vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vonked
Expat
Expat
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 09 november 2011, 10:53
Locatie: Chonburi

vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#1 Bericht door vonked » zondag 10 april 2022, 08:04

Goedemiddag.

De eerste 10 jaar Thailand zitten er op en dus is het tijd voor verlenging van vrijstelling voor loonheffing.
Mijn vraag is in hoeverre de papierkraam heden ten dage afwijkt van 10 jaar geleden. Het gaat immers op een verlenging.
M.a.w. wat en waar mag ik gaan aanleveren?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#2 Bericht door erik-kuijpers » zondag 10 april 2022, 12:27

Je geeft de voorkeur aan vrijstelling van loonbelasting, aan de bron dus. Sinds eind 2016 vraagt 'Heerlen' bewijs dat je in Thailand belastingplichtig bent en in het algemeen is dat een bewijsstuk dat je in Thailand aangifte hebt gedaan. Dan lever je aan Heerlen het formulier RO 22 in en die krijg je in Thailand nadat je aangifte hebt gedaan.

Je hebt vrijstelling voor NL inkomen; ik neem aan dat je bedrijfspensioen bedoelt en dat is in Thailand belastbaar. Dus vraag daar het bewijsstuk op dat je in Thailand aangifte hebt gedaan en stuur dat naar Heerlen.

Overigens, wat Heerlen vraagt is onjuist. Dat mag men niet vragen, het verdrag voorziet niet in een bepaling daarvoor. Je kunt trouwens op jouw C-biljet ook die vrijstelling claimen en dan krijg je de centen pas na ruim een jaar terug. Maar waarom zou je het pensioen niet in Thailand aangeven; je bent dat gewoon verplicht.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#3 Bericht door johnny013 » maandag 11 april 2022, 10:22

RO 22 is nogal een probleem hier in Chon Buri... heb het vorig jaar na mijn aangifte ook gevraagd, ben van drie kastjes naar 4 muren gestuurd, maar niets... heb het vorige maand tijdens mijn recente aangifte ook weer geprobeerd maar men kijkt mij niet begrijpend aan. Dan maar achteraf... Lammert de Haan heeft het ook dit jaar weer keurig geregeld voor mij.
Het is zoals het is...

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#4 Bericht door jomel17 » maandag 11 april 2022, 14:24

Ik woon in Khon Kaen en moest verleden jaar na het betalen van mijn belasting hier naar Udon Thani rijden voor dat formulier 22...halve dag onderweg.....
หลงรัก

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#5 Bericht door erik-kuijpers » maandag 11 april 2022, 22:00

Jos, Udon Thani is het regionale kantoor en dat is boven-provinciaal. Maar als je het ding maar krijgt.....

Over een paar jaar ligt er een nieuw verdrag NL-TH en reken maar dat er een wijziging komt in de manier waarop pensioenen worden belast. Lammert heeft er al over geschreven in het bekende blog.

Ik zie net het nieuwe verdrag NL-Colombia en als je ziet wat daar (art 17) over pensioenen staat dan wordt niemand in Thailand blij... Maar strikt remittance base kan ook en dan is de truc uit art 1 van de PIT voorbij.....

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#6 Bericht door pjotter » maandag 11 april 2022, 23:44

Hallo Erik. Je zegt " Overigens, wat Heerlen vraagt is onjuist. Dat mag men niet vragen, het verdrag voorziet niet in een bepaling daarvoor". Dat had ik ook al langer geleden van Lammert begrepen. Maar heeft daar dan nooit iemand een rechtzaak of zo over gevoerd ? Niet dat IK zo'n 'protester' ben, maar dit is toch wat vreemd na al die jaren, niet ?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#7 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 12 april 2022, 06:32

Pjotter, Lammert heeft enkele procedures gewonnen van de dienst maar die zullen over de hoofdzaak zijn gegaan (het recht op vrijstelling) en niet over de RO22. Als het uitspraken in het nadeel van de dienst zou regenen dan zou men wel reageren maar de meeste mensen schrikken daarvoor terug wegens de (advies)kosten, de rompslomp en de doorlooptijd die, denk ik, tegen 12 maanden ligt (de gewenste doorlooptijd is max 30 weken). En dus blijft de dienst doen wat ze nuttig acht: een RO22 vragen.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#8 Bericht door Kees » dinsdag 12 april 2022, 09:00

Het eenvoudigst is om helemaal geen vrijstelling aan te vragen, maar één jaar overbruggen. Daarna, in mijn geval door Lammert, de teruggave aanvragen.
Wanneer je uitgeschreven bent in Nederland en sta je geregistreerd bij het RNI dan vraagt de belastingdienst verder nergens naar. En op deze manier heb je altijd een spaarpotje.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#9 Bericht door pjotter » dinsdag 12 april 2022, 10:51

