Thai huis registratie boek / Blue Book / Tabien Baan

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Thai huis registratie boek / Blue Book / Tabien Baan

#1 Bericht door jumbo » donderdag 02 februari 2023, 00:29

Zijn er onder ons die dit boekje hebben??
Ik meen me te herinneren dat een van de leden een blauw boekje had maar dit lid heeft de facebook groep opgezet

Geel boekje heb ik gehad voor een ander huis dat is verkocht.
Dit is voor ons nieuwe project.
Er is een aparte chanot voor het land, en het moet naar mijn mening mogelijk zijn ingeschreven te worden in het blauwe boekje

Wie o wie
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Thai huis registratie boek / Blue Book / Tabien Baan

#2 Bericht door KhunSugar » donderdag 02 februari 2023, 13:12

Ik ken een aantal buitenlanders die in het bezit zijn van een blauwe Tabien Baan, maar dat boekje is leeg.

Een Tabien Baan geel of blauw heeft niets met eigendom te maken maar alles over een adres.
Wanneer je als buitenlander eigenaar bent van bijvoorbeeld een Condo, krijg je een leeg blauw boekje met het adres van je Condo.
Wanneer je geen eigenaar bent van het land vrees ik dat je het zal moeten doen met een geel boekje.
Je kan wel eigenaar zijn van max 1 RAI onder voorwaarden, dan is er wel een blauw boekje met je naam erin.

[|)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thai huis registratie boek / Blue Book / Tabien Baan

#3 Bericht door jumbo » vrijdag 03 februari 2023, 01:05

Ik heb het internet uiteraard ook nog even nagezocht, en van onderstaande kan eea afhankelijk zijn van de locale administratieve autoriteit... zoals gewoonlijk

Ik financier ik het project voor 60% of daaromtrent, dus ik wil graag 50% eigendom (geen must maar meer een onderzoek naar), de andere 50% is voor vrouw en dochter, dit mede om het eventuele erf belasting risico te verkleinen.

Normaliter. Indien er 1 of 2 eigenaren zijn wordt dat vermeldt in het blauwe boekje en moeten beide geregistreerden, bij een verkoop tekenen voor een overdracht.
Deze vorm van registratie, vrij gebruikelijk onder de Thai, is ook de manier waardoor banken achterstallige hypotheek/onderpands lening betalingen kunnen incasseren op de 2e persoon
Die 2e persoon wordt gebruikt als borg of als hoofdlener van de hypotheek. En tegelijkertijd is het de zekerheid voor de borgsteller/hoofdlener dat de woning niet wordt herbelast etc zonder voorkennis.

Als praktisch voorbeeld en ervaring, mijn vrouw is als mede eigenaar ingeschreven in het blauwe boekje van de woning van haar zuster, die zonder mede-tekenen/borgstelling, de hypotheek niet rond kreeg.

Hier ligt een mogelijkheid voor de financier/expat/echtgenoot, de meesten van ons. Niemand wil nl. dat zijn vrouw, dochter of wie dan ook het huis verkoopt zonder zijn toestemming als zijn geld bij de koop is gebruikt.
Er is vaak geen hypotheek of lening op het OG, alles is cash gefinancierd dus er ligt een 'extra risico' en je bent niet de eerste als er iets misgaat of die bewust wordt bestolen!!

Een andere oplossing is om op papier een (aflossingsvrije) lening te verstrekken met het pand als onderpand, die vervalt als je overlijdt. En er zijn nog meer mogelijkheden.

Momenteel kan ik de fiscale gevolgen niet overzien bij het overlijden, dat wordt bekend als ik het testament laat opmaken.
Erflaat van OG staat niet vermeldt in het income tax regelement.

Voor werkenden en met een hypotheek is er nog een extra voordeel, je kan de intrest van de hypotheek als aftrekpost gebruiken.
Home mortgage interest Amount actually paid but not exceeding 100,000 baht
Link; https://www.rd.go.th/english/6045.html
En zo zijn er nog een paar die ik dus wel kan gebruiken.


@ Sugar
Het blauwe boekje kan dus wel met eigendomsrecht te maken hebben en de verplichtingen ten aanzien van het bewuste OG.

Ik moet erbij vermelden dat wij land en huis gescheiden hebben, de chanot ben ik niet op bijgeschreven, ook niet naar gezocht
De woning is dus een losstaand geval ander op het land staand OG heb ik ook niet betrokken in het 'onderzoek'
Indien het over land en huis op 1 document gaat, dan is het dus duidelijk anders
Een goede reden om bij aankoop om separate eigendoms documenten te vragen... en ook dat is niet ongebruikelijk.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Thai huis registratie boek / Blue Book / Tabien Baan

#4 Bericht door KhunSugar » vrijdag 03 februari 2023, 18:33

Ik kan mij natuurlijk vergissen maar wie in het blauw boekje (Thor.Ror.14) staat zijn de Thai (en buitenlanders met een PR) die op het vermelde adres geacht worden te wonen volgens de plaatselijke Amphur.
In het gele boekje (Thor.Ror.13) staan de namen van buitenlanders die tijdelijk of permanent ingeschreven staan op het vermelde adres van de gele Tabien Baan.
Zo heeft de buitenlandse eigenaar van een Condo een blauw boekje dat het adres van de Condo vermeld en desgewenst een geel boekje waar hij woonachtig is, hoeft niet noodzakelijk hetzelfde adres te zijn.

