Ontbijt en zo.

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Ontbijt en zo.

#1 Bericht door wpdl » woensdag 19 april 2023, 07:58

Na mijn periodieke controle in het Sint-Mary ziekenhuis te Korat is mij te kennen gegeven dat ik gezien mijn 'jaren' 69 dit jaar over een gezond lichaam beschikt.
Altijd geinig om dat te horen, iets wat ik al een jaar of zes A zeven doet en dit is de vierde keer dit soort controle.
Voor de tweede keer in die jaren toch een 'kleine' aantekening, een licht 'vette' lever.
Had het vermoeden al.
Reden volgens Dokter 'Heb ik ook ervaring mee gehad'

Suiker.
Brood.
Drank.
Oliën.

Oplossing minderen, JA JA

Suiker verminderen niet meer zelf toevoegen en opletten met fabrieksdranken.
Brood omschakelen naar Havermoutpap of Oats, Ontbijtsmoothie nummer twee, maar dat kan mij niet bekoren.
Ga eens mijn drie keer in de week twee flessen bier halveren.
Dierlijke oliën aanschaffen voor in de pan en kokos voor in de frituur. [advies]


Eieren.
Salade.
Yoghurt.
Pannenkoeken.
Soep.
Geeft men ook aan als mogelijkheid.

Eigenlijk is die boterham goed ouderwets schijnbaar.

Hoe consumeren de leden hun ontbijt en zo???????????????????

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ontbijt en zo.

#2 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 19 april 2023, 09:10

Vette lever had ik in NL al. De huisarts noemde als oorzaak een Bourgondisch leven en waarschuwde me voor bier want bier is vet. Suiker heb ik alleen in huis in kleine zakjes voor in de koffie voor gasten; ik zelf voeg geen suiker, en geen zout, toe. Mijn frisdrank is suikervrij maar kijk eens naar het etiket want men vervangt dat door chemie...

Fruit en groenten zijn altijd goed en daar zit je in Thailand goed mee. Maar of er nou iets mis is met die ouderwetse boterham? Die paar sneetjes per dag? Je hebt koolhydraten nodig! Vet bij braden kun je voorkomen door een airfryer te nemen.

Maar maak je vooral geen dikke benen! Denk aan deze spreuk:

Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Ontbijt en zo.

#3 Bericht door wpdl » woensdag 19 april 2023, 10:02

Ik denk het wel een beetje te weten Erik.
Ik ben paar maanden terug twee maanden 'vrijgezel' geweest vanwege vakantie Nederland van mijn vrouw naar haar kinderen.
Heb mij wat drank en eten betreft toen ook zo gedragen.

In Nederland zal dat weinig tot niet het geval zijn niet correct vermeld op etiket.
In Thailand heb ik die indruk niet zo dat, dat allemaal klopt.
Ga ook niet bij ieder product vragen hoeveel suiker er in zit.
Havermout is niet verkrijgbaar, Makro misschien, dus eerst eens even op de Oaks.
Kokosolie morgen in de frituur.
Airfryer heb ik al tijden, maar als ik eerlijk moet zijn, ben er niet stuk van.
Fabrieks 'Thee' de frisdrankachtige versie, erg lekker, maar zoals een bekende van mij als eens vermeldt, heeft 'suikerbommen'.
Zoals zoveel producten stampvol zitten met suiker.

Nou ja het is een beetje schaven en knijpen, ga er ook geen drama van maken in levensovertuiging.
Was en ben benieuwd naar het schaven en knijpen van leden want ja vrijwel eenieder gaat voor de bijl vermoed ik.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Ontbijt en zo.

#4 Bericht door Joep » woensdag 19 april 2023, 11:23

Begin de dag met een banaan, gevolgd door 4 koppen koffie en een paar koekjes. Dan rond 11-12uur lunch, dit kan brood met kaas of gebakkken ei zijn dan wel een portie rijst met iets erbij (pad krapao of groente etc of nasi) of een bamisoep.
's Avonds ook meestal rijst met iets of frietjes met ern steak en vaak ook wel een grote bord sla.

