Boekbespreking. Verliefd=verloren. Bizarre Pattaya verhalen.

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Boekbespreking. Verliefd=verloren. Bizarre Pattaya verhalen.

#1 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 27 december 2019, 22:47

.
Afbeelding
.
Zeg Pattaya en de VVV zegt suncity en funcity. De Thaise overheid zal toevoegen 'voor het hele gezin': de praatjes dat Pattaya sincity is moeten er uit! Anderen zijn directer en noemen Pattaya het Sodom en Gomorra van deze tijd.

Vraag het de doorgewinterde Pattaya-bewoner Colin de Jong (1947) die daar al 20 jaar woont. Colin heeft een uitgesproken mening.
.
Afbeelding
.
Hij is daar actief geweest als Elvis-vertolker, ondernemer, journalist en als bemiddelaar die herhaaldelijk zijn nek heeft uitgestoken bij problemen tussen overheid en emigranten en tussen emigranten onderling. Je krijgt van hem een compleet beeld van die grote stad met meer dan een half miljoen inwoners.

In zijn boek Verliefd=Verloren: Bizarre Pattaya Verhalen doet hij verslag van 20 jaar Pattaya en neemt geen blad voor de mond.

Verliefd=Verloren. Bizarre Pattaya Verhalen

In zijn boek komt de wereld langs. Moorden en zelfmoorden, drugsdealers en witwassers, pedoseksuelen en oplichters, martial arts fighters en bajesklanten. En uiteraard ook sekswerkers die als naïeve mensen daar neerstrijken om te ontsnappen aan de armoe thuis. Pattaya lijkt voor hen dé goudmijn om een rijke Darling Pinpas aan de haak te slaan.

Daaromheen ontwikkelt zich criminaliteit. Waar niet? Mannen die snel verliefd raken op een knap smoeltje dat goed is in bed worden slachtoffer van graaiende liefjes (m/v) die er niet zelden meer dan één darling op na houden en alleen uit zijn op geld. Veel geld. Colin beschrijft hoe emigranten totaal blut hun eigen land weer moeten opzoeken of in Thailand aan de bedelstaf raken. Verliefd=Verloren, inderdaad, tenzij je het koppetje er verdraaid goed bij houdt. Maar dat blijkt niet iedereen te kunnen.....

'Eén zwarte doos is sterker dan tien paarden.' Dat klinkt cru maar komt in Colins boek duidelijk naar voren. Hij heeft nooit zoveel zelfmoorden meegemaakt als in Pattaya, en zag mannen die door een liefje hun hersens verloren. 'Jouw hersens werken 24 uur per dag tot je in Pattaya arriveert....'

Verliefd=Verloren en de schaduwkant van Pattaya

Seks, drugs en rock-'n-roll. Het heeft een schaduwkant die zich ook manifesteert in Pattaya. Gebroken relaties, mensen aan de drugs, in de bak, financieel en emotioneel aan de grond. Zelfs Thaise mensen overkomt dit en dan zijn kinderen het slachtoffer. Maar Thailand heeft geen vangnet....

Ook daar draait Colin de Jong niet omheen. Hij spant zich in voor de armsten in de samenleving. Als Charity Chairman van de Pattaya Expat Club en als Rotarian doet hij iets aan de schrijnende armoede aan de achterkant van de blingbling van Pattaya.
.
Afbeelding
.
Hij steunt The Pattaya Shelter Center voor dakloze en seksueel misbruikte kinderen die daar onderdak, verzorging en scholing krijgen. The Colin Young Scholarship Foundation steunt kinderen die te arm zijn om schoolboeken en -uniform te betalen.

De opbrengst van Colins boeken en media is voor de armsten die niet profiteren van de glitter in Pattaya. Ook daarom is Verliefd=Verloren een boek dat ik van harte aanbeveel.

Boek:
Verliefd=Verloren. Bizarre Pattaya Verhalen.

Auteur: Colin de Jong. Met voorwoord van Jaap G. Klasema en samenvatting door Gerard van Veen. 183 Pagina's en 34 foto's.

Te koop in Belgische en Nederlandse horecazaken in Pattaya voor 400 baht, en voorts bij Lazada (lazada.co.th), Marktplaats.nl (https://tinyurl.com/vr74hhf), Ebay en binnenkort bij Bol.com.

Deze boekbespreking is gemaakt door Erik Kuijpers.

Foto's en prenten
Pattaya Shelter Project; pic thanks to slideshare.net/KhamfaOpmeer/shelter-presentation-49089097
Andere foto's zijn uit het boek.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Boekbespreking. Verliefd=verloren. Bizarre Pattaya verhalen.

#2 Bericht door printen44 » vrijdag 27 december 2019, 23:17

Goede recensie. Ik ken Colin uit zijn wekelijkse column die hij schreef in een weekblad in Pattaya. Hij stopte met die column een aantal jaren geleden, dacht ik. Ik heb een keer ontmoet in Chiang Mai op een bijeenkomst voor het midden-en kleinbedrijf in Chiang Mai. Hij heeft een aparte stijl van schrijven. Een bekend figuur in Pattaya.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Boekbespreking. Verliefd=verloren. Bizarre Pattaya verhalen.

#3 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 27 december 2019, 23:20

Er is nog geen E-boek van en ik weet ook niet of dat er ooit komt. Ik heb het boek nu thuis maar moet het afstaan voor de bieb van Trefpunt Azië.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Boekbespreking. Verliefd=verloren. Bizarre Pattaya verhalen.

#4 Bericht door foppo » zaterdag 28 december 2019, 04:59

Ik ken het boek niet en heb het dus niet gelezen maar als ik zo de globale omschrijving lees lijkt het erg op Amsterdam en/of een andere grote stad in Nederland.
De afgelopen week geen Nederlands Journaal gezien waar niet een bericht met beelden in voor kwam dat er iemand was neergestoken op straat dus...ja, of die ellende, beschreven in dit boek, nou echt exclusief voor Pattaya geldt vraag ik me af.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Boekbespreking. Verliefd=verloren. Bizarre Pattaya verhalen.

#5 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 28 december 2019, 07:55

Daar is heel eenvoudig achter te komen, Foppo! :giggle:

Hoor net dat de eerste en tweede druk verkocht zijn en de derde druk binnenkort op de markt komt. Dat is goed nieuws voor de charityprojecten.

robi6
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 125
Lid geworden op: donderdag 16 maart 2017, 15:53

Re: Boekbespreking. Verliefd=verloren. Bizarre Pattaya verhalen.

#6 Bericht door robi6 » donderdag 30 januari 2020, 14:13

foppo schreef: zaterdag 28 december 2019, 04:59 Ik ken het boek niet en heb het dus niet gelezen maar als ik zo de globale omschrijving lees lijkt het erg op Amsterdam en/of een andere grote stad in Nederland.
De afgelopen week geen Nederlands Journaal gezien waar niet een bericht met beelden in voor kwam dat er iemand was neergestoken op straat dus...ja, of die ellende, beschreven in dit boek, nou echt exclusief voor Pattaya geldt vraag ik me af.
Ik lees nergens dat dit exclusief is voor Patthaya, maar of in elke willekeurige grote stad in Nl sprake is van drugsmafia, jazeker, zelfs in Winterswijk haha, dus toch wel de proporties in de gaten houden, anders kan je alles wel relativeren.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”