groen gras

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

groen gras

#1 Bericht door wpdl » donderdag 18 februari 2021, 02:09

Het gras is een flink gedeelte van het jaar niet om aan te zien.
Te veel zon te weinig water is vaak de oorzaak.
Heb iets van 36 vierkante meter dus eigenlijk niet al teveel, maar om daar nu maandelijks tien kuub water op te plempen om het groen te houden zie ik het nut niet van in.
Als dat dan al lukt natuurlijk en mijn ervaring is negatief.
Paar jaar terug al eens ander gras geprobeerd wat groener bleef,niet dus.
Zit nu op de wip met kunstgras of .............jawel je gras verven wat je weer afmaait als het zijn groeiperiode weer heeft.
Bestaat er verf voor gras in Europa volgens de digitale snelweg heb ik gezien.

Groen gras

Gewoon aanbrengen met een vernevelaar lijk mij.

Heel erg milieu vriendelijk hier nog niet gezien maaar is gewone groene latex [indoor want dat kan slecht tegen water en 'ademt'] ook niet goed ??
Wat minder milieu vriendelijk dat dan weer wel.
Maar goed men verft hier veel buiten.

Kunstgras ga een deze dagen de winkels af bouwmarkten et cetera om de juiste prijs/kwaliteit kunstgras te vinden.
DoHome om de hoek 450 Baht per vierkante meter twee centimeter lang fris donkergroen.
Kan beter lijk mij.

Wie O wie heeft ervaring op beide fronten.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: groen gras

#2 Bericht door foppo » donderdag 18 februari 2021, 04:46

Precies op dit moment zijn we bezig het totale gazon in onze tuin te vervangen, totaal zo'n 2400 vierkante meter.
Een verschrikkelijke klus maar noodzakelijk omdat zo'n 6 jaar geleden de tuinaanleg, ik was er zelf helaas niet bij, totaal ondeskundig was gedaan.
Ik kies voor echt gras.

Als het om 36 vierkante meter gaat zou ik ook kunstgras overwegen maar om het gras te verven is voor mij echt een brug te ver.
Maar je zou ook kunnen denken aan zogenaamd maleisich gras, dat is dat grove krulgras (waarmee mijn tuin overwoekerd was)
Heeft heel weinig onderhoud nodig, doet het goed op allerlei ondergronden en kan, hoewel het wel houdt van voldoende vocht, ook wel een wat droge periode overleven en blijft dan toch nog aardig groen.
Groeit in de droge periode vrij langzaam dus dan hoef je ook niet veel te maaien.

Kunstgras blijft ook niet zo heel mooi na verloop van tijd en dat moet je ook stofzuigen dus.....

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: groen gras

#3 Bericht door wpdl » donderdag 18 februari 2021, 05:47

Hoewel die 36 meter maar een klein stukje is van mijn tuin kom ik toch in de verste verte niet in de beurt van jouw oppervlakte foppo.
Deftig zo'n grondoppervlakte je heb het wel eens beschreven vroeger je aankoop [familie] en huis bouwen inclusief tuin of verwar ik je nu met iemand anders?

Ik heb paar jaar terug gewoon gras verwisseld voor dat Maleisisch gras op zich was dat wel een verbetering.
Het blijft lang groener groeit niet extreem hard maar is wel gevoeliger voor de zon.

Ben toevallig bij de HomePro geweest hebben deftig kunstgras liggen zit zelfs een blaadje verdord gras in verwerkt.
Wel honderd Baht duurder als de DoHome 550 Baht de vierkante meter dus.
Heb op advies de global en een andere zaak er vlakbij nog maar dat is een half uurtje auto rijden.
Andere keer dus.

