Nederlands woongemeenschap in Thailand?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#16 Bericht door driver » zaterdag 27 februari 2021, 16:31

brake0345 schreef: zaterdag 27 februari 2021, 16:24
driver schreef: zaterdag 27 februari 2021, 16:15 Klinkt niet hard hoor maar met bijvoorbeeld die 800 Aow icm dat spaargeld ben je er toch ook. Schrijf je toch zelf ook vlgs mij.
Dat spaargeld blijft staan op de bank en je leeft van de 800 euro of als er iets meer spaargeld is snoep je daar elke maand iets van af.
Gaat mij niet om die 800 euro die ik aangaf maar pak dan die 400000 thb icm die 10 90 euro?.
Dan kun je die huur toch ook niet betalen of?
Klopt, als je 800K baht op een Thaise bank hebt dan kun je redelijk simpel elk jaar verlengen, zelfs zonder maandelijks inkomen!
En van 800 Euro aow kun je in Thailand wel leven, maar het is geen vetpot en dan praten we nog niet eens over een partikuliere ziektekosten verzekering.
Zie mijn reactie nu wel staan. Ging straks fout met plaatsen dus weer iets anders gepost. Beetje verwarrend misschien sorry.

Klopt wat je nu ook schrijft.. Zou ik naar Thailand willen dan is het met geld erbij uit verkoop huis en spaargeld van ons.
Particuliere ziektekosten verzekering wordt dan wslijk lastig maar voorlopig zitten we nog wel in Nederland verwacht ik.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#17 Bericht door jumbo » zondag 28 februari 2021, 01:15

brake0345 schreef: zaterdag 27 februari 2021, 16:24
driver schreef: zaterdag 27 februari 2021, 16:15 Klinkt niet hard hoor maar met bijvoorbeeld die 800 Aow icm dat spaargeld ben je er toch ook. Schrijf je toch zelf ook vlgs mij.
Dat spaargeld blijft staan op de bank en je leeft van de 800 euro of als er iets meer spaargeld is snoep je daar elke maand iets van af.
Gaat mij niet om die 800 euro die ik aangaf maar pak dan die 400000 thb icm die 10 90 euro?.
Dan kun je die huur toch ook niet betalen of?
Klopt, als je 800K baht op een Thaise bank hebt dan kun je redelijk simpel elk jaar verlengen, zelfs zonder maandelijks inkomen!
En van 800 Euro aow kun je in Thailand wel leven, maar het is geen vetpot en dan praten we nog niet eens over een partikuliere ziektekosten verzekering.
Is 800 euro in NL hurend wel een vetpot??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#18 Bericht door brake0345 » zondag 28 februari 2021, 01:19

jumbo schreef: zondag 28 februari 2021, 01:15 Is 800 euro in NL hurend wel een vetpot??
Niet natuurlijk maar daar heb je volgens mij dan recht op toeslagen (ben te lang weg en heb ze zelf niet gehad, dus weet niet welke)?
In Thailand krijg je die toeslagen niet.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#19 Bericht door godzilla » zondag 28 februari 2021, 02:18

@brake

Die 8000bath die ik bedoelde zijn wel degelijk voor een huis, meestal is dat dan eentje met verdieping.(townhouse)
Er zijn er met gemeenschappelijk zwembad, 1km van mijn deur.
Je moet beseffen dat de meeste te verhuren huizen hier leeg staan, dat drukt de prijzen.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#20 Bericht door yandre » zondag 28 februari 2021, 06:50

dan zal je aardig inkomen moeten hebben aow en pensoein
om dit op te hoesten .kijk verpleging is mooi zal ook de nodige duit
kosten .of dik spaar geld .maar als je vrouw heb en familie hier
en mooi eigen huis heb hier dan dan zie ik er veel niet verkassen
maar dit mijn idee.als je van hun hulp heb

