AOW aanvragen wonende in Thailand

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

AOW aanvragen wonende in Thailand

#1 Bericht door pjotter » dinsdag 28 juni 2022, 08:37

Hallo allemaal. Is er mss iemand die zijn AOW aangevraagd heeft 'wonende in'/vanuit Thailand ?

Ik heb het formulier pas aangevraagd omdat dit zo'n 6 maanden vantevoren moet gebeuren en via mijn overheid ook gekregen. Ik heb al veel formulieren ingevuld maar dit (12 pagina's !!! :o ) is toch wel een vreemde moet ik zeggen. partner, ex-partner, huwelijkse partner, ex-huwelijkse partner, samenwonende huisgenoot etc. Het loopt allemaal een beetje door elkaar. Bij een vraag of ik gehuwd ben geweest, vraagt men met wie (lijkt me nog enigszins logisch, al zou ik niet weten waarvoor) maar daarna of zij een uitkering heeft gehad, zo ja welke datums etc. meer dan 20 jaar geleden gescheiden !!! Hoe kan ik dat allemaal weten. Geen contact. Vraag me af hoe het zit met de privacy welke ze zo hoog in het vaandel hebben. Het levensbewijs (wat natuurlijk nodig is), zit wat verweven in het formulier. Vraag me af of dat goed gaat hier in Korat bij de SSO.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#2 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 28 juni 2022, 09:29

Pjotter, ik heb dat zelf gedaan en in Thailand. Nu was ik tot dan vrije jongen en partnervragen kon ik allemaal overslaan. Wat de privacy betreft, dat is bij de SVB echt wel in goeie handen.

Wordt het soort inkomen van jouw ex gevraagd na de scheiding of van voor de scheiding? Heeft SVB geen facebookpagina en messenger om vragen te stellen? Je weet het niet dus overslaan? Zoek contact met die lui.

Jij wilt geen contact met haar zoeken? Ze kan hoogstens weigeren en, simpel, dan help jij haar niet als zij aan AOW toe is. Zij krijgt dezelfde vragen straks.....

Het levensbewijs, tja, als je niks probeert dan weet je ook niks. Is het te moeilijk voor de SSO neem dan een oud blanco levensbewijs, print het uit, laat het stempelen en voeg dat er later los bij. Ik had de levensbewijzen opgeslagen voor ik ze liet invullen en stempelen en had dus altijd wel wat extra die ik gebruikte voor mijn pensioen.....

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#3 Bericht door pjotter » dinsdag 28 juni 2022, 10:30

Oké Erik, bedankt. Ik zal er eens rustig voor gaan zitten en daarna contact opnemen. Beetje vreemd dit. Het gaat er dacht ik met name om hoe lang ik AOW rechten heb opgebouwd (Weten ze gewoon want als ik inlog zie ik 92% staan, wat ook klopt) en natuurlijk het 'hotte item' al dan niet samenwonend. Geef gewoon op dat ik bij mijn vriendin woon hoor. Wil geen geklooi....Groetjes [|)

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#4 Bericht door wpdl » dinsdag 28 juni 2022, 10:32

Ja het zijn heel wat vragen pjotter heb het een paar jaar terug ook gehad deze start aanvraag AOW.
Diverse relaties gehad maar maar met een getrouwd [de laatste en nog]
Het invullen was te overzien dus.
Je levensbewijs kan je bij SSO doen, maar ik heb het tot nog toe bij een lawyer gedaan.
500 Baht bij http://www.korat-legal.com/ tien minuten werk papieren levensbewijs in de tas en je PDF in je inbox
Hele spul kan je uiteraard per PDF terug sturen naar SVB.
Blanco kopieën draaien is aan te bevelen.
Er bestaat zelfs een WhatsApp nummer voor snelle vragen.

Succes

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#5 Bericht door pjotter » woensdag 29 juni 2022, 04:22

Tja idd wpdl. Ik ben nog steeds niet getrouwd maar ja, in NL noemen we dat dan toch al vlug 'partner' na bijna 12 jaar. Mijn vriendin heeft niets met NL. Nooit gewoond of gewerkt. 7 keer in NL geweest toen ik nog werkte, met een 90d toeristen visum.
Ze 'kennen' haar ineens bij de svb WEL [|(, omdat ik moet opgeven dat ik samenwoon. Ik zeg maar even dat ik geen partner heb maar een vriendin waarmee ik al bijna 5 jaar samenwoon. Dat scheelt wat misverstanden bij het invullen denk ik. Ik zie wel, en als ik alles naar beste weten en kunnen heb ingevuld, neem ik mss nog wel even contact met ze op. Bedankt voor je antwoord [|)

