Zwaardere straffen op overtreding TM30

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Zwaardere straffen op overtreding TM30

#1 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 26 maart 2019, 07:35

ZWAARDERE STRAFFEN VOOR TM30

Hakken! Dat zegt Big Joke generaal Hakpal, de baas van Immigration.

De wet uit 1979 verplicht iedere 'alien' (men bedoelt de hogelijk gewaardeerde toerist en zakenman die komt spenderen....) om zich met paspoort te melden bij het hotel of huis of condo en de eigenaar/beheerder daarvan moet een briefje inleveren, de TM30, bij Immigration of lokale politie.

Die registreert de farang en je krijgt een stuk papier in je paspoort (Ook bij hotel? Denk van niet...) en als je dat niet hebt dan krijgt de eigenaar van het verblijf een boete. En die boete moet nu naar 10 k baht, en naar 100 k als je illegalen huist om geld aan te verdienen.

Mooi! Big Bro houdt ons in de gaten.

Maar was dat maar zo. Probleem is dat de Immigration die boete probeert te innen van de farang en als je niet betaalt hebben ze een varkenskot voor je waar je mag wachten tot iemand die poen komt brengen. En dat is onjuist en onrechtvaardig.

Ik mag hopen dat Big Joke daar gelijk ook iets aan doet. En ook aan de verplichting, die per Immigration verschillend is, voor als je buiten de provincie reist: wel of niet steeds een nieuwe TM30 halen?

Bron: Thaivisa forum.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#2 Bericht door yandre » dinsdag 26 maart 2019, 12:52

belachelijk ben in bangkok maar ook regel matig in huis nongkhai
kwam uit laos hier imigratie geweest om te melden ben weer in bangkok
wordt er gezegd niet nodig bent het land uit geweest .weten ze et zelf alemaal bij de imigratie dienst?
of ik snap het niet

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#3 Bericht door wpdl » dinsdag 26 maart 2019, 13:22

Yandre yandre er veranderd zeer weinig, boete gaat omhoog 'meer niet'.
Thailand ziet de buitenlanders met woonstee hier meer en meer als ATM machine helaas.

Opsteller ziet niet alleen in dit onderwerp de suggestieve opmerkingen/schrijfstijl als een reden om aandacht [lees hits] voor zijn stukjes te krijgen.
Mocht dat niet zo zijn zou wat meer bronvermelding leuk zijn.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#4 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 26 maart 2019, 14:02

yandre schreef: dinsdag 26 maart 2019, 12:52 belachelijk ben in bangkok maar ook regel matig in huis nongkhai kwam uit laos hier imigratie geweest om te melden ben weer in bangkok wordt er gezegd niet nodig bent het land uit geweest .weten ze et zelf alemaal bij de imigratie dienst? of ik snap het niet
Yandre, iedere Immigration hanteert andere regels. In Nongkhai heb ik drie jaar terug dat TM30 in mijn paspoort gehad en hij zit er nog in. Elders willen ze een nieuwe als je het land verlaat, en weer elders moet het als je een paar dagen de provincie verlaat ook al keer je terug naar de vorige woonst. Daar schreef ik ook over en lees Tblog er op na, daar staat het ook regelmatig. Informatie geven is hoognodig, ook in dit forum, en een chagrijnige opmerking van de een of de ander hoort er nu eenmaal bij.

Ik heb de link nog maar die staat ook op facebook: https://forum.thaivisa.com/topic/109161 ... 0k9GlHRMsM

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#5 Bericht door printen44 » dinsdag 26 maart 2019, 15:34

In Chiang Mai heeft de immigration negen jaar lang nog nooit gevraagd naar die M30. Toen wel ineens en de huiseigenaren moesten 1500 baht "boete" betalen, omdat ze te laat die M30 hadden ingeleverd.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#6 Bericht door Herbergier » dinsdag 26 maart 2019, 17:29

Ik heb de TM 6 (Departure Card) en een strook van de TM 30 (Receipt of Notification) in mijn paspoort geniet zitten, die zijn er door de immigration acht jaar geleden in geniet.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#7 Bericht door wpdl » woensdag 27 maart 2019, 01:54


Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#8 Bericht door Mario08 » woensdag 27 maart 2019, 03:02

Het artikel gaat over het rapporteren middels TM30, dat is het rapporteren van buitenlanders die in je huis/hotel/gasthuis etc verblijven. Het gaat niet over het rapporteren van het verblijf door de buitenlander zelf, de TM28, of het doen van 90 dagen reports, TM47.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#9 Bericht door wpdl » woensdag 27 maart 2019, 03:53

Voor diegene die het formulier willen downloaden.
Alle andere kan ook natuurlijk.

http://immigrationbangkok.com/thailand- ... ion-forms/

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#10 Bericht door driver » woensdag 27 maart 2019, 07:22

Ik snap dit even niet. Als ik dus naar Thailand ga moet er als ik bij een familielid van mijn Thaise vrouw slaap bij hun in huis een formulier zijn wat hun in moeten vullen? Of als ik elders bij mensen slaap?.

