een goed bouwbedrijf Cha am

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#166 Bericht door wpdl » zondag 05 december 2021, 01:46

Als je met een binnenmuur en een buitenmuur gaat werken zou een elektrisch ventilatie systeem veel beter zijn om de spouw te koelen.
Ook aan de bovenzijde afdichten uiteraard.
Dingen zijn bij iedere bouwmarkt te koop.
Vergeet ook niet dat isolatie voor veel ongedierte een fijne behuizing is.
Denk aan muizen ratten mieren bijen et cetera.
Wil je toch isolatie zou ik voor purschuim gaan in de spouw.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#167 Bericht door Joep » zondag 05 december 2021, 04:39

jumbo schreef: zondag 05 december 2021, 00:30 Het terras is 3 meter overdekt dus daar geen zorg voor directe zonnestralen
Geen directe zonnestralen Jumbo,maar onder zo'n terras wordt het bloedheet. Wij hebben aan de achterzijde ook over de gehele lengte terras van 31/2 meter. Schuine dak is de bekende golfplaten en onderzijde is recht afgewerkt met conwood/sheba.
Nu is het daar lekker vertoeven, maar in de zomermaanden loeiheet.
Biljf het een interresant onderwerp vinden.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#168 Bericht door godzilla » zondag 05 december 2021, 16:23

Ik heb hier al veel bijgeleerd ivm bouwen.
Zoals wpdl vermeld, moet je rekening houden met muizen, ratten die kabels en isolatie opvreten.
Hier zijn de leidingen van airco mooi weggewerkt in tunnels tussen de wanden, mooi, geen opbouw leidingen, maar knabbelfestein voor die ratten.
Daarom zou ik ook gaan voor een volle muur, soort gasbeton, alle broodnodige leidingen toegankelijk, niet mooi, maar bespaart je een pak ellende.
Electrische kabels in de grond beschermen door middel van stalen (flexible) buizen, beter dan al die plastieken of zelfs zwarte soepele kabels bloot in de grond.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#169 Bericht door Herbergier » maandag 06 december 2021, 02:19

Ik zou vooral de waterleidingen goed bereikbaar laten aanleggen, de koppelingen gaan na verloop van tijd nogal eens lekken, bij mij schoot de waterrekening van 200 baht in een paar maanden omhoog naar 1500 baht, gelukkig liggen deze leidingen in het zicht en heb ik een stuk waterleiding makkelijk kunnen laten vervangen.
Een vriend van mij hier had minder geluk, bij hem zijn de waterleidingen in de grond onder zijn huis weggewerkt en konden een paar koppelingen na een paar jaar niet meer tegen de terugslag van zijn wasmachine (frontlader), hij heeft een heel stuk vloer in zijn huis moeten laten openbreken om de leiding te kunnen herstellen, het einde van het liedje was dat er op die plek een hele nieuwe vloer gelegd moest worden.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#170 Bericht door wpdl » maandag 06 december 2021, 03:10

Ja leidingen uit stuk begrijpen ze hier slecht en koppelingen of verlijmingen zichtwerk of bereikbaar is ook niet nodig. :angel:
Maakt het verlijmen met je vinger als kwast het er ook niet beter op net als de diverse merken met net een heel klein beetje maatverschil :Whistle:
Heeft je vriend ook gelijk terugslag kleppen laten plaatsen dingen zijn in verschillende materialen en kwaliteit te koop.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#171 Bericht door erik-kuijpers » maandag 06 december 2021, 07:51

Ja, bij ons huis ook. Waterleidingen in het vloerbeton en hier en daar stak een pijpje naar boven. Tot de katten buiten gingen knokken en zo'n pijpje brak. Toen heb ik die hele handel gepasseerd en de leidingen buitenom gelegd tegen de muur en 1 m boven peil. Daar zit het nu nog. Je kunt er gemakkelijk bij. Ik heb de indruk dat dat spul in de zon langzaam poreus wordt dus doe ik het nog eens dan eerst een mantelbuis er omheen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#172 Bericht door jumbo » vrijdag 10 december 2021, 01:52

Waterleidingen; beide ingangspunten naar badkamer en keuken zijn onder het beton vd vloer , dus bereikbaar
Uitgangspunten hetzelfde naar de sceptic tank en water afvoer

isolatie en ongediertje ben ik mezelf over aan het bijlezen, er zijn geen materialen waarbij ongedierte niet voorkomen...
In Cha am leven we op het platteland.... dus ze zullen er zijn..

