Kraanwater

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1562
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Kraanwater

#1 Bericht door jomel17 » zondag 04 juli 2021, 15:14

In ons huis hebben we 3 soorten water.
Van de gemeente, kraanwater dus, grondwater en water in flessen.
Kraanwater gebruik ik om te douchen, tanden en mond spoelen.
Afwassen, groente ed afspoelen.
Mijn plastic gebit ligt in de nacht ook in het kraanwater.
Koken doe ik met flessen water.
Grondwater wordt alleen gebruikt voor de tuin en om de auto en brommers te wassen.
Nu hoor ik in mijn kennissenkring dat mond spoelen cq tanden poetsen met kraanwater slecht is voor je?
Wat is de mening van mijn forumgenoten hierover
หลงรัก

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Kraanwater

#2 Bericht door erik-kuijpers » zondag 04 juli 2021, 21:57

Jomel Jos, dat hangt van de kwaliteit af.

In Nongkhai is kraanwater Rotterdams water dus gechloord. Ik heb daar 16 jaar mijn kunstgebit in gehangen met steradent en ik leef nog en de tandjes ook. Mijn vrouw stopt er ook haar deelprothese in en mijn zoon doucht er in. Maar zoals ik schreef, wat is de kwaliteit?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Kraanwater

#3 Bericht door wpdl » maandag 05 juli 2021, 01:18

Hier in Korat is het tapwater ook gechloreerd.
De hoeveelheid en bovendien de druk is nogal eens variabel helaas.
Echt drinken doe ik het niet mede omdat de opslagtanks die vele mensen hebben niet echt bevorderlijk is voor drinkwater.

Maar gemak sluipt erin en in de loop van de jaren raak je immuniteit er weerstand tegen te hebben.
Water om te koken doe ik dus gewoon uit de kraan.
Tanden poetsen of het plastic laten weken ook
Eigenlijk gewoon alles behalve echt drinken hoewel een slokje wel eens gebeurd.

De vele merken flessen water die hier drie keer niets kosten en goed gezuiverd zijn gebruikt vrijwel iedereen vermoedt ik.
Hoewel er zat mensen zijn die de tapkasten bij de kleine middenstander gebruiken en dat is gewoon tapwater wat door UV straling een beetje opgewaardeerd is.
Om, maar niet over het hoofd te zien dat 95 % van deze kasten slecht tot niet gereinigd worden echte bacterie verspreiders dus.
Chemische toevoegingen gaan daar ook niet door weg.

De grote flessen van ongeveer tien liter zijn ook populair vele verdienen hun brood ermee.
Hoe die zuivering en verwerking verloopt is mij onduidelijk, maar schat vooral de verwerking niet erg hoog in.
Volgens mij ook uit de zandlagen gewonnen.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1562
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Kraanwater

#4 Bericht door jomel17 » maandag 05 juli 2021, 02:28

Ja, dat Rotterdams water ken ik nog wel!
Toen ik 10 of 11 jaar was , begin jaren 60 verhuisden wij van Den Haag naar Spijkenisse omdat mijn vader chauffeur bij de Esso werd.
Het eerste wat mijn moeder toen kocht waren 2 jerrycans die mijn vader op een rit richting Den Haag moest vullen voor thee water
หลงรัก

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 762
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Kraanwater

#5 Bericht door pjotter » maandag 05 juli 2021, 04:04

Soms komen ze hier in het dorp langs om een water filter/purifier te verkopen. Zo'n ding met 2 of 3 filter? flessen aan een rek, wat dan tussen de gemeente water aanvoer en een gewenste kraan wordt aangesloten. Een kennis van me, een dorp verderop, heeft zo'n ding geïnstalleerd en drinkt het water na deze filtering ook. Op Lazada hier, zie je er ook veel te koop.
Weet niet precies hoe die dingen werken.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Kraanwater

#6 Bericht door Joep » maandag 05 juli 2021, 06:17

Vele makkelijke oplossingen bij HomePro: https://bit.ly/3xom9Na
Wij gebruiken deze al jaren: https://bit.ly/3dGfwhm

Scheelt al dat gesleep met flessen water.

