Bewijs van in leven zijn

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: Bewijs van in leven zijn

#76 Bericht door johnny013 » dinsdag 08 maart 2022, 16:50

wpdl schreef: dinsdag 08 maart 2022, 00:51 Dat is erg mooi heren, maar daar willen vele mensen nu juist eens vanaf.
Reden, het Oostenrijkse Consulaat ligt 500 kilometer of meer bij je bedje vandaan of het SSO speelt de super ambtenaar, die trouwens ook niet in ieder dorp te vinden zijn SSO.
Zodat je dus minimaal een dag bezig ben om dat 'stempeltje' te krijgen en het spul retour te zenden.
Willekeur is handig als je gebruik van kan maken zo niet is het een belemmering.
... laat het stempelen bij Oostenrijkse Consulaat...
laat het stempelen en ondertekenen bij het plaatselijk SSO kantoor,
Ik had begrepen dat het SSO hier in Bang lamung het niet meer doet... en 500 km is wel heel erg ver voor het volgende consulaat. Zijn er nog andere Europese consulaten die een stempeltje willen zetten... of is dit voorbehouden aan de Oostenrijkers?
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Bewijs van in leven zijn

#77 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 08 maart 2022, 23:12

SSO Banglamung is niet de baas! Het kan ook onbekendheid zijn met het verdrag ter zake tussen NL en TH. Bel hoofdkantoor SSO in Nonthaburi, hebben wij ook eens gedaan, om het verdrag aan het lokale kantoor uit te leggen. Daarna loopt het gesmeerd. Laat wel een Thai bellen...

Tenslotte, als SSO weigert te tekenen, neem contact op met de SVB en leg het uit. Mogelijk laten ze (voor een keer...) een andere methode toe. Bovendien is de SVB de aangewezen autoriteit om met Headoffice Nonthaburi contact op te nemen.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: Bewijs van in leven zijn

#78 Bericht door johnny013 » woensdag 09 maart 2022, 05:49

Nee, het is mij goed zo... Laem Chabang is 3 kwartier in de auto en Oostenrijks consulaat is 5 motobike minuten... en geen wachttijden.
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bewijs van in leven zijn

#79 Bericht door wpdl » zaterdag 25 november 2023, 09:50

Men zag het weer eens als nuttig om te informeren of ik het leven nog had.
SVB stuurde netjes via de site en de brievenbus een blanco bewijs van leven, hoewel blanco de info van mij en mijn vrouw is ingevuld.
Een kruisje van mij en een handtekening wederhelft die mocht ook even de handtekening zetten.

Wederom bij de firma Korat.legal af laten stempelen A 500 Baht met wat 'gratis' vragen over het een en ander.
Niet overdrijven, het is maar een half uurtje werk, maar tien minuten kan ook, zonder het praatje.
Netjes pdf en de originele papieren vanmorgen even opgestuurd naar de SVB en hopelijk klaar.
Heb nog nooit anders gedaan, dus zal wel goed gaan, men spreekt zichzelf nog wel eens tegen op de begeleidende brief helaas.
De SVB-site was schijnbaar geüpdatet 'vloog' er doorheen, twee minuten werk. :thumbsup:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Bewijs van in leven zijn

#80 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 25 november 2023, 09:56

Willem, in mijn tijd was het verplicht de SSO in te schakelen. Is dat nu anders?

