we kunnen (eindelijk) gaan.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1562
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#16 Bericht door jomel17 » zondag 07 augustus 2022, 02:46

jumbo schreef: zondag 07 augustus 2022, 00:47 Ik heb zowiezo weinig last van stress en hier dus helemaal niet
Je kan je ergeren aan situaties maar dat leidt iig bij mij niet tot stress en druk die er in het westen wel eens was

Met een beetje inlevingsvermogen kun je jezelf plaatsten in de slippers van de man of vrouw tegenover je en de situatie van zijn/haar kant bekijken
en dan kom je wel eens tot de conclusie dat jij zelf degene bent die zich druk maakt om absoluut niets

En ook ik spreek de taal, maar laat daar weinig van merken tot een bepaalde situatie een koers correctie nodig heeft
Mijn vrouw behandeld alle zaken en spreekt met alle instanties en dat werkt prima zo
100 % mee eens.......
หลงรัก

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#17 Bericht door Herbergier » zondag 07 augustus 2022, 03:33

Ik spreek geen Thais, woon nu 11 jaar onafgebroken in een stadje (Buriram) midden in de Isan, waar vrijwel niemand Engels spreekt, mijn vrouw werkt overdag dus ik ga overdag vrijwel altijd alleen shoppen, bankzaken en betalingen bij de 7-Eleven afhandelen, maar met een een beetje geduld, een vriendelijke glimlach, handen en voeten komen we er zonder te stressen altijd wel uit en zijn ze uiteindelijk blij dat ze je hebben kunnen helpen.
Bij de Immigration hier spreken ze gelukkig wel goed Engels en als het echt te moeilijk voor mij wordt neemt mijn vrouw, die bij de overheid werkt, een uurtje vrij en helpt die mij met die voor mij te moeilijke gevallen op te lossen, dit gebeurt hooguit een paar maal per jaar.
Alles van waarde is weerloos.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#18 Bericht door Joep » zondag 07 augustus 2022, 05:12

Zit in ongeveer dezelfde situatie als Herbergier. Spreek een beetje Thai en met handen en voeten erbij js mij tot nu toe alles gelukt (en natuurlijk een beetje hulp van vrouw en dochter). Ben heel makkelijk en als ik het idee heb/krijg dat ze me niet willen helpen of een te dure prijs willen dan haak ik op een vriendelijke manier af en bedank ze voor hun tijd.
De winkels in de buurt (die ik nodig heb zoals BigC, 7/11, bouwmarkt en eetkraampjes etc) kennen me allemaal wel van gezegd en velen weten zelfs waar ik woon.
Stress, ja soms maar ook dat leg ik naast me neer, gewoon accepteren als je dingen niet kunt veranderen.

gerrit11
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 11:27
Locatie: ijsselstein/nongwang lahansai

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#19 Bericht door gerrit11 » dinsdag 09 augustus 2022, 09:58

nee, de enige stress die ik heb/had is hier, alles moet en mag niet.werk moet snel, t hele leven hier gaat snel in nl.
In thailand heb ik rust, geen of heel weinig post. De taal sprak ik maar nu een beetje, ja ik kom er ook al bijna 30 jaar.

En schoonfamilie, degene die ik mocht is helaas 2 jaar terug overleden, haar vader. de rest, die uitgenaste zus en een broertje mogen wegblijven.

Ze heeft wel veel familie daar wonen, allemaal super aardig en helpen als t kan.
Ik wil daar relax me tijd volbrengen en me kid's een redelijke toekomst geven, vooral veel dingen nog doen en zien daar.
Ik heb wat nlse en engelse vrienden daar en vermaak me wel, maak nog een zwembad, knap me huis op ( ben er 3 jaar niet geweest ) en ga in de tuin aan de slag.
Ik heb er echt zin in.
Visa nog regelen, heb nieuw paspoort aangevraagd zodat ik 10 jaar er niet meer na toe hoef..

