Condo kopen?

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Condo kopen?

#1 Bericht door wpdl » vrijdag 29 oktober 2021, 03:18

De vice-voorzitter van de Board of Trade of Thailand roept op tot wijzigingen in de beperkingen en procedures voor buitenlanders om condos te kopen. Hij zei dat het proces onnodig complex is en dat er stappen moeten worden ondernomen om de procedures en voorwaarden te verbeteren.

Hij riep op tot herziening van met name de procedures voor het overmaken van geld, aangezien deze ertoe kunnen leiden dat kopers van appartementen worden gedwongen hun geld vanuit Thailand naar hun eigen valuta over te maken en vervolgens weer terug naar Thailand om de vereiste valutatransactie aan het Lands Department te tonen.

Het plan is om een ​​servicecentrum op te zetten voor langdurig ingezetenen om hen te helpen alle complexiteiten en hindernissen voor buitenlanders uit de weg te ruimen. Ze verwachten dat de regeling in het eerste of tweede kwartaal van 2022 wordt opgepakt.


full story by The Thaiger
Laatst gewijzigd door wpdl op zaterdag 30 oktober 2021, 05:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Appartement kopen?

#2 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 29 oktober 2021, 06:57

Goeie zaak al verwacht ik niet dat farang straks ook grond kunnen kopen. Het land zou anders worden uitverkocht en dan gaan de prijzen helemaal sky high. Maar het allemaal iets simpeler maken is een goed idee.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Appartement kopen?

#3 Bericht door wpdl » vrijdag 29 oktober 2021, 08:17

Spoken zoeken lijk mij Erik.

Ook dat kunnen ze heel gemakkelijk voorkomen door 'kleine letter'.
Het zou in het algemeen flink wat centen aantrekken en oudere buitenlanders als men bezit onroerend goed eens anders zou gaan bekijken.
Wat meer echtscheidingen ook :giggle:
Maar voorlopig heeft men het hier over appartementen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Appartement kopen?

#4 Bericht door jumbo » zaterdag 30 oktober 2021, 00:33

kwa kleine letters kan je geen apartement kopen alleen een condo waarvan een vereniging van eigenaars de grond en services beheert
Binnen de condo's is er nog steeds een eigenaars verhouding van minimaal 51% Thai en de rest mag van alles, de normale co.lt. verhouding

Apartmenten zijn gebouwen en die kunnen niet los en niet door farang gekocht worden
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Appartement kopen?

#5 Bericht door wpdl » zaterdag 30 oktober 2021, 01:20

Bij Appartementen zou men ook die verhoudingen eens onder de loep kunnen nemen.
Waarom zou er een meerderheid van Thailanders moeten zijn in beheer?
En voor zover ik weet is dat juist een van de weinige behuizing die door een buitenlander kan gekocht worden.
Maar dat is een puntje waar men het niet eens over heeft.


'Gewone' huizen zoals ik heb een privéwoning dus zou je qua grondbezit aan een max. met grondoppervlakte kunnen doen.
Een voetbalveld als voortuintje is niet normaal vrijwel eenieder hier heeft gewoon iets tussen de 70 en de 140 talang wa als grondoppervlakte.
Inclusief het huis dat er op staat.
Kan makkelijk in de wet geregeld worden voor buitenlanders en dus geen grondspeculatie of vrij laag.
Uiteraard kunnen die verhoudingen in oppervlakte door hun inzicht weergegeven worden.
Grondprijzen gaan trouwens toch wel omhoog zolang Thailand in de vaart van de volkeren de welvaart opzoekt.
Zie Erik zijn redenatie als spoken zoeken.

Er staat in het orginele onderwerp al een opmerking die alles verklaart waarom 'de Thai' zo verkrampt is met dit soort zaken.
Dat kleine percentage buitenlanders met privé 'onroerendgoed bezit' bepaalt de prijs niet ook niet als ze de Thai met een glimlach kunnen passeren.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Appartement kopen?

#6 Bericht door jumbo » zaterdag 30 oktober 2021, 03:23

wpdl schreef: zaterdag 30 oktober 2021, 01:20 Bij Appartementen zou men ook die verhoudingen eens onder de loep kunnen nemen.
Waarom zou er een meerderheid van Thailanders moeten zijn in beheer?
En voor zover ik weet is dat juist een van de weinige behuizing die door een buitenlander kan gekocht worden.
Maar dat is een puntje waar men het niet eens over heeft.
Nogmaals wpdl er is een verschil tussen 'apartement' en 'condo'
Apartement kan alleen gehuurd worden, het gebouw is een eigendom van een exploitant

BIj een condo kan je de 'woning' kopen. Het gebouw, de grond en services zitten in een co.ltd.
En daar betalen de eigenaren een fee voor.
Een co.ltd in onroerend goed kan per Thaise wet slechts 49% eigendom aan niet Thai geven

Dus je hebt als farang eigenaar volle rechten en eigendom over jouw condo, maar bij verkoop wordt er wel naar
de verhoudingen binnen het gebouw gekeken want normaliter wel goed zit..