Drink eigenlijk alleen veel water door de dag en avond.
Fris en bier bijna nooit, alleen als er bezoek is wil ik wel een pilsje meedrinken.

Mijn grootste zonde is ijs en taart/cake

Global 10-12 kilo teveel volgens de dokter, maar heb er geen last van. Loop iedere dag 5 km in 1 uur of 15 fietsen.
En natuurlijk wat tuinieren

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Ontbijt en zo.

#5 Bericht door jomel17 » woensdag 19 april 2023, 14:43

Ik begin mijn dag met 2 of 3 koppen koffie uit de senseo.
Daarna een kom yoghurt met rauwe havermout (willem bij de makro zakken van een kilo ARO )
Koop mijn yoghurt ook bij de makro in die potten van 1,8 kilo of zoiets. voor de smaak doe ik er zo'n klein potje yoghurt met fruitsmaak bij .
Lunch 1 0f 2 boterhammen met smeerleverworst van Tjerk, kaas of ei, heb ook nog een beetje pindakaas...mmmm .
Diner 2 flessen Leo met kau pad kai of wat er maar in de aanbieding is ..
Ook maak ik zelf gehakt balletjes met rijst of hamburgers.
Voor een echt lekkere hamburger ga ik naar Burger King voor de Angus burger met truffels... maar niet te vaak ...
หลงรัก

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ontbijt en zo.

#6 Bericht door jumbo » donderdag 20 april 2023, 00:35

Hollands ontbijt in de weekenden. Varieert dus een driedubbele uitsmijter of een overbroodje beleg, kaas, chorizo, leverpastei...
Weekdagen proteinen met een gekookt ei of yoghurt met haver vlokken (oats WP!!) en een glas warm citroen water..
Suikers vermijd ik.
Bak, afgezien van vlees, alles in de airfyrer.

Lunch en diner plant based...met de toegestane uitzondering van een steak of barbeque voer...

Wijn, ach ja, zwak puntje, bier nagenoeg niet, whisky/rum/cognac/pastis te veel volgens de vrouw, hehehe

Maar door de week voor een werkdag drink ik nauwelijks, dus eigenlijk alleen op de vrijdag en zaterdag en dan de schade inhalen... hehehehe
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Ontbijt en zo.

#7 Bericht door wpdl » donderdag 20 april 2023, 01:41

Nou Heren jullie doen jezelf niet tekort in mijn ogen.
Steeg daar echt niet bovenuit.
De cafeïne en alcohol blijven hier en daar twijfelachtig, waarneembare suikerinname vermijdend schijnbaar.
Klein vraagje doen jullie wel eens aan bloedonderzoek om de samenstelling daarvan medisch gezien in de gaten te houden?

Gisteren vast wat kleine aanpassingen gekocht.
De frituurolie moest toch vernieuwd worden dus kokosolie wat volgens info de betere is [internet]
Ben ik wat de koekenpan betreft overgeschakeld op Allowrie een springbeest [kangoeroe] en een koe op de verpakking, dierlijk vet is beter volgens mijn veel te dikke dokter die het ook gehad heeft.
Weeg trouwens net zoveel als dat ik boven de meter lang ben.

Daarnaast eens een flesje Bertolli gekocht High heat cooking.
Drink erg veel fruitdrankjes met de merken Tipco en Malee die eigenlijk zo goedkoop zijn dat je je afvraagt of dat wel honderd procent is volgens verpakking.
Heb een paar pakken Granola gekocht met als vulling Oat Nut en Flax seed.
Aangezien ik een grote verbruiker van volle melk ben litertje per dag is lekker ben ik eens overgeschakeld op het merk 'mMilk' 100% vetvrij naar men vermeldt.
Ga het eens met de Granola proberen.