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Bewijs van in leven zijn

#81 Bericht door Herbergier » zaterdag 25 november 2023, 10:52

Ik krijg mijn "bewijs van in leven zijn" al jaren via de email site van de SVB opgestuurd, die druk ik af, zet een datum en handtekening en laat het gratis door het SSO in Buriram ondertekenen, daarna maak ik thuis een scan en stuur ik het via de site van de SVB weer terug.
Ook stuur ik een kopie per mail hiervan naar het pensioenfonds van het PMT en dat wordt ook altijd gelijk geaccepteerd.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Bewijs van in leven zijn

#82 Bericht door Kees » zaterdag 25 november 2023, 11:33

Herbergier schreef: zaterdag 25 november 2023, 10:52 Ik krijg mijn "bewijs van in leven zijn" al jaren via de email site van de SVB opgestuurd, die druk ik af, zet een datum en handtekening en laat het gratis door het SSO in Buriram ondertekenen, daarna maak ik thuis een scan en stuur ik het via de site van de SVB weer terug.
Ook stuur ik een kopie per mail hiervan naar het pensioenfonds van het PMT en dat wordt ook altijd gelijk geaccepteerd.
Doe hier, in Chiang Mai, hetzelfde.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bewijs van in leven zijn

#83 Bericht door wpdl » zaterdag 25 november 2023, 13:41

Ik heb pas kort [enkele jaren] AOW, heren en toen ik er mee begon waren hier de klachten over de SSO stevig.
Documenten laten vertalen, tipgeld, lange wachttijden en vooral het onbenul uithangen als je daar tegenin ging.
Goed kans dat men nu klantvriendelijk is.
Ik ben eigenlijk gelijk op een Lawyer stempel gegaan, mag volgens de SVB heb in het verleden hier wel eens een kopie geplaatst waar dat in beschreven was in het Nederlands en Engels.
Zelfs een eigen document opstellen mag schijnbaar en waarom niet naam adres SVB nummer en bevestigd door een bevoegde autoriteit.

16 november 2021
Geachte heer, mevrouw,
Graag ontvangen wij dit vragenformulier vóór 28 januari 2022 volledig ingevuld en ondertekend van u terug.
Zo gaan wij na of uw gegevens bij ons nog juist zijn.
Vraag 6 laat u invullen door een bevoegde autoriteit in uw woonland: uw gemeente, een notaris of een
Nederlandse ambassade of consulaat als u de Nederlandse nationaliteit heeft. De bevoegde autoriteit mag
een eigen document afgeven als dit antwoord geeft op alle vragen die wij onder 6 stellen. Controleer of de
autoriteit op het formulier of document een datum, handtekening en stempel heeft gezet. Anders is het niet
geldig. U kunt het formulier per post terugsturen naar het adres bovenaan deze brief.
Als u een DigiD heeft, kunt u het formulier ook digitaal via Mijn SVB terugsturen (kies ‘Uw levensbewijs
uploaden’). Tips voor het uploaden van documenten vindt u op mijnsvb.nl.
DigiD kunt u aanvragen via svb.nl/dni. Dit kan alleen als u een AOW-pensioen én een Nederlands
burgerservicenummer (BSN) of sofi-nummer heeft. Mijn SVB en DigiD zijn alleen beschikbaar in het
Nederlands.
Heeft u een partner? Uw partner hoeft alleen mee te komen naar de bevoegde autoriteit als uw partner ook
een AOW-pensioen heeft, of als u voor uw partner een AOW-toeslag ontvangt.
Met vriendelijke groet,
Sociale Verzekeringsbank

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Bewijs van in leven zijn

#84 Bericht door Herbergier » zondag 26 november 2023, 03:55

Via de site van de SVB krijg ik dit begeleidend schrijven opgestuurd, samen met twee formulieren waarop mijn gegevens zijn opgeslagen, die druk ik thuis af, controleer ze en zet daarna een datum plus handtekening, daarmee ga ik naar het SSO kantoor, daar zit een vrouwtje aan een van de bureaus die ze stempelt en ondertekend en een kopie maakt voor de SSO, dit is allemaal gratis en ik sta binnen tien minuten met de ondertekende formulieren weer buiten, die formulieren scan ik thuis weer in en via de site van de SVB stuur ik die daarna weer op.

