AOW in 2023

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

AOW in 2023

#1 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 29 oktober 2022, 10:50

We moeten het nu nog doen met de mededelingen op Prinsjesdag maar ik heb een site (waar ik gratis lid van ben) die de geschatte bedragen geeft voor 2023. Let op! Geschatte bedragen en bruto! En zonder eventuele korting wegens vroegtijdig verlaten van NL. Daar moet in Thailand de belasting af, en in NL de zorgpremie en belasting af en als je wilt de heffingskorting bij.

https://www.aow.nu/aow-bedragen-2023/

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW in 2023

#2 Bericht door pjotter » dinsdag 01 november 2022, 00:48

Klein zijspoortje:

"Getrouwd of samenwonend BEIDE AOW".
Het staat hier perfect vernoemd alsmede waarop deze wet is bedoeld/gebaseerd. "Samenwonenend en EEN persoon recht op AOW" wordt helaas voor velen met een Thaise dame zonder AOW rechten, onder dezelfde noemer geschaard.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW in 2023

#3 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 01 november 2022, 08:17

Pjotter, dat wist je toch van tevoren? De AOW-regeling is meegegroeid met de wereld en de veranderde omstandigheden in pensioenopbouw. Het is jouw keus een partner te zoeken die geen of bescheiden pensioenrecht heeft. Komt hard aan maar het is niet anders...

Anderszins: jij woont in NL met een jongere partner en jij wordt AOW-er. Dan krijg je de 50% uitkering want je woont samen EN partners hebben tegenwoordig ook inkomen: werk, uitkering, lijfrente, noem maar op. Daarom is per 1-1-2015 de partnertoeslag vervallen behalve voor bestaande gevallen. Heeft de partner geen inkomen of vermogen EN zakt het gezinsinkomen onder een grens dan kan er recht zijn op een aanvulling: bijstand is daar een van. Jouw AOW blijft echter de 50% uitkering. Voor een link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e%20vullen.

Dat de partner Thais is en of je wel of niet in Thailand woont heeft geen betekenis, behalve dan dat Thailand voor bijstand veel lagere grenzen hanteert. Alleen al jouw AOW wordt in Thailand gezien als volwaardig inkomen. Compensatie zal je in Thailand niet krijgen, denk ik.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW in 2023

#4 Bericht door pjotter » dinsdag 01 november 2022, 10:23

Oh, zeker wist ik dat Erik. Jouw 'statement' "De AOW-regeling is meegegroeid met de wereld" zou ik toch willen nuanceren in "De AOW-regeling is meegegroeid met Nederland". In "de wereld" zijn pensioenen allemaal verschillend. Ach, heb gelukkig genoeg en ga niet fictief alleen in een huisje/condo wonen zoals velen doen. Voelt gewoon oneerlijk aan.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW in 2023

#5 Bericht door jumbo » woensdag 02 november 2022, 00:59

Dus hier getrouwd met een Thais die nergens recht op heeft word ik gekort tot uitkering van gehuwde/samenwonende, ergo 50%??
Het kan niet vriendelijker
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: AOW in 2023

#6 Bericht door brake0345 » woensdag 02 november 2022, 01:50

Mijn vrouw heeft ruim 35 jaar in Nederland gewoond en heeft na remigratie haar AOW vrijwillig doorbetaald. Omdat ze geen eigen inkomen heeft was/is dat de minimale bijdrage, ruim 500€ per jaar.
Haar AOW opbouw pakt daarmee hoger uit dan de mijne want ik emigreerde met 50 jaar en heb dus pakweg 70% opgebouwd, vrijwillig doorbetalen zou voor mij onvoordelig zijn.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW in 2023

#7 Bericht door wpdl » woensdag 02 november 2022, 02:36

Mijn vrouw heeft 7 jaar in Nederland gewoond en een 6 tal jaren daarvan parttime gewerkt, dus heeft een klein bedrag te goed over een aantal jaren als pensioen.
Ik kan dus beter scheiden is mij al vele malen vertelt, financieel gezien.
Ondertekende niet van plan maar och het ligt dicht om de hoek.
Net zo goed als dat 'Thaise wederhelften' in Thailand vroeger een uitkering kregen zoals ik wel eens begrepen heb zonder dat ze wisten waar Nederland was is er ook nu iets niet helemaal in orde, klopt.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW in 2023

