Huis bouwen op een rijstveld

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Huis bouwen op een rijstveld

#1 Bericht door weyde4 » woensdag 27 april 2022, 16:17

Mijn vrouw wil een rai grond kopen (een rijstveld) om daar een huis op te laten bouwen in de omgeving Nongmek 20 min. rijden van SakonNakhon
kan dat of is de grond te drassig
De grond 1 Rai vragen ze 500.000 thb voor

Edgar van der Weyde

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#2 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 27 april 2022, 22:09

Naast ons huis buiten Nongkhai werd oud rijstveld opgehoogd met een meter rooie vette klei. Vijf jaar later was het weer op straatpeil. Maar nog steeds gaat men daar niet op bouwen.

Als jij wil bouwen op vers rijstveld laat dan heien tot op de zandlaag. Men kan in Thailand heien op de klassieke manier, met betonnen palen, en ook met buizen die men vult met beton en er weer uittrekt zodat er in de bodem een olifantsvoet, een klompvoet, ontstaat. Ik heb met beide systemen geen ervaring.

Nongmek ligt naast Nonghan en dichter bij Udon Thani dan bij Sakon Nakhon. Die prijs van 500.000 baht per rai lijkt me zwaar overdreven..... Weet je zeker dat er een echt chanoot is, en dat je er een huis mag bouwen? Is de vergunning van de gemeente er al? Ligt het terrein aan een openbare weg waar je een eigen uitgang naar hebt?

Raadpleeg een lokale advocaat om de titel na te laten kijken en neem niet iemand uit de familiekring die vertelt wat jij graag wil horen.....

weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#3 Bericht door weyde4 » vrijdag 29 april 2022, 08:48

Erik bedankt voor je info, naar mijn weten zijn er 2 Nongmeks een bij Sakonakhon en een bij Udontani dus wat werwarrend.
ik ga wat voorzichtiger te werk na jou info want heb geen zin om me een buil te vallen, Dank je wel

gr. Edgar van der Weijde.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#4 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 29 april 2022, 09:01

Ik kocht een jaar of 8 terug het gebruiksrecht op 480 m2 grond met een groot huis er op voor 6 ton baht ongeveer. De eigendomspapieren (chanoot met bouwvergunning) heb ik een Thaise juriste laten nakijken en die is ook op de gemeente geweest om te kijken of er geen bestemmingsplan lag, of plannen voor een nieuwe weg of een herriefabriek.

Het is geen eerste klas ligging, in dorp 'Achtergat' een 8 km van Nongkhai stad. We zijn er blij mee en hebben er een kamer-badkamer aangebouwd. Het geheel staat nu op naam van de jongste zoon (40) van mijn ex-vriendin omdat pleegzoon toen nog te jong was; volgend jaar wordt ie 20 en kan het op zijn naam maar ik woon in de EU en heb het exclusief gebruik afgestaan. Dus ze zoeken het zelf wel uit....

weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#5 Bericht door weyde4 » vrijdag 29 april 2022, 09:15

Dat zijn nog eens andere prijzen, (wel tussentijds gestegen denk ik) dan is dit aan de dure kant want bij nader inzicht is het nog geen rai maar 1100 m2 denk ik overgens aan de openbare weg met electrichiteit langs de weg

Gr Edgar

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#6 Bericht door wpdl » vrijdag 29 april 2022, 10:39

Als je de drie voorzieningen (consumptiewater riool en elektriciteit) dicht in de buurt heb voor aansluiting heb je al een hoop gewonnen.
Oeps vier internet natuurlijk.
Kostprijs grond is geen richtprijs voor in mijn gedachte.
Kijk wat voor garanties er op staan en dus mogelijkheden.
Afvinken zonder na de bahtjes te kijken wat je wel en niet wil.
En ieder heeft daar zo zijn voorkeur in.

1100 meter is een degelijke plek voor huis tuin en wat al niet meer.
Heb je je handen vol aan om dat op zijn Europees in te vullen.

Heb er 600 voor een witneus als god in Frankrijk /Thailand wat ruimte betreft.

Succes.
Laatst gewijzigd door wpdl op vrijdag 29 april 2022, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#7 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 29 april 2022, 11:51

Wat Willem zegt, stadswater en internet in de buurt?

Maar dat stadswater bij ons is niet drinkbaar; wel licht gechloreerd maar echt geen drinkwater. Drinkwater = Tescoflesjes, kookwater = de 20L jerrycans. Stadswater is voor wc en douche en afwas.

Riool hebben wij niet; niet voor hemelwater, niet voor ander vocht. WC- en douche- en keukenwater gaat in drie diepe putten met deksel (en daarin is mijn aarding geworteld). Hemelwater gaat waar de hemel het neerlegt en de zwaartekracht doet de rest.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#8 Bericht door Mario08 » donderdag 05 mei 2022, 07:26

erik-kuijpers schreef: vrijdag 29 april 2022, 09:01 Het geheel staat nu op naam van de jongste zoon (40) van mijn ex-vriendin omdat pleegzoon toen nog te jong was; volgend jaar wordt ie 20 en kan het op zijn naam maar ik woon in de EU en heb het exclusief gebruik afgestaan. Dus ze zoeken het zelf wel uit....
Ook een minderjarige kan eigenaar zijn van land, zolang er maar geen schulden op rusten. Er kan alleen een probleem zijn als het land als onderpand dient voor een lening, omdat je dan een schuld aan een minderjarige geeft. Bij een minderjarige kan het land (de chanote) niet als onderpand dienen, tenzij je toestemming krijgt van de rechter.

weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#9 Bericht door weyde4 » zondag 08 mei 2022, 10:34

Erik, er zijn geen kabels en palen die zullen dus gemaakt moeten worden, over een afstand van 600mtr., maar denk dat er mischien een oplossing met zonne panelen is

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#10 Bericht door erik-kuijpers » zondag 08 mei 2022, 10:41

Zonnepanelen geven in de nacht geen stroom en dan wil je toch een airco of ventilator hebben of een lampje; en de koelkasten?

