Paar winkeltjes hier in de buurt zaten 36 tot 48 uur zonder stroom mochten hun volledige volgende maandafrekening door scheuren.
Was er bij een flink te kort, volgens zeggen.
Produceer met deze solar installatie ongeveer 45% op jaarbasis ten opzichte van het laatste jaar zonder solar.
Dus iets van het avonddeel afknabbelen via opslag zou leuk zijn, moet je de verhouding afboeken [terug verdienen] en levenduur natuurlijk wel in je voordeel krijgen.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#21 Bericht door brake0345 » maandag 01 mei 2023, 03:26

Dan had je eigenlijk gelijk al een hybride systeem aan moeten schaffen ipv een on-grid systeem wat je nu hebt.

Dus de bestaande Huawei inverter eruit, een hybride erin en een batterij set, dan kun je inderdaad 's avonds automatisch je batterijen gebruiken zoals je nu omschrijft.

Schrijf je dat je met de huidige installatie ongeveer 45% bespaart op je rekening?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#22 Bericht door wpdl » maandag 01 mei 2023, 04:13

Het punt is natuurlijk Brake, dat vele mensen die zo'n installatie aanschaffen weinig zo niet nul coma nul verstand er van hebben.
Er waarom zou je ook meer moeten weten als de basis, dat doe je toch ook niet met zeg een auto.
Je koopt een product met een bepaald doel, hoe dat technisch werkt, zal ongeveer 95 % van de mensheid een worst zijn.

Voor diegene die dit lezen is het een weet, jou berichten, ik zal dus moeten afwegen of ik die inverter laat hangen totdat die de geest geeft of een hybride aanschaffen zodat ik die batterijen eraan kan koppelen.
Over een paar jaar zijn hopelijk de batterijen ook beter en vooral goedkoper.

Wederom mijn rekenmethode is van een eenvoudige aard.
Heb de rekeningen van voor het tijdperk solar ooit eens opgeteld.
En eens een keer een jaar met solar.
Je moet een langere tijd gebruiken als controle.
Er zijn natuurlijk instabiele omstandigheden jaarrond.
Per maand kan je natuurlijk ook naar een afrekening kijken uit de niet solar periode.

Uiteraard zijn die % ook ondergeschikt aan persoonlijke omstandigheden [leeftijd, behoefte, installaties, et cetera]
Wij waren vroeger overdag 'zuinig' nu kijk ik daar anders tegenaan met bijvoorbeeld de airco en zwembad installatie.
Denk in de praktijk dat ik dichter bij de vijftig zit.
Had in het verleden een App die dat registreerde, heb ik verwijderd wegens registratie problemen en werd een beetje verslaaft met het 'controleren'.
Uiteraard is dit dus allemaal +-

Zie dat allemaal als een waarde vermeerdering van het huis en kosten besparend.
En Oja ook iets met milieu.
Uiteraard kijk ik ook of wij op de langere termijn er financieel voordeel mee hebben.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#23 Bericht door jumbo » dinsdag 02 mei 2023, 00:37

wpdl schreef: maandag 01 mei 2023, 01:08 Ik begrijp er uit dat deze oplossing van Brake een 'off Grid' oplossing is of bij een fai dap [stroomuitval]zeg maar.
Zou je natuurlijk zelf de schakelaar om kunnen halen om +- 6 uur in de avond en de volgende ochtend weer aanzetten van het net :crazy:
Dat was natuurlijk niet mijn bedoeling, in principe het overschot aan opgewekte stroom in de avond verbruiken of bij een fai dap, automatische schakelen dus van en naar.
Naar mijn informatie met een on grid system werkt de toelevering van solarpanelen/inverter ook niet bij een stroomuitval
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#24 Bericht door brake0345 » dinsdag 02 mei 2023, 11:03

Er blijkt nog een optie te zijn, een batterij charger/inverter die in een bestaande on-grid systeem gemonteerd kan worden, o.a. van Fox. Deze charger inverters hebben vaak een hoger batterij voltage nodig, de Fox b.v. heeft minimaal 80v nodig en dit is dan weer te realiseren door twee 48v batterijen aan te sluiten.
Al in al kost dat dan bijna weer net zoveel als de originele Huawei batterij oplossing.....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#25 Bericht door jumbo » woensdag 03 mei 2023, 01:14

jumbo schreef: dinsdag 02 mei 2023, 00:37
wpdl schreef: maandag 01 mei 2023, 01:08 Ik begrijp er uit dat deze oplossing van Brake een 'off Grid' oplossing is of bij een fai dap [stroomuitval]zeg maar.
Zou je natuurlijk zelf de schakelaar om kunnen halen om +- 6 uur in de avond en de volgende ochtend weer aanzetten van het net :crazy:
Dat was natuurlijk niet mijn bedoeling, in principe het overschot aan opgewekte stroom in de avond verbruiken of bij een fai dap, automatische schakelen dus van en naar.
Naar mijn informatie met een on grid system werkt de toelevering van solarpanelen/inverter ook niet bij een stroomuitval
Moet er even bij vermelden dat dit geldt als je geen batterij hebt en je verbruik gelijk is aan de opbrengst van je panelen
Er is dan dus geen opslag of overproductie om de PEA/MEA te vervangen.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#26 Bericht door wpdl » dinsdag 09 mei 2023, 02:26

Ik lees de combinatie zonnepanelen en windturbine wokkels wel eens.
Hoewel ik mijn idee heb over de aangeboden wind in Thailand tot een hoogte van zeg tien meter, te hoog dus, voor een woning zonder ruzie met de buren.
Daarnaast heb je ook een volledige installatie [inverter] nodig, lijk mij.
Het zou een leuke oplossing zijn om de Accu beperkt te omzeilen?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#27 Bericht door jumbo » dinsdag 09 mei 2023, 06:28

Of een diesel generator??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#28 Bericht door wpdl » dinsdag 09 mei 2023, 07:16

Heb ooit een buurman gehad die helaas te vroeg is overleden, de man had een diesel generator, hoorde je vijf straten verder.
Plus dat ik toen begrepen heb dat het aansluiten op je 220 v systeem ook zo zijn problemen heeft moet ook weer beveiligd zijn.
Maar vooral het 'genot' wat je de buren schenkt staat mij tegen.
Misschien bij jou in de polder als farmer geen probleem?

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#29 Bericht door brake0345 » dinsdag 09 mei 2023, 07:40

In plaats van die wokkels zou ik dan eerder nog wat zonnepanelen kopen en die aan een hybride inverter koppelen, daar kun je dan zowel de rekening nog verder mee drukken en je kunt er dan gelijk je 5Kw batterij aan hangen.....

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: lifepo4 accu laden en gebruiken met zonnepaneel.

#30 Bericht door wpdl » dinsdag 09 mei 2023, 08:04

Als ik even snel kijkt bij lazada zijn die dingen verbazingwekkend goedkoop in mijn gedachte.
Blijven natuurlijk de accu en de panelen plus bekabeling over?

https://bit.ly/42CAaWE

Blijft op het einde er toch weer een heel serieus bedrag onder aan de streep staan vermoed ik met twee linkse elektrische handen.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”