Warm water in de keuken

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Warm water in de keuken

#16 Bericht door wpdl » dinsdag 28 februari 2023, 02:23

Isolatie van je opslagtank ga ik van uit, jumbo.
Nu zal dat bij een zelf getimmerd kastje met 100 meter tuinslang erg schommelen, maar de professionele uitvoeringen zullen daar beter over nagedacht hebben.
Een boiler in huis lijkt ook beter te werken die met een vloeistof werkt als warmtewisselaar.
Een combi systeem waarbij je eventueel terugvalt op 'ouderwets' bijverwarmen kan natuurlijk ook.
Doe ik ook met mijn zonnepanelen [stroom] zolang ik niet over een accu beschikt.

Maar goed Jos wil gewoon warm water uit zijn kraan en het toestel vervangen of laten repareren lijk mij het slimste.
Zolang je geen lekkage heb [breuk] blijft de printplaat meestal over.
Kan gebeuren heb het ook bij diverse apparaten gehad.
Het een gaat vijftien jaar mee, het ander een jaar.

Zie net Jos zijn bijdrage.
Ouderwetse boilers blijven 24/7 op temperatuur dus duur ook in Thailand
Mijn mazuma toestellen [doorstroom] douche 3 KW Bad 8 kw staan echt de blaren op je lijf als die voluit staan.
Zelfs op 'ECO stand' is vaak al te warm ook zes uur in de ochtend.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Warm water in de keuken

#17 Bericht door jomel17 » dinsdag 28 februari 2023, 14:25

Willem, die mazuma van jou verwarmt ook genoeg als het zoals de laatste 2 dagen hier koud is ??
หลงรัก

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Warm water in de keuken

#18 Bericht door wpdl » woensdag 01 maart 2023, 01:38

Zoals ik al vermelde Jos,

Die Mazuma [Thais merk] 3 KW innova max is voor mij voldoende voor een normale douche.
Dus gewoon warm water heb dat ding nooit warmer staan als 50 A 60 procent.
Er zit een regelknop op wat de stand betreft, het is geen thermostaat.
Er zijn diverse douche modellen die krachtiger zijn.
Dit model kost 4000 Baht, maar voor meer geld heb je een zwaarder model in prestatie natuurlijk.
De Badkamer heb ik mij een 8 KW aan laten praten omdat die een grotere hoeveelheid water op temperatuur aanlevert.
Wel handig bij een bad.
Die modellen zijn niet zo mooi helaas.
Alles gekocht bij de Home Pro monteren het dus ook.
Geaard op het systeem van het huis wat er al zat.
Wat men al hier en daar schreef, het 'binnenwerk' moet koper zijn en geen plastic dat zijn, de goedkopen merken meestal.
Je heb dat model van mij ook in 4.5 KW.

Gewoon eens op Google [wat ik net gedaan heb] zoeken fotootje maken en naar de homePro stappen en je daar verder laten adviseren.
Die monteren ook.
Niet apart laten monteren door je bijdehante 'zwager'
Het ging bij jouw om de keuken dacht ik
Zie ook een Mazuma power 3 = 6 kW 4200 Baht op Google.
Lijk mij een goed keukenmodel.

Uiteraard mijn mening een ander merk van kwaliteit kan ook.
Had hiervoor een Panasonic die het nog prima deed, maar er zo lelijk uit zag na bijna twintig jaar dat ik hem vernieuwd heb samen met de oude boiler in de badkamer.
Is naar een familielid verhuist de panasonic, boiler naar de vuinisbak snuffelaar.

Succes

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Warm water in de keuken

#19 Bericht door jumbo » woensdag 01 maart 2023, 01:39

wpdl schreef: dinsdag 28 februari 2023, 02:23 Isolatie van je opslagtank ga ik van uit, jumbo.
Als het niet warm wordt, hoef je het ook niet warm te houden...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Warm water in de keuken

#20 Bericht door jumbo » woensdag 01 maart 2023, 01:41

jomel17 schreef: dinsdag 28 februari 2023, 14:25 Willem, die mazuma van jou verwarmt ook genoeg als het zoals de laatste 2 dagen hier koud is ??
Check Home pro, er zijn speciale kleine kastjes voor het warme water in de keuken, die minder vreten als een douche voorziening
en eenvoudiger te plaatsen zijn plus werken met een mengkraan
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Warm water in de keuken

#21 Bericht door wpdl » woensdag 01 maart 2023, 01:50

Heb op dit onderwerp een link geplaatst [als voorbeeld 27 februari 2023, 15:52 ] waar men dat uitlegt hoe dat werkt, jumbo.
Er zijn diverse manieren van verwarmen direct en indirect professioneel en alternatief,
Lees hem eens rustig door.
Het werkt echt beter als jij denkt.
Zelfs in noord europa met een mager zonnetje.

