AOW en burgerlijke status in Thailand

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#16 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 29 september 2021, 22:02

Jomel, Jumbo is nog niet aan de AOW toe. Zie zijn onderschrift. Hij is nog lekker jong.....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#17 Bericht door jumbo » donderdag 30 september 2021, 00:12

jomel17 schreef: woensdag 29 september 2021, 14:45 Jumbo als je vrijstelling wil van de NL belastingdienst moet je eerst aangifte doen bij de Thaise collega's.
Anders krijg je dat mooie formulier R.O.22 niet wat Heerlen van je vraagt.
En officieel als je meer dan 180 dagen per jaar in Thailand woont moet je aangifte doen...... :angel:
Ik werk hier, in TH, dus doe aangifte. Krijg de RO22 en heb voor bedrijfs pensioenen de vrijstelling gekregen
zowel voor maandelijks als afkoop
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#18 Bericht door pjotter » donderdag 30 september 2021, 12:29

Alles wat binnen komt bij EEN bank ;)
jomel17 schreef: woensdag 29 september 2021, 14:23 Erik en Jumbo,
De Thaise belastingdienst in mijn district belasten ALLES wat er via de bank binnenkomt.
Zij zeggen dat zij niet kunnen zien wat er binnenkomt als spaargeld.
Dus Jumbo tegen die tijd eerst maar op zoek naar een Thaise accountant...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#19 Bericht door jumbo » donderdag 30 september 2021, 13:03

pjotter schreef: donderdag 30 september 2021, 12:29 Alles wat binnen komt bij EEN bank ;)
jomel17 schreef: woensdag 29 september 2021, 14:23 Erik en Jumbo,
De Thaise belastingdienst in mijn district belasten ALLES wat er via de bank binnenkomt.
Zij zeggen dat zij niet kunnen zien wat er binnenkomt als spaargeld.
Dus Jumbo tegen die tijd eerst maar op zoek naar een Thaise accountant...
DUs een paar banken gebruiken en 1 voor de thaise belastingdienst
Maar ik hou Erik zijn voorstel aan van eenmaal per jaar overmaken als 'living cost from saving'
of 'support from children for longterm stay funding'
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#20 Bericht door jumbo » donderdag 30 september 2021, 13:06

Heeft iemand nog een tip voor een notaris of lawyer voor een testament??
Cha am zou aardig zijn, maar Bangkok mag ook
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#21 Bericht door pjotter » donderdag 30 september 2021, 13:39

Natuurlijk, maar dat kan dus ook op een 2e bank.
jumbo schreef: donderdag 30 september 2021, 13:03
pjotter schreef: donderdag 30 september 2021, 12:29 Alles wat binnen komt bij EEN bank ;)
jomel17 schreef: woensdag 29 september 2021, 14:23 Erik en Jumbo,
De Thaise belastingdienst in mijn district belasten ALLES wat er via de bank binnenkomt.
Zij zeggen dat zij niet kunnen zien wat er binnenkomt als spaargeld.
Dus Jumbo tegen die tijd eerst maar op zoek naar een Thaise accountant...
DUs een paar banken gebruiken en 1 voor de thaise belastingdienst
Maar ik hou Erik zijn voorstel aan van eenmaal per jaar overmaken als 'living cost from saving'
of 'support from children for longterm stay funding'

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#22 Bericht door wpdl » vrijdag 01 oktober 2021, 01:49

Kleine correctie denk ik.
Zelfs een tweede account bij de zelfde bank is al voldoende als het stopt bij controle van EEN banksaldo.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#23 Bericht door jomel17 » vrijdag 01 oktober 2021, 02:08

Goede morgen Willem,
dat denk ik ook tot eind deze maand gebruik ik mijn atm kaart van Wise om wat belasting vrij geld binnen te halen.
Daarna is hij helaas vervallen en je kan wonend in Thailand geen nieuwe krijgen.
Dus open ik een tweede rekening.
Voor de belasting aangifte moet je een statement indienen van je bank account.... je snapt wat ik bedoel.. :Whistle:
หลงรัก

