Het emigratiebloed kruipt...

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Het emigratiebloed kruipt...

#1 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 04 februari 2022, 23:29

Dat is een eigenschap van oud bloed. Het stroomt niet maar kruipt. En al ben ik nu 75 jaar en invalide als een ouwe strijkplank, mijn bloed kruipt nog steeds en ik wil weer weg.

Nee, niet naar Thailand want ik ben te beperkt in mobiliteit om daar trottoirbanden van 40 cm hoog te trotseren, zowel lopend als met hulp in rolstoel. Een voorbeeld: de weg naar ons huis is van gravel en na zware regen ligt daar een laag van tien cm drab/smurrie en douw daar maar eens een rollator of rolstoel doorheen met een vent van 120 kilo. Want ik ben 120 kilo...

Ben invalide maar de kanker is weg. Mede daarom verliet ik Thailand. Heb in TH vier operaties gehad wegens huidkanker aan mijn neus en in NL is dat afgemaakt. Ja ja, heb een neusje van de zalm! Ben nu vrij van kanker. Alleen de prostaat moet nog behandeld worden maar daar zit geen kanker. En het koppetje werkt nog; vind ik zelf....

Ga ik weer emigreren?

Want ik heb een ouwemensenhuis ontdekt en bezocht in de Hérault in Frankrijk. Hoofdplaats is Montpellier maar er zijn meerdere grote steden. Het departement grenst aan de middellandse zee. Het tehuis heeft leiding uit de Elzas dus 'on parle français' en 'man spricht Deutsch'. Samen met het Engels vind ik daar mijn talen terug en kan ik mij verstaanbaar maken. NL-ers zijn daar nog niet.

Zorgverzekering? Dat loopt via Het CAK in NL want ik heb NL inkomen en Frankrijk is geen bananenrepubliek op het gebied van zorg. Belastingen? Geen onoverkomelijke hindernissen. Bezoek familie? Wel, luchthaven nabij en er is een supersnelle trein. Bovendien ben ik niet zo'n familiemens; laat mij maar boeken lezen. Missen? Ja, zal Printen44 Kees missen vanwege ons maandelijks onderonsje met haring of roomsoes maar skype kan ook nog.

Dus ik heb kuierplannen. Het is nu februari, ik wil uiterlijk 30 november a.s. weg. Dan hoor je het wel van me..... Ben benieuwd; ja, ik zelf ook.....

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#2 Bericht door foppo » zaterdag 05 februari 2022, 05:42

Ja, ik begrijp het wel maar aan de andere kant; waarom zou je het doen?
Op zich is wonen in Friesland in feite toch ook een soort van emigratie?
Ik heb er zelf alles bij elkaar meer dan 10 jaar gewoond, Wommels, Oldeboorn, Leeuwarden en Bidaard en na een poosje sprak (en nog steeds) spreek ik als geboren Hilversummer Fries alsof het mijn geboorte taal was.

Ik bedoel, je hebt nu alles op de rit en wat maakt Frankrijk dan zo aantrekkelijk?
Is het het klimaat daar in Zuid-Frankrijk?
Wonen in een ouwemensenhuis?
Je weet toch hoe ouwe mensen onder elkaar zich kunnen gedragen als kleine kinderen en elkaar het leven behoorlijk zuur kunnen maken?
En dan als enige Nederlander tussen allemaal ouwe Fransen zeker?
Oei, bezint eer gij begint......
Sterkte!

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#3 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 05 februari 2022, 07:43

Ben nog niet weg, Foppo, zoiets vereist stevige voorbereiding. Overigens, ik vond geen Bidaard, wel Burdaard nabij Bartlehiem. Bedoel je dat?

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#4 Bericht door driver » zaterdag 05 februari 2022, 07:53

Idee is goed maar idd tussen oudere Fransosen daar zeg maar je laatste dagen slijten?.
Nu ben je nog goed in je koppie maar wat als dat minder gaat worden?.

Duits en Engels praten is mooi maar als die andere oudjes daar only French spreken ben je qua communicatie ook snel klaar lijkt me.
Klimaat.. Beter dan Friesland dus goede keuze.
Ben je veel op jezelf en heb je weinig behoefte aan communicatie daar is het ook wel te doen natuurlijk maar wat ik eerder aangaf.. Wordt je in je koppie minder dan?.
De deur uit daar op weg naar...?.
Is er mogelijk om bijvoorbeeld in de buurt wat te gaan eten of drinken. Een park inrijden of lopen om daar te vertoeven?
Denk.. Denk.. Er rustig over na en maak uiteindelijk je eigen keuze..
Laatst gewijzigd door driver op zaterdag 05 februari 2022, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#5 Bericht door foppo » zaterdag 05 februari 2022, 08:10

erik-kuijpers schreef: zaterdag 05 februari 2022, 07:43 Ben nog niet weg, Foppo, zoiets vereist stevige voorbereiding. Overigens, ik vond geen Bidaard, wel Burdaard nabij Bartlehiem. Bedoel je dat?
Budaard is Fries voor Bidaard
https://nl.wikipedia.org/wiki/Birdaard

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#6 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 05 februari 2022, 08:25

Tja, Driver, niemand heeft een onfeilbare glazen bol! Krijg ik een infarct met schade dan kan ik het wel vergeten en kom ik hier in de WLZ.

