Stemmen voor de Eerste Kamer

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Stemmen voor de Eerste Kamer

#1 Bericht door RuudThai » dinsdag 06 september 2022, 05:52

Gisteren ontvangen van de gemeente Den Haag, de uitnodiging om je te laten registreren om deel te kunnen nemen aan de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer. In Nederland gaat dat met een getrapte verkiezing via de Provinciale Staten van de provincies. En nu wil men een speciaal kiescollege instellen voor de niet in Nederland wonende kiesgerechtigden dat dus ook mag deelnemen aan de verkiezing voor de leden van de Eerste Kamer.
De wet om dit mogelijk te maken moet nog door het parlement, als dit tijdig gebeurt kan dit al ingaan bij de komende Statenverkiezingen in maart 2023, anders pas in 2027.

Eindelijk kunnen we dan ook onze stem laten horen in de Eerste Kamer, dus maak gebruik van deze mogelijkheid en schrijf je in!



Uitnodiging tot aanvraag registratie


Nieuwe verkiezing kiescollege niet-ingezetenen


Geachte heer Bottinga,

Er komt een nieuwe verkiezing voor kiezers buiten Nederland: de verkiezing van de leden van het kiescollege voor niet-ingezetenen. Deze verkiezing geeft u invloed op de samenstelling van de Eerste Kamer. Tot nog toe konden kiezers buiten Nederland alleen hun stem uitbrengen voor de leden van de Tweede Kamer en voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement.

Dien nu een aanvraag tot registratie in en stem straks mee bij deze verkiezing!
U kunt nu alvast een aanvraag indienen om u te registreren. Zodat u straks kunt stemmen voor deze nieuwe verkiezing. Na registratie ontvangt u vanzelf uw stempapieren voor de nieuwe kiescollegeverkiezing.

Let op: Alleen als u zich voor deze nieuwe verkiezing registreert, kunt u uw stem uitbrengen voor de leden van het kiescollege niet-ingezetenen. Een (eerdere) registratie voor de Tweede Kamerverkiezingen en/of de verkiezingen van het Europees Parlement is niet voldoende om mee te doen aan de kiescollegeverkiezing.

De kiescollegeverkiezing is een indirecte verkiezing. De leden van het kiescollege niet-ingezetenen stemmen mee voor de verkiezing van de leden van de Eerste Kamer. Dit doen ze samen met de leden van de Provinciale Staten en de leden van de kiescolleges Caribisch Nederland. Zo kunnen kiezers buiten Nederland invloed uitoefenen op de samenstelling van de Eerste Kamer.

Het staat vast dat de kiescollegeverkiezing er komt. Het is alleen nog onbekend wanneer: in het voorjaar van 2023 óf in 2027. Het is verstandig om nu alvast een registratieverzoek in te dienen.

Hoe dien ik een registratie-aanvraag in?
Vul het registratieformulier in op de website. Onderteken het en stuur dit met een kopie van een geldig Nederlands identiteitsbewijs naar de gemeente Den Haag. Klik hier voor het aanvraagformulier.

Contact
Heeft u nog vragen, kijk dan op www.stemmenvanuithetbuitenland.nl of neem contact met ons op via kbn.verkiezingen@denhaag.nl of 0031 ‪(0)70 353 4400‬ (tussen 08:30-17:00 uur Nederlandse tijd).

Met vriendelijke groet,

Team Kiezers buiten Nederland
Unit Verkiezingen
Gemeente Den Haag
Postbus 84008
2508 AA Den Haag
NETHERLANDS

0031 ‪(0)70 353 4400‬
kbn.verkiezingen@denhaag.nl
www.stemmenvanuithetbuitenland.nl

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#2 Bericht door wpdl » vrijdag 09 september 2022, 08:50

Beste Ruud

laat ik eerst eens beginnen met een klein foutje van je.
Hoe dien ik een registratie-aanvraag in?
Vul het registratieformulier in op de website. Onderteken het en stuur dit met een kopie van een geldig Nederlands identiteitsbewijs naar de gemeente Den Haag. Klik hier voor het aanvraagformulier.
Bij jouw zal dat wel werken, maar als je dat kopieert, zul je toch echt ook de onderliggende link er even in moeten plakken.
Iets wat je even over het hoofd heb gezien of is die alleen voor jouw bedoelt?

