Het beroerde zuiden

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Het beroerde zuiden

#1 Bericht door erik-kuijpers » zondag 11 juli 2021, 09:39

Roerig ja, beroerd ook wel. Het schijnt er hard aan toe te gaan als ik de oproep van NGO's lees vandaag om mensen, waarvan niet direct vaststaat dat ze terroristen zijn, anders te benaderen.

Dus wat moet ik er uit opmaken? Dat men maar raak knalt? Iemand die zijn straf niet komt uitzitten voor een minor offence hoor je niet af te knallen alsof ie een terrorist is. Aan de andere kant kun je dat, als politieman of militair, niet zien als iemand zich verstopt met een proppenschieter in zijn handen. En roepen 'Ben je terrorist of niet?' zal ook niet echt helpen.

Ik heb dit artikel gelezen en heb mijn twijfels over de manier waarop je dit aan moet pakken. Dat de sfeer daar ernstig gespannen is is me nu wel duidelijk en een trillende vinger aan de afvuurknop is nooit goed.....

https://www.eurasiareview.com/10072021- ... -suspects/

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Het beroerde zuiden

#2 Bericht door wpdl » zondag 11 juli 2021, 11:26

Ik denk dat jouw benadering toch vaak wel een beetje 'ach zielig' is.
Als je als burger gewapend in de rondte gaat lopen en niets aantrekt van de gevestigde orde ben je 'vuur gevaarlijk' zoals ze dat noemen.
Na indien mogelijk mededelingen dat je de procedure moet volgen die men wenst als overheid er niet op na houd lijk verdedigen mij normaal al dan niet gericht schieten.

Nog een berichtje over het beroerde zuiden zou ook kort van stof worden als dat mijn baantje was.

The thaiger

En ja zoals beschreven is er vaak niet een beetje meer aan de hand als de argumenten die men gebruikt voor deze situatie in het beroerde zuiden?

Voor de rest heeft het eigenlijk zeer gematigd mijn interesse er zijn meer van die situaties al over The planet die ik als jongeling al aankeek [50 jaar terug] met verbazing en vandaag de dag nog steeds 'leven' het zal hier niet anders verlopen.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Het beroerde zuiden

#3 Bericht door jomel17 » zondag 11 juli 2021, 14:03

Zou het gezien de kosten voor defensie ed. niet beter zijn om dat gebied maar aan Maleisie te geven....?
Of indien er nog grondstoffen oid gewonnen kunnen worden dan het zuidelijk stuk maar verkopen aan Maleisie...
Hoog hek op de grens en klaar met die zooi
หลงรัก

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Het beroerde zuiden

#4 Bericht door erik-kuijpers » zondag 11 juli 2021, 23:04

Jomel, dat diepe zuiden hoort niet bij Thailand; niet qua taal, qua religie, qua cultuur.

Het is in een overeenkomst tussen Siam, Malaysia en de Britten aan Siam gegeven/geruild. Maar Thaksin heeft ooit gezegd 'geen cm geven we af' en dat is Thailand nog steeds niet van plan. Dat zijn die idiote lijnen getrokken op een militaire tekentafel maar denk aan de scheiding tussen India en Pakistan, dat is helaas vaker voorgekomen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Het beroerde zuiden

#5 Bericht door wpdl » maandag 12 juli 2021, 01:40

In de kretologie van een hoog hek erom heen zou satellietstaat genoemd geen gek idee zijn.
Dat er door de westerse wereld [verbeteraars] :giggle: nogal wat 'streepjes' zijn getrokken is duidelijk.
Door de meeste nog wel eens 'vergeten'.
Hoewel het in het 'beroerde zuiden' al een ietsjepietsje langer rommelde voordat de 'overeenkomst' plaats vond volgens geschiedenis vermelding.

farang Baa is een bewoner van die streek of was?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Het beroerde zuiden

#6 Bericht door erik-kuijpers » maandag 12 juli 2021, 07:03

Farang Baa woont daar volgens mij nog steeds en is onderwijzer. Ben zijn voornaam even kwijt... David denk ik.

Die streek is al eeuwen onrustig maar kijk eens naar de geschiedenis van de lage landen; dat was ook oorlog na oorlog. Wat het zuiden betreft, Malaysia, Siam, het koninkrijk Pattani, het wisselde elkaar af.

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Het beroerde zuiden

#7 Bericht door Farang Baa » woensdag 06 oktober 2021, 11:39

erik-kuijpers schreef: maandag 12 juli 2021, 07:03 Farang Baa woont daar volgens mij nog steeds en is onderwijzer. Ben zijn voornaam even kwijt... David denk ik.

Die streek is al eeuwen onrustig maar kijk eens naar de geschiedenis van de lage landen; dat was ook oorlog na oorlog. Wat het zuiden betreft, Malaysia, Siam, het koninkrijk Pattani, het wisselde elkaar af.
Ik lees dit een beetje (haha) laat, maar inderdaad, ik woon in Narathiwat, midden in dat 'beroerde' zuiden, waar het de laatste weken weer erg onrustig is: treinen gebombardeerd en beschoten, politie, soldaten en opstandelingen vermoord, maar nog steeds geen enkele onderhandeling in zicht.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Het beroerde zuiden

#8 Bericht door Duncan » dinsdag 12 oktober 2021, 16:41

Het is ook een regio waar noorderlingen liever niet naartoe gaan. Een paar van de neefjes zitten in het leger maar op mijn vraag "en als je in het zuiden wordt gestationeerd dan?" was het antwoord simpelweg "no". En als je dan doorvraagt wordt duidelijk dat er via allerlei lijntjes ( Ajaan die engels doceert aan legeronderdelen, boss of Police etc ) aan bekenden getrokken om toch maar te zorgen dat ze in een wat rustiger omgeving terechtkomen. En dan krijg je even later dus Facebookfoto's van ze waar ze lekker met de unit in het zuiden zitten te ping moo-en en dat is het "Not work. Holiday". Schitterend hoe ze dat gewoon kunnen regelen en er net zo makkelijk weer schijt aan hebben. Zou er niet aan moeten denken om in dat land zelf alles te moeten regelen, laat hun het maar doen, veel makkelijker en uiteindelijk met een goede bbq is iedereen happy :worshippy:

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Het beroerde zuiden

#9 Bericht door Farang Baa » woensdag 13 oktober 2021, 08:13

Duncan schreef: dinsdag 12 oktober 2021, 16:41 Het is ook een regio waar noorderlingen liever niet naartoe gaan. Een paar van de neefjes zitten in het leger maar op mijn vraag "en als je in het zuiden wordt gestationeerd dan?" was het antwoord simpelweg "no". En als je dan doorvraagt wordt duidelijk dat er via allerlei lijntjes ( Ajaan die engels doceert aan legeronderdelen, boss of Police etc ) aan bekenden getrokken om toch maar te zorgen dat ze in een wat rustiger omgeving terechtkomen. En dan krijg je even later dus Facebookfoto's van ze waar ze lekker met de unit in het zuiden zitten te ping moo-en en dat is het "Not work. Holiday". Schitterend hoe ze dat gewoon kunnen regelen en er net zo makkelijk weer schijt aan hebben. Zou er niet aan moeten denken om in dat land zelf alles te moeten regelen, laat hun het maar doen, veel makkelijker en uiteindelijk met een goede bbq is iedereen happy :worshippy:
Het is heel makkelijk je militaire dienstplicht volledig te ontlopen. Betaal wat mensen af en je hoeft niet eens te dienen.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”