Dubbele prijs rechtzaak.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Dubbele prijs rechtzaak.

#1 Bericht door wpdl » zaterdag 18 september 2021, 10:33

ADMINISTRATIEVE RECHTBANK PHETCHABURI HOOR NEDERLANDSE DUBBELE PRIJSRECHTZAAK

Op dinsdag (21 september) zullen de laatste argumenten worden gehoord in een antidiscriminatiezaak die is aangespannen door een Nederlander die een einde wil maken aan de dubbele prijsstelling in openbare ziekenhuizen in Thailand.

De administratieve rechtbank in de provincie Phetchaburi zal zijn laatste hoorzitting houden in de twee jaar oude zaak die is aangespannen door Erwin B, die zichzelf vertegenwoordigt tegen advocaten van het ministerie van Volksgezondheid om de hogere vergoedingen voor niet-Thais aan te vechten als ongrondwettelijk.

In zijn rechtszaak beweerde de 52-jarige Erwin B dat de nieuwe tariefstructuur niet alleen de grondwettelijke bescherming tegen discriminatie schond, maar ook de voorschriften die bepalen dat de kosten van openbare ziekenhuizen worden bepaald door eenvoudige berekeningen van de werkelijke kosten.


full story by royalcoastreview

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#2 Bericht door jomel17 » zaterdag 18 september 2021, 13:44

Laten we hopen dat Erwin gelijk krijgt.... maar tiT..
หลงรัก

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#3 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 18 september 2021, 13:56

Het loopt al twee jaar en uiteraard kan men in beroep. Als de overheid verliest zal het wel beroep worden en dan duurt het nog wel even voor er weer een uitspraak is en eventueel ook nog door het grondwettelijk hof. Dus reken op een jaar of 5. Maar in de kern heeft Erwin wel gelijk; gelijke behandeling dan ook gelijke prijs. Neem je een duurdere kamer, ja, dan betaal je daarvoor wat meer.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#4 Bericht door godzilla » zaterdag 18 september 2021, 14:08

Ik heb er toch een dubbel gevoel bij.
Het enige dat we als expats bijdragen zijn onze uitgaven.
De thai wonen en leven hier, en ze betalen ook sociale zekerheid als ze ingeschreven zijn.
Dus ergens begrijp ik hun, zolang het de spuigaten niet uitloopt, zoals in vele prive ziekenhuizen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#5 Bericht door jumbo » zondag 19 september 2021, 03:42

godzilla schreef: zaterdag 18 september 2021, 14:08 Ik heb er toch een dubbel gevoel bij.
Het enige dat we als expats bijdragen zijn onze uitgaven.
De thai wonen en leven hier, en ze betalen ook sociale zekerheid als ze ingeschreven zijn.
Dus ergens begrijp ik hun, zolang het de spuigaten niet uitloopt, zoals in vele prive ziekenhuizen.

De sociale zekerheid, die ik overigens ook afneem, kost 432 (vrijwillig) en 5% tot max 750 per maand van salaris voor een werkende en de v/h gold card kost 30thb per keer gebruik. En verder woon en leef ik hier ook en betaal belasting. Wat de Thai betalen staat niet in verhouding tot dubbele of verhoogde prijzen in ziekenhuizen of waar dan ook. Als ik opgelicht wil worden dan wil ik daarvoor kiezen in bv SIam Paragon.

En ik vind het meer dan onprettig als mijn verzekering of ikzelf voor wat dan ook een hogere prijs moet betalen en zeker als dat per decreet geregeld is zoals lijkt uit de informatie
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#6 Bericht door erik-kuijpers » zondag 19 september 2021, 06:46

Jumbo, een jaar of twee terug heb jij hier over dat decreet geschreven. Het is van boven af opgelegd maar nu mag de rechter zich er over uitspreken.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#7 Bericht door erik-kuijpers » zondag 19 september 2021, 07:03

Nee, het was Willem en dit is de link:

viewtopic.php?f=2116&t=827248&p=8316985 ... n#p8316909

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#8 Bericht door wpdl » zondag 19 september 2021, 10:41

In theorie klopt jouw verhaal natuurlijk Erik dat het nog lang na kan slepen.
In de praktijk zal men toch de conclusie trekken dat er iets niet klopt met andere woorden de buitenlander als een ATM-machine zien.
Het verschil in bijdrage aan de staatskas door burger of buitenlander kan en mag niet tot zulke excessen leiden.
Wil je meer dan de standaard zal het meer kosten dat is duidelijk.
Dus zelfs ongelijke behandeling zou niet tot verdubbeling van prijzen mogen komen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#9 Bericht door erik-kuijpers » zondag 19 september 2021, 12:15

In twee jaar kan het gevoel helemaal omslaan, hopen we dan maar. Toch, die maatregel is pas twee jaar oud. Enfin, we zien wel en ik heb er geen last van want kom vermoedelijk toch nooit meer daar. Jammer genoeg.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#10 Bericht door jumbo » maandag 20 september 2021, 02:01

erik-kuijpers schreef: zondag 19 september 2021, 12:15 In twee jaar kan het gevoel helemaal omslaan, hopen we dan maar. Toch, die maatregel is pas twee jaar oud. Enfin, we zien wel en ik heb er geen last van want kom vermoedelijk toch nooit meer daar. Jammer genoeg.
Klinkt niet positief Erik... einde jaar kan je gevaccineerd komen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#11 Bericht door erik-kuijpers » maandag 20 september 2021, 06:56

Jumbo, dat geloof ik direct! Maar zijn dan die polisvoorwaarden ook van de baan? Ik ben dan 75 en zal aan een dure oplossing hangen. Daar wordt wel aan gewerkt; zie TB.