Voor de rest vraag ik mij al vele jaren af wat de voordelen voor een Nederlander in het buitenland mag zijn in de Eerste Kamer met stemmen.
Misschien dat je dat eens wil toelichten.
Om maar niet te spreken over die 'firewalls' die men toch graag opwerpt, is dat niet een vaag teken dat men er niet op zit te wachten :roll:

Gebruikersavatar
Ronny010
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: dinsdag 19 oktober 2021, 05:02
Locatie: Thailand z.l.a.m.

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#3 Bericht door Ronny010 » vrijdag 09 september 2022, 09:07

https://formulier.denhaag.nl/TriplEform ... nland.aspx

voor de luiaards scheelt 1 klikje poepoe :shock:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#4 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 09 september 2022, 09:25

Willem, ik heb ook al eens geschreven dat ik stemmen voor de senaat belangrijk vind.

Mijn AOW, de voorwaarden en de uitkering, is een politiek item.
Mijn pensioen, de voorwaarden en de bescherming van de centen, is afhankelijk van de wetgeving en wetgeving is politiek.

Mijn paspoort, 5 of 10 jaar, je kent zelf het belang.
De visumbepalingen als ik een Thais familielid naar NL wil laten komen voor vakantie of lange tijd zijn een politiek item.

De belastingheffing. Je bent de heffingskortingen kwijt door de wens van de PVV in Rutte-I; dat kabinet knalde voortijdig en de VVD nam dat mee naar Rutte-II en dat voel je maandelijks in je knip.
Idem, het verdrag tussen NL en TH over belasting en de BEU, Wet Beperking Uitkeringen.

En jij kent de wens van enkele rechtse politieke partijen om AOW en WIA in een buitenland (buiten EU en verdragslanden) afhankelijk te maken van het prijspeil in die landen. Daar ligt ook jouw belang.

Dus er is wel degelijk belang bij de samenstelling van de senaat! Maar die getrapte verkiezingen zijn uit de tijd doch daar zie ik voorlopig geen wijziging in komen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#5 Bericht door wpdl » vrijdag 09 september 2022, 10:55

Het is wel eens meer gepasseerd klopt Erik.
Kan bijdrage van jou in 2012/2011 vinden tijdje terug dus.

Vele 'puntjes' Erik en of die nu zo geweldig zijn of dat die beter uitpakken voor emigrant buiten Europa.
Als emigrant in Europa zullen vele zaken je de kont roesten zeg maar.
Hoppa, tent verkopen of huur stoppen en morgen zijn wij weer thuis.

De AOW aanpassen naar het woonland ook wel eens over gesproken kost ze zwaar geld want dan moeten ook eenieder terug nemen die daar geen zin in heeft en verzorgen.
Tel uit je winst.

Dat je als Nederlander, overzeese Nederlander zeggen ze dan geloof ik hetzelfde stemrecht mag hebben als een Nederlander in Nederland zou normaal zijn, maarja.
Onder het mom van democratie is het een vertragingspolitiek van grote klasse met meerdere zaken.
Ben op basis van 65 pensioen hierheen vertrokken ietsje pietsje vroeg zeg gelijk jouw leeftijd toen.
Na zes maanden hier verkocht door de 'Heer' Pechtold want soldaten in nowhere waren van meer belang.
Mijn vrouw had nog 18 maanden op haar MVV uitstaan dacht och als het echt niet werkt kunnen wij zo terug.
IMD stuurde na zes maanden een briefje dat haar MVV was ingetrokken.
AOW is meer als tien jaar bevroren geweest en ja op meerdere manieren uitgeknepen.
Zo kunnen wij nog wel even doorgaan tot ja zeg tot 2022 09 september.
Mijn gedachte zowel de eerste als de Tweede Kamer moet je maar een beetje om glimlachen als geëmigreerde.
Het nut is nul zoals ze dat nu benaderen.

Je mening mag op politiek vlak, is leuk op de digitale snelweg, maar je kan het ook tegen die Thaise buurman van 89 in het Nederlands vermelden.
Heeft net zo veel nut.
Nog een kleine fotografische bijdrage voor de believers.
Mag jij raden wie er volgens mij op die ezel zit. :Whistle:


Afbeelding

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#6 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 09 september 2022, 11:58

Willem, zo denkt de politiek niet! 'O jee, dan komen er terug naar NL, en moeten we meer betalen, en de zorg, en de huizen...' De politiek wil scoren voor meer stemmen en de rest zal ze worst wezen. Komt ultra rechts aan het roer dan krijg je kortingen buiten EU en verdragslanden.

