Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#46 Bericht door genesis » dinsdag 08 maart 2022, 01:40

jumbo schreef: maandag 07 maart 2022, 00:36 Je huis is ook 3x niks waard als de pleuris echt uitbreekt.... dus ik zou cash gehouden hebben....dat kan je uitgeven, je huis niet
Dat is correct opgemerkt, dat was ook een beetje mijn dilemma....

Maar ik denk nog genoeg centen achter de hand te hebben, heb als 2de baan mijn ZZP werk om snel aan te vullen

En heb bewust uitstel belastingaangifte over 2021 aangevraagd om zo een jaar buffer te creëren, mocht de 'shit hits the fan' echt uitbreken dan ziet de fiscus masr hoe die zijn centen krijgt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#47 Bericht door Herbergier » dinsdag 08 maart 2022, 02:24

En heb bewust uitstel belastingaangifte over 2021 aangevraagd om zo een jaar buffer te creëren, mocht de 'shit hits the fan' echt uitbreken dan ziet de fiscus masr hoe die zijn centen krijgt :mrgreen:

De fiscus van Nederland weet jou hier anders best te vinden, ik ben eind 2011 naar Thailand verhuist, mij toen netjes uitgeschreven in mijn gemeente in Nederland en kreeg hier in Thailand in 2015 nog een aanslag dat ik een zorgtoeslag over 2011, die ik nooit had aangevraagd, terug moest betalen.
Ik heb dat bedrag toen in maandelijkse termijnen terugbetaald, want ik krijg nog steeds mijn AOW en een pensioen overgemaakt vanuit Nederland en vreesde dat ze het, met de nodige boetes, via de AOW toch wel terug zouden halen.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#48 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 08 maart 2022, 08:12

Genesis, als de shit echt uitbreekt zal het internationaal betalingsverkeer ook wel onder druk komen en zal je in Thailand moeten leven van het Thais bankgeld. Nu woon jij in NL maar ook daar kan het betalingsverkeer stoppen. Een nucleair ding op Amsterdam en de SVB doet het ook niet meer.....

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#49 Bericht door genesis » dinsdag 08 maart 2022, 23:19

erik-kuijpers schreef: dinsdag 08 maart 2022, 08:12 Genesis, als de shit echt uitbreekt zal het internationaal betalingsverkeer ook wel onder druk komen en zal je in Thailand moeten leven van het Thais bankgeld. Nu woon jij in NL maar ook daar kan het betalingsverkeer stoppen. Een nucleair ding op Amsterdam en de SVB doet het ook niet meer.....

Ben ik me bewust, hebben al een substantieel bedrag cash in huis gehaald en dat kan meer worden, mocht dat nodig zijn

Transferen is een kwestie van op tijd handelen

En als 'the shit hits the fan' ligt de fiscus ook enkele jaren achterop en daar doelde ik op :mrgreen:

En voor de rest zijn er maar 2 dingen zeker in dit leven 'de Dood en de Fiscus' waarbij ik me nog wel eens afvraag of de fiscus niet de bovenhand heeft.... :Whistle:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#50 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 09 maart 2022, 08:56

Jazeker, Rob! De schatkist wint altijd. Want na jouw dood komen jouw pegels vrij en volgt de erfbelasting ten laste van jouw geldbuidel...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#51 Bericht door jumbo » donderdag 10 maart 2022, 00:24

erik-kuijpers schreef: woensdag 09 maart 2022, 08:56 Jazeker, Rob! De schatkist wint altijd. Want na jouw dood komen jouw pegels vrij en volgt de erfbelasting ten laste van jouw geldbuidel...
Tenzij je zoals meerderen hier, vandaar de aanvulling, 10 jaar of langer in het buitenland verblijft!!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#52 Bericht door wpdl » donderdag 10 maart 2022, 02:19

Een reportage van Arnout Staal NOS-redacteur.

Het zit toch dieper in onze multiculti maatschappij als ik dacht.

Angst voor de oorlog in Oekraïne, hoe kun je die oplossen?


Bron NOS.nl

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#53 Bericht door brake0345 » donderdag 10 maart 2022, 04:12

jumbo schreef: donderdag 10 maart 2022, 00:24 Tenzij je zoals meerderen hier, vandaar de aanvulling, 10 jaar of langer in het buitenland verblijft!!!
Ik ben inmiddels ongeveer 10 jaar in Thailand, wat is het voordeel belasting technisch?

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#54 Bericht door brake0345 » donderdag 10 maart 2022, 04:40

@Genesis
Even afgezien van de risico analyse en wat dieper induiken op de situatie; cash, goud, Rolex, wat als de poep aan de ventilator hangt?!

Ik zag een video van Shawn Ryan die in het verleden in nogal moeilijke omstandigheden heeft moeten overleven.
Zijn video helpt je misschien wat: https://www.youtube.com/watch?v=WVKDJ50rY5Q
Nou moet ik zeggen dat het moeilijk wisselen blijft van een 10.000 euro Rolex, zeker onder moeilijke omstandigheden.

In Thailand kun je dat misschien beter oplossen door goud, je kunt van die 1 baht goudstaafjes kopen (nu heel duur.....).
Das met tussen de 22 to 30K baht waarde een stuk makkelijker wisselen als een Rolex.