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#6 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 29 juni 2022, 06:44

Pjotter, je woont buiten NL en dan kunnen ze veel dingen niet uit de computer oplepelen. Dus krijg je zo'n lijst. Samenwonen is samenwonen hoe je de relatie ook noemt en er zijn gradaties in samenwonen die van invloed kunnen zijn op jouw AOW. En een enkele keer komen ze aan de deur, ook in TH, om te kijken of je wel eerlijk bent geweest. Maar ben je hier doorheen dan heb je jaren geen last van ze.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#7 Bericht door pjotter » woensdag 29 juni 2022, 07:43

Snap ik Erik. Ik snap ook dat dat samenwonen nogal eens 'wordt vergeten' en dat dat behoorlijk wat geld scheelt. Ik geef ook duidelijk aan dat ik samenwoon met mijn Thaise vriendin, geen probleem.

Wat ik hier hoor, is dat nog niemand ! is gecontroleerd als hij de 'samenwoon uitkering' aangeeft/krijgt. Alleen maar mensen die aangeven alleen te wonen. Dit alles wel pre-covid.

Volgende week maar eens kijken of ze dit formulier begrijpen en willen afstempelen bij de SSO. Ik heb van anderen het normale levensbewijs gezien van de SVB wat ze bij de SSO zeker kennen, maar dit ? Het bewijs zit echt geïntegreerd in het volledige formulier. 🤞🤞🤞

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#8 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 29 juni 2022, 09:20

Pjotter, neem jouw partner mee als dat niet al verplicht is omdat je samenwoont. Kan zij het uitleggen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#9 Bericht door wpdl » woensdag 29 juni 2022, 15:11

Heb de lade nog eens even open getrokken met die aanvraag pjotter
Heb twee uitvoeringen op dat ik er een per post kreeg en een via de digitale snelweg.
In beide gevallen staat mijn vrouw volledig ingevuld onder vakje B
Ze spreken over 'partner'[persoon met wie u een gezamenlijke huishouding heeft]
De meeste vragen gaan over je burgerlijke status.
Of de door hun gegeven gegevens kloppen
en of je kinderen heb die ook nog onder de Achtien zijn.
Een vraag over ANW-uitkeringvraag ook of je huurt of onder verhuurt.

Je partner moet mee tekenen als zijn ook een SVB-uitkering ontvangt zo niet is je partner klaar met dit papier.

Stuk of vier vragen voor de bevoegde autoriteiten en stempel ruimte waar bovendien de vraag of je nog in leven ben gesteld woord.
Ook van je partner of je kinderen mochten die het leven gelaten hebben zal je een overlijdensakte vermoed ik erbij moeten sluiten.
Functie van de bevoegde autoriteit moet vermeld worden.
Dit alles in het Nederlands en het Engels.

SSO gaat je hier mee laten struikelen of het bloed onder je nagels mee halen.
Men teken niets zonder een Thaise vertaling vermoed ik.

De tweede uitvoering iets jonger is eigenlijk opgevuld met dezelfde vragen en een toelichting hun je het spul retour kan sturen en wie het mag ondertekenen.
Vier kantjes A 4 inclusief de voorlichting.

Telefoon nummer toen bij WhatsApp voor SVB was +31610646363 een bedrijfsaccount
Succes.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#10 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 29 juni 2022, 21:43

Ik heb gemerkt dat de SSO meer dan EEN te tekenen brief heeft in de dossiermap. Deze kan er dus zomaar bijzitten en dan tekenen ze wel. Die van ons werd gewoon getekend toen ik bijna 65 werd, in zomer 2011.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#11 Bericht door jumbo » donderdag 30 juni 2022, 00:43

Blijf het 'apart' vinden dat onze partners, althans degenen die niet (mee)betalen aan de premie,
wel een factor zijn bij de uitkering. Dat vraagt om malversaties.

Als je niet als getrouwd geregistreerd staat in NL dan zal het moeilijk worden voor ze om uit te vinden wat
je burgerlijke status is.
En hoe gaat dat als je een same sex relatie hebt?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#12 Bericht door wpdl » donderdag 30 juni 2022, 01:45

De vragen zijn zonder vooroordeel jumbo men vraagt naar je partner waar je een gezamenlijke huishouding mee hebt.
Daarna vragen over de status van die partner en eventuele jonge kinderen en huur of onderhuur.
Ken mensen die de boel daar en beetje mee in de maling nemen omdat ze dan een betere uitkering krijgen en toch echt ook hier [Thailand] hun best doen om dat te verdoezelen.
Men zegt dat er toch wel controle is hoewel ik dat betwijfel.
Zowel, dan is het op aanwijzing lijk mij.
De eventuele herenliefde maakt niet uit dus, de vraag is gezamenlijke huishouding.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#13 Bericht door pjotter » donderdag 30 juni 2022, 02:18

Allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoord wpdl 👍 [|)

Denk dat ik die laatste heb. De eerste bladzijden zijn allemaal algemene vragen en de laatste 4 bladzijden zijn separaat te gebruiken met daarin het levensbewijs.

