water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#1 Bericht door jumbo » donderdag 28 april 2022, 09:57

Heeft iemand ervaring met of een adresje van een bedrijf/persoon die dit kan doen?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#2 Bericht door jumbo » maandag 01 mei 2023, 00:04

Uiteindelijk een bedrijf gevonden. Locale prijs is 170.000 thb dit bedrijf doet het voor 40.000 thb minder...
Garandeerd schoon water, geen solar pomp maar dat is een kleine aanpassing als we dat zouden willen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#3 Bericht door brake0345 » maandag 01 mei 2023, 03:45

Hoe diep gaan ze? Onze put in Chiang Rai is een meter of 35 en dat is schoon water maar erg hard dus veel kalk.

Wij hebben een pomp op de put maar dieper als die 35 meter dan is een veel duurdere roestvrijstalen borehole pomp nodig, die gaat in de pijp naar beneden.

Ik heb weleens gehoord dat het water pas drinkbaar is rond 80 meter?!

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#4 Bericht door jumbo » dinsdag 02 mei 2023, 00:44

Drinkbaar water en diepte hangen mede af van locatie
3 buren hebben een dergelijk systeem, op solar, en varierend tussen de 40-50 meter
Boorder gaat door tot er drinkbaar water is, volgens hem nooit dieper hoeven te gaan dan 60

Overigens hoeft het niet drinkbaar te zijn als per de mening van het woord, ik kan er nog een water purification system
aan toe voegen om het water drinkbaar te maken, doen we nu ook met leiding water. Dus schoon water is de eerste optie.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#5 Bericht door pjotter » dinsdag 02 mei 2023, 02:01

Is dat niet veel geld ? Mss zeer afhankelijk in welke (toeristische?) regio, maar hoor hier (20km ten zuiden van Korat) prijzen van 20,000-30,000฿. 🤷‍♂️ Zelf geen ervaring mee
jumbo schreef: maandag 01 mei 2023, 00:04 Uiteindelijk een bedrijf gevonden. Locale prijs is 170.000 thb dit bedrijf doet het voor 40.000 thb minder...
Garandeerd schoon water, geen solar pomp maar dat is een kleine aanpassing als we dat zouden willen

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#6 Bericht door foppo » dinsdag 02 mei 2023, 05:48

Wij hebben drinkwater op 25 a 30 meter diepte, daar hangt een "submerge" pomp in en die houdt een vat van 2000 liter op drie-kwart niveau.
Daar achter zitten twee filters en een inverter pomp die gaat lopen zodra de kraan opengaat en dat water is voor alles, wasmachine, toilet, douche en....een later toch maar aangebracht drinkwater filter onder het aanrecht in de keuken.
In de keuken heb ik een uit Nederland meegebrachte mengkraan geïnstalleerd. Blauw is gewoon water en rood is drinkwater wat uit het drinkwater filter onderuit het gootsteen kastje komt.

Nu hebben we onlangs de keuken verbouwd en ik heb dat drinkwaterfiltersysteem er uit gegooid.
A. Het neemt te veel ruimte in.
B. Elk jaar moet je drie filters in dat ding vervangen.
C. Er komt een heel klein piesstraaltje uit de kraan.
En dat laatste was wel doorslaggevend om dat systeem niet meer te gebruiken want elke avond staat vrouwlief een paar flessen te vullen om daarna in de koelkast te leggen die we vervolgens de volgende dag leegdrinken of verbruiken omdat dat piesstraaltje wat uit dat filter komt veel te lang duurt en bovendien niet koel is.
En dan nog wat, afgezien van de gebruiksonvriendelijkheid van zo'n filter installatie zijn de jaarlijkse kosten ook niet misselijk: die filters moesten door een monteur vervangen worden en dat komt op zo'n 2800 bath plus wat werkloon en een fooitje.
Die gast was wel een uur of twee bezig.
Uiteindelijk blijkt dan op jaarbasis flessen water goedkoper en veel gemakkelijker te zijn.
De leverancier brengt ze aan huis, zet ze netjes in de schuur en toevallig net eergisteren 40 pakken á 6 flessen van anderhalve liter laten bezorgen.