Makkelijk te monteren, makkelijk in het gebruik.
Eerste aanschaf is ff slikken, maar dan valt het wel mee.
Geloof dat een filterpatroon iets van thb 3.500 kost maar daar kun je ook ruim 3+ kuub water mee filteren, dus iets van Thb 1 per liter.
Dit gebruiken wij om te drinken en te koken.
Douchen, afwassen, kleding wassen en tuin besproeien doen we met leiding water.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2892
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Kraanwater

#7 Bericht door wpdl » maandag 05 juli 2021, 06:39

Die kleine filters die vaak per tappunt werken zijn met papier en carbon filters en vaak niet goedkoop en korte duur [minder dan een jaar]
'Zwevend vuil' eruit filteren meer niet.

Heb zelf een systeem gehad voor heel het huis,
Grote langwerpige tank rond 30 cm lengte 150 cm zand of glasbolletjes eens per jaar schoonmaken of vernieuwen toen al paar duizend baht per service beurt.
Had daar achter een filterbuis van een 50cm lang en 15 cm rond met een papierfilter eens per jaar vernieuwen A 1600 Baht.

De grote tank was na tien jaar doorgeroest en het spul ertussen uit gehaald ben nog steeds van plan om dat kleine ding er weer eens tussen te zetten de filters zijn inmiddels goedkoper zag ik pas.

Deze zaken werken voor 'zwevend vuil' het is iets schoner vooral voor je spullen [bad douche toilet]

Consumptie gebruik:?: wie het weet mag het zeggen denk dat het tussen de oren zit op een zandkorreltje na.

Zag eens een blauwe waterbuis door en je schrikt opslagtank schoon maken periodiek, ik kruip er niet in en de 'buurman' ook niet.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Kraanwater

#8 Bericht door erik-kuijpers » maandag 05 juli 2021, 06:48

Wij hebben een blauwe plastieken 500L tank en die maken wij per 2 jaar schoon. Mijn vrouw hanteert de bezem van buitenaf. Omdat we er algen in kregen hebben we de buitenkant in blauwe acrylverf gezet om de zon buiten te houden. De tank staat er nu 19 jaar, garantie was 5 jaar. We zijn wel aan de derde pomp.

Maar dit drinken wij niet. We hebben om te koken de 20L jerrycan en om te drinken Tesco flessen. Stadswater is voor douche, doortrekken en in de nacht het bitje... :giggle:

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Kraanwater

#9 Bericht door godzilla » maandag 05 juli 2021, 14:19

Kraanwater hier in cha am is redelijk goed.
Weinig chloor.
Maar als ze ergens aan de waterleiding weken dan zit je met het zand dat meekomt.
Zelf heb ik een ondergrondse tank, waaruit het water voor huishouden uitgepompt wordt.
Als je deze reinigt verschiet je ervan hoeveel zand er zich op de bodem verzamelt, en als dat dan opgezogen wordt door je pomp, heb je bruin water.
Regelmatig leegmaken en reinigen is dan noodzakelijk.
Normaal zou het water het zuiverste zijn +- 20cm onder de oppervlakte heb ik ergens gelezen. (dan heb je een zwevende afzuiging nodig)
Persoonlijk geloof ik niet in die filters om water te zuiveren, en dat puur uit kwestie van geen vertrouwen in het onderhoud, een vuile filter kweekt bacterien.
Osmose is beter, en er zijn geen obstructies die bacterien kweken.
Deze gebruiken ze ook voor die grote flessen drinkwater.
De kwaliteit van de leveranciers laat ik in het midden.
Dus hier gebruik ik het stadswater voor douchen, aardappelen te koken, tanden poetsen enz...
Maar puur drinken doe ik het niet.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Kraanwater