In uw voorbeeld:
Als praktisch voorbeeld en ervaring, mijn vrouw is als mede eigenaar ingeschreven in het blauwe boekje van de woning van haar zuster, die zonder mede-tekenen/borgstelling, de hypotheek niet rond kreeg.
Beiden Thai, dus blauw boekje als bewijs dat men op dat adres is ingeschreven. Een Tabien Baan wordt door banken niet als waarborg ingehouden, de 'Chanote' daarentegen wel. Op dat laatste kunnen best twee Thai zusters geregistreerd staan als eigenaar. Banken kunnen perfect eisen dat andere personen als borg meetekenen.

Wie bij aankoop onroerend goed op naam van de Thai echtgenoot(te) het feest volledig financiert doet er goed aan een 'usufruct' op de chanote te laten registreren en de Thai een testament laten opmaken, waar voor het geval van vooroverlijden, de geldschieter gelegateerd wordt.
Daarnaast is het sterk aangeraden om alle officiële bewijzen van geldtransacties te bewaren.

Land aangekocht door een vennootschap (Thai Ltd) is een ander verhaal.

Nuttige informatie

[|)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thai huis registratie boek / Blue Book / Tabien Baan

#5 Bericht door jumbo » maandag 06 februari 2023, 06:09

we gaan het uitvinden
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Ronny010
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 19 oktober 2021, 05:02
Locatie: Thailand z.l.a.m.

Re: Thai huis registratie boek / Blue Book / Tabien Baan

#6 Bericht door Ronny010 » maandag 06 februari 2023, 09:58

het is al uitgevonden ;)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thai huis registratie boek / Blue Book / Tabien Baan

#7 Bericht door jumbo » dinsdag 07 februari 2023, 00:46

Ronny010 schreef: maandag 06 februari 2023, 09:58 het is al uitgevonden ;)
Wees niet bescheiden en deel je mening of ervaring???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Ronny010
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 19 oktober 2021, 05:02
Locatie: Thailand z.l.a.m.

Re: Thai huis registratie boek / Blue Book / Tabien Baan

#8 Bericht door Ronny010 » dinsdag 07 februari 2023, 09:10

KhunSugar schreef: vrijdag 03 februari 2023, 18:33 Ik kan mij natuurlijk vergissen maar wie in het blauw boekje (Thor.Ror.14) staat zijn de Thai (en buitenlanders met een PR) die op het vermelde adres geacht worden te wonen volgens de plaatselijke Amphur.
In het gele boekje (Thor.Ror.13) staan de namen van buitenlanders die tijdelijk of permanent ingeschreven staan op het vermelde adres van de gele Tabien Baan.
Zo heeft de buitenlandse eigenaar van een Condo een blauw boekje dat het adres van de Condo vermeld en desgewenst een geel boekje waar hij woonachtig is, hoeft niet noodzakelijk hetzelfde adres te zijn.

In uw voorbeeld:
Als praktisch voorbeeld en ervaring, mijn vrouw is als mede eigenaar ingeschreven in het blauwe boekje van de woning van haar zuster, die zonder mede-tekenen/borgstelling, de hypotheek niet rond kreeg.
Beiden Thai, dus blauw boekje als bewijs dat men op dat adres is ingeschreven. Een Tabien Baan wordt door banken niet als waarborg ingehouden, de 'Chanote' daarentegen wel. Op dat laatste kunnen best twee Thai zusters geregistreerd staan als eigenaar. Banken kunnen perfect eisen dat andere personen als borg meetekenen.

Wie bij aankoop onroerend goed op naam van de Thai echtgenoot(te) het feest volledig financiert doet er goed aan een 'usufruct' op de chanote te laten registreren en de Thai een testament laten opmaken, waar voor het geval van vooroverlijden, de geldschieter gelegateerd wordt.
Daarnaast is het sterk aangeraden om alle officiële bewijzen van geldtransacties te bewaren.

Land aangekocht door een vennootschap (Thai Ltd) is een ander verhaal.

Nuttige informatie

[|)
Niks aan toe te voegen, het is wat het is :idea:

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Thai huis registratie boek / Blue Book / Tabien Baan

#9 Bericht door Mario08 » zaterdag 11 februari 2023, 03:57

De chanoot geeft aan van wie het land is en welke "beperkingen" er op rusten, zoals een usefruct of lening. Het blauwe boek is voor het huis en behoort aan de eigenaar en vermeld zoals gezegd welke Thais er staan ingeschreven (en PR-houders). Buitenlanders worden ingeschreven in het zogenaamde gele boekje.
Je staat altijd slechts op 1 adres ingeschreven, hoeveel huizen je ook hebt.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”