Benauwd hè, nou daarom.

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Benauwd hè, nou daarom.

#1 Bericht door wpdl » dinsdag 20 september 2022, 11:21

Wat is de heetste temperatuur die het menselijk lichaam kan verdragen

Klimaatverandering zorgt ervoor dat de temperaturen over de hele wereld stijgen, maar extreme hitte is een bedreiging voor de gezondheid van levende wezens. Het menselijk lichaam kan de hitte tot op zekere hoogte weerstaan. Uit een studie uit 2020, gepubliceerd in het tijdschrift Science Advances, blijkt dat de maximale temperatuur die een mens kan verdragen een natte-boltemperatuur is van 95 graden Fahrenheit, oftewel 35 graden Celsius. De natteboltemperatuur komt echter niet overeen met de door meteorologen gerapporteerde luchttemperatuur.
De natteboltemperatuur en hoe warm we het kunnen hebben.

De natteboltemperatuur wordt gemeten met een thermometer die bedekt is met een in water gedrenkte doek en houdt rekening met zowel warmte als vochtigheid. Hoe meer water er in de lucht zit, hoe moeilijker het is voor zweet om van het lichaam te verdampen en iemand af te koelen. Volgens Colin Raymond, een postdoctoraal onderzoeker aan het Jet Propulsion Laboratory van de NASA, zal de temperatuur van de natte bol, wanneer de vochtigheid laag is maar de temperatuur hoog, of omgekeerd, waarschijnlijk niet in de buurt komen van het kritieke punt voor het menselijk lichaam. Wanneer zowel de vochtigheid als de temperatuur echter zeer hoog zijn, kan de natteboltemperatuur gevaarlijke niveaus bereiken. Bijvoorbeeld, wanneer de luchttemperatuur 46,1°C bedraagt en de relatieve vochtigheid 30%, bedraagt de natte boltemperatuur slechts ongeveer 30,5°C. Maar wanneer de luchttemperatuur 38,9°C bedraagt en de relatieve vochtigheid 77%, bedraagt de natteboltemperatuur ongeveer 35°C, wat het maximum is dat kan worden verdragen.

De reden waarom mensen hoge temperaturen niet kunnen overleven, houdt verband met het feit dat zij in dergelijke gevallen hun inwendige temperatuur niet langer kunnen regelen. "Als de gradatie van de natte bol groter is dan die van het menselijk lichaam, kun je nog wel zweten, maar je zult je lichaam niet kunnen afkoelen tot de temperatuur die het nodig heeft om fysiologisch te functioneren," vertelde Raymond aan WordsideKick.com. Op dat moment wordt je lichaam hyperthermisch en volgens de National Institutes of Health kun je symptomen krijgen als verhoogde hartslag, gebrek aan zweten, verlies van bewustzijn en zelfs coma.

Raymond wees er echter op dat een natte-boltemperatuur van 35°C niet onmiddellijk de dood tot gevolg zal hebben, omdat het ongeveer drie uur duurt voordat de hitte ondraaglijk wordt. In werkelijkheid zijn dit geschatte temperaturen die van een aantal factoren afhangen en zelfs lagere temperaturen kunnen dodelijk zijn. Ouderen of mensen met bepaalde gezondheidsproblemen, zoals zwaarlijvigheid, die niet in staat zijn hun temperatuur te reguleren, kunnen bijvoorbeeld zelfs niet onder 35°C in de natte bol overleven.


Bron Stefania Bernardini

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Benauwd hè, nou daarom.

#2 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 20 september 2022, 13:47

Ben tijdens een van mijn vakanties eens in de USA geweest, in Death Valley, Cal. Daar worden dagelijks temperaturen gemeten van vet in de 40 en soms 50. Ondraaglijk! Daar ga je dood na een paar uur al, vooral omdat het een woestijn is en kurkdroog. Je lijf kan dat niet aan, je kunt niet afkoelen, zelfs niet met liters water. Daar stopt men ook als jij met je auto stil staat en belt men direct de hulptroepen.

De Isaan kent die temperaturen ook; in Nongkhai en Udon Thani is ooit 47 graden C gemeten al was dat maar kort op een middag. Die dag bleef ik binnen, op bed, onder de ventilator. Airco hebben we alleen in de kamer van junior omdat daar oma had gewoond toen ze nog leefde. Ik kan gelukkig goed tegen die hitte maar drink er veel water bij. Geestrijk vocht is dan uit den boze. Alleen sliep mijn ex dan in de aircokamer op een tweede bed...

Er zijn meer van die plekken maar als de stijging van de temperatuur toeneemt kunnen gebieden onbewoonbaar worden. Toch heb ik liever te warm dan te koud.....

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Benauwd hè, nou daarom.

#3 Bericht door wpdl » woensdag 21 september 2022, 02:57

Je geeft ook wel gelijk de naam een overduidelijk voorbeeld.
In mindere mate zijn er best wel wat kleinere voorbeeldjes op te noemen die niet gelijk tot de dood lijden, maar wel erg onaangenaam zijn.
Ben eigenlijk ietsje te laat met dit onderwerp aangezien de temperatuur hier goed begint te dalen in Thailand net als in Nederland.
Maar er zijn best wel momenten geweest dat ik mij ronduit 'zwaar klote' voelde tijdje terug toen het flink regende dus hoge luchtvochtigheid en ook 'gewoon' 35 A 36 graden op het midden van de dag was.
Zaken om rekening mee te houden als jongere oudere.
Even onder de Airco.


Herken de klachten en weet wat te doen

Langdurig aanhoudende hitte kan leiden tot klachten van vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Mensen kunnen huidproblemen krijgen zoals jeuk en uitslag met blaasjes. Tenslotte is bij aanhoudende hitte uitdroging en oververhitting een risico. In het ergste geval kunnen mensen hieraan overlijden. Symptomen van uitdroging en oververhitting zijn misselijkheid, spierkrampen, uitputting, flauwvallen en bewusteloosheid.

Bekijk de infographic: Hitte en gezondheid: herken de klachten en weet wat je moet doen

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Benauwd hè, nou daarom.

#4 Bericht door jomel17 » donderdag 22 september 2022, 14:23

Erik ik kan gelukkig ook veel beter tegen de warmte dan tegen kou ( hoewel je je daar wel op kan kleden.....).
@ Willem ik zit veel buiten maar bij een bewolkte dag zoals we die de laatste tijd teveel hebben gehad zweet ik meer en gaat dus ook buiten de ventilator aan.
Mijn eerste biertje gaat er pas in bij het avond eten, overdag orange juice en water...
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”