Nescafe Dolce Gusto Cappuccino sinds kort in de keuken bent de 'drie in een' koffie nog aan het opmaken.
Een hoogstens twee bakkies per dag bent niet van de leut met koffie.
Airfryer al eens met een van de reageerders over gehad kan mijn draai er niet echt in vinden.
Magnetron of het gaspitje blijft een gewoonte voor de Europese kant met de prak.
Thaise prak vanuit de vele shops.

Is er veel verschil tussen zeg, een 'Chang classic' en een 'Heineken' wat minder goede ingrediënten betreft?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ontbijt en zo.

#8 Bericht door jumbo » donderdag 20 april 2023, 03:24

Jaarlijks een corporate check en dan zelf iedere 6 maand
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1582
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Ontbijt en zo.

#9 Bericht door Herbergier » donderdag 20 april 2023, 03:38

Willem laat je nou niet gek maken door Google en de heren dokters, als je als jonge vent hier allemaal aan begint scheelt het misschien wel een paar jaar van je leven, maar op jouw leeftijd ben je daar al veel te laat mee en scheelt dat misschien nog een paar uur of dagen, je moet nu genieten van de dingen die je lekker vindt, nog kan en waar je lichaam niet teveel tegen protesteert.

Ik sta hier in het ziekenhuis onder controle vanwege mijn te hoge bloeddruk en slik daarvoor elke morgen na het ontbijt twee pilletjes, verder ben ik nog steeds vrij van medicijnen, om de drie maanden moet ik mij melden in het ziekenhuis bij de dokter voor aanvulling van de bloeddrukpilletjes, kosten bezoek dokter 50 baht en medicijnen 300 baht.
Elk jaar doen ze bij mij een bloedonderzoek en dit jaar namen ze ook nog een hartscan, de uitslag was dat ik mij nergens zorgen om hoef te maken, al moet ik natuurlijk wel uitkijken met het toevoegen van zout in mijn eten en ik mag geen Maggi meer toevoegen in mijn soep, verder drink ik op tijd mijn Chang biertje en eet ik wat er voor mij op tafel wordt gezet (90% Thais eten).

Je hebt maar een zekerheid in het leven, eens ga je dood alleen wanneer en waaraan weten we gelukkig niet.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Ontbijt en zo.

#10 Bericht door wpdl » donderdag 20 april 2023, 04:17

Hallo Joost,

Ga er ook geen drama van maken en denk dat vele het probleem hebben.
Cholesterol en bloeddruk zijn ook van die dingen die je schijnbaar snel oppakt bij een beetje prettig leven.

Dit probleem is naar voren gekomen na een periodieke controle die ik zelf betaal.
In de kortingsdagen de helft van de prijs ongeveer.
5500 Baht, heb het ook al eens voor 4500 Baht mogen genieten.
Algemene controle van het lichaam, je ziet er ook veel Thailanders die dat voor hun werk moeten doen.
Er liepen nu een handvol buitenlanders en wat Thailanders.
Voor mij als uitgangspunt om megakosten te voorkomen om de opmerking 'Nou dan zullen wij even kijken of er een bedje vrij is' te voorkomen.
Heb geen volledige dekking in mijn verzekering.

Wat algemeenheden als start.
Bloed prikken voor een tiental zaken.
X Ray voor je longen.
Echo voor diverse organen.
Plasje plegen voor diverse controle.
En een hart controle met zuignappen en klemmen.

Krijg vandaag het boekje met de post net als de vorige keren.

Vrijwel alle cijfers waren goed genoeg om de negentig te halen, nou dat was ik net van plan om ouder te worden als mijn vader[87]

Puntje meer of minder als de laatste keer alleen die lever kwam voor de tweede keer terug.
Oorzaak het zijn vaak ingesleten gewoontes die je zelf niet ziet.
Brood mocht wel trouwens maar geen drie vier boterhammetjes, zeven dagen in de week als advies.

Even een soort van pauze inlassen met wat correcties.




