(zucht...) Nog een premieplan.......

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#16 Bericht door jumbo » donderdag 04 juli 2019, 05:09

wpdelange schreef: donderdag 04 juli 2019, 04:24 Op naar plan B of C dan maar vermoed ik want heb niet de indruk dat men stopt voor dat IEDERE buitenlanders een zieken/reis verzekering heeft bij verblijf in dit land.
En niet meer als begrijpelijk, hetzelfde geldt voor reizigers en emigranten naar ons vaderland....en vele andere westerse landen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#17 Bericht door wpdl » donderdag 04 juli 2019, 06:29

Ik had die overtuiging al wat langer als vandaag jumbo maar niet iedereen is die mening toebedeeld bij de niet Thailanders.
De excuses van de vele niet verzekerde kan je een klein boekje mee vol schrijven vaak om te :giggle:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#18 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 05 juli 2019, 08:07

Vandaag een stuk in de Engelse pers, aardig om te lezen vooral omdat men weet hoeveel onverzekerd op reis gaan.

Men zegt dat die 20 b niet per dag is maar per reis en alleen dood dekt voor max 1 miljoen b. Mooi, maar dan heeft Thailand nog geen garantie voor medische kosten. De regelingen volgen elkaar op en zo heeft dat absoluut geen zin.

https://www.telegraph.co.uk/travel/news ... insurance/

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#19 Bericht door robin33 » vrijdag 05 juli 2019, 09:27

Snap datje als permanente inwoner van Thailand niet iets wil betalen wat je op een andere manier al betaald.

En in het algemeen gaan de nederlanders goed verzekerd op reis ( zoals alles in NL ,alles is 3 dubbel verzekerd) maar in een hoop ander landen laat het idd nogal eens te wensen over,

Dus als die 20bht alleen al een soort van bewustwoording creert is het denk al een goed ding.

En zeg nou zelf 20 bht , voor een gemiddelde vakantie denk van 2 weken. is het verwaarloosbaar..
alles valt en staat denk idd met de uitvoering. ( komt de oude 500bht machine bij vertrek weer teug, nu dan voor 20) :)


Ik ga binnenkort een weekendje weg in nl en betaal al:
"€ 2,50 Toeristenbelasting per persoon per nacht € 10 " aan belasting aan de gemeente van een dorpje

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#20 Bericht door wpdl » zondag 07 juli 2019, 05:56

Denk dat je mening over dit punt juist het tegenovergestelde bewerkt.
Men betaalt en is dus van mening dat men verzekert is.
Hoor dat verhaal dat men "thuis" goed verzekert is regelmatig.
Als ik dan vroeg en HIER dan was het van nee maar dan ga ik naar "huis'.
Ogenblikkelijk hulp nodig hebben en dus hier in Thailand het ziekenhuis nodig hebben komt niet boven drijven.
De Thaise regering verlangt een redelijke financiële dekking HIER en "Thuis" zal ze een worst zijn hoe je dat geregeld heb.
Denk dat ze zeer benauwd zijn om zichzelf in de voeten te schieten hoewel deze hasip hasip politiek wel erg gewaardeerd is hier zo.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#21 Bericht door erik-kuijpers » zondag 07 juli 2019, 06:33

Een foute gedachte bij velen. "...Ogenblikkelijk hulp nodig hebben en dus hier in Thailand het ziekenhuis nodig hebben komt niet boven drijven....", net wat Willem zegt. Het 'aardige' is dat je na hart- of hersendreun tijdelijk niet mag vliegen want de drukcabine verhoogt de bloeddruk en dat wil je na een infarct nou net vermijden.......

Ik ben op 1-1-2006 uit de polis gegooid, en velen met mij buiten de EU en een paar verdragslanden, vanwege de komst van de zorgverzekeringswet, en heb 12 jaar mazzel gehad niet ziek te worden. Die kunstheup en een gebroken poot tel ik niet als ziekte en ik had daar centen voor. Maar als ik zie dat ik al 5 x gesneden ben aan kanker en nu een vervelende prostaat heb, de bekende ouwemannenkwaal, dan had me dat in TH pakken geld gekost en geld besteed/bewaar ik liever voor vrouw en kind nu en straks.