Het klinkt wel een beetje deca bij de firma deco verven dat wel maar och zo wereldvreemd is het ook weer niet.
Neemt niet weg dat ik het hier niet echt durft te vragen bij de verfverkoper hoewel ik wel net mijn visum voor een jaar heb. :giggle:

Ze gebruiken het hier vaak in winkels kunstgras als entree waar je dan na verloop van tijd platgelopen en dof wel opvalt.
Ga ervan uit dat die paar keer per week dat ik er op loop dat wel meevalt.
Zal een kwaliteits- probleem zijn.
Je kan het zonder rotatie mes af en toe even maaien is het ook weer schoon :crazy:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: groen gras

#4 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 18 februari 2021, 08:07

Ons gras blijft groen omdat wij het langer laten maaien dan de maaimachine standaard doet; de draaiende messen hebben wij 2 cm hoger gezet zodat het gras langer blijft en de hete zonnestralen dan niet aan de wortels kunnen. Ook de ingehuurde maaimeneer met zijn cirkelmaaier weet dat hij het gras langer moet laten. In de hete maanden maart-augustus wateren wij de tuin bij als het een paar dagen niet wil regenen.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: groen gras

#5 Bericht door Joep » donderdag 18 februari 2021, 09:36

Wij hadden dat probleem ook, in de droge maanden is het gras bijna niet groen te houden.
Ook bij ons is het niet zo'n gigantisch groot grasveld, schat rond de 50 m2.
Een keer over gesproken met de vrouw waar wij meestal onze planten halen en "toevallig" kende zij wel iemand die ons kon helpen.
Na wat praten bleek dat het haar man was, maar dat maakt verder niet uit.
Deze man is komen kijken en wou er wel nieuw, ander soort gras in leggen voor een schappelijke prijs.
En omdat in BKK de grond ieder jaar iets inzakt (globaal 1cm) besloten om hem dit te laten doen, maar dan ook de tuin weer netjes ophogen zodat wij weer wat jaartjes voor uit kunnen.
Ze hebben eerst het oude gras verwijdert en daarna met 20 cm opgehoogd. Dit doen ze niet met zwarte tuinaarde, maar met geel zand.
Daarna de grasmatten gelegd en wij kunnen er weer een jaar of 10 tegen hoop ik.
Wel zet ik ieder dag een half uurtje de sproeier op het gazon en tot mijn grote verbazing blijft het redelijk groen, al een jaar of 4.

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: groen gras

#6 Bericht door Thaimax » donderdag 18 februari 2021, 09:49

Het laatste waar ik mij druk om maak is hoe groen het gras is als het weer gaat regenen word het vanzelf weer groen en moet detuinman bijna wekelijks maaien nu houd ik hetzelf bij met de motormaaier en eenmaal in de twee weken is genoeg geen kostbaar water verspillen.
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: groen gras

#7 Bericht door wpdl » donderdag 18 februari 2021, 10:59

Duidelijke reactie Joep,

Had vroeger ook een 75 m2 met 'gewoon' gras al flink ingekort met Maleisisch gras.
Is nu ruim een jaar oud.
Het is puur de droogte en ongeacht wat voor soort gras het is bijna niet kapot te krijgen, de wortels dan.
Dus je zicht kan wel verdroogt en afgestorven zijn even iets langer laten groeien heeft geen enkel effect als water uitblijft.

De flymo [roterend mes] staat op zijn hoogste stand altijd al.
4 A 5 centimeter dus langer kunnen de koeien er van genieten en slangen verstoppertje spelen.
Zie graag een fatsoenlijk grasmatje, maar de hoeveelheid water die dat nodig heeft staat mij ook tegen.
In de maanden maart april regent het al helemaal niet van betekenis en tot augustus regen het van een buitje tot stevig, maar wel met ruime tussenpauze.
December januari februari droog op een bui in februari na dan en die hebben wij al gehad, een miezerbuitje.
En ja Max die tuin is een van de hobby's van mij dus ik maak mij er wel druk om.

Optie nummer drie is het hele gras van echt tot kunst uit het hoofd zetten en gewoon leuke mooie planten met een wandelpad :Whistle:
Had een beetje gehoopt op advies van kunstgras of natuurlijk de verf actie. :neus:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: groen gras

