Invloed en/of rekening op vrijstelling loonheffingen ?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Invloed en/of rekening op vrijstelling loonheffingen ?

#1 Bericht door pjotter » donderdag 30 juni 2022, 02:56

Hallo allemaal,

Er komen bij mij wat vragen in mijn gedachten op, betreffende belastingen.

Inleiding:
Ik heb vrijstelling loonheffingen gekregen tot eind 2024.

Afgelopen 3 weken ben ik, eindelijk na bijna 5 jaar, op vakantie geweest naar NL, met name om dochter en kleinkinderen weer eens te zien. Ik heb in deze vakantie de tijd genomen om mijn ING betaalpas (eigenlijk nooit nodig hier in Thailand) en ING Creditcard te vervangen. Toevallig beiden bijna verlopen dit jaar.
Bovendien heb ik van mijn rekening, een en/of rekening laten maken met mijn dochter.

Ik herinner me dat toen ik een en/of rekening met mijn vader had, dat ik in mijn 'vooraf ingevulde aangifte' ook de rekeningen van mijn vader zag verschijnen. Ook logisch lijkt me. Samen met de spaartegoeden van mijn vader, zat ik altijd onder de 'maximum spaarlimiet', noem ik het maar even. Dus mijn dochter zal volgend jaar ook mijn rekeningen daar zien. Totale spaarsaldo zal ook nu geen probleem opleveren.

Vragen:

1. Heeft dit invloed op mijn vrijstelling loonheffingen ?

2. Ik krijg december dit jaar ook AOW (Ik weet dat je daarover inkomsten belasting moet betalen in NL). Meen wel eens gelezen te hebben dat je de vrijstelling loonheffingen dan opnieuw moet aanvragen ?

'Regeren is vooruitzien' zullen we maar zeggen.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Invloed en/of rekening op vrijstelling loonheffingen ?

#2 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 30 juni 2022, 07:00

Pjotter, bankrekeningen vallen na emigratie naar TH buiten box 3 (tenzij het bedrijfsvermogen is) dus voor jouw vrijstelling inzake pensioenen maakt dat niets uit.

Maar nu die en/of. Wat betekent dat voor de eigendom van dat geld? Is het van jou, van dochter, van beiden en hoeveel procent? Stel dat dochter huurtoeslag heeft; daar zit een vermogenstoets aan. Nu blijf je onder de box3 vrijstelling, zeg je, maar samen met haar eigen geld kan die grens mogelijk wel overschreden worden.

Ik denk dat dan een rekening op jouw naam -als het jouw geld is- beter is en daarnaast een bankmachtiging aan dochter om aan het geld te mogen komen. Die machtiging blijft intern in de bank en staat niet op de tenaamstelling.

Toen ik in Thailand 65 werd en AOW kreeg verviel mijn vrijstelling; die was jaren daarvoor afgegeven met einddatum 65. Dat is bij jou dus duidelijk anders. Dan zou ik zelf in september de nieuwe vrijstelling aanvragen per december met als argument gewijzigde omstandigheden. Heb je niet een blanco formulier gekregen toen? Vergeet daarbij de RO22 niet...

Ik neem aan dat je op de hoogte bent van Lammerts advies over de behandeling van AOW onder het verdrag? Het staat in het bekende blog en vul Lammert de Haan in in het zoekveld en dan kom je het wel tegen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Invloed en/of rekening op vrijstelling loonheffingen ?

#3 Bericht door pjotter » donderdag 30 juni 2022, 09:39

Wederom bedankt voor je reactie Erik. Tja, die en/of rekening heb ik voor gekozen i.p.v. een machtiging, omdat bij mijn overlijden, een machtiging vervalt en een en/of rekening niet.

Ik zal nog eens lezen hoe e.e.a. is geformuleerd in de vrijstellings brief. Ik betaal al jaren netjes Thaise belasting dus de RO22 is geen probleem.

Yep, het verhaal van Lammert ken ik.

Thx !!!

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Invloed en/of rekening op vrijstelling loonheffingen ?

#4 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 30 juni 2022, 09:46

Ach, als daar niet veel op staat zal jouw dochter geen problemen krijgen. En anders dat en/of er af en het testamentair regelen. Dan kan ze met een verklaring van erfrecht aan die rekening komen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Invloed en/of rekening op vrijstelling loonheffingen ?

#5 Bericht door jumbo » vrijdag 01 juli 2022, 03:20

pjotter schreef: donderdag 30 juni 2022, 09:39 Wederom bedankt voor je reactie Erik. Tja, die en/of rekening heb ik voor gekozen i.p.v. een machtiging, omdat bij mijn overlijden, een machtiging vervalt en een en/of rekening niet.

Ik zal nog eens lezen hoe e.e.a. is geformuleerd in de vrijstellings brief. Ik betaal al jaren netjes Thaise belasting dus de RO22 is geen probleem.

Yep, het verhaal van Lammert ken ik.

Thx !!!
Ik denk dat de machtiging handiger is omdat er van jouw kanten geen kosten meer zijn te betalen als je bent overleden
en/of maakt het in dat geval allemaal minder eenvoudig
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”