wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#61 Bericht door Adrie » zaterdag 25 december 2021, 10:27

Kweet niet of die vriend van me hier nog mee leest,
Maar die heeft een jaar of 12 geleden hier in NL een 20ft container gekocht (gebruikt) en deze
vol geladen en naar zijn adres in Thailand verscheept, je bespaard ook iets op de transportkosten.

De container doet nu nog steeds dienst als schuur en werkplaats.
Is goed af te sluiten, dus je gereedschap ligt veilig voor het dievengilde.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#62 Bericht door driver » zaterdag 25 december 2021, 10:54

Adrie schreef: zaterdag 25 december 2021, 10:27 Kweet niet of die vriend van me hier nog mee leest,
Maar die heeft een jaar of 12 geleden hier in NL een 20ft container gekocht (gebruikt) en deze
vol geladen en naar zijn adres in Thailand verscheept, je bespaard ook iets op de transportkosten.

De container doet nu nog steeds dienst als schuur en werkplaats.
Is goed af te sluiten, dus je gereedschap ligt veilig voor het dievengilde.
Zou hij nog meelezen hier? 🤔.
Hij heeft het toen goed aangepakt vindt ik.
Container zelf geladen en nu in Thailand idd weer in gebruik. Mooie woonplek overigens waar hun wonen vindt ik.

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#63 Bericht door Adrie » zaterdag 25 december 2021, 11:33

driver schreef: zaterdag 25 december 2021, 10:54 Zou hij nog meelezen hier? 🤔.
Hij heeft het toen goed aangepakt vindt ik.
Container zelf geladen en nu in Thailand idd weer in gebruik. Mooie woonplek overigens waar hun wonen vindt ik.
Weet het niet, maar we video bellen nog wel eens.
Laatste keer dat ik daar was is in februari 2020 geweest toen corona actueel was in China,
Heeft het goed voor elkaar daar, en ook veel gedaan de laatste paar jaar rond de vis vijver.
We hadden de hoop om in februari 2022 te gaan, maar denk dat dat hem niet gaat worden.

gerrit11
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 11:27
Locatie: ijsselstein/nongwang lahansai

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#64 Bericht door gerrit11 » zaterdag 25 december 2021, 14:59

Hoi, ja containers zijn een stuk duurder dan 3 jaar terug, nu 5000,- voor een 20 ft en 6000,- voor 40ft.
Maar een 20ft is groot zat zag ik.
Kost wel wat maar ja, ik wil persoonlijke dingen gewoon meenemen, dan maar wat meer kwijt.
de rest verkopen of weggeven..

Maar je hoeft dus niet alles enkelt op te schrijven, per doos zou dus ook goed zijn?
bv een boormachine en een slijptol kan je als electrice gereedschap afdoen op die lijst in een doos?

Ik ga straks weer vragen naar een offerte, binnen 4 maand vertrekken we hier.. :worshippy:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#65 Bericht door driver » zaterdag 25 december 2021, 22:05

Adrie schreef: zaterdag 25 december 2021, 11:33
driver schreef: zaterdag 25 december 2021, 10:54 Zou hij nog meelezen hier? 🤔.
Hij heeft het toen goed aangepakt vindt ik.
Container zelf geladen en nu in Thailand idd weer in gebruik. Mooie woonplek overigens waar hun wonen vindt ik.
Weet het niet, maar we video bellen nog wel eens.
Laatste keer dat ik daar was is in februari 2020 geweest toen corona actueel was in China,
Heeft het goed voor elkaar daar, en ook veel gedaan de laatste paar jaar rond de vis vijver.
We hadden de hoop om in februari 2022 te gaan, maar denk dat dat hem niet gaat worden.
Wij zijn bij hun geweest vijf jaar geleden alweer? 🤔.
Ik ben vlgs mij 2016 de laatste keer in Thailand geweest.
Heb ook geen contact meer eigenlijk maar als ik ooit weer in C. B ben zoek ik hem wel even op denk ik.
Februari 2022.. Gaat um niet worden denk ik.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#66 Bericht door Joep » zondag 26 december 2021, 13:51

gerrit11 schreef: zaterdag 25 december 2021, 14:59 Ik ga straks weer vragen naar een offerte, binnen 4 maand vertrekken we hier.. :worshippy:
Is de oudste al een beetje bijgedraaid?

gerrit11
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 11:27
Locatie: ijsselstein/nongwang lahansai