Waar gebouwd wordt moet stroom komen dus ga eens informeren, of beter, laat informeren door een Thai. Palen en kabels horen in de stroomprijs te zitten net als trafo's. Alleen vanaf de meter (en die komt aan de dichtstbijzijnde paal) tot jouw huis zijn jouw kosten. Pak het tactisch aan, blijf weg met je witte neus, laat een Thai het opknappen.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#11 Bericht door sjeng » zondag 08 mei 2022, 13:18

erik-kuijpers schreef: zondag 08 mei 2022, 10:41 Zonnepanelen geven in de nacht geen stroom en dan wil je toch een airco of ventilator hebben of een lampje; en de koelkasten?

Waar gebouwd wordt moet stroom komen dus ga eens informeren, of beter, laat informeren door een Thai. Palen en kabels horen in de stroomprijs te zitten net als trafo's. Alleen vanaf de meter (en die komt aan de dichtstbijzijnde paal) tot jouw huis zijn jouw kosten. Pak het tactisch aan, blijf weg met je witte neus, laat een Thai het opknappen.
Ik ben toch bang dat je zelf voor de kosten van de 600 m stroomkabel en 20 palen mag opdraaien. zo gaat dat hier ten landen nou eenmaal, per paal omgeveer 5000 thb en de kabels ?????, wordt een duur project maar dan heb je wel stroom.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#12 Bericht door wpdl » zondag 08 mei 2022, 15:02

Klopt, het feit dat jij ergens een huis neer plempt, is nog geen reden om daar nutsvoorzieningen naartoe te brengen.
Alles in overleg de kleur van je neus heeft er weinig mee van doen de communicatie wel dus ja beter een Thai zeg de landeigenaar en die is Thai.
Zonne-energie is mogelijk, maar een off- grid installatie kost ook flink wat pegels meer dan die afstand als PEA overbruggen kost.
Uiteraard is on grid wel mogelijk.
Zie ander onderwerp van jumbo.
Geen idee hoe je situatie is met die 600 meter of je nog meer aansluitingen [buren] kan verwachten mocht het puur alleen jullie zijn zou je die mogelijkheid die ik in je tweede onderwerp aangeef over elektra kunnen bespreken.
Men heeft vandaag de dag degelijke kabels zelf palen op openbare grond plaatsen zal ook hier te veel zijn van het goede.
Hoewel een 'verlengsnoertje' van 600 meter wel stevig is wat dichterbij zou schelen in de kosten.
Waar die meter hangt, interesseert uiteindelijk niemand wat die hoeft echt niet voor je huis te staan.
Is die afstand correct of natte vinger werk?
Succes, je weet maar nooit hoe het loopt als je de 'juiste ambtenaar' treft en die zijn er ook vaak in Thailand.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#13 Bericht door erik-kuijpers » zondag 08 mei 2022, 21:56

Maar die palen zijn dan wel van jou! Nee, forget it, die palen staan in gemeentegrond en de volgende bouwer daar steekt zijn kabel er ook in en dan ben jij de schlemiel die alles heeft betaald. Dus geloof ik daar niks van.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#14 Bericht door wpdl » maandag 09 mei 2022, 01:19

Deze dames of heren bellen weet je alles.
Er zijn diverse mogelijkheden om het uit te besteden.
Alleen PEA of een combinatie met particulieren bedrijven [goedgekeurde palen plaatsen of kabel ingraven waar het mag]
En ja dat klopt in overleg kunnen andere mensen 'gewoon' van jou palen gebruik maken.
Doen allerlei instanties in heel Thailand met 'draadjes' eraan hangen.
Reclame eraan vast binden mag niet :giggle:

https://www.pea.co.th/en

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Huis bouwen op een rijstveld

#15 Bericht door erik-kuijpers » maandag 09 mei 2022, 07:05

Bij ons in het straatje deed de PEA dat met enkele onderaannemers. Er kwamen in dat doodlopend straatje twee huizen bij en alle kabels hingen aan bamboepalen vanaf de toen laatste betonnen paal voor ons huis. Er kwamen drie betonnen palen bij en kosten PEA want de bewoners, allemaal arme Thais, hebben niks gedokt daarvoor.

Het gat graven deed een onderaannemer met zijn knecht. Met de handjes dus, een grondboor en daarna een schep. Een meter diep in de vette rooie klei. Toen kwam de auto van de PEA zelf met betonnen palen; dat heeft een dag geduurd want die liep vast in de modder.... Zit de paal er in dan hangt men kabels en tenslotte komen deskundigen die de kabels koppelen MET HET STROOM ER OP nota bene. Maar dat gaat met een glimlach van 'wat kan mij nou gebeuren...' Misschien maar de beste houding ook.... :giggle:

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”