een goed bouwbedrijf Cha am

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#151 Bericht door jumbo » zondag 28 november 2021, 00:16

Ik wil het niet echt op het dak, maar mee in de wand
Die dingen op het dak ken ik en er komt aardig wat vuil doorheen, van veldverbranding etc

Het schoonmaken vd wateropslag wil ik voorkomen dmv de leiding, zelfde principe als vloerverwarming maar dan onder de grond de natuurlijke koeling oppakken
Ik moet er nog over nadenken en wat leren van andermans fouten
Plastic pijpen lijken mij niet sterk genoeg...wellicht met een behuizing
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#152 Bericht door wpdl » zondag 28 november 2021, 01:14

Je kan hier eens informeren zag een line icoontje staan.
Dan hoef je je niet druk te maken over de lokale ikkanalles bedrijven of dat ze het juiste materiaal wel gebruiken.
Zag bij een Europees bedrijf dat men het ook verticaal kan installeren.
Zal geen kleingeld zijn :Whistle: maar wie weet valt het mee.


floorcoolingsystem

floorcoolingsystem

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#153 Bericht door jumbo » zondag 28 november 2021, 06:36

wpdl schreef: zondag 28 november 2021, 01:14 Je kan hier eens informeren zag een line icoontje staan.
Dan hoef je je niet druk te maken over de lokale ikkanalles bedrijven of dat ze het juiste materiaal wel gebruiken.
Zag bij een Europees bedrijf dat men het ook verticaal kan installeren.
Zal geen kleingeld zijn :Whistle: maar wie weet valt het mee.


floorcoolingsystem

floorcoolingsystem
Heb die gasten toevallig gisteren gemailed
KIjken wat ze zeggen en hebben
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#154 Bericht door Joep » donderdag 02 december 2021, 07:59

Is dit idealisme of kostenbesparing.
M.i. kun je de investering niet snel terug verdienen met de huidige airco techniek.
Die zijn toch behoorlijk zuinig.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#155 Bericht door wpdl » donderdag 02 december 2021, 12:07

Geen idee hoe jumbo dat ziet, joep.
Ik denk dat als de kosten voor het systeem aansluiten meevallen dat het flink kan schelen in het koel houden van heel het huis.
Je koelvloeistof [koud water] is gratis een kleine circulatiepomp voor het langzaam rond laten draaien van het water kost weinig.
Voordeel is dat je huis niet verwarmd als een radiator en je airco heeft dus zeer weinig tijd nodig om je huis op de temperatuur te krijgen die jij wenst zonder uren daarna te draaien om dat zo te houden.
Denk als je het gelijk bij nieuwbouw laat uitvoeren dat de kosten /baten positief is uiteraard is vloeroppervlakte doorslaggevend dus een kantoor zal het sneller positief zijn als een huis.
Ben ook benieuwd wat jumbo als antwoord gaat krijgen na zijn e mail.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#156 Bericht door jumbo » vrijdag 03 december 2021, 02:29

Joep schreef: donderdag 02 december 2021, 07:59 Is dit idealisme of kostenbesparing.
M.i. kun je de investering niet snel terug verdienen met de huidige airco techniek.
Die zijn toch behoorlijk zuinig.
Kostenbesparing....
Ik wil dat na mijn verscheiden eea betaalbaar blijft voor de nazaten
Het gaat om bungalows dus geen huizen met verdiepingen
Kosten geven dus de doorslag

Eea wordt ook vaak beweerd over solar techniek...
Het terugverdienpunt is laat, maar ik denk dat de betreffende heren bedoelen
dat er geen terugverdienpunt is binnen hun persoonlijk bereik kwa leeftijd

Ik kijk iets verder en naar mijn vrouw en haar terugverdienpunt en de jaren erna
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#157 Bericht door Joep » vrijdag 03 december 2021, 04:24

jumbo schreef: vrijdag 03 december 2021, 02:29 Het terugverdienpunt is laat, maar ik denk dat de betreffende heren bedoelen
dat er geen terugverdienpunt is binnen hun persoonlijk bereik kwa leeftijd
Mag toch hopen van wel Jumbo, ben nog geen 60 dus zou voor mij wel kunnen. Maar zie het niet zo zitten.
Auto wel, ben overgestapt op hybrid. Denk met onze afstanden in een paar jaar terug verdient.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#158 Bericht door wpdl » vrijdag 03 december 2021, 05:12

Het omslagpunt is moelijk uit te rekenen.
Ten eerste heeft niemand enig idee hoe de klassieke kosten verlopen de komende zeg 25 jaar of vele malen meer.
Mijn pas geplaatste solar installatie zal na 25 jaar volledig toe zijn aan vernieuwing kan goed dat ik het leven nog heb.
Zoniet dan de andere bewoners van het pand partner en/of familie.

