Verslag van terugkeer naar Nederland

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#31 Bericht door wanadee » woensdag 06 maart 2019, 00:49

Ontegenzeggelijk Printen. De basisverzekering in nederland behoort tot de besten in de wereld heb ik begrepen. Als je veel medische kosten hebt kun je beter 8/4 doen of in nederland blijven. En helemaal als je nog kinderen oid nog in nederland hebt. Maar das een afweging die iedereen zelf moet maken.
Ik ben verder kerngezond dus neem het risico om geen verzekering te nemen, ben ook al 69 dus is aardig prijzig. Maar ik heb wel een flinke buffer om dat evt op te vangen dus dan kun je een gokje wagen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#32 Bericht door pjotter » woensdag 06 maart 2019, 01:55

Klopt helemaal Wanadee.
En....mocht je de AOW (leeftijd) nog niet hebben, scheelt het honderden euro's wat je in NL ook niet hoeft te betalen aan AOW premie en ANW naast de door jou genoemde ZVW. Praten we zelfs nog niet over de loonbelasting, die je meestal terug krijgt of vrijstelling voor kunt regelen. Dan is het samen al vlug meer dan 1000 euro per maand. Heb je de AOW uitkering wel, scheelt het natuurlijk minder. Maar toch, je kunt dan aardig sparen per jaar om een goede buffer op te bouwen. Aannemende dat je niet de pech hebt in de 'spaarperiode' goed ziek te worden.
'Outpatient' kosten zijn bijna niets. Dokter met voor 3 maanden medicijnen (bloeddruk) 350฿. Na 3 weken hoofdpijn toch maar eens een MRI Brainscan laten maken (gelukkig geen enge dingen gevonden) 10,500฿. Maar als je de pech hebt zoals Stille (sorry te horen) dan loopt het aardig (misschien TE veel idd) op.
Laten we hopen,voorlopig zonder al teveel ellende, dat we zo lang mogelijk kunnen genieten hier.
Iedereen goede gezondheid toegewenst !!
wanadee schreef: dinsdag 05 maart 2019, 12:22 “Daar tegenover staat dat er geen onzekerheid is bij ziektekosten. Dat geef, zeker als je de 70 gepasseerd bent, veel rust in je leven hier. In private ziekenhuizen in Thailand was de zorg goed, geen kwaad woord er over, maar duur. zoals ik al schreef, was ik 1000 euro per jaar kwijt voor mijn ogen. Nu is dat maximaal 385 euro eigen risico.”

Dit is iets te rooskleurig weergegeven. Bij die 385 euro eigen risico moet je ook je basisverzekering optellen plus de inhouding voor zorgverzekering. Bij elkaar toch minstens 300 per maand dan ben je jaarlijks rond de 4000 euro kwijt en niet 385.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#33 Bericht door wanadee » woensdag 06 maart 2019, 05:07

Ik ben 69 Pjotter dus ik heb aow. Woon hier nu officieel sinds september vorig jaar maar scheelt toch ook al gauw 200 per maand plus de basisverzekering 130 per maand wat ik netto meer over hou, dus 350 euro per maand. En dan praten we alleen over de ziektekostenverzekering en inhoudingen.
De loonbelasting op de pensioenen ben ik mee bezig.
Heb jarenlang 8/4 gedaan maar dat kwam me de strot uit, begon er steeds meer tegenop te zien om naar nederland terug te gaan al was het maar voor een paar maanden. Ik had een eigen huis daar maar desondanks had ik toch nog elke maand ruim 800 euro vaste lasten, weg gegooid geld.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#34 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 06 maart 2019, 07:40

Quote 'Dit is iets te rooskleurig weergegeven. Bij die 385 euro eigen risico moet je ook je basisverzekering optellen plus de inhouding voor zorgverzekering. Bij elkaar toch minstens 300 per maand dan ben je jaarlijks rond de 4000 euro kwijt en niet 385.'

