Dan ben je toch een 'dombo'

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Dan ben je toch een 'dombo'

#1 Bericht door wpdl » zaterdag 14 mei 2022, 11:47

'Onvindbare' gepensioneerden hebben recht op honderden miljoenen euro's

Honderden miljoenen euro's van 'onvindbare' gepensioneerden blijven liggen bij pensioenfondsen. Dat bevestigt pensioenfonds ABP zaterdag na berichtgeving van De Telegraaf.

Het gaat om mensen die recht hebben op een pensioen, maar dat niet hebben aangevraagd. Het pensioen kan daardoor niet worden uitgekeerd. Pensioenfondsen proberen met hen in contact te komen.

Zo zijn bij ambtenarenfonds ABP geen adresgegevens van negentienduizend gepensioneerden bekend, onder meer doordat ze in het buitenland zijn gaan wonen. Voor hen ligt nog 300 miljoen euro klaar. Per persoon gaat het om gemiddeld bijna 16.000 euro.


Volledige verhaal op nu.nl

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Dan ben je toch een 'dombo'

#2 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 14 mei 2022, 13:18

Vreemd, want bij de SVB hebben die mensen mogelijk wel een AOW-uitkering. Maar ja, de heilige privacy! De fondsen hebben een afdeling die die mensen opzoekt en facebook en dat soort dingen kunnen een hulp zijn.

Maar wat doe je met buitenlandse namen? Ik heb in mijn beginjaren meegeholpen met de loonadministratie voor kleine aannemers en dan loop je aan tegen AYOUB, Mohammed en MOHAMMED, Ayoub die op dezelfde dag geboren zijn en in hetzelfde kamertje wonen. Nu is alles elektronisch en kom je zonder ID en BSN niet aan het werk maar toen, jaren 70, was dat niet zo. Nou, ga maar zoeken.... In zijn thuisland kan ie goed MOHAMMAD heten...

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Dan ben je toch een 'dombo'

#3 Bericht door Joep » zaterdag 14 mei 2022, 13:31

Als ik kijk hoe de achternaam van de famile van mijn vrouw in het engels in het paspoort staat. 6 Kinderen 4 verschillende manieren geschreven. Ga dan maar zoeken.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Dan ben je toch een 'dombo'

#4 Bericht door wpdl » zondag 15 mei 2022, 00:51

Ik denk dat jullie het verhaal om aan het draaien zijn.
De zoekacties van diverse instanties zijn goed bedoelde service.
De uitkeringsgerechtigde is natuurlijk zelf verantwoordelijk om zijn gegevens correct te houden en buiten Nederland zijn aanvraag zelf te doen.

Dat er veel Noord-Afrikanen bij zitten zal best, maar zo zijn er wel meer redenen op te noemen schijnbaar waarom men dat vergeet.
De dood is er een van.

Als je bij het SVB [oeps] DigiD kan inloggen moet veel zo niet alles zichtbaar zijn volgens mij.
Zolang alle gedane arbeid officieel is natuurlijk.
Heb ooit wel eens een site adres gehad die dat uitzoeken [tegen betaling] als je denkt goh mis er een paar.
Laatst gewijzigd door wpdl op zondag 15 mei 2022, 04:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Dan ben je toch een 'dombo'

#5 Bericht door jumbo » zondag 15 mei 2022, 02:50

Via DigiD kan je al je opgebouwde pensioenen vinden bij rijksoverheid.nl

Als ex gastarbeider en expat heb je dezelfde rechten en plichten en ook daar wordt zo gauw je 65+ plus bent e.e.a.aan je gemeld
vermits je uiteraard je gegevens in NL uptodate zijn.
Als je dus bij de hezbolla of FARC bent gaan werken en liever anoniem blijft dan mis je deze zaken dus

Mijn gedachte is dat het teruggekeerde kort verblijvende gastarbeiders zijn geweest en criminelen die liever hun woonlocatie voor henzelf houden
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Dan ben je toch een 'dombo'

#6 Bericht door jumbo » zondag 15 mei 2022, 04:02

En dan heb je de vrouwen en eventueel kinderen nog van de gastarbeiders, beiden zijn wellicht niet op de hoogte van het feit dat deze ook recht hebben op...
IK was zelf ook verbaasd nog een 'pensioen' aan te treffen van een werkgever waar ik een paar maand gewerkt had...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Dan ben je toch een 'dombo'

#7 Bericht door erik-kuijpers » zondag 15 mei 2022, 06:33

Willem, natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk en ik kreeg tijdens mijn werkzaam leven ieder jaar een briefje met de stand van het opgebouwde pensioen. Die moet je bij verhuizing dus inseinen en als je dat vergeet, tja, dan krijg je het pas als men je gevonden heeft.

Wat men met dat niet opgevraagde geld gaat doen? Er zal wel een regeling voor zijn en anders maar in de stroppenpot want de mens wordt ouder dan men 50 jaar geleden dacht.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”