Aan de andere kant, dat politiek handjeklap is buiten Bert Burger om is ook waar. Kijk maar naar het gekrakeel iedere dag.

Rutte haalt de kerst niet? Kun je lachen, dan krijgen we verkiezingen, D66 en CDA veel stemmen kwijt, VVD een beetje, GL en JA21 vooruit en de BBB ook, Baudet verdwijnt en PVV en PvdA wat zetels bij. Ga maar een coalitie maken! Dan zitten Rutte en kameraden er nog twee jaar demissionair. Bovendien krijgen we dan nieuwe PS en daarna een nieuwe senaat. Puinhoop in de polder. En hoppa, dan ook maar corona en apenpokken er bovenop...

Laat Rutte-IV maar uitrommelen en we zien wel over 2,5 jaar. Dan is ook de gascrisis over want over een kleine twee jaar moet ik een nieuw contract hebben...

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#7 Bericht door wpdl » zaterdag 10 september 2022, 06:01

Heb mijn ongeïnteresseerde blik er eens even op los gelaten.
En zie ik denk dat 'wij' Omtzigt als de nieuwe P.m. van de BV.nl moeten gaan zien.
De grote man die deze puinbak die de laatste vele jaren is gecreëerd onder het mom democratie :cheesy: ietsje in te dammen.

Een van de eerste acties kiesdrempel flink omhoog want daar zit de pijn.
Versnippering.


https://bit.ly/3qtTBjq

En dan komt jouw gascontract ook wel goed. :)

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#8 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 10 september 2022, 06:57

Willem, het Duitse systeem spreekt me wel aan. Een kiesdrempel van vijf procent tenzij er tenminste drie mensen direct worden gekozen. Dat houdt de versnippering tegen. Vijf procent, dat zijn er zeven in de Tweede K. en drie in de Senaat. Dat gaat kleine clubjes thuis laten of dwingen samen te gaan.

Dan krijg je nog de 'weglopers'; direct gekozen weglopers kun je niet weigeren, 'de stem des volks', maar mensen die op volgnummer van de lijst zijn benoemd moeten dan de kamer uit. Een vet wachtgeld maar wel opkrassen, en de grootste partij levert een vervanger.

Maar vergeet hervormingen maar..... Iedereen is bang voor zijn eigen pluche zetel...

Pieter Omtzigt heeft volgens mij nog niet verteld wat ie nu gaat doen; als ie een eigen partij begint dan wordt ie groot in de Tweede K. De mening was dat ie naar Nieuw Sociaal zou overstappen; dat zijn ex-CDA-ers.

De conclusie dat een nieuw kabinet volgende keer lastig wordt klopt wel; coalities van vijf of zes hebben geen lange levensduur. Dus Rutte en kliek zitten nog wel even...

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#9 Bericht door Joep » zaterdag 10 september 2022, 09:21

Was er een paar jaar geleden niet zo'n D66-er die het wel zou opnemen voor all NL-ers, niet woonachtig in NL.
Hoor je ook niets meer van.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#10 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 10 september 2022, 10:47

Eelco Keij? Maar die woonde wel in NL.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#11 Bericht door RuudThai » zaterdag 10 september 2022, 11:37

Beste Willem, dat foutje waar je mij op hebt betrapt heb ik mij helemaal niet gerealiseerd, ik heb de hele zooi gewoon gekopieerd en hier neergezet.
Maar als tegenmaatregel 😁 noem ik ook een foutje bij jou. Je schrijft namelijk dat de AOW ruim 10 jaar bevroren is geweest. Ik denk dat je het aanvullend pensioen bedoelt, dat heeft iets van 12 jaar stilgestaan. AOW is keurig elk halfjaar verhoogd. Toen ik in 2012 gepensioneerd werd kreeg ik ongeveer € 100 per maand minder AOW dan mijn ABP pensioen. Nu krijg ik € 200 per maand meer AOW dan dat pensioen. Kun je nagaan hoeveel je achterloopt in 10 jaar!

