Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#16 Bericht door pjotter » zondag 04 september 2022, 16:12

Tja, je kunt het natuurlijk eerst proberen zonder aangifte, maar in deze tijden vrees ik..............
Op aanraden van Lammert, over de RO21 en RO22 (Die je meestal beiden krijgt) alleen maar de RO22 opsturen !! Op de RO21 staat nl het bedrag op wat is belast. "Men moet ze in Heerlen niet wijzer maken dan ze zijn" zei hij toen.
brake0345 schreef: zondag 04 september 2022, 01:57 Dus zowel uit het antwoord van Pjotter als ook van Erik lees ik dat als de Nederlandse belastingdienst een RO21 of RO22 vraagt, in Thailand eerst aangifte gedaan moet worden?

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#17 Bericht door pjotter » dinsdag 06 september 2022, 09:58

Tja Erik, het was niet anders. Het enige 'probleem' was het 1e jaar van emigratie. (C afgewezen. "Verkeerde formulier" was het antwoord. Had geen M-biljet gekregen maar toen wel). Had het "M-biljet" over 2018 via Lammert laten regelen maar al vlug vroeg men naar dit RO22 document. Helaas midden in de Covid tijd en alle overheidsgebouwen hier, gesloten ver in 2019 🙄 Daardoor, te lange wachttijd voor NL, was het bezwaar op afwijzing M-biljet teruggave, ook afgewezen.

Het ironische was idd, dat ik het jaar erop in 2020 over 2019, gewoon digitaal aangifte (als buitenlands belasting plichtige) had gedaan en de teruggave na 6 weken al definitief (geen voorlopige aanslag) op mijn rekening had staan. Dit dus terwijl de vorige zaak nog liep. 🤷‍♂️

Over 2018 Ambtshalve bezwaar aangetekend MET de RO22 erbij en na 3 weken gehonoreerd. 👍Al met al bijna 2 jaar geduurd. Ook wel wat pech natuurlijk door Covid.
Toen maar direkt vrijstelling aangevraagd en gekregen tot eind 2024. Dus, eind goed al goed. En 6 à 7.000฿ betalen per jaar voor de RO22 heb ik niet ZO'N bezwaar tegen. Mss wat 'on Nederlands' maar daar woon ik ook niet meer, ha ha. 😉
erik-kuijpers schreef: zaterdag 03 september 2022, 12:52 Pjotter en Brake0345, ik stel voor dat je in het bekende blog eens leest het advies dat Lammert de Haan heeft geschreven. Zie zijn bijdrage van 17 maart en 3 mei 2021 en de reactie van Antoine van 8 maart 2022. En er is meer over geschreven daar.

Iets voor de kat zijn staart betalen, al hou je nog zo van dat land en zijn inmiddels geschorste eerste minister, is vreemd en on-Nederlands. Bovendien kun je het geld ook terugvragen zonder vrijstelling van loonbelasting; dat doe je op het C-biljet na afloop van het jaar en daar claim je de vrijstelling over het inkomen waarover alleen Thailand mag heffen. Helaas kan men dan weer die RO22 vragen...

Tja, tenzij je er vanaf wilt zijn met een kleine bijdrage zoals Pjotter voorstelt. Dan heb je weer X jaren vrijstelling.....

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#18 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 06 september 2022, 11:31

Per jaar, Pjotter? Dat zou ik dan eenmalig doen voor de RO22 en dan pak je die X jaar vrijstelling. De jaren daarna precies het bedrag binnenharken zodat je nul betaalt. Maar OK, van 6.000 baht word je niet arm en ach, het is voor het goeie doel... Die familie in Garmisch Partenkirchen moet ook eten, toch? :giggle:

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#19 Bericht door pjotter » dinsdag 06 september 2022, 16:49

Ha ha. Tis WEL een grote familie 😜

Klopt. Die RO22 heb ik maar 2 keer aangevraagd. 1 voor 2018 voor het M-biljet/Ambtshalve bezwaar en 1 voor 2019 voor de vrijstelling. Moet er dus pas weer een hebben over belasting 2023 om in 2024 weer de vrijstelling aan te vragen.
erik-kuijpers schreef: dinsdag 06 september 2022, 11:31 Per jaar, Pjotter? Dat zou ik dan eenmalig doen voor de RO22 en dan pak je die X jaar vrijstelling. De jaren daarna precies het bedrag binnenharken zodat je nul betaalt. Maar OK, van 6.000 baht word je niet arm en ach, het is voor het goeie doel... Die familie in Garmisch Partenkirchen moet ook eten, toch? :giggle:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”