Er zit een regelknop op dat soort toestellen geen mengkraan,Jumbo
Maar je na deze info uiteraard nogmaals laten informeren door de verkoper /installateur is duidelijk.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Warm water in de keuken

#22 Bericht door jumbo » woensdag 01 maart 2023, 02:19

wpdl schreef: woensdag 01 maart 2023, 01:50 Heb op dit onderwerp een link geplaatst [als voorbeeld 27 februari 2023, 15:52 ] waar men dat uitlegt hoe dat werkt, jumbo.
Er zijn diverse manieren van verwarmen direct en indirect professioneel en alternatief,
Lees hem eens rustig door.
Het werkt echt beter als jij denkt.
Zelfs in noord europa met een mager zonnetje.

Er zit een regelknop op dat soort toestellen geen mengkraan,Jumbo
Maar je na deze info uiteraard nogmaals laten informeren door de verkoper /installateur is duidelijk.
Hey WPDL
IK ken die apparaten op het dak van werk in China, late herfst, winter en vroege lente werken ze niet!!
Dan heb je een andere warmwater voorziening nodig en moet je berekenen hoe effectief je investering is als het minder als 6 maand
per jaar werkt en je de andere maanden alsnog een warmwater apparaat nodig hebt.

Het apparaat wat ik heb heeft twee uitgangen een voor koud en een voor warm water, de mengkraan doet de rest
1.700 THB dacht ik bij de homepro, werkt al 12 jaar en is 1 keer meeverhuisd. Zal nu iets duurder zijn
Ik zet er in de nieuwbouw ook een op de wasmachine voor de koelere tijden

Jouw zon verwarmde warm water voorziening werkt weer wel als je het aansluit op je bestaande solarsysteem of een solar oplossing
voor het apparaat zelf aanschaft. Maar dat is wederom een kwestie van investering vs rendement
BIj een betaand solarsysteem is het nut op zich ook al weg omdat je traditionele warm water machine daarop is aangesloten

Zelf kopen we een Siebel Elron boiler, die we buiten ophangen en aansluiten op de douche ruimten
Aangesloten op solar systeem en houdt het water continue warm op vooringestelde temperatuur en is super geisoleerd
Of je kan het zonder solarsysteem met een timer doen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Warm water in de keuken

#23 Bericht door wpdl » woensdag 01 maart 2023, 03:47

Ik zie nu ook apparaten die een digitale thermostaat hebben klopt, pluspuntje.
Hoog vermogen en vele toch ook een prijs die vergelijkbaar is met een douche toestel.
Een toestel als lekisi stevig aan de prijs volledig plastic :cry:
Een merk PBIBAY ziet er goed uit wederom, plastic :cry:
Zitten ook diverse toestellen tussen van 110 watt.
Onbekende merken voor en weggeef prijzen, klopt.
Reacties zijn van 'geweldig' tot het ligt inmiddels in de 'vuilnisbak'
Het is een keuze tussen kwaliteit en kwantiteit zoals je zelf al aangeeft met je Siebel elron wat ook een top merk is.

Een bestaand solarsysteem dekt een piekbelasting ook niet af Jumbo volgens mij.
Tenzij je natuurlijk tien KW aan panelen op je dak heb liggen.
Een solarsysteem voor verwarming water naast je stroom voorziening solarsysteem is zeker in nieuwbouw best wel te overwegen.
Zoals je al aangeeft, maar dat is wederom een kwestie van investering vs rendement.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Warm water in de keuken

#24 Bericht door foppo » woensdag 01 maart 2023, 05:38

wpdl schreef: woensdag 01 maart 2023, 01:38 De Badkamer heb ik mij een 8 KW aan laten praten omdat die een grotere hoeveelheid water op temperatuur aanlevert.
Wel handig bij een bad.
Even een vraagje;
En is dat apparaat dan aangesloten op 230 volt met normaal 2.5 mm installatie draad of is dat een drie fase aansluiting?
Zelf hebben we voor de douches ook Siebel standaard doorstroom apparaten, duurt altijd even voordat ze lauw water geven, zeker als het wat kouder is.
Die dingen zijn 3,6 tot 3,8 KW (afhankelijk van voltage) en ik ben altijd bang dat de koperdraad uit de isolatie wegsmelt als je ze te lang achterelkaar gebruikt.....zeker gelet op de kwaliteit van het installatie werk ondanks dat we inmiddels al zo'n 75 procent van de installatie hebben laten vervangen (alles in pvc pijp en las-en trekdozen met lasdoppen) enz.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 766
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Warm water in de keuken

#25 Bericht door pjotter » woensdag 01 maart 2023, 05:58

Zit in de buurt van mijn vraag foppo. Ook ik heb een Camarcio zoals jommel, maar bij mij doet dat ding het al 10-plus jaren. 4,5kW met zo'n 'breaker switch' van Chang. Als ik de Camarcio langer dan 3-4 minuten op max zet, springt die breaker switch van 30A eruit. Dus hoe lukt het om 8kW te gebruiken ?

