Erfrecht

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
rdengoede
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 42
Lid geworden op: zaterdag 09 april 2016, 16:42

Erfrecht

#1 Bericht door rdengoede » zondag 04 augustus 2019, 16:47

Ik heb een vraag over erfrecht.

Mijn vader woonachtig in Nederland wil mijn stiefzoon woonachtig in Thailand opnemen in zijn testament.

Voor kinderen en klein kleinkinderen geld in 2019 een vrijstelling van rond de € 20.000
Geld deze vrijstelling ook voor stiefkleinkinderen of is daar een andere regeling voor.

Bij voorbaat mijn dank voor uw antwoorden

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Erfrecht

#2 Bericht door Lammert de Haan » zondag 04 augustus 2019, 21:36

rdengoede schreef: zondag 04 augustus 2019, 16:47 Ik heb een vraag over erfrecht.

Mijn vader woonachtig in Nederland wil mijn stiefzoon woonachtig in Thailand opnemen in zijn testament.

Voor kinderen en klein kleinkinderen geld in 2019 een vrijstelling van rond de € 20.000
Geld deze vrijstelling ook voor stiefkleinkinderen of is daar een andere regeling voor.

Bij voorbaat mijn dank voor uw antwoorden
In ga ervan uit dat het testament naar Nederlands recht wordt opgesteld. Je vader woont immers in Nederland. Vervolgens gaat jouw vraag over de door een stief kleinkind verschuldigde erfbelasting.

Voor de erfbelasting kent de Successiewet 1956 een gelijkstellingsbepaling waarbij aanverwanten met bloedverwanten worden gelijkgesteld. Dit geldt ook als opa en oma fiscaal partner (conform de Successiewet) zijn oftewel: ze hoeven niet perse gehuwd te zijn. Voorwaarde is wel dat het fiscaal partnerschap is geëindigd door overlijden. In dat geval kan het stief kleinkind erven tegen hetzelfde tarief als een eigen kleinkind.

Deze gelijkstelling is geregeld in artikel 19 van de Successiewet 1956, luidend (voor zover van belang):

“Artikel 19

1 Voor de toepassing van deze wet worden gelijkgesteld:

b. aanverwanten met bloedverwanten, met dien verstande dat deze gelijkstelling eindigt ingeval het partnerschap dat de aanverwantschap deed ontstaan anders dan door overlijden is geëindigd.”

Zie voor de volledige tekst van de Successiewet 1956:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002226/2019-01-01

De door jou genoemde vrijstelling van € 20.616 (norm 2019) geldt zowel voor een eigen kind, een pleegkind dan wel een stiefkind als ook voor eigen kleinkinderen (bloedverwantschap) of stief kleinkinderen (aanverwantschap).
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Erfrecht

#3 Bericht door Gardensafari » zondag 04 augustus 2019, 21:48

Lammert, schurk! Je was me net voor.
Jouw antwoord is (uiteraard) correct.

De enige complicatie die zich zou kunnen voordoen is als er ook nog stiefkinderen zijn.
Die worden beschermd in art 4:91 BW, stiefkleinkinderen niet. Bij een bepaalde omvang van de erfenis kan zulks een rol spelen.
Maar dat lijkt mij hier niet aan de orde.

Let wel: de grootouders moeten niet gaan scheiden, want dat levert trammelant op.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Erfrecht

#4 Bericht door erik-kuijpers » zondag 04 augustus 2019, 22:01

De vraag heeft mij ook bezig gehouden want ik zal ook een keer de pijp aan Magere Hein geven.....

Mijn partner en ik hebben geen enkele relatie op papier en mijn pleegzoon van bijna 17 jaar is haar kleinzoon. We zijn op geen enkele manier verwant aan elkaar en die acht jaar samen wonen zal niet meetellen. Ik denk dus dat beiden als 'derden' worden gezien en dat betekent de kleinste vrijstelling van thans 2.173 euro en een tarief dat begint bij 30 procent en dat na de eerste schijf 40 wordt.

rdengoede
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 42
Lid geworden op: zaterdag 09 april 2016, 16:42

Re: Erfrecht

#5 Bericht door rdengoede » zondag 04 augustus 2019, 22:18

Dank voor jullie snelle reacte.
De situatie is inderdaad zoals dhr Lammert de Haan stelt.

@gardensafari
Mijn vader is reeds weduwnaar en hij wil alle kleinkinderen inclusief mijn zoon een gelijk deel geven.

Mijn vader kan met een gerust hart naar de notaris en eea laten opstellen. Alleen hopen we met zijn allen dat ie zelf nog lang bij ons mag blijven en zelf ook nog veel mag genieten van zijn geld zodat we met zijn allen ruim onder de dan geldende vrijstellingen blijven.

En misschien een advies aan dhr Erik Kuijpers, wat ie hoogst waarschijnlijk zelf ook weet
Jaarlijks schenken op papier is ook een mogelijkheid wasrbij een notaris kan helpen.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Erfrecht

#6 Bericht door Lammert de Haan » maandag 05 augustus 2019, 00:05

Gardensafari schreef: zondag 04 augustus 2019, 21:48 Lammert, schurk! Je was me net voor.
Ha,ha,ha. Ik heb lang genoeg op jou gewacht. Maar toen jij na 5 uur nog niet had gereageerd dacht ik: "Kom, laat ik het zelf maar doen." :giggle: :giggle2:
Let wel: de grootouders moeten niet gaan scheiden, want dat levert trammelant op.
Daar wees ik op. Het vermogen wat de scheidende partner meeneemt valt af, indien er sprake is van aanverwantschap, voor “goedkoop” schenken. Weliswaar niet in gewicht maar "verdampt" voor de "nabestaande/aanverwant". Meestal staat men daar bij een scheiding niet bij stil, maar wil je toch nog wat "goedkoop" schenken aan je liefste stief (klein)kind (is aanverwantschap), doe dat dan voor de scheiding. Zo maak je toch nog iemand gelukkig (ondanks de latere scheiding). :giggle2:

Gaat het echter om bloedverwantschap dan levert een scheiding uiteraard geen probleem maar zelfs een voordeel op. De door twee gewezen echtelieden binnen een belastingjaar gedane schenkingen worden niet bij elkaar opgeteld. :clap:

Ik kan moeilijk beoordelen of de wetgever hiermee bedoeld heeft om het aantal echtscheidingen te bevorderen. Ik zie daartoe nl. geen aanknopingspunten in de wetshistorie. Maar het moedigt een scheiding wel aan! :cheesy:

Maar ik begrijp van TS dat hier geen sprake meer van is.

Met hem hoop ik overigens dat z'n vader c.q. opa nog maar lang en gelukkig mag leven!

PS. Ook al gaat het om een serieuze zaak als "belastingen", een beetje humor mag er m.i. wel bij. Ik ben zelfs geneigd om te zeggen: "Vooral dan ..........!"
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Erfrecht

#7 Bericht door erik-kuijpers » maandag 05 augustus 2019, 06:01

Rdengoede, de verschillen in tarief op basis van boterbriefje ja/nee zijn volledig uit de tijd. Dat wilde ik zeggen. De rest is prima geregeld zoals je al suggereerde.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”