Er staat in het orginele onderwerp al een opmerking die alles verklaart waarom 'de Thai' zo verkrampt is met dit soort zaken.
Dat kleine percentage buitenlanders met privé 'onroerendgoed bezit' bepaalt de prijs niet ook niet als ze de Thai met een glimlach kunnen passeren.
Die verkramptheid van de Thai komt langzamerhand en over de laatste 20 jaren ook in NL en andere EU landen naar boven borrelen waar eigendommen altijd vrij toegangkelijk waren voor buitenlanders. Men begint er nu dus in te zien dat het wellicht wat teveel was allemaal...
De Thai hebben dus een vooruitziende blik :P Ere wie ere toekomt en het is niet de eerste keer dat het zo is.

Mij maakt het persoonlijk niet zoveel uit, mijn eigendom, haar eigendom, ons eigendom... maar het heeft geen zin onnodige risico's te lopen.

Haar eigendommen worden verkocht en daar brengt ze 50% van de kosten nieuwe eigendom mee in. Vervolgens heb ik recht op 50% van eigendom (dus naar waarde) als we uit elkaar zouden gaan.

Een dergelijke constructie kan ook zonder de partner's kapitaal inbreng worden gerealiseerd.

1) Je leent haar geld, met het huis als dekking, waarmee zij haar 50% inbrengt, als je gaat scheiden dient ze de lening terug te betalen en zoals eerder genoemd de 50% regeling dekt jouw gedeelte af. En je hebt 100% terug, cash als ze dat kan en anders als onroerend goed en dat kan je verkopen.
2) Neem een hypotheek op het huis, de te betalen rente is je 'verzekerings premie'. Beetje duur uiteraard. Je rente trekkende geld blijft op de buitenlandse bank of een andere investering in jouw eigendom.
Bij scheiding kan zij de hypotheek niet betalen of volledig voldoen, jij wel en je verkoopt het huis.

Het werkelijke eigendom gedoe, naam op chanot en tabien baan, interesseert mij niet zo heel erg zolang de zichtbare risico's zijn afgedekt.
Ik kan mezelf nog prima uitkleden :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Condo kopen?

#7 Bericht door wpdl » zaterdag 30 oktober 2021, 05:01

De eigendoms-structuur en benaming van dezelfde ruimte in een gebouw heeft mij even op het verkeerde been gezet.
Mijn excuus dacht te Nederlands waar een appartement een appartement blijft of flat zo je wil of je die ruimte nu huurt of koopt.

Die vooruitziende blik zal wel meevallen men wil het tenslotte graag veranderen de wens komt van de vice-chairman of the Board of Trade of Thailand.
Dat men in het zelfde onderwerp spreekt over verraders en stigma als het over bezit gaat in Thailand aangaande buitenlanders en het gemakshalve zelf als geen punt ziet in het buitenland zegt mij genoeg.

Dat er vele constructies zijn om je te beschermen zoals je zelf al aangeeft [en er zijn er meer] is duidelijk.
Zolang je partner over een baan beschikt bij een werkgever en/of zelf flink wat centen heeft kan er veel is dat niet aan de orde hang je gewoon en zijn de bezittingen van haar en niet van jou.
Kale kip kan je niet van plukken zeggen ze dan.
Heb er hier een handje vol meegemaakt de laatste dertien jaar en daar zal ik niet de enige in zijn.
Het zou van een volwassen mentaliteit getuigen als men daar toch eens een andere kijk op gaat krijgen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Condo kopen?

#8 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 30 oktober 2021, 06:54

Dan is er sprake van een ander begrip in NL en TH. In NL is een appartement 'een woning in een groter gebouw' en die kun je huren of kopen en ook erven/vererven. Het NL recht kent het woord 'condo' niet. Een condo (condominium) is in het Eng-Am recht een flatgebouw met individuele koopflats.

Zo'n appartement of 'condo' kopen betekent dat je een x% aandeel koopt in de totale eigendom van ondergrond en opstal met daarnaast het exclusieve gebruik van een woning daarin. Verhuur is gelimiteerd en de huurder(s) moeten tekenen dat ze zich aan de reglementen zullen houden.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Condo kopen?

#9 Bericht door jumbo » zaterdag 30 oktober 2021, 08:57

erik-kuijpers schreef: zaterdag 30 oktober 2021, 06:54 Dan is er sprake van een ander begrip in NL en TH. In NL is een appartement 'een woning in een groter gebouw' en die kun je huren of kopen en ook erven/vererven. Het NL recht kent het woord 'condo' niet. Een condo (condominium) is in het Eng-Am recht een flatgebouw met individuele koopflats.

Zo'n appartement of 'condo' kopen betekent dat je een x% aandeel koopt in de totale eigendom van ondergrond en opstal met daarnaast het exclusieve gebruik van een woning daarin. Verhuur is gelimiteerd en de huurder(s) moeten tekenen dat ze zich aan de reglementen zullen houden.
Met dien verstande dat je in Thailand, en daar gaat het over, geen apartement kunt kopen... kan je alleen huren
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”