En de zorgtoeslag? Als je die krijgt bij wonen in NL wijzigt dit verschil in kosten nog wel wat. Maar bij mij is de discussie niet wat het verschil is tussen verzekering in NL en in TH; ik krijg buiten NL (en de aangewezen landen) geen zorgpolis. Daarom ben ik terug en ach, ik woonde van mijn 55e tot mijn 71e in Thailand, een ander begint pas op zijn of haar AOW-leeftijd.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#35 Bericht door pjotter » woensdag 06 maart 2019, 16:44

Aha, dan scheelt het idd wat minder Wanadee.

Ik ben pas 62 (sommigen zeggen 'al' 62 :giggle: ) en kreeg na inschrijving als niet ingezetene, na 2 weken al direct de premie volksverzekering (AOW, ANW en ZVW) terug van mijn pensioenfonds. Zowat 30% meer netto dus. Op advies van 'onze Lammert' heb ik me precies per 1 januari (2018) ingeschreven als niet ingezetene zoals dat mooi heet. Geen M-biljet gehad en geen verplichte aangifte dit jaar zoals Lammert al dacht. Perfect dus.
Deze week 'gewoon' de aangifte als buitenlands belastingplichtige via de 'mijn belastingdienst site' verstuurd en volgens berekening alle loonbelasting ook nog terug. (Fingers crossed. Dat vantevoren vrijstelling aanvragen is behoorlijk lastig geworden had ik al gelezen)
Dus dat is samen een aardige cent. Hiervan spaar ik een aardig bedrag bij elkaar voor ziektekosten. De 800,000k฿ heb ik voor de jaarverlenging al gereserveerd. Bovendien altijd goed zoiets achter de hand te hebben MOCHT je ooit naar NL terug MOETEN :(
Dus zowat dezelfde tijd als ik geëmigreerd (10 okt.), ha ha.
Have fun en gezond blijven !! :thumbsup:

wanadee schreef: woensdag 06 maart 2019, 05:07 Ik ben 69 Pjotter dus ik heb aow. Woon hier nu officieel sinds september vorig jaar maar scheelt toch ook al gauw 200 per maand plus de basisverzekering 130 per maand wat ik netto meer over hou, dus 350 euro per maand. En dan praten we alleen over de ziektekostenverzekering en inhoudingen.
De loonbelasting op de pensioenen ben ik mee bezig.
Heb jarenlang 8/4 gedaan maar dat kwam me de strot uit, begon er steeds meer tegenop te zien om naar nederland terug te gaan al was het maar voor een paar maanden. Ik had een eigen huis daar maar desondanks had ik toch nog elke maand ruim 800 euro vaste lasten, weg gegooid geld.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#36 Bericht door pjotter » woensdag 06 maart 2019, 16:55

En.......in Korat zie ik, ha ha.
Woon in de buurt van het Korat resort aan de 2310.

Groetjes
wanadee schreef: woensdag 06 maart 2019, 05:07 Ik ben 69 Pjotter dus ik heb aow. Woon hier nu officieel sinds september vorig jaar maar scheelt toch ook al gauw 200 per maand plus de basisverzekering 130 per maand wat ik netto meer over hou, dus 350 euro per maand. En dan praten we alleen over de ziektekostenverzekering en inhoudingen.
De loonbelasting op de pensioenen ben ik mee bezig.
Heb jarenlang 8/4 gedaan maar dat kwam me de strot uit, begon er steeds meer tegenop te zien om naar nederland terug te gaan al was het maar voor een paar maanden. Ik had een eigen huis daar maar desondanks had ik toch nog elke maand ruim 800 euro vaste lasten, weg gegooid geld.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Verslag van terugkeer naar Nederland

#37 Bericht door wanadee » donderdag 07 maart 2019, 00:35

Ik aan de andere kant van de stad in kham thale so.
Groetjes

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”