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#24 Bericht door pjotter » vrijdag 01 oktober 2021, 02:33

Denk dat je gelijk hebt maar voel me toch wat 'safer' bij een 2e andere bank. Toevallig in mijn geval mss nog een klein voordeeltje omdat ik daar geregistreerd ben met een verkeerde achternaam. Men heeft jaren geleden mijn 4e doopnaam gebruikt ;)

Bij mijn bankrekening waar elke maand mijn pensioen binnen komt, is mijn naam wel correct. Extra op gelet toen, omdat ik het mss nog ooit nodig heb voor de beroemde 800k฿ voor de jaarverlenging.
wpdl schreef: vrijdag 01 oktober 2021, 01:49 Kleine correctie denk ik.
Zelfs een tweede account bij de zelfde bank is al voldoende als het stopt bij controle van EEN banksaldo.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#25 Bericht door wpdl » vrijdag 01 oktober 2021, 02:57

Ik heb toevallig een account bij twee banken pjotter SCB en voormalig TMB nu TTB dacht ik.
Kan mij het gezeur gezeik gezemel nog goed voor de geest halen bij de leden van die banken voor het openen van een account.
Een tweede account daarintegen is vaak een fluitje van een cent heb ik begrepen.
Al eens aangeboden bij TMB vanwege overschrijding garantie.
Het achterwege laten van je achternaam komt wel meer voor denk dat het van weinig indruk zal zijn als het hun kant uit komt.
Zal eens een derde account aanvragen [visum dagelijkse dingen en spaar] :Whistle:

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#26 Bericht door johnny013 » vrijdag 01 oktober 2021, 06:22

Tot voor kort werd alles wat er van bedrijfspensioenen en AOW overgemaakt word op mijn Nederlandse ING rekening gestort... van daaruit maakte ik elke maand netjes 70,000 baht over op mijn Thaise Kasikorn rekening. Naar aanleiding daarvan aangifte gedaan hier in Thailand in het voorjaar, compleet voorbereid door Lammert, en probleemloos geaccepteerd door de Thaise fiscus, met mijn 12 kopietjes van 70,000 baht van mijn bankboekje.
Op mijn bankrekening van de Bangkokbank komt in de eerste week van januari een eenmalig bedrag binnen ter grootte van ongeveer 12 x AOW als zijnde spaargeld. Op advies van Lammert is dat gewijzigd in elke maand door SVB rechtstreeks gestort op mijn savings account bij Bangkok bank. Mijn maandelijkse 70,000 baht blijft ongewijzigd via mijn Nederlandse ING binnenkomen op mijn Kasikorn lopende rekening, waarmee ik volgend voorjaar weer netjes aangifte doe...
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#27 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 01 oktober 2021, 06:54

Johnny013, ik denk dat dit advies van Lammert is ingegeven door het feit dat, als Thailand heft over de AOW, Thailand daarna reductie moet geven op basis van het verdrag. Dan krijg je een korting van maximaal de NL belasting. Of daar al ervaring mee is weet ik niet.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#28 Bericht door johnny013 » vrijdag 01 oktober 2021, 08:35

Ik weet het ook niet Erik, ik hou me graag aan de adviezen van Lammert en andere deskundigen vast... voor mij is het abacadabra...
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#29 Bericht door pjotter » zaterdag 02 oktober 2021, 01:51

Yep, zo heb ik het ook gedaan. 12 printjes van de internationale stortingen op de Thaise rekening.

Het enige wat ik veranderd heb is dat rechtstreeks over laten boeken van een deel van mijn pensioen, naar mijn Thaise bankrekening door mijn pensioenfonds. Het pensioen wordt nu geheel gestort in NL en ik maak elke maand zelf met 'Wise' een portie over naar hier.

