eindelijk

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: eindelijk

#16 Bericht door jomel17 » vrijdag 17 januari 2020, 14:49

Wat mij betreft had van laarhoven gewoon in de cel kunnen blijven.
Als ik een ernstig verkeersongeluk veroorzaak en daar door 5 jaar moet zitten komt er ook geen minister uit NL om mij uit de cel te halen.
Hij is door een Thaise rechter veroordeeld en moet gewoon zijn straf uitzitten maar zal straks in NL wel vrijgelaten worden
หลงรัก

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: eindelijk

#17 Bericht door driver » vrijdag 17 januari 2020, 15:06

De Thaise overheid is door de Nederlandse justitie om hulp gevraagd vanwege witwas praktijken in Nederland. In Thailand denken ze vervolgens dat van Laarhoven een drugs handelaar was en gaan ze hem zelf maar te grazen nemen. Onjuiste informatie uit Nederland over iemand die Legaal een coffeeshop had en dat met toestemming van de Nederlandse overheid gerund heeft.

En vervolgens heeft Grapperhaus dat terecht opgepakt om hem daar weg te krijgen.

De witwas praktijken ect kan hij terecht voor vervolgd worden uiteraard in Nederland.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: eindelijk

#18 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 17 januari 2020, 15:23

Ruud haalt twee dingen door elkaar en Jomel vergeet het WOTS verdrag.

Fraude is nog niet bewezen; Johan van L is nog niet eens aangeklaagd want de dagvaarding heeft hem in Thailand niet bereikt. Ik heb wel begrepen dat de familie van L een schikking van 20 miljoen is aangeboden..... Of Johan van L daarmee akkoord gaat weet ik niet.

Wat Jomel betreft, Johan van L heeft in Thailand zo lang gezeten dat zijn straf in NL kan worden uitgezeten. Het NL-Hof heeft hem de max straf gegeven, 10 jaar en 8 maanden. Ruud schreef dat hij recht heeft op korting zoals iedere crimineel en elders las ik dat ie in NL nog 16 maanden moet zitten. Daarvan zal een deel in de ziekenboeg plaatsvinden.

Het recht krijgt zijn loop en zo hoort dat ook. Maar het stiekeme spelletje in Thailand door NL ambtenaren is terecht afgestraft.

Wat zijn vrouw betreft, er zal een gratieverzoek behandeld worden wegens goed gedrag en gezondheid. Ik denk dat Thailand eerst de kat uit de boom kijkt hoe NL met J van L omgaat.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: eindelijk

#19 Bericht door RuudThai » vrijdag 17 januari 2020, 18:43

Nou, ik weet niet welke dingen ik door elkaar haal, wel lees ik dat het OM de al in 2011 opgestarte zaak tegen hem nu zal afhandelen, dat hij verdacht wordt van het witwassen van € 20 miljoen, van valsheid in geschrifte, van oplichting, van belastingontduiking, van het lidmaatschap c. q. het leiden van een criminele organisatie en het zich onttrekken aan justitiële vervolging. Een hele reut dus!

Ik lees nergens iets over een financiële schadeloosstelling. Ik vind dat hij maar aan de Staat zijn belastingschuld moet voldoen, bijvoorbeeld via de Pluk Ze regeling.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: eindelijk

#20 Bericht door Mario08 » zaterdag 18 januari 2020, 04:08

Zonder een oordeel te willen geven over de zaak: Softdrugs zijn in Nederland niet legaal, coffeeshops ook niet. Softdrugs word nog steeds dagelijks in beslag genomen, ook in kleinere hoeveelheden. Er is een gedoogbeleid, wat betekent dat het wel strafbaar is maar mits aan bepaalde voorwaarden ten aanzien van de hoeveelheid wordt voldaan niet wordt vervolgd.
Het strafbaar zijn maar niet verder vervolgen is voor de Thaise overheid moeilijk te begrijpen geweest en heeft een belangrijke rol in deze zaak gespeelt.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: eindelijk