Nog 2.5 week [|) [|) heerlijk

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#20 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 09 augustus 2022, 10:15

Paspoort vraag je in TH aan op de ambassade. Daarvoor hoef je niet naar NL.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#21 Bericht door Herbergier » dinsdag 09 augustus 2022, 12:08

erik-kuijpers schreef: dinsdag 09 augustus 2022, 10:15 Paspoort vraag je in TH aan op de ambassade. Daarvoor hoef je niet naar NL.
Ik heb in 2015 een nieuw paspoort bij de ambassade hier in Thailand aangevraagd en dat ging inderdaad heel makkelijk, er is alleen een groot minpunt want er zit bij mij in dit paspoort geen chip verwerkt, terwijl die toen wel al verwerkt werden in de paspoorten die in Nederland werden aangevraagd.

Nu wil ik een nieuwe DigiD aanvragen, want ik heb nog een DigiD met Gebruikersnaam en wachtwoord en dat systeem is nog tot 1 oktober geldig, maar daar heb je de nieuwe inlog procedure voor nodig, ik moest met mijn mobiel mijn paspoort scannen en dat werkt natuurlijk niet zonder die chip, dus heb ik gisteren poging gedaan een videochat aan te vragen, maar daar heb ik nog steeds geen bevestigingsmail voor teruggekregen, dus dat ga ik morgen nog maar weer een keer proberen.

Gerrit, denk erom dat je al je abonnementen op tijd opzeg en de opzegbevestigingen van de leverancier goed bewaar, ik kreeg toen ik elf jaar geleden naar Thailand verhuist was drie maanden later nog rekeningen per mail opgestuurd, maar ik had de opzegbevestiging van hun goed bewaard, dus kon de opzegdatum bewijzen, leveranciers houden er niet zo van als je iets opzeg.

Waar ga je trouwens wonen Gerrit?
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#22 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 09 augustus 2022, 13:35

Herbergier, ik heb Printen44 Kees gebeld want die heeft paspoorten gemaakt bij de Staatsdrukkerij en die zegt dat er wel een chip inzit, vanaf 2005 al. Mijn pp is van 2016 en ik zie een chip zitten als ik het pp tegen het licht hou (de fotopagina) en dan zie ik hem rechtsboven net onder het pp nummer. Schijnt te lezen te zijn met de NFC optie van een android. Mijn chip is 5 bij 10 mm ongeveer.

Maar als het niet lukt, tja, dan maar vragen. Ik log in bij DigiD met naam, wachtwoord en dan krijg ik een sms op de Samsung. Hoop dat het zo blijft.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#23 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 09 augustus 2022, 13:38

Gerrit, heeft heel jouw gezin al een DigiD? Weet niet vanaf welke leeftijd dat kan maar als je het hebt ben je van een hoop ellende af later.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#24 Bericht door printen44 » dinsdag 09 augustus 2022, 14:15

erik-kuijpers schreef: dinsdag 09 augustus 2022, 13:35 Herbergier, ik heb Printen44 Kees gebeld want die heeft paspoorten gemaakt bij de Staatsdrukkerij en die zegt dat er wel een chip inzit, vanaf 2005 al. Mijn pp is van 2016 en ik zie een chip zitten als ik het pp tegen het licht hou (de fotopagina) en dan zie ik hem rechtsboven net onder het pp nummer. Schijnt te lezen te zijn met de NFC optie van een android. Mijn chip is 5 bij 10 mm ongeveer.

Maar als het niet lukt, tja, dan maar vragen. Ik log in bij DigiD met naam, wachtwoord en dan krijg ik een sms op de Samsung. Hoop dat het zo blijft.
Het klopt dat er in het paspoort een chip zit. Dat is een afleesbare chip met gegevens van de houder van het paspoort. Ik ben vanaf 2005 met pensioen, dus weet ik niet of er nieuwe (verbeterde versies) van die chip in het paspoort zit. Met welke afleesbare versie van de chip, via een smartphone, kan worden afgelezen, is mij niet bekend. Eigenlijk zou het niet kunnen, want alleen bevoegde instanties mogen de chip aflezen. Maar nogmaals, vanaf mei 2005, heb ik er geen kennis meer over. En het lijkt me sterk dat er vanaf 2005, geen verbeteringen in de chip zijn aangebracht, zo ook de afleesapparatuur. Inloggen bij DIGID krijg ik op dezelfde wijze als Erik. Alleen ik heb ik een I-Phone.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#25 Bericht door Herbergier » dinsdag 09 augustus 2022, 14:48

erik-kuijpers schreef: dinsdag 09 augustus 2022, 13:35 Herbergier, ik heb Printen44 Kees gebeld want die heeft paspoorten gemaakt bij de Staatsdrukkerij en die zegt dat er wel een chip inzit, vanaf 2005 al. Mijn pp is van 2016 en ik zie een chip zitten als ik het pp tegen het licht hou (de fotopagina) en dan zie ik hem rechtsboven net onder het pp nummer. Schijnt te lezen te zijn met de NFC optie van een android. Mijn chip is 5 bij 10 mm ongeveer.