Er is ook een YT video over, meer van een investeringsoogpunt maar ik bedoel het meer als survival tool: https://www.youtube.com/watch?v=bNODAsRqtdI

Beter en meer waarde vast dan cash in een crisis, kijk maar naar de Roebel.
Als je cash wil doen, zou ik voornamelijk Baht doen, want dat is jouw doelgebied, met wat Euro, Dollar en ook wat Chinese CNY (je weet maar nooit).

Verder, de beste survival strategie is m.i. een stuk grond (ver?) buiten de stad.
Daar kun je gewassen kweken, kippen en eenden houden voor eieren en mest, een vijver voor vis, wat zonnepanelen voor stroom.
Dan kun je het met ruilen (eieren voor wat benzine) een aardig tijdje volhouden, zelfs zonder cash.

Leuke spielerei maar goed om over na te denken.....

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#55 Bericht door wpdl » vrijdag 11 maart 2022, 03:16

Buiten het feit om dat je een stukje grond in de 'natuur' moet zoeken kan ik jullie deze nog aanraden om even door te lezen en te kopiëren voordat men worldwide het internet afsluit.
[Zou het met alles doen wat je als belangrijk beschouwd en leesbaar wil houden]
Uitwijken naar Birma zou goed zijn dicht bij, veel jungle en wie weet al de nodige bunkers en zo meer.
Zou ook vast gaan oefenen met het zelf slachten van kleine dieren [willen een hoop mensen problemen mee hebben]
Cash geld aanbod van Marcel is prima zou het pond nog toevoegen maar niet te veel volgens Rambo Shawn.
Edelmetalen is tof ook flink wat van inslaan.
Ga het ook overwegen om wat goud/andere edelmetalen en zo te kopen als de prijs iets zak [echt waar, rente is toch drie keer niets]
Uiteraard is brandstof voedsel [conserve] wapens transport ook belangrijk je kan tenslotte niet alles kopen de andere willen dat ook, maar dat begrijp je zelf ook wel.
Hier nog wat hedendaags info foppo zijn info van onder het trappengat is een beetje verjaart is in de loop van de tijd gebleken.
Interessant onderwerp. :thumbsup:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#56 Bericht door jumbo » vrijdag 11 maart 2022, 04:37

brake0345 schreef: donderdag 10 maart 2022, 04:12
jumbo schreef: donderdag 10 maart 2022, 00:24 Tenzij je zoals meerderen hier, vandaar de aanvulling, 10 jaar of langer in het buitenland verblijft!!!
Ik ben inmiddels ongeveer 10 jaar in Thailand, wat is het voordeel belasting technisch?
Er kan vrijstelling van erf belasting worden gevraagd dus de erven krijgen de erfenis netto
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#57 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 11 maart 2022, 08:12

Er kan vrijstelling van erf belasting worden gevraagd dus de erven krijgen de erfenis netto

Nou, vragen? Je hebt er recht op. Geldt ook voor de schenkbelasting. Na tien jaar als je NL-er bent, na een jaar indien van andere nationaliteit. Bij mijn vertrek uit TH (na 16 jaar) heb ik dankbaar van de regeling gebruik gemaakt.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#58 Bericht door jumbo » vrijdag 11 maart 2022, 23:21

Persoonlijk heb ik een document gevraagd en gekregen van de belastingdienst
Dat kunnen mijn kinderen ook gebruiken, als in extra indienen, bij schenkingen bij leven
Maakt het eenvoudiger bij hun aangifte
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#59 Bericht door jumbo » vrijdag 11 maart 2022, 23:22

erik-kuijpers schreef: vrijdag 11 maart 2022, 08:12 Bij mijn vertrek uit TH (na 16 jaar) heb ik dankbaar van de regeling gebruik gemaakt.
Kan je die wat nader verklaren zonder uiteraard in details te gaan
Handig voor de overige forumleden
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Gezin verplaatsen naar veilig Thailand

#60 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 11 maart 2022, 23:35

Jumbo, de NL belastingdienst heeft akelig lange armen! De Successiewet 1956 bepaalt dat iemand die na emigratie uit NL gaat hemelen of gaat schenken nog tien jaar onder die wet valt. Ben je geen NL-er dan is de termijn een jaar.

Nu kun je zeggen: hoe weten ze daar in NL dat ik in TH iets schenk? Nou, dat weten ze niet tenzij de ontvanger in NL woont want dan zie ze het op de bank. Maar de wet ligt er nu eenmaal.

Om jouw vraag te beantwoorden zonder details: als 'Piet' na 11 jaar uit TH terug gaat naar NL en vindt dat zijn ex een x bedrag moet krijgen, of het recht op het huis, om te kunnen blijven leven in de welvaart die ze met Piet had, dan valt het schenkingsrecht weg. Gaat Piet na 11 jaar 'hemelen' dan heft NL geen erfbelasting meer.

Of de NL fiscus ook daadwerkelijk kan 'innen' na overlijden is maar de vraag als de erfgenamen allemaal buiten NL wonen. Maar dat is een ander verhaal; ik concentreer me op de wet zelf. Wil iemand gaan 'foetelen' dan adviseer ik niet.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”