#21 Bericht door driver » zaterdag 18 januari 2020, 07:56

Mario08 schreef: zaterdag 18 januari 2020, 04:08 Zonder een oordeel te willen geven over de zaak: Softdrugs zijn in Nederland niet legaal, coffeeshops ook niet. Softdrugs word nog steeds dagelijks in beslag genomen, ook in kleinere hoeveelheden. Er is een gedoogbeleid, wat betekent dat het wel strafbaar is maar mits aan bepaalde voorwaarden ten aanzien van de hoeveelheid wordt voldaan niet wordt vervolgd.
Het strafbaar zijn maar niet verder vervolgen is voor de Thaise overheid moeilijk te begrijpen geweest en heeft een belangrijke rol in deze zaak gespeelt.
Gedoogbeleid klopt idd wat jij schrijft. Bepaalde hoeveelheid op voorraad ook. En dat niet vervolgd ook. Mijn legaal opmerking klopte dus niet blijkbaar waarvan acte ;)

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: eindelijk

#22 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 18 januari 2020, 09:22

Geloof ik niet, Mario. Van L is opgepakt door toedoen van valselijk handelende NL ambtenaren en is mede veroordeeld omdat hij van al dat geld dat hij investeerde in onroerende zaken NIET kon uitleggen aan de rechter uit welke bron het kwam. Lees het vonnis in eerste aanleg er maar eens op na.

Vijftien overboekingen van Ltd's hier en daar en overal en de rechter vroeg: waar komt dat geld vandaan, wat is dat voor geld. Als je dan geen antwoord hebt en de rechter leest van cannabis dan is de conclusie snel ingefluisterd/getrokken. En legaal, gedoogd of illegaal, investeren van drugsgeld is in Thailand witwassen en dus strafbaar.

Enfin, van L ligt nu in een NL ziekenboeg in de bajes in Vught en komt over 1,5 jaar vrij. En dan de hoofdzaak nog: wel of niet 20 miljoen gefraudeerd. Dat wordt hetzij 5 tot 10 jaar procederen of een schikking. Ik verwacht het laatste. De Van der Valks hebben ook vet betaald en bleven uit de bak.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: eindelijk

#23 Bericht door printen44 » zaterdag 18 januari 2020, 12:00

Ik denk dat de zaak "van Laarhoven" nog wel een tijdje zal door sputteren. Zal mij ook niet verbazen dat er een boek zal uitkomen over deze hele zaak.

Ik lees in Facebook en andere sociale media, dat de meeste schrijvers geen idee hebben waar de zaak om draait. Ze lezen alleen dat er een "drugsbaas" in de Thaise petoet zit en die mag terug gaan naar Nederland. Hoe die "drugsbaas" in de Thaise petoet is terecht gekomen, weet men niet of wil men niet weten. Dat de man stomme fouten heeft gemaakt, is duidelijk. Dat de Nederlandse OM een heel vuile rol speelde en nog speelt is ook duidelijk en dat de Thaise justitie nou ook niet zijn beste beentje voorzette is ook duidelijk.

Kortom, tijd voor een spannende TV-serie, film en bestseller.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: eindelijk

#24 Bericht door RuudThai » vrijdag 24 januari 2020, 17:21

Haha, overdrijven is ook een vak en de advocaten van Van Laarhoven kunnen er wat van! Hij zou 17 ziektes hebben waaronder een aantal levensbedreigende en daarom zou hij meteen bij aankomst in Nederland naar het ziekenhuis moeten voor een lange behandeling.
De rechter oordeelde een week geleden al dat hij gewoon in de gevangenis kon worden behandeld, dit na een eerste onderzoek. De definitieve uitspraak zou hij vandaag doen en ja, hij blijft bij zijn standpunt.

Als Van L. bezwaar wil maken moet hij dat via de geëigende kanalen in de gevangenis doen.
Dus als dat geen effect heeft moet hij gewoon zijn resterende straf van 19 maanden uitzitten. Plus mogelijk meer na het hem nog wachtende proces wegens een aantal andere criminele zaken.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: eindelijk

#25 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 24 januari 2020, 22:53

Zijn advocaten doen er verstandig aan geen enkele publiciteit te zoeken. Zijn vrouw is gegijzeld in Thailand en als je Thailand tegen de schenen schopt met een bijzondere behandeling dan krijgt zij geen gratie. Dus het is goed dat voor hem de normale procedures worden gevolgd.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: eindelijk komt van Laarhoven vrij

#26 Bericht door foppo » woensdag 12 augustus 2020, 05:39

Teletekst vandaag:
"Van Laarhoven komt eerder vrij"

Ex-coffeeshopbaas Johan van Laarhoven
komt eerder vrij.Dat bevestigt Van
Laarhovens advocaat Geert-Jan Knoops na
berichtgeving in NRC.De krant schrijft
dat het ministerie akkoord is.