Mijn punt is: bezint eer gij begint wat hoe diep je ook je put boort en hoe goed de kwaliteit van het water ook is, (en wij hebben geluk: heel zacht water en aanvankelijk wel wat ijzer maar dat is verdwenen) je zult toch vlak voor je drinkwater tappunt de zekerheid willen hebben dat je water bacterie- en virus vrij is denk ik, ik tenminste wel. Op een geven moment vond ik in de waterleiding toch wel erg veel zwarte aanslag en in de kraan filterzeefjes zoveel troep dat ze bijna verstopt raakte. Dus nam ik het zekere voor het onzekere.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#7 Bericht door jumbo » woensdag 03 mei 2023, 01:09

Hey Foppo

Uiteraard gaat zekerheid/gezondheid voor
Wij installeren het drinkwaterfilter niet in de keuken maar in de wasruimte zeg maar. Nu dus ook.

Vervangen alles zelf, reversed osmose system, kosten ca. 800-1,000 thb per keer, Eens in de 7-8 maanden
De vrouw doet de vervanging op haar gevoel en ze doet het zelf dus het is niet echt een 'klus'

Terzijde, ik heb hier een mengkraan gekocht, warm en koud water via een mini waterheater onder de wasbak
voor de afwas en die gedachte is geaccepteerd.
Ook een garbage disposer geplanned, maar de vrouw moet nog warm lopen voor dat idee
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#8 Bericht door jumbo » woensdag 03 mei 2023, 01:11

pjotter schreef: dinsdag 02 mei 2023, 02:01 Is dat niet veel geld ? Mss zeer afhankelijk in welke (toeristische?) regio, maar hoor hier (20km ten zuiden van Korat) prijzen van 20,000-30,000฿. 🤷‍♂️ Zelf geen ervaring mee
jumbo schreef: maandag 01 mei 2023, 00:04 Uiteindelijk een bedrijf gevonden. Locale prijs is 170.000 thb dit bedrijf doet het voor 40.000 thb minder...
Garandeerd schoon water, geen solar pomp maar dat is een kleine aanpassing als we dat zouden willen
Dat zijn de bronnen voor de boeren om het land nat te houden of de klong bij te vullen
Ze gaan niet diep 5-10 meter
Geen schoon of drinkbaar water en ook niet goed genoeg om te douchen zoals ik het heb gezien bij forumlid in Korat
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#9 Bericht door wpdl » woensdag 03 mei 2023, 01:22

Foppo de meer commerciële watertap punten die volgens hetzelfde systeem werken wat zuiveren betreft hebben een opslagtank van een honderd liter,
Dan zit er na de opslagtank een klein pompje die een normale druk geeft als je water vraagt.
Resultaat, men heeft een meer als normale hoeveelheid water uit dat tappunt.

Dat kan een oplossing voor je zijn met het piesstraaltje.
Filters zijn kan en klaar en werkt bij de meeste met een schroefbus, dus dat zou niet het grootste drama moeten zijn.
Duur zijn die dingen wel.

Heb er een van een halve meter lang met een diameter van 12 centimeter.
Filter gaat de 1000 Baht voorbij.
Eens per jaar vernieuwen volgens instructies.

Jumbo,

Schoon laat staan drinkbaar water zonder risico is in heel Thailand een fabeltje. Zelfs het 'gemeente' water is met grote regelmaat troebel of geeft een vervelende aanslag in je douche. Hier in Korat zit op veel plaatsen het grondwater op die diepte, klopt. Enkele tientallen meters diverse mensen in mijn regio hebben het en gebruiken het voor de tuin, et cetera, maar het mixen met tapwater is mij ook bekend. Kosten ook soort genoemde bedragen als pjotter aangeeft. Filter kan je er altijd op zetten voor zwevend vuil. Meer belangrijk lijk mij wat kan je er niet uithalen. Jij zit langs de kust begrijp ik uit je verhaal, hoe is het met zoutgehalte en zware metalen in dat water voordat je er een klein kapitaaltje aan besteed lijk mij. Een boring op lagere diepte met filter en dus altijd drinkwater uit flessen gebruiken is te overwegen. Komen ze gewoon brengen, zeker als je gelijk een pick-up vol besteld.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#10 Bericht door Joep » woensdag 03 mei 2023, 06:24

Wij hebben redelijk schoon leidingwater, in 10 jaar nog nooit de tank hoeven te reinigen.
Voor drinkwater gebruiken we deze:
https://www.homepro.co.th/m/p/1117015