#8 Bericht door Joep » donderdag 18 februari 2021, 12:05

Bij ons dat hetzelfde Willem, eerst ook een groter gazon maar nu teruggebracht naar ruim 40 m2.
Rondom de mangoboom en rondom het boeddha huisje grind gedaan.
Welk soort gras het is weet ik niet, een soort schaduwgras uit Japan heb ik me laten vertellen
Blijft toch redelijk groen, maaien doen we met een trimmer (touwtje) afhankelijk van het seizoen iedere week om om de week.
Een normale grasmachine werkt op de een of andere manier niet, heb 2 verschillende geprobeerd maar toch weer terug bij de trimmer.
Ook bij ons is het hobby om de tuin "mooi" te houden en dan mag het ook wel wat kosten.
Wij geven iedere dag water, in de droge maanden ligt ons verbruik rond de 25-30 kuub per maand en in de maanden dat er regen valt tussen de 10 en 12
Wij wonen met 4 personen, dus dat waterverbruik valt wel mee vind ik.
Heb zo'n zwieper van Gardena meegenomen uit NL en die bestrijkt het hele gazon in 1x.
De heg en andere planten krijgen gemiddeld 2x week water in het droge seizoen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: groen gras

#9 Bericht door wpdl » donderdag 18 februari 2021, 14:57

Als het lekker 'dik' gras is stopt zo'n flymo er gewoon mee Joep dat klopt.
Mijn omslagpunt ligt ongeveer op hetzelfde 10 tot 13 A 14 kuub natte seizoen 10 kuub erbij maximaal droge seizoen.
Paar honderd Baht verschil dus dat is het punt niet echt.
Plastiek grasmatje kost ongeveer 20.000 Baht, kan je nog wel wat water voor weggooien.
Wacht verdere reacties even af.

Heb inmiddels wel vier opties waar het forum al niet goed voor is. :Whistle:

* Of wij laten de boel de boel en wachten op betere dagen.

* Of wij nemen kunstgras.

* Of wij verven het echte gras.

*Of stoppen helemaal met gras en maken een onderhoudsvrije wandelpad rondom een plantenborder.

Grijze steenslag had ik al als bodembedekker.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: groen gras

#10 Bericht door Joep » donderdag 18 februari 2021, 15:46

Wij hebben ook naar kunstgras gekeken, maar dat is ook maar een aantal jaar mooi ben ik bang met de zon hier.

Die grijze stenen vind ik niet mooi, wij hebben wel veel echte grind.
Wel wat duurder maar ook mooier vind ik persoonlijk.

Tegels leggen heeft de buurman geprobeerd, maar door het verzakken van de grond moet ie ieder jaar opnieuw laten aanvullen. Dus na 3 jaar weer alles er uit en weer gras genomen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: groen gras

#11 Bericht door jumbo » vrijdag 19 februari 2021, 04:00

Geen idee wat voor gras er in onze tuin ligt, maar als het in de schaduw staat is het niks en de fell zon erop en groeit als..... gras, juist ja

Water geven kost nagenoeg niets....gebeurt elke dag dat het niet regent vnl voor de orchideeen
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: groen gras

#12 Bericht door wpdl » vrijdag 19 februari 2021, 07:28

Dat is mooi jumbo of het een mooi groen matje is hangt bij jullie ook ergens in het midden begrijp ik er uit. :Whistle:

Ben eens aan het zoeken geweest en ja hoor wat info gevonden.

Hoe u uw gras schildert om het groen te houden

De hamvraag is wederom wat zien hun als 'kleurstof' in het onderdeel 'Je eigen gazonverf maken'

Of zou het dan zo maar bij een lazada te koop zijn?

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: groen gras

#13 Bericht door Joep » vrijdag 19 februari 2021, 09:15

Bij ons in de buurt zijn een paar grote golfbanen met altijd mooi gras.
Ik vraag me altijd af welk soort dat is, want dat is het hele jaar rond mooi groen.

Weet dat ze een hoekje hebben waar ze zelf kweken om op andere plaatsen te vernieuwen.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: groen gras

#14 Bericht door De Beweerder » zaterdag 20 februari 2021, 11:48

https://www.grasengroengraszoden.be/gaz ... -sproeien/

:idea: Enigste remedie om je gras groen te houden is volgens deze kenners SPROEIEN.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: groen gras

#15 Bericht door De Beweerder » zaterdag 20 februari 2021, 12:15

Niet Bemesten kan ook de oorzaak zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=CWq02hVZ0hs

neutronenkorrels kunnen dus ook wel eens goed werken.
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”