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#21 Bericht door robin33 » zondag 28 februari 2021, 07:46

brake0345 schreef:
driver schreef: zaterdag 27 februari 2021, 14:48 Klopt maar van dat inkomen kunnen er veel zonder spaargeld toch die huur niet betalen en daarnaast nog andere uitgaven doen? [emoji848]
Ik krijg tzt lees over ongeveer 5,5 jaar als getrouwde persoon alleen Aow en dat is nu rond de 800 euro netto. Jongere partner krijgt niks meer hé.
Geen andere inkomsten verder en zo zijn er meer weet ik. Als er dan geen spaargeld is of beperkt is de huur toch al lastig en dan moet er ook nog geleefd worden.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dit gaat een beetje hard klinken maar op basis van alleen 800 euro netto AOW zie ik niet goed hoe je een legale verblijfsstatus in Thailand kan hebben? Ook al woon je gratis......
Maar wie heeft er nou ja een leven , alleen maar AOW.. je hebt toch wel ergens pensioen vandaan ,of tenminste zelf voor pensioen gespaard.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk


driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#22 Bericht door driver » zondag 28 februari 2021, 08:07

robin33 schreef: zondag 28 februari 2021, 07:46
brake0345 schreef:
driver schreef: zaterdag 27 februari 2021, 14:48 Klopt maar van dat inkomen kunnen er veel zonder spaargeld toch die huur niet betalen en daarnaast nog andere uitgaven doen? [emoji848]
Ik krijg tzt lees over ongeveer 5,5 jaar als getrouwde persoon alleen Aow en dat is nu rond de 800 euro netto. Jongere partner krijgt niks meer hé.
Geen andere inkomsten verder en zo zijn er meer weet ik. Als er dan geen spaargeld is of beperkt is de huur toch al lastig en dan moet er ook nog geleefd worden.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dit gaat een beetje hard klinken maar op basis van alleen 800 euro netto AOW zie ik niet goed hoe je een legale verblijfsstatus in Thailand kan hebben? Ook al woon je gratis......
Maar wie heeft er nou ja een leven , alleen maar AOW.. je hebt toch wel ergens pensioen vandaan ,of tenminste zelf voor pensioen gespaard.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
Denk jij dat nu echt. Je zou ze eens eten moeten geven iedereen die straks alleen maar Aow krijgt en verder niks. Veel mensen werken in Nederland voor een minimum loon, uitzendburoos en geen vaste contracten ect.Die bouwen amper pensioen op. Die sparen echt niks omdat ze het vaak niet kunnen.
En ze staan er vaak ook niet echt bij stil want ach die Aow is nog ver weg hé.
Mensen in de oude Wao regeling bijvoorbeeld bouwen alleen Aow op meestal maar geen extra pensioen.
Wat ook veel mensen niet eens weten is dat als ze dus getrouwd zijn met een jongere partner ze geen dubbel Aow meer krijgen zoals voorheen maar rond de 800 euro netto momenteel. Exclusief eventuele toeslagen oid.
Alleenstaande vlgs mij 1200 euro?.

Ik ken en kende in Thailand wel wat mensen die echt op het minimale financiële randje leefden of nog leven. Dank zij hun Thaise partner die nog wat Thai batjes bij elkaar sprokkelen kunnen ze nog wat leuke dingen doen zeg maar.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#23 Bericht door robin33 » zondag 28 februari 2021, 08:45

driver schreef:
robin33 schreef: zondag 28 februari 2021, 07:46
brake0345 schreef: Dit gaat een beetje hard klinken maar op basis van alleen 800 euro netto AOW zie ik niet goed hoe je een legale verblijfsstatus in Thailand kan hebben? Ook al woon je gratis......
Maar wie heeft er nou ja een leven , alleen maar AOW.. je hebt toch wel ergens pensioen vandaan ,of tenminste zelf voor pensioen gespaard.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
Denk jij dat nu echt. Je zou ze eens eten moeten geven iedereen die straks alleen maar Aow krijgt en verder niks. Veel mensen werken in Nederland voor een minimum loon, uitzendburoos en geen vaste contracten ect.Die bouwen amper pensioen op. Die sparen echt niks omdat ze het vaak niet kunnen.
En ze staan er vaak ook niet echt bij stil want ach die Aow is nog ver weg hé.
Mensen in de oude Wao regeling bijvoorbeeld bouwen alleen Aow op meestal maar geen extra pensioen.
Wat ook veel mensen niet eens weten is dat als ze dus getrouwd zijn met een jongere partner ze geen dubbel Aow meer krijgen zoals voorheen maar rond de 800 euro netto momenteel. Exclusief eventuele toeslagen oid.
Alleenstaande vlgs mij 1200 euro?.