Tot nu toe heb ik met electric repellents veel succes gehad
Huis in Ayutthaya grenst aan weiland en in Bangkok aan een kanaal
Bij beiden hadden we last van ratten, dus de electric repellents geprobeerd en dat werkte voor ons perfect
Naast het feit dat mijn vrouw een type Miep Kraak is, dat helpt ook wel

Terras;
Onder dak van terras komen er ventilatoren te hangen die voor een luchtstroom moeten zorgen
We hebben nu ook een terrras, meer ingesloten maar toch weinig last van warmte, mede door de ventilatoren

Het nieuwe terras wordt omgeven met muskieten gaas zodat we savonds met deuren open buiten kunnen zitten zonder er last van te hebben
En kunnen dineren op veranda...
De vrouw moet nog besluiten over de vloer....geen tegels maar een hout/mixed hout vorm die eventuele regenval door wind binnengebracht kan weerstaan
Conwood of Shera lijken een oplossing

Iemand ervaring met SPC flooring?

Zit er ook aan te denken om het water uit de dakgoten naar open water te laten leiden, ong of een plastic opslag, vanwaaruit we de tuin voor het huis met een systeem kunnen besproeien
Probleem ligt hem in de droge maanden waar ik bronwater gebruik via een filter/opslag tank met een stopper... kan ik in de regenmaanden uitzetten uiteraard...niet meer nodig

Solar
In eerste instantie wordt alleen de watervoorziening uit de bron op solar aangesloten
Dan een periode (jaar denk ik) kijken naar verbruik
En dan bezien en berekenen of we hybrid of off-the-grid gaan... batterijen zijn nog wat duur...
En dan een op maat systeem aanschaffen

Terugverdientijd interesseert met niet zo erg, 8-10- 15 jaar ergens is er een omslag...belangrijker is de vervangings periode
En een goede installateur die wil meedenken...en luisteren en mij kan uitleggen waarom ik fout zit... :P

De buitenverlichting op de omheining aan voorkant komt zowiezo op PEA te staan zodat we altijd een back-up hebben

Solar panel veldje komt op de grond te staan, eenvoudiger voor onderhoud en (onverhoopte) reparaties of vervangingen
Ik zag op internet een systeempje waarbij er een constante lichte stroom van water over de panelen ging
Houdt ze schoon en levert een paar extra procenten rendement op....eenvoudig zelf aan te leggen, door iemand anders dan
Installatie op de grond schijnt duurder te zijn dan op dak.....???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#173 Bericht door jumbo » vrijdag 10 december 2021, 03:55

Kan ook nog wat Conwood tegen de muur aanbrengen waar nodig...en de isolatie in de muur achterwege laten
https://www.homepro.co.th/p/206196

Een dun maar stevig raamwerkje creert een soort spouw, maar dan zit je weer met de diertjes
Ik neem aan dat afwerken, boven, onder en aan de zijden, met metaal gaas ook niet werkt???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#174 Bericht door Joep » vrijdag 10 december 2021, 04:19

jumbo schreef: vrijdag 10 december 2021, 01:52
Bij beiden hadden we last van ratten, dus de electric repellents geprobeerd en dat werkte voor ons perfect
Kun je vertellen welk merk, wij wonen ook aan een kanaal en af en toe komen die schatjes ook bij ons in de schuur.
Ook mijn vrouw houd van poetsen dus daar ligt het niet aan.
Maar de overburen dumpen alle etensresten in de bak voor aan de weg en dat blijft liggen tot de vuilnismannen het er weer uithalen (2x per week).
Heb nu lijmplaten liggen, maar vind die dingen vervelend. Vooral als je er zelf in grijpt of loopt :roll: :roll: :roll:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#175 Bericht door jumbo » vrijdag 10 december 2021, 05:09