Eind deze maand komt hij waarschijnlijk
vrij na zes jaar cel,op voorwaarde dat
hij een enkelband draagt.Dat is een
jaar eerder dan gepland.

Van Laarhoven werd in 2014 in Thailand
opgepakt,nadat het OM dat land om
informatie had gevraagd.Thailand ging
de Brabander daarna zelf vervolgen.Hij
kreeg 100 jaar cel.Via bemiddeling door
de minister werd hij naar Nederland
gehaald en werd zijn straf omgezet.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: eindelijk

#27 Bericht door johnny013 » donderdag 13 augustus 2020, 03:34

Denk niet dat Thailand blij is met onze manier van strafmaat e.d. en volgens mij ook terecht. Criminelen moet je straffen. Wat hier gebeurt is een lachertje.
Van de 100 jaar en later las ik ergens 75 jaar is niet veel overgebleven... nog een jaar of 10 in Vught was wel het minste geweest wat hij nog tegoed heeft.
En Thailand zal zich nog eens achter de oren krabbelen voordat ze de volgende veroordeelde terug uitleveren aan Nederland.
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: eindelijk

#28 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 13 augustus 2020, 04:53

In NL wordt vonnis gewezen naar NL recht. Dat is vastgelegd in het verdrag. Of TH hier aanvullende eisen heeft gesteld is mij onbekend maar misschien wil jij ons dat vertellen? In NL is 6 jaar voor witwassen al heel veel, vaak wordt het met een lumpsum afgedaan. Jij herinnert je toch wel de Toekanzaak? Gelukkig spreekt hier de rechter en niet de onderbuik.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: eindelijk

#29 Bericht door foppo » donderdag 13 augustus 2020, 06:17

Als je zo links en rechts sommige reacties leest dan ga ik Nederland toch elke keer weer steeds meer waarderen.
Neem bijvoorbeeld eens het Nederlandse rechtssysteem, bedacht en uitgevoerd door grotendeels mensen met verstand, beschaving en wijsheid.
Als je dat aan de "gewone" burger moet overlaten dan zit je al gauw weer in de middeleeuwen, vierendelen, ophangen enz.
En dan gebeuren al gauw weer al die andere dingen waar de "gewone" burger in Nederland de straat voor op gaat als het in het buitenland gebeurt.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: eindelijk

#30 Bericht door johnny013 » donderdag 13 augustus 2020, 10:08

erik-kuijpers schreef: donderdag 13 augustus 2020, 04:53 In NL wordt vonnis gewezen naar NL recht. Dat is vastgelegd in het verdrag. Of TH hier aanvullende eisen heeft gesteld is mij onbekend maar misschien wil jij ons dat vertellen? In NL is 6 jaar voor witwassen al heel veel, vaak wordt het met een lumpsum afgedaan. Jij herinnert je toch wel de Toekanzaak? Gelukkig spreekt hier de rechter en niet de onderbuik.
Of in Thailand aanvullende eisen zijn gesteld is natuurlijk mij ook onbekend, je sarcasme is daarom niet op zijn plaats... Waar het mij om gaat dat een crimineel wordt gestraft voor zijn daden, en als hij/zij ervoor kiest om naar het buitenland te vluchten dan is dat een keuze, waarvan je de gevolgen moet dragen als je in dat buitenland ook nog eens strafbare feiten hebt gepleegd.
Ik denk dat het goed is dat iedere crimineel zijn straf uitzit in het land waar hij veroordeelt is voor de strafbare feiten die hij/zij daar gepleegd heeft, en niet meteen begint te janken dat ze naar Nederlandse 3 sterren strafinrichting overgeplaatst willen worden, met een ruime cel, tv, laptop, sport frisse lucht recreatie... Voortaan iedereen lekker laten zitten waar hij/zij zit... wie zijn billen brand....
Het is zoals het is...

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”