Na het 1e hele jaar in Thailand, kwam (nadat ik het digitaal had gedaan en geweigerd werd) het bekende (handmatig in te vullen) M-biljet.
Ook Lammert laten doen maar men vroeg hem/mij direct om de RO22 verklaring 🙄
Blijkbaar kon men dit in het verleden iets eenvoudiger verkrijgen, als ook een "Tax ID" nummer. Hier in Korat kreeg ik die verklaring met geen mogelijkheid. Nadat ik dan toch maar belasting had betaald in Thailand, kreeg ik die RO22 verklaring, wel. Met nog een ambtshalve bezwaar tegen de oude aanslag, kreeg ik eindelijk mijn loonbelasting over dat eerste jaar terug.
Ironische was dat ik het jaar erop, gewoon digitaal aangifte had gedaan en binnen enkele weken de loonbelasting terug kreeg. Zoiets dus als wat jij zegt Kees ! :thumbsup:
Kees schreef: dinsdag 12 april 2022, 09:00 Het eenvoudigst is om helemaal geen vrijstelling aan te vragen, maar één jaar overbruggen. Daarna, in mijn geval door Lammert, de teruggave aanvragen.
Wanneer je uitgeschreven bent in Nederland en sta je geregistreerd bij het RNI dan vraagt de belastingdienst verder nergens naar. En op deze manier heb je altijd een spaarpotje.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#10 Bericht door Kees » dinsdag 12 april 2022, 14:44

:thumbsup:
pjotter schreef: dinsdag 12 april 2022, 10:51 Na het 1e hele jaar in Thailand, kwam (nadat ik het digitaal had gedaan en geweigerd werd) het bekende (handmatig in te vullen) M-biljet.
Ook Lammert laten doen maar men vroeg hem/mij direct om de RO22 verklaring 🙄
Blijkbaar kon men dit in het verleden iets eenvoudiger verkrijgen, als ook een "Tax ID" nummer. Hier in Korat kreeg ik die verklaring met geen mogelijkheid. Nadat ik dan toch maar belasting had betaald in Thailand, kreeg ik die RO22 verklaring, wel. Met nog een ambtshalve bezwaar tegen de oude aanslag, kreeg ik eindelijk mijn loonbelasting over dat eerste jaar terug.
Ironische was dat ik het jaar erop, gewoon digitaal aangifte had gedaan en binnen enkele weken de loonbelasting terug kreeg. Zoiets dus als wat jij zegt Kees ! :thumbsup:
Kees schreef: dinsdag 12 april 2022, 09:00 Het eenvoudigst is om helemaal geen vrijstelling aan te vragen, maar één jaar overbruggen. Daarna, in mijn geval door Lammert, de teruggave aanvragen.
Wanneer je uitgeschreven bent in Nederland en sta je geregistreerd bij het RNI dan vraagt de belastingdienst verder nergens naar. En op deze manier heb je altijd een spaarpotje.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#11 Bericht door Herbergier » woensdag 13 april 2022, 03:14

Ik ben in 2011 uitgeschreven in Nederland en heb in september 2021 de formulieren, die op de site van de Belastingdienst staan, Aangifte inkomstenbelasting over 2019 en 2020 ingevuld, twee weken geleden heb ik de inkomstenbelasting over 2019 en 2020 teruggestort gekregen.
Normaal krijg je dat al binnen een paar weken na ontvangst bij de Belastingdienst teruggestort, maar ik heb al jaren geen bankaccount meer in Nederland, dus ik kreeg een paar weken later per post het verzoek om mijn Thaise bankgegevens ook per post op te sturen, de eerste keer had ik het verzoek niet duidelijk genoeg ingevuld, dus kreeg ik nogmaals het verzoek per post om de juiste bankgegevens op te sturen en die zijn daarna wel geaccepteerd, vandaar dat het terugstorten nu ongeveer een half jaar duurde.
Ze vroegen mij niet om een bewijs dat ik belastingplichtig ben in Thailand.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#12 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 13 april 2022, 06:43

'Normaal krijg je dat al binnen een paar weken na ontvangst bij de Belastingdienst teruggestort'

Zegt Herbergier. Bij mij niet. Ik doe op 1 maart aangifte en krijg een voorlopige ergens in juni en dan komt het geld terug. Een paar maanden daarna volgt de definitieve (= nul) en komt de afrekening van zorg- en huurtoeslag.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#13 Bericht door Herbergier » woensdag 13 april 2022, 09:35

erik-kuijpers schreef: woensdag 13 april 2022, 06:43 'Normaal krijg je dat al binnen een paar weken na ontvangst bij de Belastingdienst teruggestort'

Zegt Herbergier. Bij mij niet. Ik doe op 1 maart aangifte en krijg een voorlopige ergens in juni en dan komt het geld terug. Een paar maanden daarna volgt de definitieve (= nul) en komt de afrekening van zorg- en huurtoeslag.
Bij de Belasting gaven ze dit aan in de brief die ik kreeg en toen ze eenmaal mijn goede Thaise bankrekening hadden had ik binnen een paar weken mijn geld terug.

Uitbetalen
We maken het te ontvangen bedrag binnen 1 week na dagtekening van deze beschikking over
naar uw rekening.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#14 Bericht door Kees » woensdag 13 april 2022, 10:03

Uitbetalen
We maken het te ontvangen bedrag binnen 1 week na dagtekening van deze beschikking over
naar uw rekening.

Dat klopt helemaal, maar zoals Erik ook al schreef wordt deze aanslag rond half juni verzonden en krijg je inderdaad het te verkrijgen bedrag voor eind juni op de, voor de belastingdienst bekende rekening gestort.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: vrijstelling voor loonheffing VS verlenging vrijstelling voor loonheffing

#15 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 13 april 2022, 15:07

Als dat werd bedoeld, ja; is de aanslag eenmaal daar dan volgt snel de uitbetaling.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”