#8 Bericht door pjotter » woensdag 02 november 2022, 07:44

En helaas scheiden werkt dus niet. Ben niet getrouwd maar het zit hem in dat woord 'samenwonen'. Dit regelement is gebaseerd op BEIDE AOW voel ik aan.
Wat Jumbo zegt, ze kennen haar niet en heeft nergens recht op, maar DAN kennen ze haar in een keer wel. Maar misschien is mijn gevoel niet goed, want ze komen gewoon bij iedereen controleren die opgeeft alleen te wonen !! SSO werkt samen met de SVB. Sterker, de SVB stuurt 1 of 2 mannetjes naar Thailand om dit samen met de SSO te doen.
Lekker reisje. De laatste (Covid) jaren is dat er niet van gekomen maar zal spoedig worden hervat vermoed ik.
Ach ja, ze hebben geld nodig voor alles in NL voor alle financiële blunders, asiel zoekenden, klimaat etc. etc.

Idd jumbo, die partner toeslag vond ik ook niet eerlijk.

Bij overlijden krijgt de officieël gehuwde partner vanuit NL OOK niets. Dat kun je alleen regelen met je bedrijfspensioen.

Dan zijn Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk wel ERG sociaal. Daar krijgen de meer dan 1 jaar officieël gehuwde Thaise partners, zelfs weduwe pensioen bij overlijden van de "Farang man'.

Ondanks dat men altijd beweert "NL heeft een van de beste pensioen systemen van de wereld", heb ik ten opzichte van b.v. de genoemde landen, alleen maar nadelen gezien.

Oostenrijkse kennis heeft Oostenrijk 18 jaar geleden verlaten. Heeft dit jaar voor het eerst (MET 65 dus !!!!) staatspensioen. Heeft gewoon 150€ meer dan ik.

Zo, even gemopperd, ha ha.
wpdl schreef: woensdag 02 november 2022, 02:36 Mijn vrouw heeft 7 jaar in Nederland gewoond en een 6 tal jaren daarvan parttime gewerkt, dus heeft een klein bedrag te goed over een aantal jaren als pensioen.
Ik kan dus beter scheiden is mij al vele malen vertelt, financieel gezien.
Ondertekende niet van plan maar och het ligt dicht om de hoek.
Net zo goed als dat 'Thaise wederhelften' in Thailand vroeger een uitkering kregen zoals ik wel eens begrepen heb zonder dat ze wisten waar Nederland was is er ook nu iets niet helemaal in orde, klopt.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW in 2023

#9 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 02 november 2022, 08:37

Pjotter, AOW is geen pensioen. Dus vergelijken met pensioenen levert je niks op.

AOW is een nationale oudedagsvoorziening gebaseerd op het zijn van ingezetene (= de hoofdregel) en daarin is voor nabestaanden niets geregeld want daarvoor is een andere volksverzekering, de ANW. En die heeft een andere kring van verzekerden. Het enige vangnet voor ons was de regeling partnertoeslag en die is vervallen voor nieuwe gevallen per 1-1-2015. Ik heb de partnertoeslag gekregen want ik ben van voor 1950 en bestaande gevallen worden ook nu nog gerespecteerd tot iets wijzigt aan de relatie of bij meer dan incidentele verhogingen van het inkomen van de partner. Uiteraard stopt die partnertoeslag sowieso op AOW-leeftijd partner.

Ik lees dat enkele forumleden een partner hebben die ooit in NL heeft gewoond; die hebben het geluk dat de partner op AOW-leeftijd AOW kan krijgen. Tot die dag krijgt de NL-er slechts de 50% uitkering als hij AOW-er is geworden.