Makkelijk zelf te monteren.
Filter gaat 3.000 liter mee en is makkelijk zelf te vervangen (2 minuten werk). Apparaat geeft zelf aan wanneer het tijd is om te vervangen.
Redelijke goede doorstroom, globaal 2 liter per minuut.
En het belangrijkste, water smaakt goed.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#11 Bericht door jumbo » donderdag 04 mei 2023, 00:53

wpdl schreef: woensdag 03 mei 2023, 01:22
Jumbo,

Schoon laat staan drinkbaar water zonder risico is in heel Thailand een fabeltje. Zelfs het 'gemeente' water is met grote regelmaat troebel of geeft een vervelende aanslag in je douche. Hier in Korat zit op veel plaatsen het grondwater op die diepte, klopt. Enkele tientallen meters diverse mensen in mijn regio hebben het en gebruiken het voor de tuin, et cetera, maar het mixen met tapwater is mij ook bekend. Kosten ook soort genoemde bedragen als pjotter aangeeft. Filter kan je er altijd op zetten voor zwevend vuil. Meer belangrijk lijk mij wat kan je er niet uithalen. Jij zit langs de kust begrijp ik uit je verhaal, hoe is het met zoutgehalte en zware metalen in dat water voordat je er een klein kapitaaltje aan besteed lijk mij. Een boring op lagere diepte met filter en dus altijd drinkwater uit flessen gebruiken is te overwegen. Komen ze gewoon brengen, zeker als je gelijk een pick-up vol besteld.
Ik denk dat je jezelf wat meer moet verdiepen in deze zaken en internet is dan je beste vriend

In Bangkok stelt de regering dat het water uit de kraan drinkbaar is, ik heb het geprobeerd en het deed me denken aan het water in de US, schoon maar een hoger chloor gehalte als bijvoorbeeld in NL
Het is effe wennen, net als in de US, konijnen uitwerpselen moet je aan denken, maar daarmee is het leed geleden. Mijn vrouw ging toch voor gefilterd water, mede door de chloor geur van leiding water
https://iwaponline.com/ws/article/22/5/ ... ater-among Angst is geen goede raadgever

Ik ken verscheidene mensen die een bron hebben, sommige filteren en sommigen niet, en het water wordt gedronken en overal voor gebruikt.
Mijn filter is slechts voor drinkwater, de rest is rauw water uit de grond. De boorder garandeerd, test en toont de kwaliteit vs leiding water. Dit laatste is een gebruik bij het boren.
Google en je ziet verschillende bronnen van lieden die bronwater drinken en van de twijfelaars zoals jij :lol:

Als je nog een keer in Egmond aan Zee komt, in het centrum dan loop je langs een water put, die in vroeger tijden werd gebruikt als drink en ander water.
Vroeger stond hij wat meer uit de kust, maar door de tand des tijds en erosie is de plaats nu meer richting de kust.
Dit was 'natuurlijk' gezuiverd door het zand/de duinen, in Nederland is dat nog steeds een bron van leiding/drinkwater, zgn. duinwater regenwater dat gezuiverd is door het zand
Grondwater (beekjes/rivieren etc 60% van al het water in NL gebruikt) is aan de kust nog te zoutig, je moet dan echt boren.
en dan hebben al onze bronnen in NL nog een zuivering nodig.

Onze locatie is een 10-15 km in directe lijn van de kust en er zijn meerdere buren die een bron hebben, wat ik al eerder heb aangehaald, en niemand klaagt over zout en/of metaal.
Zelfs de Poo Yai adviseerde ons een bedrijf voor het boren....
Ik vermoed sterk dat zand hier ook de natuurlijke zuivering is waarmee wij ons voordeel kunnen doen. Of dat we te ver uit de kust wonen voor zeewater wat meer plausibel lijkt
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#12 Bericht door jumbo » donderdag 04 mei 2023, 00:53

Joep schreef: woensdag 03 mei 2023, 06:24 Wij hebben redelijk schoon leidingwater, in 10 jaar nog nooit de tank hoeven te reinigen.
Voor drinkwater gebruiken we deze:
https://www.homepro.co.th/m/p/1117015