In het begin wel eens aan de draden gevoeld (spanningsgoot opengemaakt) maar dat was oké.
Er "wordt hier 63 Ampère aangeleverd bij 220V".

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Warm water in de keuken

#26 Bericht door jumbo » woensdag 01 maart 2023, 06:25

De breaker switch is dan niet toereikend in capaciteit...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Warm water in de keuken

#27 Bericht door wpdl » woensdag 01 maart 2023, 06:54

Goeie vraag zeggen ze dan foppo/Pjotter.
De eerste apparaten waren ook door de HomePro aangesloten en dat zijn verdomd dikke draden die met een breaker er tussen direct naar de 'stoppenkast' lopen.
Die dingen die eenieder hier heeft.
Wij hebben er een met acht schakelaars
Vermoed dat de verdeling het antwoord is.
Wij hebben nog nooit een breaker gehad die doorsloeg.
Alles staat op 'gewoon' 220
Heb die vraag uiteraard wel eens gesteld aangezien ik met mijn kennis van stroom niet verder komt als gekleurde draadjes, maar was geen punt volgens de heren.
Zie op de kast van die extra breakers 32/30/32 A staan.
Douche badkamer toestellen en Airco's lopen allemaal rechtstreeks naar die 'stoppenkast met breaker behalve de vrij nieuwe airco's die zijn zonder breaker maar ook direct naar de 'stoppenkast'.
Mijn beste keuze zou zijn ietsje te veel op de keuken gezet.
Koelkast, magnetron, waterverwarming voor kraan en koffie, wasmachine, vaatwasmachine las ik pas et cetera allemaal stroom verbruikers van triple A.
Alle stekkers op dat ene draadje werkt niet.
Wie het beter weet mag het zeggen hoewel elektriciteit in Thailand altijd een 'beetje' afwijkt van Nederland.

Ja dat klopt jumbo maar dat ding zit er niet voor niets dus verhogen in A kan maar dat verklein je je veiligheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Warm water in de keuken

#28 Bericht door jumbo » woensdag 01 maart 2023, 07:38

wpdl schreef: woensdag 01 maart 2023, 06:54 Alle stekkers op dat ene draadje werkt niet.
Wie het beter weet mag het zeggen hoewel elektriciteit in Thailand altijd een 'beetje' afwijkt van Nederland.

Ja dat klopt jumbo maar dat ding zit er niet voor niets dus verhogen in A kan maar dat verklein je je veiligheid.
Wij hebben in ons eerste huis de stoppenkast uitgebreid en de keuken met apparatuur op een separate kast laten zetten plus de toevoer verhoogd

Niet echt wpdl, je moet gewoon kijken naar verbruik en capaciteit breaker als eea niet matched is de capaciteit van de breaker te klein dan heb je een probleem

\Maar goed net als jij ben ik geen techneut, maar al doende in dit land, heb ik moeten leren
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 766
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Warm water in de keuken

#29 Bericht door pjotter » woensdag 01 maart 2023, 08:36

Ik praat nu nog over het oude huis van mijn vriendin. Hier, zowel airco's als warmwater apparaat, zitten zonder zekering rechtstreeks aan de 2 binnenkomend draden. WEL allemaal individueel via zo'n breaker switch natuurlijk. De geînstalleerde breaker voor het warmwater app. was 20A(mp). Die heb ik vervangen door een van 30A. Maar vliegt er uit na een paar minuten max. warmwater vermogen.

Toevallig morgen het inwijdingsfeest van ons nieuwe huis. DAAR is het idd een stuk moderner aangelegd. Alles via een zekeringkast met 12 groepen. 2 ervan hebben idd 32A automaten voor de 2 warmwater app. Heb daar nog niet gewoond/gedoucht (mocht niet van vriendin en monnikken 🙄), ha ha. Dus overmorgen maar eens proberen op max met die nieuwe warmwater app. Merk even vergeten, maar ook 4,5kW. Ben benieuwd 🤞.Ook alle stopcontacten met randaarde.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Warm water in de keuken

#30 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 01 maart 2023, 08:52

Pjotter, grappig als je elektrische apparaten koopt en ontdekt dat er geen derde ader aan zit... De Thais vragen af en toe zelf om problemen.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”