Afbeelding
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bewijs van in leven zijn

#85 Bericht door wpdl » zondag 26 november 2023, 05:31

Ook nog maar even het origineel bijgevoegd.
En ja kan Joost dat men correct werkt in Buriram.
Zie hier nog geen reacties uit Korat.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Bewijs van in leven zijn

#86 Bericht door Herbergier » maandag 27 november 2023, 02:08

Het valt mij soms ook wel eens op, als ik klachten lees op dit en andere forums, dat de overheidsinstellingen hier in de stad Buriram veel professioneler en zeker klantvriendelijker werken dan in sommige andere (meestal grotere of toeristen) steden, hier gaat alles nog lekker gemoedelijk en probeert men elkaar nog zoveel mogelijk verder te helpen, ook al gaat dit soms voor ons over veel onbegrijpelijke schijven en dit geldt ook voor de farang die hier wonen of logeren.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
jodokus
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 915
Lid geworden op: zondag 09 juli 2006, 11:31
Locatie: Sattahip

Re: Bewijs van in leven zijn

#87 Bericht door jodokus » maandag 27 november 2023, 04:04

Kort geleden Bewijs van in Leven zoals altijd uitgeprint naar de Oostenrijkse Ambassade hier in Pattaya, aldaar gestempeld en gratis in 1 minuut weer buiten... Ik ben meestal de enigste.
Ik doe hetzelfde met de Inkomensverklaring... met 3 jaaropgave's naar de Oostenrijkse Ambassade, gestempeld en 1900 baht betaald.
Toch wel...

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bewijs van in leven zijn

#88 Bericht door wpdl » maandag 27 november 2023, 04:43

Ja, sorry jodokus lees dat wel meer het verheerlijkte van de Oostenrijkse Ambassade in Pattaya, maar daar heb je niet veel aan in de rest van het land.
Natuurlijk zijn er vele mogelijkheden als 'bevoegde autoriteit' de mogelijkheden die er zijn zijn vaak komisch, bij een voldoende netwerk van aanvrager.
Zoals de zus van mijn vrouw werkt toevallig bij de gemeente of de broer of een ander familielid is politieagent of zelfs je eigen vrouw kan die bevoegde autoriteit zijn.
Het gaat mij om het feit wat toegestaan is of niet nu SSO uiteraard en gratis, hoewel de ambtenaar ter plaatse dat regelmatig anders ziet, en niet alleen daarmee.
Of je kiest gelijk voor een betaalde bevoegde autoriteit waar je als klant behandeld wordt en je je gevraagde papieren gelegaliseerd ontvangt.
Nou voor die twaalf A dertien euro in Bahtjes is mij dat best, om mijn pensioenuitkering het volledige jaar veilig te stelen.

Je laatste zin is mij onduidelijk heb geen inkomstenverklaring als bewijs maar een bankaccount.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Bewijs van in leven zijn

#89 Bericht door pjotter » maandag 27 november 2023, 07:25

Hetzelfde denk ik als het mooie Nederlandse woord "visumondersteuningsbrief" (Met inkomen van 40k฿/65k฿ per maand) van de NL Ambassade als inkomensbewijs.
Prefereer ik ook t.o.v. bankgeld (400k฿/800k฿) min of meer vast zetten.
wpdl schreef: maandag 27 november 2023, 04:43 Je laatste zin is mij onduidelijk heb geen inkomstenverklaring als bewijs maar een bankaccount.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Bewijs van in leven zijn

#90 Bericht door jomel17 » maandag 27 november 2023, 14:20

Same same Pjotter, een paar dagen geleden was er op dat T blog een discussie over het bedrag vastzetten of opnemen en weer vastzetten om een hogere rente te krijgen.
Ik meldde toen daar dat ik al 4 jaar met de VOB werk en na het eerste jaar zelfs helemaal digitaal.
Afgezien van het origineel wat de ambassade per post stuurt.
Voor die 52 euro vind ik het best zo en immi accepteert het klakkeloos in Khon Kaen
หลงรัก

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”