Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vonked
Expat
Expat
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 09 november 2011, 10:53
Locatie: Chonburi

Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#1 Bericht door vonked » vrijdag 20 mei 2022, 12:21

Goedemiddag.
Ik starte al eerder een topic m.b.t. de verschillen tussen de eerste aanvraag van vrijstelling zoals ik dat 10 jaar geleden deed en de verlenging waarvoor ik nu in aanmerking kom.
Mij is nog niet helemaal duidelijk welke documenten ik voor de verlenging naar Heerlen moet sturen. Thaise Tax is betaald, Bewijs van transactie (PIT) heb ik en ook de R.O. 22 heb ik na lang wachten nu in bezit. Zijn er nog meer documenten die ik mee moet sturen voor onze vrienden in Heerlen?
N.B. : het gaat dus om verlenging en niet een nieuwe aanvraag!

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#2 Bericht door pjotter » maandag 23 mei 2022, 02:35

Toen ik 2 jaar geleden de brief terug kreeg van de belastingdienst (Vrijstelling toegekend maar voor mij 5 jaar), zat er een nieuw, reeds vele velden ingevuld, formulier bij om de vrijstelling na 5 jaar weer aan te vragen. Maar ja, na 10 jaar verandert er bijna zeker iets en kan me voorstellen dat je na zo'n lange tijd dat allemaal niet meer herinnert. Ik heb b.v. NU al een adres wijziging van mijn pensioenuitvoerder gekregen, dus kan snel gaan.

Mss ook wel wat verandert in al die jaren. Ik denk dat als je het 'normale' aanvraag formulier (Aanvraag Vrijstelling van loonheffing) invult en de RO22 erbij doet ipv dat "verklaring belastingplicht woonland" formulier, dat het wel goed komt.
Bij mij was dat voldoende. Suc6 !!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#3 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 25 mei 2022, 22:36

vonked schreef: vrijdag 20 mei 2022, 12:21 Goedemiddag.

Mij is nog niet helemaal duidelijk welke documenten ik voor de verlenging naar Heerlen moet sturen. Thaise Tax is betaald, Bewijs van transactie (PIT) heb ik en ook de R.O. 22 heb ik na lang wachten nu in bezit. Zijn er nog meer documenten die ik mee moet sturen voor onze vrienden in Heerlen?
N.B. : het gaat dus om verlenging en niet een nieuwe aanvraag!

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)
Dag Vonked,

Voor het verkrijgen van vrijstelling voor de inhouding van loonbelasting t.z.v. jee particulier pensioen en/of lijfrente-uitkering vereist de Belastingdienst/kantoor Buitenland het overleggen van:
a. een recente aangifte met bijbehorende aanslag voor de Personal Income Tax of
b. een recente Verklaring belastingplicht woonland (het Thaise formulier R.O.22).

In jouw geval zou ik met het formulier R.O.22 volstaan (maak ze in "Heerlen" niet wijzer dan nodig is door bijv. de aangifte model P.N.D.91 of het formulier R.O.21 in te sturen).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
vonked
Expat
Expat
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 09 november 2011, 10:53
Locatie: Chonburi

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#4 Bericht door vonked » vrijdag 27 mei 2022, 06:56

Pjotter en Lammert bedankt voor jullie reactie.

Ik lees in jullie reactie 2 verschillende scenarios.
*Volgens Pjotter zou ik opnieuw de Aanvraag Vrijstelling van loonheffing moeten doen + de R.O.22 (deze is dus nu bij mij bijna verlopen)
*Lammert zegt dat ik in mijn geval kan volstaan met alleen de R.O.22 op te sturen naar Heerlen.

Zoals jullie begrijpen wil ik het in een keer goed doen. Wellicht is mijn bericht niet helemaal duidelijk geweest. Graag toch nog even reactie m.b.t. bovenstaande voordat ik verstuur.
De vraag is dus of dat ik het formulier "aanvraag vrijstelling van loonheffing" wel of niet opnieuw moet invullen.

m.v.g. Ed

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#5 Bericht door pjotter » vrijdag 27 mei 2022, 11:28

Hallo Vonked,
Tja, ik neem aan dat je de verlenging ook weer 'gewoon moet aanvragen' met het "Aanvraag Vrijstelling van loonheffing" formulier. Samen met het RO22 document. Je zult de belastingdienst toch moeten laten weten wat je wilt niet? Maar mss dat Lammert iets anders weet ?

Het zou overigens wel kunnen dat je dus de RO22 van de aangifte van vorig jaar moet meesturen. Bij mij staat er alleen maar een aangiftejaar op. Wel met een dagtekening waarop ik het heb gekregen. Vervalt niet echt lijkt me

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#6 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 27 mei 2022, 13:27

Ik zou het aanvraagformulier er maar bij doen. Uit de RO22 blijkt niet wat je wilt en jouw BSN zal daar ook niet op staan....

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#7 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 03 juni 2022, 13:49

vonked schreef: vrijdag 27 mei 2022, 06:56 Pjotter en Lammert bedankt voor jullie reactie.

Ik lees in jullie reactie 2 verschillende scenarios.
*Volgens Pjotter zou ik opnieuw de Aanvraag Vrijstelling van loonheffing moeten doen + de R.O.22 (deze is dus nu bij mij bijna verlopen)
*Lammert zegt dat ik in mijn geval kan volstaan met alleen de R.O.22 op te sturen naar Heerlen.


