Bloeddonaties

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Bloeddonaties

#1 Bericht door wpdl » woensdag 25 augustus 2021, 07:19

Het Phuket Regional Blood Centre roept bloeddonaties op voor de openhartoperatie van een oudere expat. De 87-jarige Peter Ferry, die oorspronkelijk uit Glasgow, Schotland komt, vertelde vandaag aan Phuket News dat hij momenteel in het Bangkok Hospital Phuket wacht op mensen die bloed doneren zodat hij geopereerd kan worden.

Peters bloedgroep is B-negatief, wat zo zeldzaam is dat minder dan 2% van de bevolking deze bloedgroep heeft. Hij kan alleen bloeddonaties aannemen van bloedgevers met bloedgroep B- of O-. Peter woont al 67 jaar in Thailand. Iedereen die bloed kan doneren wordt dringend verzocht contact op te nemen met het Phuket Regional Blood Centre in Saphan Hin op 076-251178 ext 2 of 081-9588854.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Bloeddonaties

#2 Bericht door sjeng » woensdag 25 augustus 2021, 07:44

wpdl schreef: woensdag 25 augustus 2021, 07:19 Het Phuket Regional Blood Centre roept bloeddonaties op voor de openhartoperatie van een oudere expat. De 87-jarige Peter Ferry, die oorspronkelijk uit Glasgow, Schotland komt, vertelde vandaag aan Phuket News dat hij momenteel in het Bangkok Hospital Phuket wacht op mensen die bloed doneren zodat hij geopereerd kan worden.

Peters bloedgroep is B-negatief, wat zo zeldzaam is dat minder dan 2% van de bevolking deze bloedgroep heeft. Hij kan alleen bloeddonaties aannemen van bloedgevers met bloedgroep B- of O-. Peter woont al 67 jaar in Thailand. Iedereen die bloed kan doneren wordt dringend verzocht contact op te nemen met het Phuket Regional Blood Centre in Saphan Hin op 076-251178 ext 2 of 081-9588854.
Zou gaarne willen doneren, maar helaas ben ik zoals de meeste van ons boven de 65 en dus willen ze mijn bloed niet meer.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bloeddonaties

#3 Bericht door wpdl » woensdag 25 augustus 2021, 07:51

Denk als jij de gewenste bloedgroep heb dat ze daar even overheen kijken in dit geval.

Even bellen hoe of wat :Whistle:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Bloeddonaties

#4 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 25 augustus 2021, 08:01

Trieste zaak dat je zou kunnen overlijden door tekort aan bloed. Maar toch, als je een zo zeldzame bloedgroep hebt, waarom heeft de man dan niet gedoneerd? Volgens mij is plasma heel lang te bewaren en als het specifiek voor hem is telt de leeftijd van de donor (= hij zelf) toch niet mee?

Ik maakte het zelf mee in Rama Khon Kaen toen ik mijn kunstheup kreeg. In de hele voorbereiding kwam niemand met de vraag naar mijn bloedgroep A pos. De avond voor de operatie vroeg men mij de bloedgroep en ik gaf het kaartje af van de mil dienst keuring en daar staat het op. 'Is dat wel te vertrouwen?' vroeg de chirurg, mogelijk denkend aan wat extra omzet. 'Is van mijn regering' was mijn reactie en daar was het mee af. Dacht ik.

Een uur later een verpleegster op de kamer. 'We hebben jouw bloed niet.' Pardon? Een heel algemene bloedgroep niet aanwezig? Ik vragen: er zijn meer ziekenhuizen in KK, en anders bel je Udon ? Nee, dat kon niet. Maar ik had ze wel door: een paar dagen wachten levert poen op..... Dus ik boos: 'Nou, dan ga ik terug naar huis en bellen jullie dan maar als er bloed is...' Ai! Dat was niet de bedoeling. Dus ze pakt de telefoon, bromt wat en ineens was er wel bloed... Deugnieten zijn het!

Of ik bloed heb gehad weet ik niet. Bij heupprotheses schijnt wel wat bloed gemorst te worden dus het zou zo maar kunnen. Enfin, ik leef nog.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bloeddonaties

#5 Bericht door wpdl » donderdag 26 augustus 2021, 11:51

Hoe het met Peter Ferry gaat uit het eerste bericht is mij onbekend maar er is meer nodig zo te lezen.

Rode Kruis pleit voor bloeddonaties wegens tekort.

Het Rode Kruis smeekt het publiek om bloed te doneren, aangezien de Thaise ziekenhuizen momenteel een ernstig tekort hebben aan bloedreserves voor patiënten. Door het tekort zijn meerdere operaties uitgesteld. De directeur van het National Blood Centre van het Thaise Rode Kruis, Dr. Dutjai Chaivanichsiri, sprak eerder vandaag om te zeggen dat de Covid-situatie heeft geleid tot een aanzienlijke daling van de bloeddonaties. De dokter voegt eraan toe dat er al geruime tijd een bloedtekort is, maar de situatie is de laatste tijd nog kritieker geworden.

De ziekenhuizen van het land hebben gewoonlijk 200.000 eenheden bloed per dag nodig. Vorige maand werden ongeveer 150.000 eenheden geschonken. Dr. Dutjaj zegt dat er meer dan 340 ziekenhuizen in Thailand zijn en dat elk ziekenhuis 8.000 eenheden bloed per dag nodig heeft, maar het National Blood Centre kan slechts 2.300 eenheden leveren of minder dan 30% van wat ze nodig hebben. Dit gebrek aan bloeddonaties vormt een duidelijke bedreiging voor patiënten die bloedtransfusies nodig hebben.

Dr. Dutjaj zegt dat mensen met bloedziekten elke 3 tot 4 weken 1 tot 2 eenheden bloed nodig hebben, en dat mensen die een spoedoperatie nodig hebben, kankerpatiënten en andere patiënten die een operatie nodig hebben, afhankelijk zijn van gedoneerd bloed. De arts geeft toe dat de Covid-situatie mensen terughoudend heeft gemaakt om te reizen om bloed te doneren, wat heeft geleid tot het bloedtekort. Ze herinnert het publiek eraan dat bloed doneren een levensreddende beslissing is. Ze drong er toen bij alle gezonde mensen op aan om bloed te doneren.


Diverse bronnen

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”