Vloerkoeling het leidingsysteem gaat veel langer mee de opbrengst is ook minder natuurijk.
Ik ga van ongeveer tien jaar uit met mijn solar systeem met vloerkoeling erbij op de solar zoals jumbo van plan is,is dat met goed fatsoen niet meer uit te rekenen.
Mijn installateur blijft op 7 jaar hangen maar die telt anders, de meter ik de centen.
In je voordeel of je nu linksom gaat of rechtom voor je knip dat is duidelijk alleen de burger moet er nog mee leren omgaan.
Men zou het bij nieuwbouw domweg moeten verplichten solar als nutsvoorziening,in Nederland waar men hele 13 in een dozijn woonwijken in korte tijd uit de grond stampt zeker.
Maar die lopen nu al tegen opslag problemen op alleen met accu is het advies van nutsbedrijven geen of weinig terugleverantie.
Hier heeft men mogelijkheden en ruimte zat in het collectief
O en een prettig onderbuik gevoel is ook lekker.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#159 Bericht door Herbergier » vrijdag 03 december 2021, 05:41

Ik lees hier iets over vloerkoeling, maar in deze wintermaanden in Thailand zou ik eigenlijk liever vloerverwarming willen hebben, het is hier nu buiten en binnen (11:30 uur) maar 23 gr., wel onbewolkt maar met een koude wind en ik zit nu binnen met een lange joggingbroek, sokken en sloffen aan, want de vloer is nu ijskoud. Vanmiddag zal het wel weer de korte broek worden, ze verwachten dan een max. van 27 gr., maar vanavond gaan ze zeker weer aan bij maar 21 gr..
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#160 Bericht door wpdl » vrijdag 03 december 2021, 06:27

Is dit niet iets voor je herbergier?

Kan je na gaan hoe het werkt met dit december voorbeeld van jou in de warme maanden. ;)

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#161 Bericht door jomel17 » vrijdag 03 december 2021, 09:51

Raar eigenlijk dat wij hollanders 21 graden nu fris vinden...
Ik woon hier nu bijna 2 jaar maar merk het ook al, in NL was 21 graden lekker, maar hier trek je dan op z'n minst sokken aan ...
หลงรัก

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#162 Bericht door Herbergier » vrijdag 03 december 2021, 10:52

wpdl schreef: vrijdag 03 december 2021, 06:27 Is dit niet iets voor je herbergier?

Kan je na gaan hoe het werkt met dit december voorbeeld van jou in de warme maanden. ;)
Ik zelf vind dat net iets te ver gaan, maar een Nederlandse vriend van mij hier heeft echt al zo'n soort heather gekocht en in deze wintermaanden met koele avonden en nachten gebruikt hij hem 's avonds regelmatig.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#163 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 03 december 2021, 12:25

Wij hebben er thuis ook twee; elektrische kacheltjes die 1k of 2k energie slurpen met een ventilator er in. Bij de Home Pro zijn ook olieheaters te koop met thermostaat en ventilator, die houden de warmte langer vast door de verwarmde olie.

Enkelsteens, enkelglas, alleen wat isolatie op de gipsplaten en als het in de nacht open trekt koelt de aarde erg af. Noord-Thailand en Noord-Isaan kunnen in december akelig koud zijn. Maar het is maar een maandje....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#164 Bericht door jumbo » zondag 05 december 2021, 00:05

Herbergier schreef: vrijdag 03 december 2021, 05:41 Ik lees hier iets over vloerkoeling, maar in deze wintermaanden in Thailand zou ik eigenlijk liever vloerverwarming willen hebben, het is hier nu buiten en binnen (11:30 uur) maar 23 gr., wel onbewolkt maar met een koude wind en ik zit nu binnen met een lange joggingbroek, sokken en sloffen aan, want de vloer is nu ijskoud. Vanmiddag zal het wel weer de korte broek worden, ze verwachten dan een max. van 27 gr., maar vanavond gaan ze zeker weer aan bij maar 21 gr..
zelfde systeem, maar de thermostaat aanpassen dat is alles
maar niet eenvoudig aan te leggen in een bestaand huis... openbreken van de vloer is een vereiste en dan wordt de vloer iets hoger, denk aan deuren etc
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#165 Bericht door jumbo » zondag 05 december 2021, 00:30

Ik heb nog eens goed naar de bouwplannen gekeken en naar zonnestand en muren
Met een overhang van 1.00 meter aan achterkant en zijkanten en 1 lange kant compleet min of meer afgedekt van de zon door het andere huis
blijft er 1 lange kant en 1 korte kant over waar de zon 'vrij spel' heeft. Het terras is 3 meter overdekt dus daar geen zorg voor directe zonnestralen
Deze korte en lange kant worden voorzien van 7 cm QCon blokken, piepschuim, en nog een 7cm QCon blok. Kwa kosten materiaal geen stijging
Alleen de arbeidskosten en dat is te overzien. Dat voorkomt opwarming van de binnenmuren en dus is er des avonds geen warmte uitstraling van de muren

Tussen dak en plafond denk ik aan Ventouri
Lage punt van oplopende dak grote invoer, hoge punt kleine uitvoer en dan het warmte principe van opstijgende lucht en het zou mechanisch moeten werken
Kan altijd nog een ventilatie systeem laten inzetten.

De hacienda waar we nu wonen heeft een dergelijk electrisch systeem, einde van de middag effe aanzetten en de warme lucht wordt afgevoerd en de avonden zijn koeler
Er zijn veel ramen in de woonkamer en opslaande deuren, maar de zijn allemaal afgedekt met gordijnen, overdag de gordijnen dicht en het is beduidend koeler in de avond
De bestaande folie werkt niet echt als verkoeling vind ik.

Vloerverkoeling; die gasten hebben niet gereageerd, dus ik wacht het af tot de tijd daar is...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”