Maar als het niet lukt, tja, dan maar vragen. Ik log in bij DigiD met naam, wachtwoord en dan krijg ik een sms op de Samsung. Hoop dat het zo blijft.
Ik kan mijn paspoort van 2015 zoveel tegen het licht houden (de fotopagina) als ik wil maar er is geen chip te zien, ik heb toen ik hem kreeg gehoord dat mijn paspoort vanuit Maleisië kwam.
Ook op mijn mobiel staat NFC gewoon aan, maar geen herkenning van een chip, de chip moest ik laten inlezen via een speciaal schermpje van de DigiD app.

Dit nummer staat bij mij op de achterkant van de fotopagina, misschien kan Kees daaraan zien waar dit paspoort gemaakt is, het is model 009 / 2015 / serie 003.

Afbeelding
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#26 Bericht door wpdl » woensdag 10 augustus 2022, 01:07

Paspoort van Loes met uitleg.
Mijn paspoort is van 2016 januari.
Het zit er echt in de chip vaag, zeer vaag dat wel.

Paspoort wordt in Nederland gemaakt, maar Thailand krijgen die documenten via Maleisië.

Zou nog een keer proberen Joost moet mogelijk zijn met een pincode.

Hoe oud is je telefoon?

zie Wat heb ik nodig?
https://www.digid.nl/inlogmethodes/digid-app/




Afbeelding

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#27 Bericht door Herbergier » woensdag 10 augustus 2022, 02:37

Mijn paspoort ziet er heel anders uit, met rechts nog een kleine afbeelding van mijn pasfoto, er staat boven de grote pasfoto wel het symbool op van chip inside, maar die kan ik niet vinden met scannen.

Afbeelding
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#28 Bericht door wpdl » woensdag 10 augustus 2022, 04:24

Ook mijn paspoort heeft dezelfde uitvoering als jij Joost.
Schuin onder het paspoortnummer wat je doorgestreept hebt zit die chip op precies dezelfde plek als bij Loes.
Er zijn vele blauwe tippeltjes en de kleurverschillen zijn extreem vaag, dus moeilijk te zien.
Er zit vier maanden verschil in de afgiften tussen jouw en mijn paspoort.
Ik heb het met een zaklampje op de achterzijde gedaan duidelijk aanwezig die chip.
[Ook handig bij een Fai dap]

Is je telefoon nog wel volgens de eisen?

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#29 Bericht door Herbergier » woensdag 10 augustus 2022, 06:36

wpdl schreef: woensdag 10 augustus 2022, 04:24 Ook mijn paspoort heeft dezelfde uitvoering als jij Joost.
Schuin onder het paspoortnummer wat je doorgestreept hebt zit die chip op precies dezelfde plek als bij Loes.
Er zijn vele blauwe tippeltjes en de kleurverschillen zijn extreem vaag, dus moeilijk te zien.
Er zit vier maanden verschil in de afgiften tussen jouw en mijn paspoort.
Ik heb het met een zaklampje op de achterzijde gedaan duidelijk aanwezig die chip.
[Ook handig bij een Fai dap]

Is je telefoon nog wel volgens de eisen?
Met de zaklamp erachter zie ik inderdaad die chip zitten.
Mijn mobiel is de Xiaomi Redme Note 9 Pro, Android 11, MIUI-versie 12.5.5 Stabiel, met NFC, hij krijgt nog steeds regelmatig een update.
VPN staat uit.
Ik zal straks nog eens proberen een afspraak te maken voor een nieuwe DigiD.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: we kunnen (eindelijk) gaan.

#30 Bericht door wpdl » woensdag 10 augustus 2022, 07:09

Een account heb je al je moet alleen op je telefoon de boel op een rijtje krijgen.
Download die App eens opnieuw [zie link] en dan volgens de instructies werken.
Succes er mee.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”