Ik ken en kende in Thailand wel wat mensen die echt op het minimale financiële randje leefden of nog leven. Dank zij hun Thaise partner die nog wat Thai batjes bij elkaar sprokkelen kunnen ze nog wat leuke dingen doen zeg maar.
Ja 1. Salaris is vaak niet echt voldoende.
Maar je zegt je bent getrouwd. Je partner werkt niet?
Tevens dat van die uitzendbureau s is wel.van de laatste jaren dat dat voor een grote groep geld. (Ja weet is van alle tijden ,maar laatste jaren pas voor een hoop)
In mijn jonge jaren begon iedereen bij een uitzendbureau en dan na een paar jaar.....) nu is dat idd anders. Maar die groep gaat nog niet met pensioen en hoor nu andere geluiden uit den haag dat al dat flex misschien niet zo'n goed idee was .we zullen zien.

Maar met 2 salarissen moet je wel iets hebben kunnen doen.
Ben zelf naast mijn pensioen betalingen die mij werkgever betaald ooit begonnen met een lijfrente polis. (was nog in. Mijn diensttijd).
Voor nog geen 60 euro per maand spaar je over je leven een mooi bedrag bij elkaar.
Toen ik mijn. Thais vrouw leerde kennen heb ik dat ook gelijk voor haar gedaan , en een regeling getroffen dat haar AOW later word aangevuld tot 100 procent. Omdat ze hier later is gekomen.
Ben het wel met je eens dat er een bewust woording moet zijn bij de jeugd.
Lijkt me dat school best een lesje aan kan wagen.

Maar zelfs in de 5 jaar die je nog te gaan heb zou je best nog wat kunnen doen.
Sparen is zinloos en kost geld..



Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk


Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#24 Bericht door wpdl » zondag 28 februari 2021, 08:57

Het sunshine-international-retirement-residences klinkt bekend uit voorbeelden in het verleden.
Dacht dat Printen er wel eens een onderwerp aan besteed heeft.
Ik heb het ook wel eens aangehaald regio Chiang Mai en Korat in zelfde volgorde international met andere woorden Engels gesproken.
Ziet er niet verkeerd uit trouwens.
Wat het allemaal echt kost totaal mag je zelf uitrekenen.
Driver komt te kort opnieuw.

Alleen Nederlanders zou mij niets lijken een soort eilandje waar men de eigen nationalistische leefstijl hanteert en af en toe even over de 'grens' stapt.
Soort bubbel,autistische situatie bijna.
Gemeenschappelijk ziektekosten verzekering met regelmatige controle voor weinig als het even kan leef je helemaal in een sprookjes wereld.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#25 Bericht door driver » zondag 28 februari 2021, 08:58

Wij redden ons wel na mijn Aow in Nederland ga ik vanuit. En zoniet verkoop ik mijn huis en ga dan naar een goedkoop woonland oid.
Huis bijna afgelost dus weinig lasten zeg maar.
Ging mij om de 30000 thb huur waar over gepost werdt dat dit voor veel mensen niet haalbaar is in Thailand.

Sukanya heb ik niet bijverzekerd voor een voltallige Aow. Die miste best veel jaren en nadat ze dat hadden uitgerekend wat ze moest betalen werdt dat niet interessant vondt ik.
Een fiks bedrag ineens betalen en dan maar hopen dat de Aow leeftijd gehaald wordt.
Sparen levert nu eigenlijk niks op maar we doen het wel en Suk kan dat heel goed.
Die kan als ze terug wil of moet naar Thailand rustig oud worden als ze het rustig aan doet financieel.

Wat ons betreft maak ik me geen zorgen mocht ik de Aow leeftijd halen.
De tering naar de nering zetten is ook iets wat ik meegemaakt hebt en zes stappen vooruit en daarna acht stappen terug heb ik ook geen moeite mee. :mrgreen:

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#26 Bericht door brake0345 » zondag 28 februari 2021, 09:12