Qua banken, heb ik het toevallig andersom;
Bangkok bank voor de maandelijkse stortingen met Wise (keuze funds for long stay visa of zoiets) en is meteen al zichtbaar als 'international transfer' bij de Bangkokbank. Kasikorn voor het jaarlijkse spaargeld.

johnny013 schreef: vrijdag 01 oktober 2021, 06:22 Tot voor kort werd alles wat er van bedrijfspensioenen en AOW overgemaakt word op mijn Nederlandse ING rekening gestort... van daaruit maakte ik elke maand netjes 70,000 baht over op mijn Thaise Kasikorn rekening. Naar aanleiding daarvan aangifte gedaan hier in Thailand in het voorjaar, compleet voorbereid door Lammert, en probleemloos geaccepteerd door de Thaise fiscus, met mijn 12 kopietjes van 70,000 baht van mijn bankboekje.
Op mijn bankrekening van de Bangkokbank komt in de eerste week van januari een eenmalig bedrag binnen ter grootte van ongeveer 12 x AOW als zijnde spaargeld. Op advies van Lammert is dat gewijzigd in elke maand door SVB rechtstreeks gestort op mijn savings account bij Bangkok bank. Mijn maandelijkse 70,000 baht blijft ongewijzigd via mijn Nederlandse ING binnenkomen op mijn Kasikorn lopende rekening, waarmee ik volgend voorjaar weer netjes aangifte doe...

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: AOW en burgerlijke status in Thailand

#30 Bericht door Lammert de Haan » zondag 03 oktober 2021, 12:30

erik-kuijpers schreef: vrijdag 01 oktober 2021, 06:54 Johnny013, ik denk dat dit advies van Lammert is ingegeven door het feit dat, als Thailand heft over de AOW, Thailand daarna reductie moet geven op basis van het verdrag. Dan krijg je een korting van maximaal de NL belasting. Of daar al ervaring mee is weet ik niet.

Met de verminderingsbepaling in het door Nederland met Thailand gesloten Belastingverdrag en dan toegespitst op socialezekerheidsuitkeringen (w.o. een AOW-uitkering) heb ik inmiddels ruime ervaring opgedaan, Erik.

Nadat ik het afgelopen voorjaar een wel heel bijzonder zinnetje ontdekte in artikel 23, lid 6, van het Verdrag heb ik in een tweetal artikelen in Tblog daar ruimschoots aandacht aan besteed. Dat heeft tal van reacties en verzoeken voor het maken van een berekening van deze vermindering opgeleverd. Met deze, in het Engels opgestelde berekeningen, met daaraan toegevoegd de Engelse tekst van de verdragsbepaling, verkreeg men vervolgens probleemloos de vermindering van de op aanslag te betalen Personal Income Tax (PIT) voor wat betreft de component AOW-uitkering in de berekende PIT.

Voor veel van m’n Thaise klanten verzorg ik ook de aangifte voor de PIT (inderdaad ook voor Johnny013, zoals hij zelf al aangaf). Ook deze aangiften, incl. de bij vraag 15 van het aangifteformulier P.N.D.91 als Withholding Tax op te voeren vermindering, in combinatie met de uitvoerige berekening, zijn probleemloos geaccepteerd door hun Revenue Office.

Binnenkort zal ik over deze verminderingsbepaling een artikel plaatsen in Thailandforum, zodat men daar bij de aangifte over 2021 z’n voordeel mee kan doen (of zelfs al bij een verzoek om herziening/verbetering van de over 2020 gedane aangifte).

Een voorbeeldberekening voeg ik nu alvast toe. In dit voorbeeld wordt de uiteindelijk in Thailand verschuldigde Personal Income Tax gehalveerd.

Als je deze afbeeldingen opslaat op je computer kun je later aan de hand van de systematiek van deze doorrekening gemakkelijk voor jezelf een berekening maken. Hou er daarbij wel rekening mee dat het percentage voor de loonbelasting is verlaagd van 9,7% voor 2020 naar 9,45% voor 2021.
Mochten er lezers zijn die graag willen dat ik de berekening voor hen maak dan is dat gen probleem. Dat geldt zowel voor 2020 als later voor 2021. Neem daarvoor contact met me op via: l.haan14@chello.nl.
Voor mij is het een kwestie van het invoeren van slechts enkele gegevens (de 'grijze' velden).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”