Makkelijk zelf te monteren.
Filter gaat 3.000 liter mee en is makkelijk zelf te vervangen (2 minuten werk). Apparaat geeft zelf aan wanneer het tijd is om te vervangen.
Redelijke goede doorstroom, globaal 2 liter per minuut.
En het belangrijkste, water smaakt goed.
In de beschrijving
-Product Usage
-For filtering water.
-Use with clean water only. (neem aan dat ze bedoelen geen regenwater)

Waar heb je hem geplaatst?? Onder werkblad?
Weekend effe kijken bij homepro
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#13 Bericht door wpdl » donderdag 04 mei 2023, 01:57

Het water in Bangkok is volgens WHO afspraken drinkbaar en that's all in Thailand.

Brak water chloor,metalen dat zijn zaken die je smaak pupillen activeren.
Je zal er niets van krijgen, maar of het lekker is?
Heeft niets met angst te maken is een demoniserende opmerking.

Je moet wel degelijk oppassen met tapwater in Thailand, zowel oppervlakte water als grondwater hier in Korat.
De rest van Thailand is dat niet anders in stad, dorp.

Uiteraard zijn er verzachtende omstandigheden.
Na bijna 15 jaar hier wonen gebruik ik 'rauw' tapwater ook voor diverse consumptie.
Maar wel zonder door te slikken [tanden poetsen]
Of na het koken [voedsel drank]
En uiteraard je fysieke verschoning.

De tijd geeft je een extra bescherming omdat je langzaamaan gewend raakt aan het water.

In korat doet met ook een weinig chloor in het water en dan nog periodiek en denk niet dat het bedoeld is om 'JOUW' te beschermen, maar om de leidingen van de maatschappij te reinigen.
Daar naast het is opgevangen oppervlakte water [hemelwater], bezinken is een van de weinige natuurlijken reinigingsmethode.
Daarom heb ik privé, drie tanks staan met nog een sediment filter ervoor.

En afhankelijk van het seizoen is het water niet helder.
Dusdanig klein vuil dat je het met het oog niet ziet, maar soms ook wel.
Het is hetzelfde als die PM2.5 je ziet het niet maar het is er wel.
De waterflessen industrie draait hier als een tierelier, alleen bij mij in de buurt zijn al een handvol zaken die niets meer verkopen als flessenwater.
Vrijwel niemand drinkt rauw tapwater en de openbare commerciële waterfilters staan ook op veel plaatsen die eigenlijk een regelmatige reiniging nodig hebben, en dat vaak niet krijgen.


Dat de aanvullingen over locatie in jouw voordeel kunnen zijn kan kloppen.
Het is niet pal langs de kust en meerdere bronnen al een testkit en eens wat water van de buren zou je antwoord kunnen geven.

Bedrijven zijn er om een product te verkopen, dus die denken niet hetzelfde als de koper.
Poo Yai wil ik het eigenlijk niet eens over hebben, leuk aardig goed bedoelt, meer niet.

Conclusie uiteraard heb je water nodig dus je zal eens oplossing moeten zoeken en dat is vandaag de dag boren met de waarschijnlijke diepte water.
Drinkwater, Flessen of die 8 liter Barrel's.

Mijn mening uiteraard.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#14 Bericht door jumbo » donderdag 04 mei 2023, 03:43

We hebben ook water uit de kraan, maar vanwege onze farm gedachte is een bron op den duur goedkoper als tapwater voor het besproeien van de hydro- en andere culturen of de vis vijver
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: water/bron boren in Petchaburi/Cha-am

#15 Bericht door Joep » donderdag 04 mei 2023, 06:33

@Jumbo, bij ons staat ie weggemoffeld op het keukenblad, aangesloten op de normale keukenkraan. Klein kraantje openzetten en water stroomt naar de filter. Loop al lang met de gedachte om een mengkraan te gaan gebruiken, maar de thaise nonchalantheid houd mij tegen. (vrees dat dochterlief en sommige logees met gefilterd water gaan afwassen en klagen dat er weinig water uit de kraan komt). De filters zijn redelijk prijzig.

Wij hebbdn voor dit systeem gekozen omdat "onze" Homopro deze filtefs altijd op voorraad heeft. (Bij Fashion Island). Hadden eerst een anders maar die filters moet js iedere keef bestellen en dat apparaat geeft niet aan dat je moet vervangen.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”