Overigens wordt DAAR pas 'gezamelijk huishouden' "partner (de persoon met wie u een gezamelijk huishouden heeft )" voor de eerste keer genoemd.

Ben voorlopig ook positief gestemd over het antwoord van Erik :worshippy: , dat men bij de SSO meerdere documenten kent. Zeker vanaf 2011 dus al !! We gaan het in eerste instantie zeker proberen.

Zondag samen met iemand er nog eens 'doorheen lopen' en dan ergens volgende week maar eens naar de SSO. Ik laat de uitkomst zeker hier nog weten.

Nogmaals bedankt voor de reacties :thumbsup: :worshippy:
wpdl schreef: woensdag 29 juni 2022, 15:11 Heb de lade nog eens even open getrokken met die aanvraag pjotter

De tweede uitvoering iets jonger is eigenlijk opgevuld met dezelfde vragen en een toelichting hun je het spul retour kan sturen en wie het mag ondertekenen.
Vier kantjes A 4 inclusief de voorlichting.

Telefoon nummer toen bij WhatsApp voor SVB was +31610646363 een bedrijfsaccount
Succes.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#14 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 30 juni 2022, 06:42

Jumbo, als je de kluit wil bedonderen dan zijn daar altijd wel wegen voor. Bouw op jouw terrein een kleine studio met woon/slaapkamer, keukentje en toilet/bad en daar woont dan jouw partner; dus jij bent alleenwonend en pakt de 70% uitkering en niet de 50%. Verder ben je met haar/hem/het een koppel zoals ieder ander en bewijs het maar eens..... De SVB is zeker afgelopen 2,5 jaar niet op controle geweest dus die centen steek je al in je zak als je kwaad wilt.

Wie openlijk heeft geschreven over de controle van de SVB is Hans van Maurik, forumlid Stille, die een hospita heeft en dus commercieel inwoont. Die zakelijke relatie is bij hem thuis beoordeeld en akkoord bevonden dus hij is alleenwonend.

Als je met elkaar de koffer induikt pleeg je geen overtreding. Het gaat om duurzaam samenwonen en dat is wat anders dan af en toe eens een wip maken.... Ja, lastig te bewijzen en te controleren maar zo wil de politiek het en laten we eerlijk zijn, de maatschappij wil tegenwoordig niet anders. Vrijheid blijheid hoor. Die paar procent deugnieten moeten we dan maar accepteren en dat geldt voor meer wetten.

Der Fisch beginnt am Kopf zu stinken, Jumbo. Een oud Duits gezegde. Dat betekent dat de ware rot aan de top van de maatschappelijke ladder zit. DAAR zit de grote fraude; maar vaak is Sjaak Schlemiel de persoon die ervoor mag bloeden..... Bertha Bijstand die een stoepje poetst voor een invalide buur; ZIJ krijgt straf, de dikke boys ontsnappen....

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW aanvragen wonende in Thailand

#15 Bericht door pjotter » donderdag 30 juni 2022, 10:03

Idd Erik, je kunt van het verschil alleen/samen wonen, ook een condootje huren voor jezelf en houdt je nog geld over, ha ha. Nee, allemaal geen zin in en gelukkig denk ik goed rond te kunnen komen hier van mijn AOW (92% ook nog :roll: ) met bedrijfspensioen.

Ja, dat verhaal van Stille herinner ik me nog vaag. Verekkus lang geleden.

Toch meen ik eens ooit ergens gelezen te hebben dat bij de definitie samenwonen dit ook discutabel werd als jij voor 100% financieel voor haar zorgt. Volgens mij zit ik dan op 90%, ha ha. Zij kookt eigenlijk haast nooit voor mij (Meeste Isaan eten is niet mijn smaak) dus kook ik zelf iets of ga naar e.o.a. restaurantje. De was breng ik naar een wasserette dame. Voor 12฿ per shirt/broek ga ik niet wassen en strijken. Tja, het bed delen we WEL dagelijks :cheesy:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”