Rijbewijs vernieuwen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Rijbewijs vernieuwen

#1 Bericht door Joep » donderdag 08 september 2022, 12:15

Gisteren mijn Thai rijbewijzen vernieuwd.
Had eigenlijk in 2020 al gemoeten, maar toen niet mogelijk door corona en later gewoon vergeten.
Dacht dat ok met een IRB gewoon weer een nieuw kon aanvragen maar die vlieger ging niet op.
Moest nieuw theorie examen doen. Had me goed ingelezen in de theorie dus was er niet zo bang voor.
Maar eerst moet je 5 uuf lang les volgen over alles en nog wat. Ik schat dat 95% op de mobiel zit te spelen, 4% ligt te slapen en 1% kijkt af en toe naar het scherm. Laat dat nou net de falang zijn. Afijn na 5 uur mocht je dan examen doen. Ik 2x omdat voor auto en motor apart moet. Zijn overigens wel dezelfde soort vragen.
Omdat ik goed geoefend had thuis was ik in 15 minuten klaar, en geslaagd. Wat ik zo op de lijst zag zakt toch meer dsn 50%.
Toen naar de afdeling waar de rijbewijzen worden gemaakt. 720 Thb aftikken (was vroeger dacht ik iets rond de 300) en ik kan er weer 5 jaar tegen

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Rijbewijs vernieuwen

#2 Bericht door sjeng » donderdag 08 september 2022, 12:44

Joep schreef: donderdag 08 september 2022, 12:15 Gisteren mijn Thai rijbewijzen vernieuwd.
Had eigenlijk in 2020 al gemoeten, maar toen niet mogelijk door corona en later gewoon vergeten.
Dacht dat ok met een IRB gewoon weer een nieuw kon aanvragen maar die vlieger ging niet op.
Moest nieuw theorie examen doen. Had me goed ingelezen in de theorie dus was er niet zo bang voor.
Maar eerst moet je 5 uuf lang les volgen over alles en nog wat. Ik schat dat 95% op de mobiel zit te spelen, 4% ligt te slapen en 1% kijkt af en toe naar het scherm. Laat dat nou net de falang zijn. Afijn na 5 uur mocht je dan examen doen. Ik 2x omdat voor auto en motor apart moet. Zijn overigens wel dezelfde soort vragen.
Omdat ik goed geoefend had thuis was ik in 15 minuten klaar, en geslaagd. Wat ik zo op de lijst zag zakt toch meer dsn 50%.
Toen naar de afdeling waar de rijbewijzen worden gemaakt. 720 Thb aftikken (was vroeger dacht ik iets rond de 300) en ik kan er weer 5 jaar tegen
Joop heb je nog geluk met je 5 jaar, normaal is het eerste rijbewijs maar 1 jaar geldig en kun je daarna bij verlenging naar 5 jaar.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Rijbewijs vernieuwen

#3 Bericht door Joep » donderdag 08 september 2022, 13:12

Klopt Sjeng, alleen eerste is 2 jaar geldig.
Maar dat van mij was verlopen, dan krijg je weer gewoon 5 jaar. Zelfde als je gewoon gaat vernieuwen, alleen moet je nu verplichr theorie volgen 5 uur en dan een examen afleggen.
50 vragen en je moet er 46 goed hebben.
Is je rijbewijs meer dan 3 jaar verlopen moet je ook de rijtest afleggen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Rijbewijs vernieuwen

#4 Bericht door jumbo » vrijdag 09 september 2022, 00:22

Mijn laatste verlenging was is 2015, voor 10 jaar
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Rijbewijs vernieuwen

#5 Bericht door wpdl » vrijdag 09 september 2022, 01:27

Het roze rijbewijs is je Nederlandse en ja die is tien jaar geldig.
[verlopen bij ondertekende]
Thaise rijbewijs kom ik niet verder als vijf jaar geldig?

Denk dat het verschil tussen verlengen en opnieuw aanvragen ook wel andere eisen zal hebben.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Rijbewijs vernieuwen

#6 Bericht door jumbo » maandag 12 september 2022, 00:34

wpdl schreef: vrijdag 09 september 2022, 01:27 Het roze rijbewijs is je Nederlandse en ja die is tien jaar geldig.
[verlopen bij ondertekende]
Thaise rijbewijs kom ik niet verder als vijf jaar geldig?

Denk dat het verschil tussen verlengen en opnieuw aanvragen ook wel andere eisen zal hebben.
Mijn thaise rijbewijs verlengd voor 10 jaar
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Rijbewijs vernieuwen

#7 Bericht door brake0345 » maandag 12 september 2022, 06:55

Mijn Thaise rijbewijzen (motor en auto) zijn in december 2013 verlengd tot mijn verjaardagsdatum in 2025.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Rijbewijs vernieuwen

#8 Bericht door wpdl » maandag 12 september 2022, 07:53

Het begint een beetje wazig te worden voor mij heren.
Heb eerlijk gezegd geen datum meer voor ogen wanneer ik die twee rijbewijzen aangeboden heb voor verlenging.
Zo aan mijn fantastische uitstraling te zien geen eeuwigheid geleden.
Heb het na 2016 gedaan aan de ID te zien.
Op het plastiek rijbewijs staat ook een begindatum en een einddatum van afgifte van je rijbewijs.
Dus geen datum van verlengingen.
Waar zit de knoop.