Als Thailand die eis gaat stellen aan longstayers komen er veel in problemen; zeker ouwetjes worden nergens meer aanvaard en kunnen alleen geholpen worden aan een polis door een landelijke collectieve zorgverzekering en reken maar, die gaat meer kosten dan 20 baht....... Ik denk dat Thailand zich dat terdege realiseert en een uitsterfbeleid gaat voeren: iedere nieuwe longstayer moet een polis hebben en de mensen die er nu zijn zoeken het maar uit.....

Jullie in Thailand zitten er maar mee. Ik heb nu mijn polis en reis heen en weer tussen NL en gezin. En daar is mee te leven.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#22 Bericht door Joep » zondag 07 juli 2019, 07:08

Heeft natuurlijk ook een keerzijde als "oudere Nederlanders" naar een aantal jaren in het buitenland te zijn geweest massaal terugkeren naar NL.
Er vanuit gaande dat ze de AOW-gerechtigde leeftijd hebben en dus een inkomen hebben is dat niet zo moeilijk.

Ze komen dan direct in aanmerking voor een ziektekostenverzekering en na een aantal maanden zelfs voor vele toeslagen (inkomensafhankelijk).
Denk bijvoorbeeld aan zorgtoeslag, huurtoeslag, aanvulling tot bijstandsnivo etc.

Tel daarbij het extra aantal woningen en plekken in het verzorgingstehuis die benodigd zijn voor.

Dan zou een econoom toch eens moeten uitrekenen of het niet voordeliger is om de mensen die vertrekken de keuze geven om verzekerd te blijven tegen een redelijke premie. Een expat die voor een NL firma een aantal jaren in het buitenland werkt mag tenslotte ook zijn ziektekostenverzekering behouden,

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#23 Bericht door robin33 » zondag 07 juli 2019, 07:24

wpdelange schreef:Denk dat je mening over dit punt juist het tegenovergestelde bewerkt.
Men betaalt en is dus van mening dat men verzekert is.
Hoor dat verhaal dat men "thuis" goed verzekert is regelmatig.
Als ik dan vroeg en HIER dan was het van nee maar dan ga ik naar "huis'.
Ogenblikkelijk hulp nodig hebben en dus hier in Thailand het ziekenhuis nodig hebben komt niet boven drijven.
De Thaise regering verlangt een redelijke financiële dekking HIER en "Thuis" zal ze een worst zijn hoe je dat geregeld heb.
Denk dat ze zeer benauwd zijn om zichzelf in de voeten te schieten hoewel deze hasip hasip politiek wel erg gewaardeerd is hier zo.
Ja maar dan heb je het over als je in th leeft. (nogmaals begrijp als je al wat geregeld hebt niet dubbel wil betalen) De verzekering is volgens mij bedoeld voor toeristen. En ik kan echt niemand in nl onder mijn kennis en of collega's die zonder reisverzekering weggaat.

Engelse ken ik wel die onverzekerd gaan.

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk


stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#24 Bericht door stille » zondag 07 juli 2019, 09:11

Klopt wat Erik en Willem zegt,als je een hersensattack heb mag je voorlopig niet vliegen.
Heb ervaring mee,heb gelukkig bij VGZ een ZKV,universeel compleet met woonland Thailand,deze dekt zowel in Thailand als Nederland.
In 2018 kreeg ik in Nederland op 10-06-2018 een hersensattack (VGA) de arts heeft me gezegd en ook papier,dat ik de 1e 3 maanden niet mocht vliegen.
Zei toen maar ik ga toch op 08-07-2018 terug naar Thailand,ze zei toen dit is maar een advies,want ze hebben nog geen onderzoekingen gedaan,dus we geven het niet door,want als de maatschappij het weet,denkt ze dat ik niet weg mag.
Ben gegaan (dom) gelukkig goed afgelopen.
Wel mocht ik 3 maanden niet auto rijden,rijbewijs ingehouden,kinderen later weer opgehaald.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#25 Bericht door erik-kuijpers » zondag 07 juli 2019, 11:14

Wel, Joep, over

"...Ze komen dan direct in aanmerking voor een ziektekostenverzekering en na een aantal maanden zelfs voor vele toeslagen (inkomensafhankelijk). Denk bijvoorbeeld aan zorgtoeslag, huurtoeslag, aanvulling tot bijstandsnivo etc. Tel daarbij het extra aantal woningen en plekken in het verzorgingstehuis die benodigd zijn voor...."