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#67 Bericht door gerrit11 » zondag 26 december 2021, 16:00

ja, hij begrijpt ons en wil nu wel mee. maar we moeten wel zorgen dat de kids een betere toekomst krijgen dan menig Thai, dus iets blijvends wat ze later kunnen voortzetten.
Hier zijn we mee bezig, afwachten of dit rendabel blijft voor de boys.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#68 Bericht door Herbergier » maandag 27 december 2021, 01:59

gerrit11 schreef: zondag 26 december 2021, 16:00 ja, hij begrijpt ons en wil nu wel mee. maar we moeten wel zorgen dat de kids een betere toekomst krijgen dan menig Thai, dus iets blijvends wat ze later kunnen voortzetten.
Hier zijn we mee bezig, afwachten of dit rendabel blijft voor de boys.
Je hebt hier in Thailand een goeie kruiwagen nodig voor die jongens, mijn vrouw komt eigenlijk uit Korat maar werkt al meer dan 30 jaar op het gerechtshof van Buriram, ze heeft alle drie haar zonen rechten laten studeren en die heeft ze nu ook alle drie een leuke baan kunnen bezorgen, twee werken er nu op het gerechtshof van Korat en een hier in Buriram.
Hun vrouwen hebben ook een goeie baan en we hebben nu vier kleindochters, dus iedereen happy en ik natuurlijk ook.
a.s. Vrijdag met oudjaarsavond is heel de familie hier en ze blijven ook allemaal slapen, dan maken we er een gezellige avond van en daarna is heel het huis een groot bed.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#69 Bericht door jumbo » maandag 27 december 2021, 10:16

Kwa opleiding, wat de basis is voor een goede baan, zijn er voldoende betaalbare mogelijkheden

College/middelbare school is belangrijk voor het vervolg dus je moet selecteren op basis van doorstudeermogelijkheden
na deze opleiding en de school moet de connecties kunnen aantonen
Dan heb je de keuze uit verschillende goede Thaise universiteiten maar ook bi-lingual universiteiten en beiden zijn betaalbaar
En met betaalbaar bedoel ik 70-120,000 thb per jaar per jaar voor het universitaire gedeelte en soms is dat inclusief kamer

Maar het vergt wat zoek werk van jou kant en wat relatie bouwen met bekenden die in het onderwijs zitten, eventueel via via

Het zijn dus niet louter en alleen de niet goedkope internationale universiteiten waar je op aangewezen bent
Uiteraard zijn die weer wel belangrijk als je kinderen eventueel terug willen naar Europa dan moet je een passend curriculum hebben
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

gerrit11
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 11:27
Locatie: ijsselstein/nongwang lahansai

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#70 Bericht door gerrit11 » woensdag 12 januari 2022, 20:46

Het is allemaal nog best wat werk.
We zijn nu wat papieren en paspoorten aan het legaliseren en verlengen gegaan.
Ik neem en wil ook de hond meenemen, dat is ook nog een dingetje.
beest is tamelijk groot en ook sommige maatschappijen willen m niet meenemen.
Moet ook zo box hebben, eenmalig om m te vervoeren. zouden ze die niet bij kom of Lufthansa hebben, hoef ik m niet te kopen, gebruik m daarna tog nooit meer..

Bij windmill was ik nu 4650,- kwijt voor die 20ft er. Had tog liever een eigen container meegenomen, daar heb ik nog geen andwoord op gehad. Die gebruik ik daar idd of als schuur of voor werk daar.
Me motor had ik ook graag daar gehad,, maar das vrij prijzig en redelijk ingewikkeld. Ik weet dat ik m daar nooit zou gaan kopen..( Harley )

Al met al zijn we er redelijk druk mee en geeft t redelijke hoofdpijn :lol: .

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#71 Bericht door jomel17 » vrijdag 14 januari 2022, 06:19

Gerrit, neem voor het verschepen van een container ook een contact op met Transpack in Rotterdam.
Die hebben mij 2 jaar geleden prima geholpen terwijl Windmill bleef hameren op een gedeelde container wat ik echt niet wou..
หลงรัก

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#72 Bericht door brake0345 » vrijdag 14 januari 2022, 10:17

Ik had de helft van een 40 footer via Windmill, er werd een houten schot tussen de twee shipments geplaatst zodat het volledig afgeschermd was, geen centje pijn en alles was compleet, ook niets achteraf hoeven betalen aan invoerrecht etc.

Een eigen container kan niet zomaar, containers die goedkoop te koop zijn in Nederland hebben waarschijnlijk geen certificaat en zonder certificaat gaan die echt de boot niet op.