De vraag is dus of dat ik het formulier "aanvraag vrijstelling van loonheffing" wel of niet opnieuw moet invullen.

m.v.g. Ed
Uiteraard moet je het aanvraagformulier insturen met daaraan TOEGEVOEGD een van de documenten die ik eerder aangaf. Zonder een van deze documenten wordt jouw aanvraag niet in behandeling genomen.

Daarbij zou ik volstaan met de Verklaring belastingplicht woonland (R.O.22).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
vonked
Expat
Expat
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 09 november 2011, 10:53
Locatie: Chonburi

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#8 Bericht door vonked » zaterdag 04 juni 2022, 02:53

Dank u wel. Ik heb nu alle info die ik nodig heb. [|)

Gebruikersavatar
vonked
Expat
Expat
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 09 november 2011, 10:53
Locatie: Chonburi

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#9 Bericht door vonked » zaterdag 03 september 2022, 06:21

Even een update mbt dit topic. Gisteren heb ik wederom de vrijstelling verleend gekregen. Ditmaal tot 2028. Bij deze allemaal bedankt voor hulp en reacties. [|)

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#10 Bericht door brake0345 » zaterdag 03 september 2022, 09:41

Wat is er nodig om een RO22 te verkrijgen? De accountant in Chiang Rai verteld me dat de revenue departement daar aangeeft dat daarvoor ook een belasting aangifte gedaan moet worden?

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#11 Bericht door pjotter » zaterdag 03 september 2022, 10:07

Netjes vonked 👍👍👍
vonked schreef: zaterdag 03 september 2022, 06:21 Even een update mbt dit topic. Gisteren heb ik wederom de vrijstelling verleend gekregen. Ditmaal tot 2028. Bij deze allemaal bedankt voor hulp en reacties. [|)

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#12 Bericht door pjotter » zaterdag 03 september 2022, 10:27

Tja brake0345, ik moest helaas echt aangifte doen met dat PND91 formulier hier in Korat. 🙄 "koffiegeld", hoe legaal eigenlijk ook, omdat je eigenlijk volgens het verdrag alleen maar aan hoeft te tonen dat je belasting PLICHTIG bent in Thailand (na 180 dagen hier wonen dacht ik), is mij niet gelukt.

Maar goed, als je niet AL teveel geld Thailand laat binnen komen valt de belasting hier wel mee. Een voorbeeld: Bij 65+ is de totale vrijstelling 500k฿ als je verder geen echte Thaise familie leden hebt (Kinderen, vrouw, is 60k฿ per persoon extra aftrek).
Bij jaar transfer van b.v. 650k฿, betaal je dan over 150k฿ , 5% > 7,500฿. Dus t.o.v. NL valt dat dus erg mee. De rest laat je in NL staan en dan kun je eventueel een bedrag aan het begin van het volgende jaar overmaken. Dit spaargeld van het vorige jaar is onbelast in Thailand heb ik begrepen. Voor de veiligheid, om eventuele discussies later te voorkomen, heb ik daarvoor een separate bankrekening bij een andere bank geopend. Chokdee !! [|)
brake0345 schreef: zaterdag 03 september 2022, 09:41 Wat is er nodig om een RO22 te verkrijgen? De accountant in Chiang Rai verteld me dat de revenue departement daar aangeeft dat daarvoor ook een belasting aangifte gedaan moet worden?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#13 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 03 september 2022, 12:52

Pjotter en Brake0345, ik stel voor dat je in het bekende blog eens leest het advies dat Lammert de Haan heeft geschreven. Zie zijn bijdrage van 17 maart en 3 mei 2021 en de reactie van Antoine van 8 maart 2022. En er is meer over geschreven daar.

Iets voor de kat zijn staart betalen, al hou je nog zo van dat land en zijn inmiddels geschorste eerste minister, is vreemd en on-Nederlands. Bovendien kun je het geld ook terugvragen zonder vrijstelling van loonbelasting; dat doe je op het C-biljet na afloop van het jaar en daar claim je de vrijstelling over het inkomen waarover alleen Thailand mag heffen. Helaas kan men dan weer die RO22 vragen...

Tja, tenzij je er vanaf wilt zijn met een kleine bijdrage zoals Pjotter voorstelt. Dan heb je weer X jaren vrijstelling.....

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#14 Bericht door brake0345 » zondag 04 september 2022, 01:57

Dus zowel uit het antwoord van Pjotter als ook van Erik lees ik dat als de Nederlandse belastingdienst een RO21 of RO22 vraagt, in Thailand eerst aangifte gedaan moet worden?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Welke Documenten voor Verlenging Vrijstelling Loonbelasting

#15 Bericht door erik-kuijpers » zondag 04 september 2022, 06:46

Brake0345, dat denk ik. Je zou het kunnen proberen bij de dienst maar men aanvaardt geen papier dat niet (mede) in de Thaise taal is gesteld, heb ik wel eens gelezen.

In dat geval blijft aangifte over. Ik weet niet van welk land jouw inkomen afkomstig is maar als je AOW hebt is dat mede in Thailand belastbaar al moet men reductie verlenen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”