In het vliegtuig moest er altijd een formulier worden ingevuld vlgs mij waarin je aangeeft waar je heen gaat toch. Verder heb ik nog nooit iets gezien van papieren oid.

Of lees ik nu iets verkeerd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#11 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 27 maart 2019, 07:52

Gewoon Big Bro, Driver, en al een lang bestaande wet die ze nu opwarmen vanwege .. ja, vanwege wat? In het zuiden is het al jaren oorlog en echte terroristen komen niet op de luchthaven binnen met hun paspoort.....

Dit wetje is opgewarmd, misschien ook omdat Big Joke Hakpal de overstayers wil uitzetten. Ik schreef ergens op facebook dat ze ons net zo goed een oormerk met barcode kunnen opprikken; even het mobieltje er langs en de Immigration weet waar je zit........

Ja, als jij bij familie slaapt moeten ze je melden met die TM30. Bij de Immi en is er daar geen Immi dan de lokale politie en die snappen geen bal van dat formuliertje. Ik zou zeggen, probeer het eens en krijg je die strook terug, prik hem in je paspoort dan kun je wat laten zien bij een controle.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#12 Bericht door yandre » woensdag 27 maart 2019, 07:59

ja klopt nongkhai anders dan bangkok toen ik laats hier bij imigratie was
moest ik wel papieren toonen dat ik op adres in bangkok verblijf
dus copy id kaart en blauwe boek
maar klopt over al anders en dat bedoel ik erik

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#13 Bericht door driver » woensdag 27 maart 2019, 08:54

erik-kuijpers schreef: woensdag 27 maart 2019, 07:52 Gewoon Big Bro, Driver, en al een lang bestaande wet die ze nu opwarmen vanwege .. ja, vanwege wat? In het zuiden is het al jaren oorlog en echte terroristen komen niet op de luchthaven binnen met hun paspoort.....

Dit wetje is opgewarmd, misschien ook omdat Big Joke Hakpal de overstayers wil uitzetten. Ik schreef ergens op facebook dat ze ons net zo goed een oormerk met barcode kunnen opprikken; even het mobieltje er langs en de Immigration weet waar je zit........

Ja, als jij bij familie slaapt moeten ze je melden met die TM30. Bij de Immi en is er daar geen Immi dan de lokale politie en die snappen geen bal van dat formuliertje. Ik zou zeggen, probeer het eens en krijg je die strook terug, prik hem in je paspoort dan kun je wat laten zien bij een controle.
Als ik Sukanya zeg over die TM 30 en zei tegen haar zussen waar we wel eens slapen krijg ik wslijk alleen maar.. Huh? Wat is dat? reacties.
En vervolgens een discussie die inclusief vertaling wslijk een dag duurt.

Ik ben de laatste twee jaar niet in Thailand geweest maar als ik weer ga laat ik het gewoon zo als voorheen. Geen zin in moeilijk gedoe in Chon Bury om dat TM 30 formulier ergens te laten zien inclusief wslijk de.. Wij weten het niet reacties dus ga daar of daar maar heen antwoorden.

Ze hebben me 1keer op Swampie gevraagd waar ik heen ging en waar ik verbleef. Ik zei toen ik ga rondtrekken of bij familie langs ik weet het nog niet precies. Was blijkbaar goed want kon gewoon doorlopen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#14 Bericht door Herbergier » woensdag 27 maart 2019, 09:48

Toen mijn vrouw tien jaar geleden, twee maal een paar weken, naar Nederland op vakantie kwam en bij mij thuis logeerde, moest ik haar ook binnen 48 uur op het politiebureau in mijn gemeente melden.

Dus in Nederland was dat ook, of dat nu nog van toepassing is weet ik niet.
Alles van waarde is weerloos.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Zwaardere straffen op overtreding TM30

#15 Bericht door godzilla » woensdag 27 maart 2019, 09:59

Normaal gezien zou je het zelfs on-line kunnen regelen, hier een beetje uitleg:
https://perfecthomes.co.th/tm030-registration-thailand/

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”