Op een site als deze die vijf dagen geleden bewerkt is is ook niets te vinden over een termijn van tien jaar.
Ik zou zeggen vertel waar ik dat wel kan vinden die tien jaar kreet,hoewel ik jullie op je woord gelooft natuurlijk. :angel:

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Rijbewijs vernieuwen

#9 Bericht door brake0345 » maandag 12 september 2022, 08:17

Even beter nagedacht, de datum links op je Thaise rijbewijs is de originele afgifte datum (en dus niet de verlengingsdatum zoals ik eerder stelde) van je eerste Thaise rijbewijs. Die datum wijzigt niet bij een verlenging van 5 jaar plus nog wat tot de datum van je komende verjaardag.
Dus ik heb ergens in 2018/29 vast een keer verlengd en vandaar dat dat 10 jaar lijkt.........

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Rijbewijs vernieuwen

#10 Bericht door wpdl » maandag 12 september 2022, 08:44

Ik vermoed dat je 2018/19 bedoelt in je uitleg 2029 kan ik niet plaatsen.
En ja vaag in de verte begint ook die datum bij mij iets te betekenen.
Aangezien ik ook in 2025 mijn gezicht en mijn kunde weer mag laten zien.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Rijbewijs vernieuwen

#11 Bericht door brake0345 » maandag 12 september 2022, 08:54

Inderdaad, ik bedoelde ergens in 2018/19.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Rijbewijs vernieuwen

#12 Bericht door jomel17 » maandag 12 september 2022, 13:48

Ik heb vroeger ergens gelezen dat je na de derde verlenging levenslang kreeg.... geldigheid bedoel ik....
หลงรัก

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Rijbewijs vernieuwen

#13 Bericht door pjotter » dinsdag 13 september 2022, 01:03

Vreemd. Bij mij is de linker datum "Issue Date" 2019. Dit is toch echt de datum dat ik het '5 jarig rijbewijs' kreeg na in 2017 dat 2 jarige tijdelijke gehad te hebben. Geldig tot mijn verjaardag mei 2025. Daarna zal de 5 jarige termijn wel van verjaardag naar verjaardag datum lopen heb ik gelezen. Maar......mss ook hier weer verschillen per DLT kantoor of stad 🤷‍♂️
brake0345 schreef: maandag 12 september 2022, 08:17 Even beter nagedacht, de datum links op je Thaise rijbewijs is de originele afgifte datum (en dus niet de verlengingsdatum zoals ik eerder stelde) van je eerste Thaise rijbewijs. Die datum wijzigt niet bij een verlenging van 5 jaar plus nog wat tot de datum van je komende verjaardag.
Dus ik heb ergens in 2018/29 vast een keer verlengd en vandaar dat dat 10 jaar lijkt.........

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Rijbewijs vernieuwen

#14 Bericht door jumbo » dinsdag 13 september 2022, 01:36

jomel17 schreef: maandag 12 september 2022, 13:48 Ik heb vroeger ergens gelezen dat je na de derde verlenging levenslang kreeg.... geldigheid bedoel ik....
Dat is exclusief voor de Thai, want die kunnen allemaal geweldig goed rijden :roll: :roll:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Rijbewijs vernieuwen

#15 Bericht door wpdl » dinsdag 13 september 2022, 02:30

Niet vreemd pjotter. [Denk ik]
De eerste twee jaren waren een tijdelijke of proeflicentie beter bekend als het proefrijbewijs.
Als je daar voor 'geslaagd' ben door een Privé licentie met andere woorden een 'gewoon' rijbewijs aan te vragen is dat dus geen verlenging maar een aanvraag voor een ander soort rijbewijs met een tijdsduur van vijf jaar.
Begin van de telling dus in 2025 zul je zien dat je "Issue Date" hetzelfde zal blijven en die 2025 zal veranderen in een datum vijf jaar later met je verlenging.
Zie link.
Klopt bij mij als een zwerende vinger.

Mijn te vroeg overleden buurman zei altijd, man muss was zu tun haben, ja verstehst du en die was ook ambtenaar geweest.

P.s.

Met een proefrijbewijs ben je met een fles bier op al de l*l bij controle.
Er zijn enkele beperkingen, waaronder het niet kunnen verkrijgen van een internationaal rijbewijs en de lagere alcoholdrempel (20 mg/dl in plaats van 50 mg/dl).

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”