Ik zou verder wel een belangrijk punt weten wat wij als buitenlandse kiezer op het verlanglijstje zouden willen zien: onze Nederlandse zorgverzekering terug die in 2006 van ons werd afgepikt!
Je hebt potverdorie je hele leven in Nederland keurig je ziekenfonds- en zorgpremie betaald en dus in veel gevallen daar een overschot van opgebouwd en dat raak je stomweg kwijt omdat je naar een wat verder buitenland dan de EU vertrekt!
Veel Nederlanders zijn daarom toch naar Nederland teruggekeerd omdat de buitenlandse zorgverzekeringen onbetaalbaar zijn, je maar gedeeltelijk verzekeren, allerlei uitsluitingen opleggen en je soms maar tot een bepaalde leeftijd verzekeren.
Die mensen die daarom teruggaan naar Nederland belasten vervolgens de woningmarkt en het zorgstelsel.
Dan is het toch veel beter om de zorgverzekering te herstellen voor degenen die graag in het buitenland willen blijven! Puntje van aandacht dus... 👍

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#12 Bericht door wpdl » zaterdag 10 september 2022, 12:14

Beste Ruud

Ja ook oeps voutje mijnerzijds.
Heb het ook nog niet zo lang als jij,AOW.

Het 'puntje' wat jij opnoemt, zou ik en vele andere heel veel voor over hebben, lijk mij.
Als de bedragen [premie] tenminste in het normale blijven.
Tenslotte zitten daar in Nederland dacht ik ook nog wel eens wat ondersteunende financiële maatregels bij vanuit de staat.
Heb het zelf nooit mogen meemaken aangezien ik van een paar jaar later ben als inwoner in dit land voor 2006.
Maar ook dit 'puntje' is natuurlijk vreemd uitgeschreven en je kan alles op je buik schrijven, zelfs na vele vele jaren, ingeschreven van wat voor nationaliteit dan ook en volledig verzekerd.
Woningmarkt en zorgstelsel zijn al overbelast, lijk mij duidelijk wat te doen, hoewel Erik de terugkeer van vele AOW'ers anders ziet,geen punt.
Valt Omtzigt daar voor te porren las pas dat er 40000 mensen :?: Nederland verlaten per jaar zullen wel wat stemmen mee binnen te slepen zijn.
Of is het niet iets voor de wat meer linkse partijen?

Kiesdrempel omhoog zodat je een wat beter functionerende Tweede Kamer krijg en Nederlander ja natuurlijk kan je gewoon verzekert blijven volgens Nederlandse cijfers of minder met vergoedingen.
Het zou mij gelijk goed wakker maken.

Kan hem even niet vinden de glazen bol maar denk het antwoord zo wel te weten.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#13 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 10 september 2022, 13:50

Ruud, maak de borst dan maar nat!

De zorgverzekering voor mensen buiten aangewezen landen staat in geen enkel verkiezingsprogramma, zover ik ze ken. Ik weet nog dat ik in 2006 er naar vroeg en wat kreeg ik te horen? 'Op je luie rug in de zon van onze centen' was de landelijke visie, zei mij de SP die als enige reageerde. Overigens, ook de SP heeft dat niet op de agenda.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#14 Bericht door RuudThai » zondag 29 januari 2023, 16:09

Beste mensen, je kunt je nog 2 dagen, dus t /'m 31 januari, laten registreren als kiezer voor het kiescollege dat op 15 maart wordt gekozen en in mei op zijn beurt samen met de 12 provincies de leden van de Eerste Kamer kiest. De kiezers in het buitenland als een soort van 13e provincie dus.

Ik las 2 weken geleden dat er zich tot dat moment slechts zo'n 25.000 mensen hadden aangemeld terwijl er ongeveer een half miljoen Nederlanders in het buitenland wonen.

Ik vind het ook niet slim gespeeld want er was al een veel groter bestand van geregistreerde kiezers voor de verkiezing van de Tweede Kamer en het Europees parlement. Waarom ze dat niet gebruiken snap ik niet.

Maar goed, 1 stem op 25.000 kiezers geeft een grotere invloed dan 1 op 500.000😊.Dus pak die kans!

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Stemmen voor de Eerste Kamer

#15 Bericht door pjotter » maandag 30 januari 2023, 02:13

Heb eigenlijk niet zoveel meer met NL. Het is dat mijn dochter met 2 kinderen daar nog woont, maar anders zou ik er nooit meer komen denk ik. Zelfs al zou ik om een of andere reden Thailand moeten verlaten, zal ik niet vlug terug gaan naar NL. Zeker zoals het de laatste jaren daar gaat met allerlij zaken, pffff 🙄

Maar het is wat Erik zegt, je blijft met veel zaken nog afhankelijk van NL natuurlijk.

Off topic: Welkom terug Erik !! 💪👍

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”