Maar mijn invaliditeit houdt me tegen. Ik ben niet mobiel meer en een rolstoel in Thailand, dat zie ik niet zitten. Hoge stoepen, overal dirt roads, en probeer met rollator of rolstoel eens een tuktuk in te komen want taxi's zijn in Nongkhai een zeldzaamheid.... Veel, of alle?, huizen met een paar treden voor de deur, neen, dat zie ik niet zitten, en rolbanen, als ze er al zijn, dan staan ze vol met brommers...

Maar wie weet...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#12 Bericht door jumbo » maandag 20 september 2021, 13:00

erik-kuijpers schreef: maandag 20 september 2021, 06:56 Jumbo, dat geloof ik direct! Maar zijn dan die polisvoorwaarden ook van de baan? Ik ben dan 75 en zal aan een dure oplossing hangen. Daar wordt wel aan gewerkt; zie TB.

Maar mijn invaliditeit houdt me tegen. Ik ben niet mobiel meer en een rolstoel in Thailand, dat zie ik niet zitten. Hoge stoepen, overal dirt roads, en probeer met rollator of rolstoel eens een tuktuk in te komen want taxi's zijn in Nongkhai een zeldzaamheid.... Veel, of alle?, huizen met een paar treden voor de deur, neen, dat zie ik niet zitten, en rolbanen, als ze er al zijn, dan staan ze vol met brommers...

Maar wie weet...
Idd voldoende om over na te denken....sterkte
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#13 Bericht door wpdl » woensdag 29 september 2021, 11:00

Rechter oordeelt voor ministerie van Volksgezondheid, noemt dubbele prijsstelling gunstig.

In een op de voet gevolgde rechtszaak oordeelde de administratieve rechtbank in Phetchaburi dat meerlagige "dubbele prijsstelling" in Thaise ziekenhuizen niet discriminerend is, omdat ze Thailand ten goede komen. Ewrin Buse, die het ministerie van Volksgezondheid aanklaagde nadat hij had ontdekt dat hij als buitenlander meer in rekening werd gebracht voor zijn kankerbehandeling, zwoer tegen de beslissing in beroep te gaan.

Erwin zei dat de rechtbank het ministerie op zijn woord geloofde in plaats van feiten te controleren en dat een recente wijziging in de manier waarop het ministerie arbeidskosten definieert, het mogelijk maakte om de dubbele prijsstelling met terugwerkende kracht te rechtvaardigen. De uitspraak leek uitsluitend gebaseerd te zijn op de veronderstelling dat buitenlanders meer geld hebben en verdienen, zodat ze het zich kunnen veroorloven meer te betalen, wat de Thaise economie ten goede komt.

"De prijsstelling is vastgesteld op basis van de sociaaleconomische status, en het komt Thailand ten goede, dus het telt daarom niet als discriminatie."

De Thaise grondwet garandeert gelijke bescherming, wat volgens Erwin in strijd is met dubbele prijsstelling, en de eigen regelgeving van het ministerie zegt dat ziekenhuisprijzen gebaseerd moeten zijn op de werkelijke kosten van de behandeling. Maar in september 2019 lanceerden openbare ziekenhuizen nieuwe regels met een prijssysteem met vier niveaus op basis van de wettelijke status in Thailand. De laagste prijzen werden in rekening gebracht voor inwoners van Thailand en de prijzen kunnen hetzelfde of iets hoger zijn voor degenen die uit andere ASEAN of naburige landen komen.

De tarieven beginnen aanzienlijk te stijgen op het derde niveau voor mensen met een niet-immigrantenvisum, zoals werkende buitenlanders en expats, en de kosten schieten vaak omhoog voor het vierde niveau, waaronder internationale toeristen en degenen die met pensioen zijn in Thailand. De zaak noemde een dubbele prijsstelling voor antilichaamscreening, waarbij de eerste twee niveaus 130 baht betalen en het expatniveau 190 baht, maar het vierde niveau voor toeristen en gepensioneerden het dubbele van de oorspronkelijke prijs. Bij grotere behandelingen en operaties kan het verschil enorm zijn. Een MRI van de wervelkolom kost bijvoorbeeld een Thai 18.700 baht, terwijl een toerist bijna 10.000 baht meer zal betalen voor 28.050 baht.

De rechtszaak van Ewrin is gericht op het afschaffen van de dual pricing multi-tier-structuren en terugkeren naar de plannen die van 2004 tot 2019 waren gebruikt met uniforme prijsstructuren.


Bron The Thaiger

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#14 Bericht door jumbo » woensdag 29 september 2021, 12:03

Er werd gesteld dat foreigners meer verdienen en dat de hogere inkomsten ten goede komen aan de economie

2 kleine zaken waar nogal eenvoudig overheen gestapt werd;
1) Expats betalen meer belastingen
2) Thaise middenklasse en hoger verdienen hetzelfde en vaak meer dan foreigners

Het is pure willekeur
Een zelfde redenatie, maar dan wel gelijk verdeeld is de luxury tax, dat kan ik nog wel snappen
Iedereen die deze zaken koopt betaalt evenredig te veel
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Dubbele prijs rechtzaak.

#15 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 29 september 2021, 13:33

Duidelijk een proefproces en dit krijgt een vervolg. Interessante zaak.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”