Een motorfiets invoeren in Thailand is onbegonnen werk (papierwerk is erg groot, moet vooraf importvergunning aangevraagd worden, invoerrecht is enorm en meer dan de economische waarde van de motor) en zeker niet mogelijk in de verhuiscontainer.
Sinds kort assembleert Harley in Thailand, de nieuw prijzen zijn nu "realistisch" in vergelijking met Nederland :neus:

gerrit11
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 11:27
Locatie: ijsselstein/nongwang lahansai

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#73 Bericht door gerrit11 » zondag 30 januari 2022, 16:36

Hoi,
ik heb eerder in april 2021 een offerte bij transpack gevraagd en toe was de ene 4660,- en de andere 5325,-, zelfde containe 40ft.
Volgens mij schrijven ze maar wat..

Origin Services 1.190,-
Ocean Freight 1.475,-
Destination Services. 2.660,-
INCL. VAT 5.325,-


Trucking. € 640,00
Ocean Freight € 2.215,00
Destination Services. € 1.605,00
INCL. VAT € 4.460,00

Ik moet ze gaan bellen en vragen waar het prijsverschil door komt, ik snap er zelf weinig meer van.

Misschien zijn er hier anderen bezig om daar heen te verhuizen en willen ze een container delen, dat zou aanzienlijk schelen.
Het verschil tussen een 20ft en 40ft is 350 euro.

Wat me motor betreft,, als de verkoop van mijn huis meevalt probeer ik m denk wel mee te nemen, ik dacht dat je 65% invoerrechten moest betalen naar de waarde of inkoopprijs van de motor.
Ja en idd, er komt kwa papierwinken t een en ander bij kijken.
Maar ik denk dat een mooie Harley daar ook vrij prijzig is, ik loop al ff te kijken naar een Street Glide daar, nog niet veel gezien daar buiten wat ouder spul.En die waren al behoorlijk duur!!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#74 Bericht door driver » zondag 30 januari 2022, 18:35

gerrit11 schreef: zondag 30 januari 2022, 16:36 Hoi,
ik heb eerder in april 2021 een offerte bij transpack gevraagd en toe was de ene 4660,- en de andere 5325,-, zelfde containe 40ft.
Volgens mij schrijven ze maar wat..

Origin Services 1.190,-
Ocean Freight 1.475,-
Destination Services. 2.660,-
INCL. VAT 5.325,-


Trucking. € 640,00
Ocean Freight € 2.215,00
Destination Services. € 1.605,00
INCL. VAT € 4.460,00

Ik moet ze gaan bellen en vragen waar het prijsverschil door komt, ik snap er zelf weinig meer van.

Misschien zijn er hier anderen bezig om daar heen te verhuizen en willen ze een container delen, dat zou aanzienlijk schelen.
Het verschil tussen een 20ft en 40ft is 350 euro.

Wat me motor betreft,, als de verkoop van mijn huis meevalt probeer ik m denk wel mee te nemen, ik dacht dat je 65% invoerrechten moest betalen naar de waarde of inkoopprijs van de motor.
Ja en idd, er komt kwa papierwinken t een en ander bij kijken.
Maar ik denk dat een mooie Harley daar ook vrij prijzig is, ik loop al ff te kijken naar een Street Glide daar, nog niet veel gezien daar buiten wat ouder spul.En die waren al behoorlijk duur!!
HD is duur in Thailand vlgs mij.
De Pan America wordt als ik het goed heb geheel of deels in Thailand geassembleerd. Misschien is die daar ook te koop tegen wat betere prijs? 🤔.
Is natuurlijk geen HD zoals ze voorheen waren maar ik vindt het een toffe motor.
Street Glide nieuwe model met afneembaar kuipje bedoel je?

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: wat nu als een van je kids ( 14 ) niet mee wil...

#75 Bericht door brake0345 » maandag 31 januari 2022, 02:16

Gerrit, het is niet een kwestie van alleen de kosten voor het invoeren, je moet er ook nog een Thaise plaat/boek bij zien te krijgen.

Het begint met het vooraf in Thailand aanvragen van een import license en een import permit (ministerie of commerce), als je die hebt dan kan de motor op transport, apart en niet bij je verhuis goederen want dan wordt alles een drama.

Reken op 100% van de waarde en de vrachtkosten als import tarief, die wordt bepaald door de douane aan de hand van o.a. een afschrijvingssysteem, de waarde in het "blue book" en vergelijkbare motors in Thailand/buitenland te koop, onder waardering is niet mogelijk.

Als je door de import heen bent dan nog het regelen van een kenteken, das helemaal een drama en ik heb bedragen gehoord van 100.000 baht en het duurt enorm lang.

Er zijn een aantal bedrijven in Bangkok die motors importeren en die kunnen je misschien helpen maar duur blijft het.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”