Ik neem aan dat men maatregelen heeft genomen zodat de partner die AOW zelf kan aanvragen voor het geval de NL-er wegvalt?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW in 2023

#10 Bericht door wpdl » woensdag 02 november 2022, 08:50

Er is mij wel eens verteld dat die hier gewoon op parttime basis rondlopen [wonen] controleurs.
Kan een beetje aandacht trekken geweest zijn maar zou niet verbaasd zijn.
Men zal het wel kunnen weten, maar er weinig mee kunnen doen, vermoed ik zo.

Erik geeft het al aan je krijgt dus 50% bij een volledige AOW als getrouwd mens zijnde en geen percentage voor een vrijgezel.
Het is slim om de pensioen uitkering van partner te waarborgen klopt, niet altijd even makelijk.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW in 2023

#11 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 02 november 2022, 09:08

Forumlid Hans (Stille), die dit jaar verhuisd is naar Bronbeek, heeft de controleurs ook op bezoek gehad en dat was omdat Hans toen commercieel samenwoonde. Als kostganger, heeft hij me ooit uitgelegd, dus op commerciële basis. Als dat netjes vastligt en wordt nageleefd krijg je gewoon de 70% uitkering. Maar het moet dan wel inhoud hebben. Tellen de controleurs de tandenborstels? Geen idee.....

Is er niet een regeling voor niet gehuwde mensen die af en toe bij elkaar zijn? Volgens mij wel. Maar zover ik weet kan dat niet als je gehuwd bent. Bij huwelijk stoppen de geitenpaadjes.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW in 2023

#12 Bericht door wpdl » woensdag 02 november 2022, 09:55

Als je een 'garage' box met toilet op je naam heb staan woon je zelfstandig.
Als je fysieke behoefte heb van mijn part met je 'ex' zijn 'wij' toch uitgepraat.
Dat mag zolang het geen zeven dagen in de week is.

De kreet 'commerciële basis' bedoel je een huishoudster mee of ziekenverzorger of combi daarvan met een eigen vertrek [kamer].
Kwestie van lichamelijk letsel, officieel geld overmaken maandelijks en de logeerkamer persoonlijk maken.
Nou geen punt voor vele onder ons lijk mij.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW in 2023

#13 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 02 november 2022, 10:11

De hospita, Willem!

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: AOW in 2023

#14 Bericht door sjeng » vrijdag 06 januari 2023, 07:07

erik-kuijpers schreef: zaterdag 29 oktober 2022, 10:50 We moeten het nu nog doen met de mededelingen op Prinsjesdag maar ik heb een site (waar ik gratis lid van ben) die de geschatte bedragen geeft voor 2023. Let op! Geschatte bedragen en bruto! En zonder eventuele korting wegens vroegtijdig verlaten van NL. Daar moet in Thailand de belasting af, en in NL de zorgpremie en belasting af en als je wilt de heffingskorting bij.

https://www.aow.nu/aow-bedragen-2023/
De gegevenx voor 2023 staan ter beschukking op de site van de SVB, dus maar fff inloggen en kijken wat het nieuwe jaar ons brengt.
gehuwd, netto in dec 2022 712.42 incl. 6 jaar vertrekkorting en van bouwjaar 1951.
netto in jan 2023 759.85 wat neerkomt op een verhoging van 6.657 % :clap:
gelukkig is de inflatie in Thailand wat lager als in NL en zijn de stookkosten nul.
We doen het er maar mee.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW in 2023

#15 Bericht door wpdl » vrijdag 06 januari 2023, 10:05

Was nog niet op het idee gekomen dat het al vermeldt wordt op de SVB, wat de volgende uitkering gaat worden.
Zit in hetzelfde cirkeltje als jij gehuwd 1954 en 78 % uitkering.
Kom op hetzelfde uit ongeveer %, even snel berekend.
De kleinere verhoging van paar maanden terug erbij geteld valt het niet tegen.
Bedrijfspensioen is lager in procenten, stevige verhoging totaal en ja de stiikkosten vallen hier mee. ;)
Hoewel de airco er ook stevig in kan hakken.
Wie weet volgend jaar nog een staartje er achter aan in minimumloon discussie.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”