#10 Bericht door sjeng » maandag 05 juli 2021, 15:58

godzilla schreef: maandag 05 juli 2021, 14:19 Kraanwater hier in cha am is redelijk goed.
Weinig chloor.
Maar als ze ergens aan de waterleiding weken dan zit je met het zand dat meekomt.
Zelf heb ik een ondergrondse tank, waaruit het water voor huishouden uitgepompt wordt.
Als je deze reinigt verschiet je ervan hoeveel zand er zich op de bodem verzamelt, en als dat dan opgezogen wordt door je pomp, heb je bruin water.
Regelmatig leegmaken en reinigen is dan noodzakelijk.
Normaal zou het water het zuiverste zijn +- 20cm onder de oppervlakte heb ik ergens gelezen. (dan heb je een zwevende afzuiging nodig)
Persoonlijk geloof ik niet in die filters om water te zuiveren, en dat puur uit kwestie van geen vertrouwen in het onderhoud, een vuile filter kweekt bacterien.
Osmose is beter, en er zijn geen obstructies die bacterien kweken.
Deze gebruiken ze ook voor die grote flessen drinkwater.
De kwaliteit van de leveranciers laat ik in het midden.
Dus hier gebruik ik het stadswater voor douchen, aardappelen te koken, tanden poetsen enz...
Maar puur drinken doe ik het niet.
Ik neem aan dat je 20 meter bedoeld ipv 20 cm.
Ik heb zelf een pomp op 24 m en gebruik het water voor alles behalve drimkwater dat komt in 12 liter flessen.
Pomp het op in een 2000 liter tank waar vuil eventueel kan bezinken en vervolgens bij gebruik met een andere pomp naar het huis.
Het water is kraak helder want niets filtert beter als zand.
Mijn opa en oma hadden in Brabant alleen een open put van een meter of 6 diep en met dat water deden ze alles en ze zijn beide dik over de 80 geworden.
Geloof ook niet in de filters niet nodig hier.
Het enige probleem wat we wel hebben is veel kalk in het water, maar das dan weer goed voor de botten. :D

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Kraanwater

#11 Bericht door godzilla » dinsdag 06 juli 2021, 16:14

neen
ik bedoelde wel degelijk 20cm onder het wateroppervlak in de tank.
eronder zitten de bezinksels.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Kraanwater

#12 Bericht door godzilla » dinsdag 06 juli 2021, 16:16

En daarbij, 20 meter put is geen drinkwater hier, het is gewoon zeewater.
cha am is te kort bij zee.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Kraanwater

#13 Bericht door jumbo » zondag 25 juli 2021, 05:01

godzilla schreef: dinsdag 06 juli 2021, 16:16 En daarbij, 20 meter put is geen drinkwater hier, het is gewoon zeewater.
cha am is te kort bij zee.
Is dat zo?? Spreek je uit ervaring of verhaling??
Ik hoop en verwacht van niet...voor ons bouw project
In NL is het water achter de duinen, lees verhoogd strandzand, klaar om te drinken
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Kraanwater

#14 Bericht door driver » zondag 25 juli 2021, 08:09

In Sung Noen waar Suk eerst woonde had ze een soort filter aan de muur hangen waar ze vlgs mij water in of op gooide. Dat liet ze in lege flessen lopen en was haar drinkwater.
Zal ongetwijfeld weinig gekost hebben qua aanschaf en gebruik denk ik.
Voor mij altijd flessen water gekocht in de winkel.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11597
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Kraanwater

#15 Bericht door jumbo » zondag 25 juli 2021, 11:22

Driver, in Ayutthaya hebben we een reversed osmose systeem met drie filters, wat duurder voor 2 huizen/gezinnen, 15.000 thb voor systeem, jaarlijks 1.400 thb voor filters
In Bangkok waar ik voornamelijk alleen of met de vrouw leeft heb ik een Japans systeem voor op de kraan, 900 liter voor 1000 thb
In Cha am wil ik grondwater, schoonvader van dochter doet dat al met een filtersysteem en woont beduidend dichterbij de zee en nooit gehoord over zout water
Maar hij is niet erg diep gegaan, ik ga dieper en woon verder af vd kust

Godzilla komt wel met een antwoord
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”