Algemene informatie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
johan00johan
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: dinsdag 14 juli 2015, 14:06

Algemene informatie

#1 Bericht door johan00johan » vrijdag 28 december 2018, 13:31

Beste allemaal,
Nog ongeveer 2 jaar en dan met pensioen. Wij gaan/ moeten nu serieus nadenken wat te doen bij emigratie naar Thailand.
Er is inmiddels zoveel informatie te vinden op dit forum en op internet, maar dit is (misschien) veelal verouderd of specifiek gericht op een persoonlijke situaties. Op internet word je dol met het verwijzen van link naar link.
Indien er geen total plaatje beschikbaar is zijn dit mijn belangrijkste punten:
Pensioen / AOW - krijg ik netto hetzelfde als ik in Nederland zou zijn?
Ziektekostenverzekering: welke verzekering is aan te raden en wat kost dit?
Visum: is het juist dat dit voor max. 1 jaar is?
Huisvesting: wij zijn van plan in Kohn Kaen een huis(je) te kopen. Wij zijn hier korte periodes met vakantie geweest, maar hoe is het als permanente verblijfplaats? Eventuele aanbevelingen mbt vastgoed kantoren/ projecten?
Papierwerk: zijn er naast de trouwakte nog andere documenten te legaliseren?
Bankrekening: ik wil tijdens onze volgende vakantie een gezamelijke rekening openen. Mijn voorkeur gaat uit naar de Bangkok Bank. Is internet bankieren ook vanuit Nederland mogelijk?
Ik zal vast het een en ander vergeten te vragen, maar dit zou een goede start zijn om mee verder te kunnen.
Alvast bedankt voor jullie reacties en alvast een geode jaarwisseling.
mvg
Johan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Algemene informatie

#2 Bericht door jumbo » zaterdag 29 december 2018, 08:45

Ziektekostenverzekering: welke verzekering is aan te raden en wat kost dit?
Een heikel puntje, zkv is niet zo eenvoudig te verkrijgen in Thailand er zijn uiteraard Thaise aanbieders maar door je instap op latere leeftijd gooien ze je er rond 70-75 uit.
Check deze gasten uit, https://www.aainsure.net/velen van ons zijn via hen verzekerd. Nederlanders

Visum: is het juist dat dit voor max. 1 jaar is?
Ja

Papierwerk: zijn er naast de trouwakte nog andere documenten te legaliseren?
Ik zou denken omdat je hier niet komt werken dan het voldoende is. Vertalen naar Engels is ook een goed idee en dan legaliseren. Je zult er ook een stempel van de Thaise ambassade of consulaat op moeten laten zetten.

Bankrekening: ik wil tijdens onze volgende vakantie een gezamelijke rekening openen. Mijn voorkeur gaat uit naar de Bangkok Bank. Is internet bankieren ook vanuit Nederland mogelijk?
Uiteraard. Niet iedereen heeft een goede ervaring met opzetten van een bankrekening als toerist....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Algemene informatie

#3 Bericht door Kees » zaterdag 29 december 2018, 09:13

Papierwerk: zijn er naast de trouwakte nog andere documenten te legaliseren?
Ik zou denken omdat je hier niet komt werken dan het voldoende is. Vertalen naar Engels is ook een goed idee en dan legaliseren. Je zult er ook een stempel van de Thaise ambassade of consulaat op moeten laten zetten.
Deze had ik ook zoals Jumbo schrijft, echter moest ik het hier nog een keer laten vertalen naar Thai.
Dit heb ik door mijn "Law office" bureau laten regelen.
Niet klagen, maar dragen.

johan00johan
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: dinsdag 14 juli 2015, 14:06

Re: Algemene informatie

#4 Bericht door johan00johan » maandag 31 december 2018, 13:00

Jumbo, Kees
Bedankt voor jullie informatie. Stap voor stap wordt het allemaal wat duidelijker. Ik zal zeker contact opnemen met de verzekeraar om een indicatie van de premie te krijgen.
Alvast de beste wensen voor 2019.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”