Joep schreef: vrijdag 10 december 2021, 04:19

Kun je vertellen welk merk, wij wonen ook aan een kanaal en af en toe komen die schatjes ook bij ons in de schuur.
Ook mijn vrouw houd van poetsen dus daar ligt het niet aan.
Maar de overburen dumpen alle etensresten in de bak voor aan de weg en dat blijft liggen tot de vuilnismannen het er weer uithalen (2x per week).
Heb nu lijmplaten liggen, maar vind die dingen vervelend. Vooral als je er zelf in grijpt of loopt :roll: :roll: :roll:
Eerst bij homepro gekocht

later deze vanuit luie stoel bij lazada
https://www.lazada.co.th/products/pest- ... f&search=1
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#176 Bericht door Joep » vrijdag 10 december 2021, 07:31

Dank, zal vanavond ook eens in de luie stoel gaan liggen en bestellen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#177 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 10 december 2021, 07:33

Heb wel eens gehoord dat een paar poetslappen met afgewerkte motorolie ratten weghouden... Maar ja, dat stinkt.. :mrgreen:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#178 Bericht door Joep » vrijdag 10 december 2021, 08:33

erik-kuijpers schreef: vrijdag 10 december 2021, 07:33 Heb wel eens gehoord dat een paar poetslappen met afgewerkte motorolie ratten weghouden... Maar ja, dat stinkt.. :mrgreen:
Maakt niet uit in de schuur, hebben er nu van die mottenballen/petroleumballen liggen, die ruiken ook vreemd, maar daar trekken ze zich niets van aan. Gelukkig zijn er niet veel. Als er weer ééntje op de lijmplank zit dan kan het zo 3 tot 4 weken duren voordat er weer een komt.
Zitten veel eekhoorns bij ons in de buurt en volgens de buurman jagen die de ratten weg.
De 2 katten die onze tuin als hun tuin beschouwen heb ik nog nooit gezien met een rat of muis oid in de mond.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#179 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 10 december 2021, 09:45

Ons huis staat naast rijstvelden en daar zitten ratten en muizen en ook slangen met honger.... Kikkers en padden vangen ze ook. In de schuur komen we wel padden tegen en soms een slang, meestal de cobra, die de padden achterna gaat. Gele padden die enorme sprongen kunnen maken. Cobra's gaan naar de buurman die er wel raad mee weet en ik vermoed dat die in de pan gaan als de kop er af is.....

Trouwens, andere buren braden dikke vette kikkers in de croma. Ruikt prima maar is toch niet iets voor mij al at men ook in NL vroeger kikkerbilletjes....

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: een goed bouwbedrijf Cha am

#180 Bericht door wpdl » zaterdag 11 december 2021, 01:52

Heb er niet zo'n hoge pet van op van die elektrische ongedierte bestrijding.
Tijdelijk zeer tijdelijk werkt het volgens vele sites muggen elektrisch bestrijden wel eens gedaan het bereik is zeer zeer beperkt en het gedierte went er snel aan.
Dood gaan of verhuizen doen ze zeker niet.
Zoals joep al aangeeft die lijmborden werken redelijk, maar ja dat is ook vies voor de bewoners op twee benen en soms leven ze nog natuurlijk het gedierte dan.
Er is zat bewerkt voedsel te koop bij vaak 20Baht shops of dieren speciaal zaken soms.
Want ja eigenlijk werkt er maar een oplossing de dood bij enkele waardoor de rest dan besluit dat het slecht kersen eten is op hun nieuwe locatie.
De buren [altijd die klote buren :giggle: ] erop attenderen dat vuil in de vuilnisbak hoort op de dag dat die langs komen :cheesy: :cheesy:

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”