kan ik vertellen dat ik direct na mijn bezoek aan de gemeente een zorgpolis had. Zelfs nog voor ze me konden inschrijven want men moest info ophalen uit het RNI (register niet-ingezeten) en dat bleek een paar werkdagen te kosten. Maar op vertoon van mijn huurovereenkomst werd ik door de gemeente aanvaard en kreeg ik een brief mee voor de zorgverzekering. Die ging a la minute in; zover ik weet geldt er wel een termijn voor de WLZ-aanvraag (men zegt een jaar) en daar ben ik nu ook voorbij.

De zorgpolis en een bewijsje daarvan had ik direct; daarna adres doorgegeven aan belastingdienst en SVB (al doet de gemeente dat ook) en zorgtoeslag gevraagd via de site van de belastingdienst. Die aanvraag kost een 4 tot 6 weken verwerkingstijd en toen kwam de zorgtoeslag binnen; huurtoeslag heb ik niet.

De administratie in NL werkt keurig en snel!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#26 Bericht door printen44 » zondag 07 juli 2019, 11:50

Ook ik had geen enkele moeite om een zorgverzekering etc. te krijgen bij terugkeer naar Nederland. Ging vijf weken eerst naar Nederland, had heel snel, na twee weken een huis, ging met het huurcontract naar de gemeente, werd ingeschreven en ik had dezelfde dag, via internet een zorgverzekering.

In Thailand was ik ruim 1000 euro per jaar kwijt aan oogdruppels en ziekenhuisbezoek voor glaucoom. Hier betaal ik 385 euro eigen risico. Mijn oogdruppels bestel ik via de huisarts op mijn persoonlijke internetpagina van de huisarts. Ik vul het in, krijg een mail van de huisarts dat het in orde is en krijg een mail van de apotheker dat de oogdruppels klaar liggen.

Ziekenhuis bezoek voor mijn ogen gaat ook via aan mailbericht. Je stopt je rijbewijs in een elektronische toren bij de balie van het ziekenhuis. Je krijg een papiertje uit die toren met een barcode en route naar de afdeling. Bij de afdeling stop je dat papiertje in die elektronische toren daar en je ziet welke kamer je wordt behandeld en je kan daar plaatst nemen. Lang wachten is er niet bij. Prima behandeling.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#27 Bericht door erik-kuijpers » zondag 07 juli 2019, 12:40

Nee, heer Printen, als je kosten vergelijkt moet je alles nemen. Je betaalt premie over jouw inkomen en een maandbedrag van zeg 125 euro en tenslotte het eigen risico. Er zijn ook pillen die je zelf moet betalen zoals maagzuurremmers. Maar het voornaamste: je bent verzekerd!

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#28 Bericht door Gardensafari » maandag 08 juli 2019, 07:26

Nederland is een redelijk beschaafd land. Ook voor illegalen en Nederlanders zonder zorgverzekering wordt gezorgd.
Daar zijn aparte potjes voor.
Zie: https://www.lhv.nl/uw-beroep/aanbod/bij ... -illegalen
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#29 Bericht door erik-kuijpers » maandag 08 juli 2019, 11:43

Dat is het kenmerk van een beschaafd land. De rijkdom delen is een goede gewoonte en het parlement heeft deze regeling goedgekeurd dus dat standpunt wordt door een meerderheid gedeeld. En anders moet de meerderheid een ander hokje aankruisen op het stembiljet. Ik heb er geen moeite mee zoals het nu geregeld is.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: (zucht...) Nog een premieplan.......

#30 Bericht door printen44 » maandag 08 juli 2019, 14:02

erik-kuijpers schreef: zondag 07 juli 2019, 12:40 Nee, heer Printen, als je kosten vergelijkt moet je alles nemen. Je betaalt premie over jouw inkomen en een maandbedrag van zeg 125 euro en tenslotte het eigen risico. Er zijn ook pillen die je zelf moet betalen zoals maagzuurremmers. Maar het voornaamste: je bent verzekerd!
Je hebt gelijk. Ik vergat de premie over mijn inkomen. Die vergeet je makkleijk omdat je die niet ziet op je banksaldo als je premie en eigen risico wordt ingehouden.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”