Volgens zeggen:
Hoe lang duurt het voor een vette lever herstelt?

In een alcoholloze maand, kan een lever zich herstellen, zo toonde onderzoeken van Radboudumc in Nijmegen aan.
Na een maand zonder alcohol dalen bovendien de cholesterolwaarden, neemt buikvet af en de bloedwaardes die wijzen op prikkeling van de lever en verval van levercellen dalen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1582
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Ontbijt en zo.

#11 Bericht door Herbergier » donderdag 20 april 2023, 04:43

Ik drink gemiddeld twee grote flessen Chang bier per week, verder drink ik nooit alcohol en als ik alleen thuis ben drink ik vrijwel nooit bier, alleen wanneer er een vriend op bezoek komt ga ik gauw een paar biertjes halen, maar dat gebeurt ook hooguit maar een paar keer per jaar, ik ben een gezelligheidsdrinker en ga daarom regelmatig op de zaterdagavond met vrienden een paar biertjes drinken op een terrasje.

Ach als je ergens in een normaal restaurant lekker uit eten gaat weet je ook niet in welke olie er gebakken is en welke ingrediënten er gebruikt worden om het jou lekker te laten smaken.
Alles van waarde is weerloos.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Ontbijt en zo.

#12 Bericht door Joep » donderdag 20 april 2023, 05:08

Ik maak er ook geen probleem van, zoals een FB pagina heet leef ik ook " Beter te vroeg jn de kist dan een feestje gemist".
Vroeger een fanatiek sporter, 4-5 keer per week 10 kilometer hardlopen, veel fitness en cardio en zwemmen. 20 jAAR geleden gestopt met roken rn door het meer snoepen 16 kilo bijgekomen. Gevolg van al dat sporten en meer snoepen versleten knieen en heupen.
Nu nog wel 's avonds mijn rondje lopen of fietsen.
Vind het nu allemaal wel goed, eet wat ik wil en snoep wat ik wil. Op tijd een buffet met lekkere toetjes, op tijd thuis stamppot met vette worst of gehaktballen.

Ben gelukkig ook nog medicjjnvrij en laat me dat ook niet aanpraten door internet.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ontbijt en zo.

#13 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 20 april 2023, 06:56

Van wpdl: Hoe lang duurt het voor een vette lever herstelt?

Ik ben nu alcoholvrij vanaf 12 december, de nacht dat ik uit bed viel en mijn (L) dijbeen brak.

Nou nou, wat zal ik een schone lever hebben! Slechts één klein glaasje advocaat gehad in het revalidatietehuis want er was iemand jarig. Maar ik zit op pijnstillers op basis van opium en dan moet je van je wijntje afblijven. Doch de Château Martien Meiland staat klaar voor mijn 77e verjaardag in november...

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Ontbijt en zo.

#14 Bericht door Joep » donderdag 20 april 2023, 07:15

@Erik, vraagje

Zo'n periodiek geneeskundig onderzoek, is dat ook aftrekbaar bij de zorgkosten of valt dat erbuiten.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ontbijt en zo.

#15 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 20 april 2023, 08:59

Joep, de aftrekbare ziektekosten staan hier:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... zorgkosten Hoofdregel is dat kosten alleen aftrekbaar zijn als ze op je 'drukken'. Wat je vergoed kunt krijgen (of kreeg) drukt niet. In bijgaande link vind je per jaar wat aftrekbaar is maar er is een drempel...

Ik lees dat een (periodiek) geneeskundig (dus door een arts) onderzoek op verwijzing door een arts tot die groep behoort. Of dat ook zo is als je op eigen initiatief een onderzoek laat doen weet ik niet; dat weet Lammert beter dan ik. Door een arts: denk van wel. Door niet-artsen: op voorwaarden, zoals je in de link hier en daar kunt lezen.
Laatst gewijzigd door erik-kuijpers op donderdag 20 april 2023, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”