Dementie komt in mijn familie niet voor, wel bronchitis, en opa en oma zijn rochelend 90 geworden maar wel geestelijk fit. Alle 15 broers en zussen van mijn pa werden 90, alleen mijn pa niet, dus ik heb ook grote kans op 90... Ach, ik zie wel. Plannen maken is ook leuk en ik kan mijn Frans weer wat ophalen.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#7 Bericht door jomel17 » zaterdag 05 februari 2022, 15:06

Erik, ik gun je het mooie weer in zuid Frankijk maar besef wel dat de meeste fransozen nog eigenwijzer zijn dan Jim en alleen Frans willen spreken.
Het lijken wel Brusselaars......
หลงรัก

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#8 Bericht door Duiker » zaterdag 05 februari 2022, 18:18

Goeie genade Erik. Dat had ik nou niet gedacht, dat je nog eens ging emigreren! Maar je hebt groot gelijk.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#9 Bericht door driver » zaterdag 05 februari 2022, 20:36

erik-kuijpers schreef: zaterdag 05 februari 2022, 08:25 Tja, Driver, niemand heeft een onfeilbare glazen bol! Krijg ik een infarct met schade dan kan ik het wel vergeten en kom ik hier in de WLZ.

Dementie komt in mijn familie niet voor, wel bronchitis, en opa en oma zijn rochelend 90 geworden maar wel geestelijk fit. Alle 15 broers en zussen van mijn pa werden 90, alleen mijn pa niet, dus ik heb ook grote kans op 90... Ach, ik zie wel. Plannen maken is ook leuk en ik kan mijn Frans weer wat ophalen.
Vooruit kijken kan idd niemand maar ik zou het wel in mijn overweging meenemen.
Frans ophalen is ook prima uiteraard.
Succes met je keuze alvast.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#10 Bericht door jumbo » maandag 07 februari 2022, 01:03

Succes Erik... prachtige plannen, nu aan de praktische uitvoering werken
Als ik nog in de EU zou wonen of kom te wonen dan is F. zonder meer het land waarin ik wil wonen

Taal moet je gewoon oppakken met jouw knobbel moet dat lukken
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#11 Bericht door Joep » maandag 07 februari 2022, 04:10

Hoop voor je dat je wensen uitkomen.
Je hebt in ieder geval al plezier met de voorbereiding.
Veel succes

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#12 Bericht door wpdl » maandag 07 februari 2022, 07:22

Zoek eens wat naar het zin uit in Nong Khai voor een maandje of drie vier vijf waar je met je fysieke problemen weg komt.
Alles in de BV.nl aanhouden en je bent weer even waar je hart ligt.
Maar goed wie ben ik :angel:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#13 Bericht door erik-kuijpers » maandag 07 februari 2022, 08:10

Is ook een optie, Willem. Overwinteren aan de warme Franse kust kan ook nog.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#14 Bericht door stille » donderdag 10 februari 2022, 10:17

Erik gaat jou geen advies geven, tenslotte zijn wij ongeveer even oud.
Maar verteld wel mijn ervaring.
In de praktijk, woont ik vanaf 1966 tot heden in Leeuwarden, omdat daar mijn sociale leven is , voor mij belangrijk, ben daar nog steeds lid van verschillende verenigingen, o.a. de vliegbasis Leeuwarden.
In theorie voor de GBA van 1966 tot 2009 minus van 1990 tot 1994.
Was toen al aan het denken, indien het lichaam of de geest het niet meer wil, wat dan?
Daarom heb ik in 2006 besloten als ik 80 bent om terug naar Nederland, maar dan alleen naar Bronbeek, met als reden daar betaald ik 60% van mijn netto belastbare inkomen .
Zolang ik de kamer betaald, en kan net zolang met vakantie gaan.
Ga ik in Leeuwarden een huis huren in Leeuwarden, dan is mijn inkomen (ben er wel tevreden mee) niet voldoende om in 2 landen voor langere tijd te verblijven.
In Leeuwarden heb ik veel GOEDE kennissen en 2 of 3 vrienden, zowel hier als mijn tijd in Helmond alleen kennissen, leuk voor aan de bar, maar heb er niet veel aan.
In Bronbeek zijn mijn lotgenoten, en begrijpen we elkaar beter,
Ook het feit mocht ik minder valide worden of lichamelijk moet inleveren, dan is alleen maar thuis blijven, en zijn mijn socilale contacten weg.
Heb de laatste maanden vaak kontact zowel met de bewoners, als de manager van Bronbeek, op het op het ogenblijk zijn er 6 kamers vrij, kreeg vandaag ook bericht dat er 1 is wezen hemelen.
gan 22-05 naar Nederland en in Juni daar proef daarien, denkt voor 90% dat daar dan woont, en in Oktober indien het weer normaal is terug voor 3 tot 6 maanden.
Ihttps://www.facebook.com/159751814092509/photos ... 966131211/

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Het emigratiebloed kruipt...

#15 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 10 februari 2022, 11:59

Hans, Bronbeek wordt straks jouw nieuwe woonst; dan ben je in NL ingeschreven, vervalt jouw dure particuliere polis en val je onder het NL zorgstelsel. Dan wil je 3 tot 6 maanden naar Thailand overwinteren 'als alles weer normaal is'.

Maar ook al wordt alles weer normaal, ik vrees dat de extra eis van Thailand, een extra polisdekking voor ziekte en ongeval, een blijvertje is. Hoe denk je die polis te sluiten want de meeste clubs, lees ik in TBlog, stoppen al als je 75 wordt en wij zitten daar beiden al boven.

Ik heb er wel een gevonden via TBlog. tipinsure dot com. Je zou er eens kunnen kijken.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”