@driver, die 30.000 baht huur is in een bestaand project, Sunshine in Hua Hin.
https://www.sunshine-residences.com/our ... esidences/
Laatst gewijzigd door brake0345 op zondag 28 februari 2021, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#27 Bericht door driver » zondag 28 februari 2021, 09:13

jumbo schreef: zondag 28 februari 2021, 01:15
brake0345 schreef: zaterdag 27 februari 2021, 16:24
driver schreef: zaterdag 27 februari 2021, 16:15 Klinkt niet hard hoor maar met bijvoorbeeld die 800 Aow icm dat spaargeld ben je er toch ook. Schrijf je toch zelf ook vlgs mij.
Dat spaargeld blijft staan op de bank en je leeft van de 800 euro of als er iets meer spaargeld is snoep je daar elke maand iets van af.
Gaat mij niet om die 800 euro die ik aangaf maar pak dan die 400000 thb icm die 10 90 euro?.
Dan kun je die huur toch ook niet betalen of?
Klopt, als je 800K baht op een Thaise bank hebt dan kun je redelijk simpel elk jaar verlengen, zelfs zonder maandelijks inkomen!
En van 800 Euro aow kun je in Thailand wel leven, maar het is geen vetpot en dan praten we nog niet eens over een partikuliere ziektekosten verzekering.
Is 800 euro in NL hurend wel een vetpot??
Nee 800 huur is wslijk vrije sector dus hogere inkomens en zoniet wslijk huur subsidie ect krijg je dan met wat mazzel. In Thailand niet vlgs mij.
Maar ik heb een koophuis en weet weinig af hoe het gaat met huren in Nederland icm alleen Aow inkomen zeg maar. Het gaat hier toch over onder andere de 30000 thb huur waar ik op reageerde. Met alleen die 1090 euro icm wat spaargeld is dat toch ook lastig dan in Thailand om die 30000 thb op te hoesten?.
Daar ging als ik het goed heb in eerste instantie mijn reactie toch over en met mijn 800 euro Aow als voorbeeld.
Laatst gewijzigd door driver op zondag 28 februari 2021, 09:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#28 Bericht door brake0345 » zondag 28 februari 2021, 09:13


driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#29 Bericht door driver » zondag 28 februari 2021, 09:14

brake0345 schreef: zondag 28 februari 2021, 09:12 @driver, die 30.000 baht huur is in een bestaand project, Sunshine in Hua Hin.
Oke.. Duidelijk.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Nederlands woongemeenschap in Thailand?

#30 Bericht door robin33 » zondag 28 februari 2021, 09:28

driver schreef:Wij redden ons wel na mijn Aow in Nederland ga ik vanuit. En zoniet verkoop ik mijn huis en ga dan naar een goedkoop woonland oid.
Huis bijna afgelost dus weinig lasten zeg maar.
Ging mij om de 30000 thb huur waar over gepost werdt dat dit voor veel mensen niet haalbaar is in Thailand.

Sukanya heb ik niet bijverzekerd voor een voltallige Aow. Die miste best veel jaren en nadat ze dat hadden uitgerekend wat ze moest betalen werdt dat niet interessant vondt ik.
Een fiks bedrag ineens betalen en dan maar hopen dat de Aow leeftijd gehaald wordt.
Sparen levert nu eigenlijk niks op maar we doen het wel en Suk kan dat heel goed.
Die kan als ze terug wil of moet naar Thailand rustig oud worden als ze het rustig aan doet financieel.

Wat ons betreft maak ik me geen zorgen mocht ik de Aow leeftijd halen.
De tering naar de nering zetten is ook iets wat ik meegemaakt hebt en zes stappen vooruit en daarna acht stappen terug heb ik ook geen moeite mee. :mrgreen:
Ja , als je in deze tijden een huis kan verkopen. Kun je idd wel ff vooruit.

Ik was voor mij vrouw te laat om haar bij de overheid voor AOW af te laten kopen..

Betaal nu best aardig wat voor haar. 33 euro. Maar dan word haar AOW tot 100 procent aangevuld ...wat het bedrag ook mogen zijn.
Misschien beter anders kunnen doen . Maar nu te laat voor.
Ben net voor de vorige crisis gaan beleggen. .
Maar ondanks dus 2 crisis toch een aardig rendement.. gewoon bij DeGiro...niet bij de bank die rekende veel kosten.
Was ik maar jong begonnen;)


Aan mijn huis houd ik niet veel over met pensioen. Maar wil.ook niet echt verkopen.

Vraag me ook af of we ooit naar Thailand zullen gaan..mijn vrouw word er steeds minder positief over.

Wel nu nog elk jaar naar haar moeder. Maar heb zo'n idee als dat die overleden is. ......


Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”